Door community (initieel Franz Kafka), Op zon 17 jan 2010 21:47, 45 reacties, nieuws

De Balie KennisCafé over “het geloof in complotten”



KennisCafé #20: "Ze geloven het echt!"

Wetenschappers over het geloof in complotten

De wereld zit vol met complottheorieën. Vooral in de VS lusten ze er pap van: de moord op JFK, 9/11, alien abductions, en ga zo maar door.

Aan deze kant van de grote plas zagen we de recente ophef over een griepvaccin dat nanochips zou bevatten zodat de regering de hele bevolking kan controleren. Het KennisCafé kijkt met open vizier naar de ontstaansgeschiedenis, de politieke belangen en het winnende recept voor een succesvolle complottheorie.

Martijn van Calmthout gaat in gesprek met cultuursocioloog Stef Aupers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, psycholoog Jan-Willem van Prooijen van de VU Amsterdam en historica/Amerikanist Markha Valenta van de UvA.

Zoals elk KennisCafé zijn ook columnisten Maarten Keulemans en Jelle Reumer van de partij. Het KennisCafé is een coproductie van De Volkskrant, KNAW, Science Center NEMO en De Balie.

Dit programma is volgereserveerd, maar onze ervaring is dat niet alle kaartjes zullen worden opgehaald. Daarom wordt vanaf 19.00 uur op maandagavond een wachtlijst bijgehouden. U kunt zich dan ter plaatse op de wachtlijst laten zetten. De niet opgehaalde reserveringen worden vanaf 19.30 vergeven op de volgorde van de wachtlijst. Als u zich rond 19.00 uur meldt bij de kassa, is er dus een zeer grote kans dat u het programma nog kunt bijwonen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tot zover het bericht dat ik voor het gemak maar even integraal heb overgenomen van de website van De Balie (Amsterdam). Micha Kat heeft al aangekondigd erbij te zullen zijn, dus het wetenschappelijke panel kan haar borst gaan natmaken. Aan geïnteresseerde Zaploggers hier het verzoek om de live video-stream digitaal op te nemen, zodat we e.e.a. vervolgens "ter lering (?) en vermaak (!)" voor heel Nederland online kunnen zetten. ;)
Annotaties:
| #89729 | 17-01-2010 22:19 | Hans
Haha, Martijn van Calmthout gelooft nog dat de mens het wereldwijde klimaat kan veranderen. Terwijl de temperatuur de laatste 10 jaar niet meer stijgt.
Hans's avatar
| #89730 | 17-01-2010 22:33 | Johnito
Zo te zien gaat er vooral over complotters gepraat worden.
Johnito's avatar
| #89731 | 17-01-2010 22:38 | Guantanamo Lullabay
de volkskrant zijn best complotterige mensen hoor
Guantanamo Lullabay's avatar
| #89732 | 17-01-2010 22:46 | Guantanamo Lullabay
alleen al dat circus van huhn opiniepagina de een gooit nog krankzinnigere onzin de wereld in dan de ander
alleen die von der dunk schrijft nog normaal daar
voor de rest voornamelijk doorgeslagen complotters de bovenste plank
om maar niet te zwijgen van hun buitenlandse redactie.
die geloven na maanden nog steeds een foutieve copypaste van reuters
Guantanamo Lullabay's avatar
| #89733 | 17-01-2010 22:48 | avondmens (ongeregistreerd) toon reactie
| #89734 | 17-01-2010 22:49 | Franz Kafka
Zo te zien gaat er vooral over complotters gepraat worden.

Klopt, maar da's niet erg. Dit soort collectieve processen gaan in kleine stapjes. Stiekem, deep down zullen al die "serieuze wetenschappers" morgenavond toch een heeeeeeeeel klein beetje gaan twijfelen, zeker als mensen uit het publiek een paar snoeiharde feiten lanceren.
| #89735 | 17-01-2010 23:12 | Patman
Wahahaaaaaaa, voor dat soort inteelt-gebroed is het een soort apiekijken het rondhangen op Zapruder Inc. enzo.

Ik zou wel eens een goed gemodereerd debat met dat soort lui willen aangaan. Ik laat geen 'spreekwoordelijke' spaan van ze heel. Kansloos die klunzen, veeg de vloer met ze aan ;)
Patman's avatar
| #89737 | 17-01-2010 23:20 | Guantanamo Lullabay
patman
je weet best wel hoe die lui praten en denken
schiet niet op met die mensen
dat weet zelfs ik terwijl ik hoogstens een keertje met dat soort figuren mail over hun foutieve verslaggeving
het zal toch niet zo zijn dat iemand die het niet als zijn werk heeft het beter doet laat staan iemand die niet schrijft voor iets dat gedrukt staat
Guantanamo Lullabay's avatar
| #89739 | 17-01-2010 23:36 | Tzolkin

Martijn van Calmthout gaat in gesprek met cultuursocioloog Stef Aupers van de Erasmus Universiteit Rotterdam, psycholoog Jan-Willem van Prooijen van de VU Amsterdam en historica/Amerikanist Markha Valenta van de UvA.


Alsof je met vier koeien over het bestaan van grasmaaiers gaat zitten lullen.
| #89740 | 17-01-2010 23:43 | Tzolkin
@ avondmens : "...maar ik neem direct aan dat als de directeur van Eureka zegt..."

Toen ben ik maar gestopt.

Ik geloof ook niet in de CO2-onzin, maar deze man helpt me niet vooruit.
| #89752 | 18-01-2010 08:08 | barristo
"Ze" geloven het echt .. derde persoon, ongediscrimineerd .. worden de heren en dames dorpsomroepers een beetje paranoide
barristo's avatar
| #89753 | 18-01-2010 08:15 | Berry (ongeregistreerd) toon reactie
| #89770 | 18-01-2010 10:40 | Patman

Dat wordt hoongelach.


http://www.youtube.com/watch?v=X_N4zgjF0K0

Hier zie hier al twee Nobelprijs winnaren (Chemie) die hetzelfde of iets vergelijkbaars zeggen.
Patman's avatar
| #89773 | 18-01-2010 10:53 | Antares
@Patman:

Heb je dan bij de Balie Youtube tot je beschikking?
Antares's avatar
| #89780 | 18-01-2010 11:21 | rembo
Het gaat hen niet inhoudelijk om complot theorieën maar om het verschijnsel en de politieke implicaties, zo te zien.
De waarheid is niks meer dan een mening of inzicht van de meerderheid.
Een complot theorie kan een betere weergave van de werkelijkheid zijn maar gesteund door een minderheid?
rembo's avatar
| #89784 | 18-01-2010 11:35 | Berry (ongeregistreerd) toon reactie
| #89797 | 18-01-2010 12:05 | Patman
"Iets vergelijkbaars? Ik kan ook erg veel Nobelprijs winnaren (Chemie) aanhalen die dit als onzin wegzetten. "


Laat maar zien.

Maar dat hoongelach zal dus wel meevallen. Je loopt gewoon te ouwehoeren. Je zal wel heel erg zuinig zijn op je bestaande wereldbeeld...
Patman's avatar
| #89799 | 18-01-2010 12:07 | Patman
@Antares, ik reageer op een overgewaaide NUJIJ-trol. In de Balie gaat het gewoon over 'complotdenken' wat dat dan ook moge zijn...
Patman's avatar
| #89809 | 18-01-2010 12:28 | Sander
Hopelijk wordt de drabber Calmthout van de Azijnsbode op z'n nummer gezet. En dat mag zich hoofd wetenschap noemen.
pfffffffff
| #89811 | 18-01-2010 12:34 | Antares
@Patman,

Ok, ik lette even niet op, niemand zou daar graag zijn tijd verspillen.
Antares's avatar
| #89815 | 18-01-2010 12:39 | censuur
Het bizarre in dit soort gesprekken vind ik dat er altijd net gedan wordt alsof complotdenken vreemd zou zijn. Dit terwijl de wereld bol staat van de complotten. Zo zijn er bewezen complotten zoals het Tonkin incident, maar nog belangrijker is dat een basis eigenschap van een complot is dat het GEHEIM is... Doel daarvan is dat "men" er dan ook nooit iets over te weten komt.
Zeker als je jezelf een beetje verdiept in de koude oorlog, CIA/KGB, dan weet je van complot op complot. Het is naïef te denken dat de wereld veranderd zou zijn...

Ik ben erg benieuwd naar de inhoudelijke discussie, maar ik verwacht er 3x niets van.
censuur's avatar
| #89823 | 18-01-2010 13:13 | Franz Kafka
Hier alvast een voorproefje van het kennisniveau van vanavond.
| #89827 | 18-01-2010 13:43 | bitje (ongeregistreerd) toon reactie
| #89829 | 18-01-2010 13:46 | Patman
Dat doen we al jaren. Misschien moet jij gewoon eens beginnen met goed lezen. Begrijpend lezen.
Patman's avatar
| #89833 | 18-01-2010 14:10 | george_orwell
Om ons te controleren heeft de regering die nanochips helemaal niet nodig, ons systeem van telefoonafluisteren, internet en e-mail databases en heel wat cameratoezicht maken dat overbodig. Het lijkt bijna een complot.


O, gelukkig, het vee kan rustig doorgrazen en door de vaccinatiesluisjes waggelen.
george_orwell's avatar
| #89835 | 18-01-2010 14:14 | george_orwell
pink-man.JPG

Meeste mensen zijn zo benauwd om op te vallen, in verschijning als in denken, dat het makkelijk is de zwijgende meerderheid hetzelfde te laten denken. Je roept gewoon dat een afwijkende mening gek is, simpel.
george_orwell's avatar
| #89880 | 18-01-2010 16:33 | Profeet
Zo te zien gaat er vooral over complotters gepraat worden

Precies, waar zijn de geschiedkundige die het over de feiten achter complotten kunnen hebben?
Profeet's avatar
| #89881 | 18-01-2010 16:35 | Profeet
PS
@Patman,
Lol wat heb jij vandaag? Lekker op obstinaat! :D
Profeet's avatar
| #89901 | 18-01-2010 17:57 | toktok
dames.......
vanaf 20.00 kan je het live volgen via de stream
toktok's avatar
| #89904 | 18-01-2010 18:02 | rembo
Ik zou teleurgesteld zijn als gehamerd wordt op de theorie van chippen tijdens de vaccinatie tegen Mexicaanse griep. Maar ik zou verheugd verbaasd zijn als een inzichtelijk onderzoek kan aantonen dat er mensen zijn die baat bij het vaccin hebben gehad... Tijdens de grote praktijk test.
rembo's avatar
| #89928 | 18-01-2010 20:18 | bitje (ongeregistreerd) toon reactie
| #89936 | 18-01-2010 21:01 | Tzolkin
Ik val er net in, maar als de twee minuten die ik heb gezien illustratief zijn is het dus het aloude zwartmaken van de mensen die in complotten geloven middels het figuurtjes zien?
| #89937 | 18-01-2010 21:08 | Tzolkin
Fuck man, die server gooit me er steeds af: "not enough bandwith"
| #89947 | 18-01-2010 21:43 | Tzolkin
De vraag na de interventie van Micha Kat over de VK wordt snel door twee andere vragen van ... ontweken. Lekker bezig. Wie zijn die twee melkmuilen?
| #89949 | 18-01-2010 21:55 | Tzolkin
De Socioloog: "Welk type mens gelooft in die theorieën, dat is wat mij als socioloog meer interesseert"

Daar had ik wel een interventie van Kat & Co verwacht :)
| #89950 | 18-01-2010 21:58 | Tzolkin
Jammer dat de mensen uit het publiek niet ontspannen zijn. Beetje te nerveus vaak, begrijpelijk.
| #89952 | 18-01-2010 22:15 | ffloor
Toch bestaan er behalve Patman en P.uncia nog best wel méér redacteuren die een heel aardige doorgedraaide komplotteurssite in elkaar kunnen flanzen want van dit kunstwerkje stond ik toch echt wel even van te kijken:
http://www.wanttoknow.nl/overige/de-zwendel-doorgelicht-voor-2009-en-2010/
| #89953 | 18-01-2010 22:21 | Tzolkin
Conclusie, de mijne dus: onbevredigend.

Kat krijgt het laatste woord, begint goed, maar noemt dan m.i. niet die dingen die ze echt achter houden. Beatrix > Bilderberg, pandemie die geen pandemie was, climategate.

Maar ja, spreken voor publiek is anders dan achter je schermpje wat spuien heh :)
| #89972 | 19-01-2010 00:52 | Franz Kafka
Vanuit het perspectief van de gemiddelde burger (i.t.t. de doorgewinterde Zaplogger) vond ik de avond beter worden naarmate ie vorderde. Mooi ook dat Micha Kat er nadrukkelijk bij was. Verder kwamen de twee heren vooraan in het publiek (waaronder die ene met die oranje trui) die een paar keer over 9/11 spraken op mij rationeler en oprechter over dan de Volkskrant-moderator en twee van de drie panel-wetenschappers (Markha Valenta vond ik echter wel okee).
Al met al was het goed om te zien dat "complottheorieën" en "complotgelovigen" door de leiders (en ook het publiek) van de avond een stuk serieuzer werden genomen dan een paar jaar geleden. Die internationaal-maatschappelijke trein rijdt dus nog steeds rustig door, en dat is goed nu burgerlijke waakzaamheid meer geboden blijft dan ooit tevoren.
| #89979 | 19-01-2010 01:56 | freedomfiles
"Misschien moet er meer nuance komen vanuit zaplog/zapruder en zich distantiëren/benoemen van de mafkezen en gatekeepers die die onzinberichten als gechipte vaccins e.d. het internet in spuien. Nu lijkt de discussie vooral daarover te gaan. "

Als ik zo moet beginnen, dan moet ik op NuJij per dag zeker van 500 berichten afstand nemen. Daar kan ik echt niet aan beginnen. Iedereen heeft een gezond verstand, en je kunt zelf toch wel het kaf van het koren scheiden ? Ik ga echt niet onder ieder bericht waar ik het niet mee eens ben een reply zetten waarin ik 'afstand neem' van het bericht ;)
freedomfiles's avatar
| #90087 | 19-01-2010 18:23 | bitje (ongeregistreerd) toon reactie
| #90097 | 19-01-2010 19:28 | barristo
Nee, dan het geloof in een grotbewoner die een gecoordineerde aanval doet op amerikaans grondgebied, of eigen-huisbezitters die de fin. wereld op de gronvesten doet schudden.

Duh
barristo's avatar
| #90128 | 19-01-2010 20:53 | Antares
@bitje:

Je kritiek is begrijpelijk maar dit is een sociale nieuwssite een geen missiekrant.

door me te verplaatsen naar het perspectief van een nieuwkomer hier


Hier is juist ruimte voor je eigen perspectief.
Antares's avatar
| #90141 | 19-01-2010 21:23 | Patman
Ik vind trouwens wel dat het ZapLog nog wordt geschreven met teveel voorkennis en ontbrekende context. Beginners zullen het niet makkelijk hebben hier.

Het zou beter zijn als iedereen bij ELK bericht er vanuit gaat dat ook nieuwkomers het moeten kunnen lezen. Dus een hele korte intro of context daar waar nodig.

Vooral de titels zijn vrij slecht soms. Aan een titel moet al duidelijk zijn waar het over gaat.
Patman's avatar
| #90192 | 20-01-2010 00:50 | Tzolkin
Even terugkomend op het debat van gisteren: Op WRH vond ik deze quote. Ze had wellicht het hele debat overbodig gemaakt?

"What a man believes upon grossly insufficient evidence is an index into his desires - desires of which he himself is often unconscious. If a man is offered a fact which goes against his instincts, hewill scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance to his instincts, he will accept it even on the slightest evidence. The origin of myths is explained in this way."-- Bertrand Russell, philosopher - "Roads to Freedom"
aanmelden / inloggen