Door community (initieel spaceman), Op din 5 jul 2016 15:58, 0 reacties,    

‘Computers worden creatiever, en daar zijn we niet klaar voor’



"Creativiteit is onze schuilkelder tegen de automatisering. Zelfs ik geloofde dat begin 2015 nog. Nu niet meer", waarschuwt Laurence Van Elegem, marketing- en communicatiemanager van @nexxworks.

"Mensen zullen altijd creatiever blijven dan artificiële intelligentie." Daar blijven velen zich aan vastklampen. Want creativiteit is onze schuilkelder tegen de automatisering. Zelfs ik geloofde dat begin 2015 nog. Nu niet meer. Artificiële-intelligentiesystemen mogen dan op dit moment nog vooral uitblinken in routinewerk, de kloof is zich snel aan het sluiten. Dat AlphaGo van Google onlangs de wereldkampioen in het complexe Go-spel wist te verslaan, is indrukwekkend. Maar de huidige ontwikkelingen zijn van een heel ander niveau.

Ervan uitgaan dat artificiële intelligentie nooit creatief zal zijn omdat het nu niet creatief is, is een gevaarlijke denkfout. Want kunstmatige intelligentie werpt zich op onze veilige haven, creativiteit. Robotjournalisten zijn al bijna oud nieuws. Al kunnen ze voorlopig enkel droge artikelen schrijven op basis van statistieken, de ontwrichting van het redactionele werk werd wel in gang gezet. En koken is een kunst, toch? Maar IBM's Chef Watson slaagt erin verrassende recepten voor te stellen op basis van wiskunde, chemie en massaal veel data. Begin dit jaar raakte een door een artificiële-intelligentiesysteem geschreven roman voorbij de eerste ronde van een Japanse literatuurwedstrijd. Indrukwekkend. Dan is er nog het hilarische Sunspring, een sciencefictionkortfilm waarvan het script geschreven werd door het programma Jetson.

DELEN
Ervan uitgaan dat artificiële intelligentie nooit creatief zal zijn, is een gevaarlijke denkfout.
Het is waar, die creatieve systemen zijn niet feilloos - zeker in het geval van het onbegrijpelijke Sunspring - maar artificiële intelligentie is een weg ingeslagen waarvan weinigen zich bewust lijken. Anderen maken dan weer de denkfout dat creativiteit te complex is voor artificiële intelligentie, omdat ze er nog nooit in geslaagd is de menselijke creativiteit te benaderen. Dat is zoals beweren dat een gezonde baby nooit zal kunnen lopen.

Het onderzoek in de niche van de creatieve artificiële intelligentie is niet nieuw. Al in 1973 ontwikkelde de artiest Harold Cohen het zelflerende computerprogramma AARON dat almaar gesofisticeerdere schilderijen wist te vervaardigen. De impact van die kleinschalige projecten bleef beperkt.

LEES VERDER OP
Annotaties:
aanmelden / inloggen