Door community (initieel Best Well), Op din 17 okt 2017 23:06, 0 reacties, nieuws

De marketingstrategie waarmee de politie bekend werd



Knalgele hesjes, gummiknuppels, grote petten, neonbestickering en honden; de marketinggeschiedenis van de politie kent vele succesverhalen. Vandaag vertelt het bedrijf het geheim achter de marketingstrategie waarmee hun merk groot werd.“Wij hebben echt een ‘in your face’-strategie,” legt Hoofd Marketing Anne-Roos Kemper uit. “Dat zit in ons DNA. Zo van: ‘POLITIE. Meekomen!’ Dat komt misschien wat agressief over, maar het werkt wel. Iedereen kent ons.”Alomtegenwoordig werd de politie toen ze de sirene introduceerde in het straatbeeld. “Ja, dat was een hoogtepunt in de Nederlandse bedrijfsmarketing, daarmee hebben we geschiedenis geschreven. We waren meteen overal te horen, zelfs ‘s nachts. Tegenwoordig doen die vieze na-apers van de ambulance het ook, maar daarover loopt nog een rechtszaak. Wij waren in ieder geval de eerste, dat vergeten mensen niet.”“Feeling houden met je doelgroep, dat is de crux,” vervolgt Kemper. “Daarom proberen we op zoveel mogelijk plekken contact te maken met potentiële klanten. Voetbalwedstrijden, concerten, festivals: wij gaan overal heen met de collega’s. Je moet iedereen blijven aanspreken, daar gaat het om.”De marketingstrategie van de politie heeft zijn vruchten afgeworpen: als je op een willekeurige straat in een willekeurig dorp aan een willekeurige voorbijganger vraagt wat daar nou net voorbijreed, is het antwoord in de meeste gevallen: de politie. Slechts een slordige zeven procent dacht dat het bedrijf ‘Wouten’, ‘Juten’, ‘Kankerhonden’ of ‘De popo’ heette. Brand awareness: geslaagd.
Annotaties:
aanmelden / inloggen