Door DOS., Op woe 23 jul 2014 08:41, 35 reacties, citaat / intro / linkdump

Brief van arts in Gaza



Lieve vrienden,

Het was de afgelopen nacht extreem. De “grondinvasie” van de Gazastrook resulteerde in grote aantallen slachtoffers, vrachtwagens vol verminkten, uiteengerukten, bloedenden, bibberenden, stervenden – allerlei soorten gewonde Palestijnen van alle leeftijden, allemaal burgers, allemaal onschuldig.

De helden in de ambulances en alle ziekenhuizen in de Gazastrook draaien diensten van 12-24 uur, grijs van vermoeidheid en de onmenselijke werkdruk (in het Shifa-ziekenhuis al vier maanden onbetaald); ze bekommeren zich om de gewonden, selecteren de ernstigste gevallen (triage), proberen de onbegrijpelijke chaos te bevatten...
Annotaties:
| #215278 | 23-07-2014 08:45 | DOS.
DOS.'s avatar
| #215291 | 23-07-2014 10:23 | hakkietakkie
Brok in mijn keel. En dat beeld boven, die arts behandelt dus tientallen van dat soort onschuldige slachtoffers..
Het is misdadig wat daar gebeurt.
hakkietakkie's avatar
| #215293 | 23-07-2014 10:52 | liedetecter
over sub-humaan gesproken ... totally sick
| #215315 | 23-07-2014 15:38 | Anders
Religies zijn de voornaamste peilers van de wapenindustrie.

In dit kader - zie SOFEX - The Business of War - een reportage van Vice TV, te zien in 4 delen op de website van documentairenet of op YouTube.

De barbaarsheid van de winst in geweld / oorlog.
Anders's avatar
| #215337 | 23-07-2014 18:08 | Atlas
Echt ziek. Maar dit is het gevolg van oorlog, daarbij vallen altijd slachtoffers. Het leed is niet te overzien. Overigens is Hamas geen haar beter. Hamas lokt een actie van het Israelische leger uit door de raketbeschietingen en Israel is dan niet te beroerd een enorme operatie uit te voeren. Als Israel nou eens stopt met nederzettingen en de Palestijnen een serieus aanbod doet. En als Hamas de eigen bevolking niet opoffert voor haar doelen (er zijn al weet ik hoeveel miljonairs onder de Hamas - top...) kan het wat worden daar. Maar dat is ver weg. Die arme palestijnen zijn een speelbal van vele belanghebbenden.
http://www.nieuws-suriname.nl/de-rol-van-iran-in-het-conflict-israel-hamas/
| #215344 | 23-07-2014 18:55 | DeGrijzeDuif
@ atlas
Hamas lokt een actie van het Israelische leger uit door de raketbeschietingen

Dus als je iemand non stop in het gezicht spuugt totdat deze je een klap verkoopt, en jij blijft door spugen en daarbij met een mes begint te steken... Dan is het messteken uitgelokt door de klap?

De oorlog is iets wat de Palestijnen dagelijks ervaren, zeker ook zonder de bombardementen. Als je een volk decennia lang het leven ondragelijk maakt moet je niet vreemd opkijken als daar een vreemde uitspatting op volgt.

Het is te zot voor woorden wat daar gebeurt!
| #215346 | 23-07-2014 19:24 | Atlas
Grijze Duif, die vergelijking is onzin. Het gaat te ver om de hele geschiedenis te schetsen. De eerste ellende kwam na WO 1 door het Sykes - Picotverdrag waarmee het M-O werd opgedeeld. Tot de dag van vandaag is het over en weer ellende. Iran speelt een zeer discutabele rol door wapens aan de Palestijnen te leveren. De Hamas - top is inmiddels stinkend rijk en de gewone palestijn is de dupe. En Israel is na WO II als een soort schaamlap voor de holocaust het MO in geduwd. De Britten hadden ook altijd wat te stellen met de bewoners, Joods of Palestijns.

Dat is inmiddels geschiedenis. Ze kunnen er beter voor zorgen dat ze er met elkaar uit komen en wie dan wanneer welke klap heeft uitgedeeld, lijkt me niet meer relevant. Het is over en weer ellende.

Misschien dat een soort waarheidscommissie a la Zuid - Afrika zou helpen want dit blijft ellende.
| #215347 | 23-07-2014 19:52 | DeGrijzeDuif
Je hoeft niet de hele geschiedenis op te rakelen om de ellende van het hier en nu te constateren. Ik ben herhaaldelijk in Palestina geweest, waarbij de ellende op de Westelijke Jordaanoever al ondragelijk genoeg bleek. Te pas en te onpas checkpoint met onredelijk beleid, waterbronnen die door de illegale muur worden ontnomen of anderszins onbruikbaar gemaakt, arrestaties en andere maatregelen middels willekeur etc etc etc. Maar zet daar zoals in Gaza een muur omheen en zorg ervoor dat niets zonder jou controle het gebied in of uit kan... Dan stel is dat dit de aanleiding is voor Hamas of raketten af te schieten. Het is wanhoop, want ze kunnen zelf ook wel de reactie van Israël inschatten.

Je kunt stellen dat Iran een foute rol speelt, daar ben ik het geheel mee oneens. De foute rol licht bij alle landen die de Palestijnen op alle fronten laten barsten. Of nog droeviger, Israël onvoorwaardelijk steunen, financieel en militair, de VS voorop.
| #215350 | 23-07-2014 20:24 | Atlas
Ik wil absoluut niets afdoen aan de vreselijke situatie waar mensen op de Westelijke Jordaanoever of Gaza zich bevinden. Ik kan me ook goed voorstellen dat het wanhopige reacties triggert. Maar Hamas is een foute organisatie (misschien wel opgezet door de CIA of Mossad, maar dan nog).

De foute rol ligt inderdaad bij alle landen die de Palestijnen laten barsten - of inzetten voor eigen gewin zoals Iran doet. Maar de Palestijnen hebben het zichzelf ook moeilijk gemaakt, bijvoorbeeld door de actie van Arafat in Jordanie in 1970; staatsgreep. Dat heeft het er niet beter op gemaakt, want geen enkel land zat er vervolgens op te wachten om deze mensen te ontvangen.

Oplossing? Moeilijk....
| #215352 | 23-07-2014 20:42 | DeGrijzeDuif
Er zijn in het verleden zo veel fouten gemaakt... Zoals het niet erkennen van Hamas alsdemocratische winnaar in 2006. Deze stap heeft hen (deels) ook wel in hun huidige rol gedwongen...

Begrijp me niet verkeerd, ik voel geen sympathie voor deze organisatie of hun daden, maar wel empathie... Daarnaast was het Hamas die mijn veiligheid in Gaza garandeerde, er is daar geen andere organisatie die iets soortgelijks voor de bevolking betekent. Want naast de agressie die ze nu vertonen is dat ook de organisatie die zorgt voor scholing, zorg etc
| #215358 | 23-07-2014 21:01 | hakkietakkie
Irael-Gaza 2014
fish4.jpeg
hakkietakkie's avatar
| #215363 | 23-07-2014 22:01 | DeGrijzeDuif
Zo vind ik het bijvoorbeeld ook onterecht dat Hamas het verwijt krijgt zich te verschuilen onder de bevolking. Wat verwacht je dan? Dat ze een kazerne bouwen voor Hamas militanten?

Of dat ze laf raketten richten op burgers. Dit is echt een gotspe. Als ze konden hadden ze natuurlijk liever met gelijke munt betaald en clusterbommen gedropt met straaljagers... wellicht ht dat ze dan meer gericht op militairen en hun verblijfplaatsen zouden richten. (Overigens vervalt dat argument volledig wanneer je de (mis)daden jegens Palestijnse burgers bekijkt die het IDF pleegt). Maar hun raketten reiken niet verder... als een verdwaalde raket Tel Aviv bereikt is dat een record... Ze schieten dus vrij onnauwkeurig is de rondte, in de hoop dat ze niet zoals vele anderen in de woestijn terecht komen. Maar veel alternatief op deze raketten hebben ze niet. Ja okay, de katapult met steen. Maar als er een treffend voorbeeld bestaat van een asymmetrisch conflict, dan is dit het...
| #215432 | 24-07-2014 16:32 | Atlas
Misschien zouden ze meer Ghandi moeten lezen, want van geweldloosheid gaat veel meer kracht uit dan van geweld.
| #215433 | 24-07-2014 16:34 | DeGrijzeDuif
Leg dat maar uit aan psychopaten...
| #215476 | 25-07-2014 06:38 | Atlas
Van beide kanten...
| #215492 | 25-07-2014 09:25 | Antares
Misschien zouden ze meer Ghandi moeten lezen, want van geweldloosheid gaat veel meer kracht uit dan van geweld.


De Westelijke Jordaanoever staat vol met nederzettingen, wegblokkades en militaire posten. De Gazastrook daarentegen is vrij van nederzettingen, wegblokkades en militaire posten.

Dat is het verschil tussen raketten afvuren en knielen voor Netanjahoe. Wie zijn wij om daarover te oordelen?
Antares's avatar
| #215495 | 25-07-2014 09:55 | Antares
Er schiet me nog een ander verschil te binnen.

De Britten zijn er nooit op uit geweest om zich te ontdoen van de Indiërs. Het blanke bewind in Zuid-Afrika is er nooit op uit geweest om zich te ontdoen van de kleurlingen. Wat Israël met de Palestijnen doet is van een andere orde, dit is genocide in slow-motion.
Antares's avatar
| #215515 | 25-07-2014 12:32 | Atlas
Antares, ik stel vast dat het aantal Palestijnen enorm is toegenomen sinds 1948. Bron is Wikipedia. Dat kan ik geen genocide noemen, zeker niet slow - motion. Hoewel er veel slachtoffers vallen nu, wat ik zeer ernstig vind, is het geen genocide. Er rijden geen treinen naar vernietigingskampen, er zijn geen killing - squads zoals in de Armeense kwestie, er zijn geen hutu's die tutsi's ombrengen om maar een paar voorbeelden te noemen.
| #215526 | 25-07-2014 15:49 | Antares
Je verwart de vorm met de structuur en de genocide hoeft nog niet voltooid te zijn.

"ik stel vast dat het aantal Palestijnen enorm is toegenomen sinds 1948."

Wikipedia:
'een van de volgende handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen: 'het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep.'

"Er rijden geen treinen naar vernietigingskampen"

Dat is niet nodig want ze wonen er al en ze mogen niet zonder toestemming hun territoria verlaten.

"er zijn geen killing - squads zoals in de Armeense kwestie"

IDF.

"er zijn geen hutu's die tutsi's ombrengen"

Joden vs. Palestijnen.

Ik heb al vaker kritiek gekregen op mijn opmerkingen op andere sites maar telkens blijk ik de situatie goed te hebben ingeschat. Israël is zwaar racistisch geworden en de bevolking staat op het punt om de Palestijnen te gaan lynchen. Als je me niet kunt geloven dan raad ik je aan om b.v. Goliath van Max Blumenthal erop na te slaan. Ik heb slechts een hoofdstuk uit zijn boek gelezen en dat was op zich al schrikbarend, terwijl ik er al het een en ander vanaf wist.
Antares's avatar
| #215573 | 25-07-2014 22:45 | DeGrijzeDuif
Gelukkig zijn het niet zo veel kinderen die lijden onder de massale slachting van Gaza door Israël...
http://occupiedpalestine.wordpress.com/special-topics/gaza-under-attack-in-photos-الصور/

WAARSCHUWING!!!!!
Veel foto's en erg schokkend!
| #215590 | 26-07-2014 09:04 | herman4394
Opvallend hoe weer de georganiseerde Hasbara (o.a. Atlas) werkt.

Ik ben benieuwd hoewveel Altas voor zijn commentaren door israel betaald wordt.

!. Fout en probleem erkennen.
2. Maar Hamas doet het ook of erger.

Israel denkt een diefstal te kunnen winnen dmv van betaalde propaganda...
Zionisten leveren hele handleidingen hoe mensen door onfrisse misleiding op het verkeerde been gezet kunnen worden. Google maar eens.
http://www.redressonline.com/2014/06/israeli-propagandists-taking-over-wikipedia/

Gelukkig weten Grijze Duif, Hakkietakkie, en Antaris genoeg van wanten om deze onfrisse hasbara door te kunnen prikken.

Dank jullie wel alle drie...!

http://www.anjameulenbelt.nl/weblog/2014/07/21/wij-hier-zijn-de-hoop-van-gaza/
| #215617 | 26-07-2014 15:18 | Atlas
Ik word door niemand betaald. Als iemand niet meedanst in je ritme, Herman, is diegene beschuldigen te makkelijk. Ik zeg niet dat ik achter Israël sta ik zeg twee vechten twee schuld. En ik zal de islamitische terreur van Hamas graag onder de aandacht brengen. De Palestijnen zijn van 200.000 mensen naar vier miljoen gegaan onder deze genocide. Laat je dus eens nakijken voor je zoiets beweert.

En de foto's zijn vershrikkelijk. Maar zijn ze authentiek? En er zijn er ook te maken in Afghanistan, Zuid-Sudan enzovoort. Daar hoor je veel minder over.
| #215618 | 26-07-2014 15:33 | DeGrijzeDuif
Inmiddels 1000 + doden in Gaza, en jij wilt de authenticiteit kaart spelen? En als ers op de taart wijs je op andere conflicten waar je minder over hoort. Sorry hoor... Maar heb je een teiltje om te kotsen?

Wat heb je afgelopen weken gehoord over deze 1000 doden in de Nederlandse pers? Bar weinig... beelden zoals op deze foto's zie je bijna niet in de westerse pers, wat misdadig te noemen is!
| #215619 | 26-07-2014 15:34 | Charles
Ik zeg niet dat ik achter Israël sta ik zeg twee vechten twee schuld.


Mmmm @Atlas, als je zomaar in elkaar geslagen wordt, welke straf verdien jij dan ? Enne waar vind jouw uitgangspunt ondersteund in het Wetboek van Strafwet ?

Want je bent er zelf schuldig aan, is je uitgangspunt.
Charles's avatar
| #215622 | 26-07-2014 15:54 | DeGrijzeDuif
Oh ja, en je dooddoener:
twee vechten twee schuld

Ga dat maar eens uitleggen aan slachtoffers van zinloos geweld die zichzelf probeerde te verdedigen. ..
| #215670 | 26-07-2014 21:59 | Atlas
Ander verhaal.

Maar ik lees dat Israël waterbronnen van Palestijnen bombardeert. Dat is een oorlogsmisdaad.

En Hamas schendt nu het bestand door weer aan te vangen met raketbeschietingen.

Zucht. Hier kom je dus nooit uit.
| #215672 | 26-07-2014 22:10 | DeGrijzeDuif
Ander verhaal

Nonsens, de Palestijnen kunnen prima gezien worden als slachtoffers van zinloos geweld die zich proberen te verdedigen.
| #215675 | 26-07-2014 22:14 | herman4394
Wat een onzin Atlas.

Zucht. Hier kom je dus nooit uit.


Iedereen behoort zich aan het internationaal recht te houden. Doodgewoon...!!
| #215690 | 27-07-2014 09:06 | Atlas
Klopt, iedereen moet zich aan internationaal recht houden. Dus ook Israël. En Hamas.

Dat je er nooit uit komt is geen onzin, maar mijn overtuiging. Zo lang Palestijnse kinderen al leren joden te haten en Israël om de paar jaar conflicten laat escaleren, kom je er nooit uit.

Foto's, hoe hartverscheurend ook, moeten geverifieerd worden. Wat je wel kunt concluderen is dat gewone mensen de lul zijn, en de top buiten schot blijft. Hamas heeft achthonderd of meer miljonairs in de top en Israëlische dienstplichtigen lopen aan die kant het gevaar.

Wat is de oplossing?
| #215699 | 27-07-2014 10:59 | herman4394
Wat is de oplossing?

Hapklare brokken? Die zijn er niet. Dat te denken is naief.

- Verdiep je eens wat meer in de situatie en heb respect voor de (vroege) Geschiedenis van dit gebied.

- Orienteer je op het internet. Wees voorzichtig met kranten lezen. Kranten moeten aan hun adverteerders denken.

- Lees goede (eventueel joodse, zoals hieronder genoemd) blogs bijvoorbeeld:
http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/
http://www.richardsilverstein.com/
http://mondoweiss.net/

Begin van een oplossing (?): http://mondoweiss.net/2014/07/jews-apartheid-israel.htm

- Alles is persoonlijk (soms manipulatief) gekleurd. Kijk door de "hasbara" heen.
| #215719 | 27-07-2014 15:07 | DeGrijzeDuif

Zo lang Palestijnse kinderen al leren joden te haten

Nonsens dit. Je spreekt hier over hele gewone mensen die net als elders ter wereld in rust willen leven. Het stigma wat je hier dr in gooit heeft niets met de realiteit in Palestina te maken. De keren dat ik daar ben geweest heb ik niets van jouw stigma gemerkt en was er zelfs de wens op projecten met zowel Palestijnen als Israelis. Omdat ze daar ook wel snappen dat er samen uitgekomen moet worden.
Dit geldt overigens voor de Westelijke Jordaanoever, maar evenzo voor Gaza!
| #215721 | 27-07-2014 15:18 | spaceman
@De GrijzeDuif

Helemaal mee eens. Ik heb zelf als militair in dat gebied gediend.
spaceman's avatar
aanmelden / inloggen