Door community (initieel Antares), Op vri 17 maa 2017 00:20, 14 reacties,    

De Biosfeer en de Wet van Murphy



In de begintijd van de spoorwegen is het vaker voorgekomen dat van een stoomlocomotief de ketel is geëxplodeerd. Van één zo'n explosie is bekend dat de ketel twee kilometer verderop werd teruggevonden. Ongelukken zoals deze zijn onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Als nieuwe mogelijkheden worden ontdekt dan zullen deze worden uitgeprobeerd totdat alle limieten een keer zijn overschreden. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.

Als de mensheid over auto's beschikt dan volgen er auto-ongelukken, van vliegtuigen komen vliegtuigongelukken en kerncentrales leiden onherroepelijk tot kernongelukken. Dat is niet meer dan logisch. Helaas denken de meeste mensen niet dusdanig logisch dat ze ertoe zouden kunnen besluiten om af te zien van kerncentrales.

De Wet van Murphy stelt dat als iets fout kàn gaan dat het dan gegarandeerd fout zàl gaan. Dat is geen vorm van pessimisme maar betekent dat als iets vaak genoeg wordt herhaald en als er ook maar de kleinste kans bestaat dat het fout zal gaan, dat het dan statistisch gezien zeker een keer fout zal gaan.

Als er ook maar de kleinste kans bestaat dat een beschaving kernenergie zal ontwikkelen dan zal iedere beschaving kernenergie ontwikkelen. Het is dus niet de vraag of een beschaving kernenergie zal ontwikkelen maar hoelang ze erover zal doen om dat te bereiken. En daarna komen de kernongelukken.

Daarmee wordt het verband gelegd tussen de biosfeer en de Wet van Murphy: de levensduur van een biosfeer is de tijd die het kost om kernenergie te ontwikkelen.
Annotaties:
| #258807 | 17-03-2017 16:17 | ouwe knar
De mensbeesten zijn met wel meer leuke tinkelarijtjes bezich. Zo bezien is het de vraag welk lolletje achteraf het meest/eerste fataal destructief blijkt te zijn. Of wie weet komt er nog een ergere grapjasserij ergens in de toekomst.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore gaat over electronica.

Er is iets gezegd over de snelheid waarmee grote wereldschokkende uitvindingen elkaar opvolgen. En dat bijvoorbeeld internet waarschijnlijk een van die uitvindingen was, waarop nu wordt voortgeborduurd.
Misschien is daar ook een wet naar vernoemd, maar die kan ik even niet vinden.
ouwe knar's avatar
| #258808 | 17-03-2017 17:22 | Antares
Bedankt voor de link, ouwe knar. Ik was in de war met een andere wet maar ik ben nu eenmaal niet erg goed in het onthouden van namen. (is altijd zo geweest, maak je geen zorgen. En ik heb veel aan mijn hoofd gehad de laatste tijd.) Na lang zoeken: de wet van Murphy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Murphy's_law
Antares's avatar
| #258810 | 17-03-2017 18:54 | Bestwel
Het noemen van de wet van Moore was misschien een fout maar je hebt daarmee nog niet compleet gefaalt.
Misschien is er statistisch gezien wel exact hetzelfde liniare verband tussen toename van de complexiteit en de faalkans van nieuwe systemen.

Het verband tussen fout en faalkans:
http://www.cs.vu.nl/~x/knipselkrant/ag-97.html
Om nu de ordegrootte van de worst-case faalkans als gevolg van die grove fouten te berekenen gebruiken we een formule van Bishop en Bloomfield.
Bestwel's avatar
| #258811 | 17-03-2017 19:52 | Antares
@Bestwel
Bedankt voor de onverwachte bijval. Ik probeer mezelf niet goed te praten maar de vergissing is eigenlijk wel interessant.
Antares's avatar
| #258812 | 17-03-2017 20:46 | ouwe knar
Eigenlijk was ik niet zo zeer geïnteresseerd in murfy (als iets fout kan gaan, dan gaat het 'n keer fout). Meer in het feit dat technische ontwikkelingen steeds sneller en sneller gaan, totdat een soort plafond wordt bereikt, tot de volgende baanbrekende ontdekking. Iets met elektronen die niet half in een andere baan om een atoomkern kunnen zitten, maar alleen helemaal, en de hoeveelheid nodige energie kan alleen een vaste portie zijn, niet de helft of anderhalf. De extra half is zinloos.
Het wachten is op de volgende baanbrekende ontdekking.

En ik moest denken aan de gek (sorry) https://www.sott.net/article/265494-Was-New-Age-guru-Terence-McKenna-a-US-government-agent met zijn 2012 timewave zero.

Dus best wel een artikel dat stemt tot nadenken :)
ouwe knar's avatar
| #258813 | 17-03-2017 20:49 | Bestwel
Ik vindt het onderwerp belangrijk genoeg om eens onder de aandacht te brengen.

Techniek brengt vaak meer gevolgen met zich mee dan dat er oplossingen voorhanden zijn.
Alle facetten worden vaak op grote schaal losgelaten op deze planeet.
Eugenetica tot en met genetische manipulatie,
nanodeeltjes tot en met isotopen,
verdelgingsmiddelen tot en met zenuwgassen.
en ook vaccins tot en met vitaminenpreparaten.
Op de lange duur zal inderdaad de mensheid niet de winnaar maar de verliezer blijken te zijn vanwege de veroorzaakte onbalans waartegen de natuur niet bestand zal zijn.
Bestwel's avatar
| #258814 | 17-03-2017 22:13 | Bestwel
Bestwel's avatar
| #258819 | 18-03-2017 00:49 | Antares
De fout in het artikel is aangepast. Voor het nageslacht.

(Voor de duidelijkheid: Waar Murphy staat, stond Moore.)
Antares's avatar
| #258820 | 18-03-2017 01:11 | Antares
@ouwe knar
Meer in het feit dat technische ontwikkelingen steeds sneller en sneller gaan, totdat een soort plafond wordt bereikt, tot de volgende baanbrekende ontdekking.

Er zijn dus meerdere wetmatigheden die in dezelfde richting werken.

@Bestwel
Alle 2053 nucleaire explosies samengevat:
https://www.youtube.com/watch?v=LLCF7vPanrY
Antares's avatar
| #258821 | 18-03-2017 05:11 | Argwaan
Ik zie, op dit moment, de mens als een variatie van de natuur: een nieuwe soort is ontstaan en het blijkt op den duur vanzelf of deze soort lang of kort zal bestaan. Standaard in de natuur is dat een soort het best gedijt in omstandigheden die er het best bij passen. Voor de mens is dat zoiets als het paradijs: een warm klimaat waar je geen kleding nodig hebt, voedsel is er voor het oprapen dan wel plukken, luieren voor de rest, af en toe lekker seks en dat is het dan, gaat allemaal heel vanzelf. Maar de natuur heeft de mens wat extra hersenweefsel meegegeven waarmee de mogelijkheid meekwam om de omgeving aan de passen, zodat er ook in minder geschikte klimaten overleeft en voortgeplant kon worden. En daar zitten we nu. Alles steeds maar weer aanpassen en ""verbeteren"" tussen extra aanhalingstekens want dat verbeteren gaat nogal ten koste van de natuur zoals die al bijna oneindig lang het prima deed zonder mens. Maar ja, ook dat extra hersenweefsel is natuur en derhalve ook de daden die daar uit voortkomen. Is dat extra stukje brein slim genoeg om in te zien, en er naar de handelen, dat we dingen drastisch anders kunnen gaan doen? We hebben nog wel even de tijd, maar niet eeuwig. De natuur zal het wordt wezen of een soort blijft bestaan of niet. De natuur heeft geen mening, kent geen goed of kwaad, laat van alles ontstaan en vernietigt het net zo makkelijk.
Kortom: pluk de dag!
Argwaan's avatar
| #258853 | 18-03-2017 23:50 | Zinoco
@antaris @bestwel
En zich dan nog afvragen waar kanker vandaan komt ???
Betekend niet veel goeds voor de mensheid.
| #258858 | 19-03-2017 00:18 | Zinoco
Wacht maar tot dat ze binnenkort
echt met nukes gaan smijten.
| #258859 | 19-03-2017 00:20 | Zinoco
Los van de doorpruttenlende Fukushima zooi.
| #258875 | 19-03-2017 19:10 | ffloor
Overigens is de stoomketel volledig overbodig dankzij de uitvinding van de Schotse dominee Stirling die een motor bedacht die op verplaatste lucht liep ipv. stoom - en daarom werd een ketel overbodig.
De dominee bedacht deze machine omdat in zijn gemeente de stoomketel van een weverij was ontploft met 24 dode meisjes.
Het principe van een ketelloze motor is dat er twéé zuigers inzaten die elkaars lucht verdrongen door van de ene de cilinder te verwarmen en de andere cilinder juist te koelen bv. door de rijwind, of met opgepompt water.
Is van de stoommachine het rendement bedroevend laag met zijn 0,87% - de Stirlingmotor haalt een rendement tussen 55 tot 65% afhankelijk of lucht of een vloeistof wordt gebruikt: dat is veel hoger dan van alle moderne benzine- en/of dieselmotoren. Vandaar dat er tientallen ketelloze "stoom"locomotieven zijn gebouwd en zijn in veel Britse musea wel te bewonderen - niet hier want de dominee werd beschuldigd van ontucht.

Enigst probleem: max. 500 toeren. Tot 1950 een groot probleem maar sinds elektrische aandrijving zo'n hoge vlucht heeft genomen: eigenlijk weer hoogstactueel dankzij de toepassing van Zeldzame Aarden in het ijzerpakket van elektromotoren. Elke Stirlingmotor draait ook even geruisloos als een elektromotor en zit ingebouwd in de boot van ir. Frits Philips.
Alsook in de Hoog-Rendementsketels van een Nieuw-Zeelandse aardgasleverancier want er wordt elektriciteit gemaakt van hun restwarmte en het patent was toch allang verlopen.
aanmelden / inloggen