Door community (initieel Best Well), Op zat 24 feb 2018 19:02, 0 reacties, nieuws

De oranjes; ” hoera, wij piepelen u steeds meer ”



Dat zal wel weer hard lachen geweest zijn aan boord van de door de Nederlandse staat gehuurde Boeing 737 BBJ ( Boeing Business Jet) die zoals wij achterhaalden nu permanent ter beschikking staat voor onze Wassenaarse jetsetters om de wereldbol over te vliegen, maar waarvan zoals wij nog zullen berichten ook gretig gebruik wordt gemaakt door de staatsman aller staatsmannen, Markje Rutte.

Jan Modaal zou indien hij op 23 februari , de dag dat de familie Doorsnee van Oranje naar een ” zelf welverdiende” wintersportvakantie in het Oostenrijke Lech vertrok, per persoon iets meer dan € 200 er persoon voor de vliegticket uitgegeven maar het mocht voor onze schatjes een onsje meer zijn. Met een bedrag van € 13.000 per vlieguur, exclusief landingsgeld, parkeergeld en wachttijdvergoeding kwam alleen de heenreis al op ruim € 15.000 om deze familie richting wintersport te vervoeren. Daarna moest het toestel dat ze heengebracht had nog terug naar Schiphol, waardoor alleen al de “vliegkosten” ruim € 30.000 bedroegen, iets wat vlaggetjes zwaaiend Nederland ze natuurlijk van harte gunt.

Deze keer dacht de RVD de pers te slim af te zijn en in plaats vanaf Amsterdam naar Innsbruck te vliegen waar de journaille dan klaar zou staan voor de foto’s. De vlucht ging echter naar het Duitse Friedrichshafen , een misleiding waar zelfs de Telegraaf met een keurige video waar de familie naar toe ging intrapte. Want , melde de Telegraaf de” koninklijke” familie vloog naar Oostenrijk, trachtte dat aan te tonen met een plaatje van Flightradar. De dienstdoende Telegraaf schrijver had bij de aardrijkskunde lessen kennelijk gespijbeld, want de vlucht ging naar de Duitse Friedrichshafen, zoals ook duidelijk op de Telegraaf de video te zien is. Niet dat het veel uitmaakt, want met de auto van Innsbruck naar Lech is het 1.36 uur en van Friedrichshaven 1.48 uur , hetgeen je “inhaalt ” bespaart op de vliegtijd. Wel vervelend voor de op het vliegveld Innsbruck rondlopende journalisten, want u weet daar houdt Willy niet van en voordat je het weet moet je alle video’s en foto’s weer van het net verwijderen op straffe van uitsluiting bij het komende fotomoment of zoals onlangs nog in Argentinië een pak slaag van de koninklijke bewakings gorilla’s




Dat het W.A en de zijnen aan niets ontbreekt kunt u via de video onderaan dit artikel zien. Er kan zelfs een hapje genomen worden, geprepareerd door een Michelin 2 sterren kok. Kost natuurlijk wel wat extra, net als het glaasje bubbels. Belijk de rondleidings video onderaan dit artikel. U zult zien aan alles is gedacht, een lits-jumeuax voor paps en mams, aparte bedjes voor de kids, een badkamer met douche, in het totaal plek voor 19 passagiers die dan in 12 uur non stop in ieder geval op veilige afstand van Nederland pas weer hoeven te landen als de nood aan de man en zijn familie komt. ( Nee, want die vraag verwachtten wij al, dat is niet non stop naar Bariloche , zelfs niet naar Buenos Aires, maar met het nieuwe toestel zal dat wel door aanpassingen mogelijk zijn ).

De regering heeft inmiddels een contract afgesloten met een op Malta !!!!!???…………gevestigd charterbedrijf Privajet en zo staat de Boeing 737 Business Jet (BBJ) nu genoteerd als regeringsvliegtuig in afwachting van de door Den Haag voor Willem Alexander bestelde speeltje , een identiek toestel, dat pas in 2019 wordt verwacht.



Het gaat hierbij overigens om een toestel gebouwd en voor het eerst geregistreerd op 30.11.2001 en indien via 3 eerdere eigenaren in handen is gekomen van Privajet in Malta.

De BBJ 1 serie waartoe het tijdelijke regeringstoestel behoort is niet een van de meest goedkope toestellen om te onderhouden en te vliegen. het is een toestel gemaakt voor lange afstand en werd voornamelijk verkocht aan klanten in o.a. China, het Verre Oosten en de VS. Zoek je een toestel dat geschikt is voor een vliegduur van 6 tot 8 uur, dan is de Embraer meer geschikt. Deze firma was in de race om het nieuwe toestel te mogen leveren, maar om begrijpelijke en boven uitgelegde redenen werd dat door W.A. afgewezen. Men zou dan niet non stop naar o.a. Curacao kunnen vliegen, hetgeen overigens gewoon niet klopt !

De aanschafprijs van het kale toestel bedraagt ongeveer 60 miljoen dollar, maar de inrichting van de machine zoals W.A. hem nu verwacht laat de teller nog eens met $ 40 – 40 miljoen stijgen. De inrichting wordt verzorgd door GKN Fokker . Een soortgelijke Embraer was ongeveer 40% goedkoper geweest, alleen al in aanschaf. terwijl de kosten per vlieguur circa € 4.000 minder bedragen, hetgeen bij 400 gebudgeteerde vlieguren al weer een besparing op had geleverd van € 1.6 miljoen.

Maar ach, wat maakt het uit we hoeven het toch niet zelf te betalen……………

Overigens is het merkwaardig dat er zaken gedaan wordt met de bovengenoemde firma in Malta. De firma is in 2010 geregistreerd, hetzelfde jaar waar ook hun eerste en tot nu toe enige toestel werd geregistreerd . Het personeel, een mengelmoes van o.a. een voormalige Swissair vlieger die naast zijn huidige baan als captain bij Privajet ook nog ski instructeur is. Maar de verdere details over de werkmaatschappij en de daar boven geplaatste holding blijven zoals wel vaker op Malta duister. Een zeer vreemde keus voor een enkel vliegtuig!

Wij hebben onze Italiaanse redacteur verzocht e.e.a. verder voor u uit te zoeken en komen hier nog op terug.


Annotaties:
aanmelden / inloggen