Door community (initieel Hans), Op don 4 okt 2012 20:55, 0 reacties,    

Autoverkoop in eurozone dondert in elkaar


Casssandra blogt regelmatig over het einde van het auto-tijdperk.
In de VS daalt het aantal kilometers dat de Amerikanen rijden en de hoeveelheid brandstof die ze tanken.
In Europa daalt de benzineverkoop ook. En het aantal nieuwe auto's dat verkocht wordt daalt spectaculair.

In de zomer van 2012 daalde de verkoop van nieuwe passagiersauto's in de eurozone tot onder de 750.000 per maand.


(Bron: ECB Statistical Data Warehouse)

De automobielbranche in Europa heeft het erg moeilijk. Autofabrieken worden gesloten en autodealers zien hun omzet kelderen. De overheden in de eurozone gaan sterk bezuinigen en de koopkracht van de Europeanen zal verder dalen. Het ziet ernaar uit dat de autoverkopen in 2013 en 2014 nog verder zullen dalen.

Misschien is er nog hoop voor de autofabrikanten en auto-dealers. Regeringen kunnen besluiten om het elektrisch rijden flink te subsidiëren.
Ik kan me voorstellen dat Europese regeringen een nieuwe sloopregeling bedenken. Waarbij je een subsidie (en een belastingvrijstelling) krijgt bij de aanschaf een elektrische auto, mits je een benzine-auto laat slopen. Deze sloopregeling zal verkocht worden als milieu-maatregel of als klimaatbeleid. Maar is feitelijk bedoeld om de zieltogende autobranche in leven te houden.

Overheden kunnen ook besluiten om grote bedragen uit te trekken voor de aanleg van laadpalen en oplaadstations voor elektrische auto's. Ook dit zal als milieubeleid worden verkocht.
Annotaties:
aanmelden / inloggen