Door community (initieel Best Well), Op zat 18 nov 2017 16:35, 0 reacties, nieuws

DE PROPAGANDA MACHINE





Mensen denken vaak niet gevoelig te zijn voor propaganda. Dat zou iets van WWII zijn geweest waar we nu niet meer in trappen.
Werkelijk?

Velen weten niet dat 1 van de 6 technieken werden gebruikt, maar alle methoden hebben na WWII een enorme vlucht gekregen.

De grondlegger van P.R. is Edward Bernays. Zijn oom Sigmund Freud legde zich onder meer toe op het onderbewustzijn en de basis van psycho-analyse. Edward specialiseerde zich in public relations en bewerking van de geest.

Edward Bernays wordt daarom gezien als grondlegger van de huidige inprenting van commerciële boodschappen. Dit heeft in de VS al grote gevolgen sinds de jaren 50 in commerciële manipulatie, maar het werd eerder al volop overgenomen in de politiek en media.

Een van z’n werken is hier vrij te downloaden: Propaganda, 1928

Massaal, continu en breed gebruik op het publiek verandert P.R. inderdaad in Propaganda.

Tijdens WWII werd inderdaad hoofdzakelijk 1 manier gebruikt met destructieve gevolgen. Vooral vanaf de jaren 50 worden alle techieken toegepast op de Amerikaanse samenleving in media, poltiek en commercie. In de jaren 90 waaide dit over naar Europa, want is zéér lucratief. HBO’s en Universiteiten introduceerden Amerikaanse lesboeken, en lui zoals Kay van de Linden werkte in 1988 als communicatie-adviseur in dienst van ‘Garth Group’ mee aan de verkiezingscampagne van Al Gore. Mislukt, maar later zou hij b.v. Pim Fortuyn continu adviseren. Commerciële in Nederland Tv startte in 1988/1989 met TV10 en RTL.

Ik heb het al vaak op deze blog geschreven, maar voor de nieuwe lezers. RTL werd onderdeel van Bertelsmann Media. Een mediaconglomeraat dat Hitler’s propaganda verzorgde, eigendom van familie Mohn. De eigenaar was SS-er. Eind jaren 90 verscheen een 800-pagina tellend rapport over dit bedrijf. De oude heer overleed in 2009 waarna de aandelen in een stichting gingen van waaruit de zaak wordt bestuurd. Voorzitter is Aart-Jan de Geus, CDA en tevens lid van CDA strategisch overleg. Mohn bekeerde zich naar CDU na WWII, maar commercie, PR en propaganda kent dit bedrijf als geen ander. Het is wereldleider in media met een winst van over 1 miljard per jaar over 50 landen, en hoofdkantoor in New York City.

De NPO commercialiseerde, omroepen werden in blokken gefuseerd, maar mogen hun eigen logo’s voeren. NPO wordt bestuurd door voorzitter Henk Hagoort. Die was van CDA, maar veranderde naar PvdA voordat Samson’s campagne begon. Onder de NPO vallen eveens alle publieke radiostations, maar ook alle lokale radio en TV.

De zeer hoge concentratie van media en ook entertainment heeft zich niet alleen in Nederland afgespeeld, maar is wereldwijd een feit, inclusief alle pers, bladen, magazines en persbureaus. De sterk gepoliticeerde eigenaren zijn letterlijk op twee handen te tellen en commissarissen, directies en hoofdredacteurs worden benoemd vanuit hetzelfde netwerk (vanzelf, want zo werkt dat nu eenmaal in business). In de VS spelen hoge concentratie al sinds de komst van Radio.

Details met name en merken vindt u, ver doorbladerend, in dit artikel: Economy war and realism.

Nederlandse concentratie: Matrix 10 eigenaren alle mainstream titels van Tv, radio, kranten en bladen.

Het doel van manipulatie en propaganda is mensen continu vaagheden, fantansieën voorhouden en onderbewuste trance en hypnose creëren. Het is mensen massaal onwetend en onbewust houden van alternatieven en een soort van brainwashing waarbij alternatieven zelfs kunnen leiden tot dominant ontkennende en zéér boze reacties. Een snel voorbeeld zijn pubers die als kind vanaf ca. 4 jaar zijn opgegroeid met veel bezoek aan McDonalds. Als zo’n puber wordt voorgesteld ergens te gaan eten, dan zal die als 1ste McDonalds roepen. Bij herhalende voorstelling van alternatieven, ontstaat weerzin tegen en verwerping van andere mogelijkheden en met zelfs grote kans op verbale agressie. Op volwassen leeftijd blijft de inprenting van McDonalds dominerend hangen.

Laten we kijken naar alle technieken van P.R. dat Propaganda wordt als het massaal, continu en breed wordt toegepast op het publiek door media en poltici, met voorbeelden uit de entertainment en commercie.

De 1ste 2 methoden komen u direct bekend voor. De laatste 4 vermoedelijk minder;
die zijn psychologisch zéér geavanceerd en worden nóg onbewuster gekweekt.

Hernoeming

Met deze techniek krijgen negatieve woorden een positieve term, of een positieve een negatieve.

Voorbeelden

Adhanced interrogation,
ofwel vergaande, zéér brute bloederige martelingen.

Cleaning and Security,
alles wat ook maar enigszin lijkt op afwijkend of oppositie, permanent vernietigen en bezetten… Schonen en beveiligen.

Lente-akkoord,
ofwel een begrotingsakoord met vergaande keiharde bezuinigingen.

Er zijn enige bestuurlijke oneffenheden die besproken zullen worden,
grote bestuurlijke onenigheden met ruzies en een komende bestuurscrisis is evident.

Happy Meal,
ofwel goedkoop blij fast food met een speeltje voor kinderen met 49% water, 12% vlees en waar de grootste schadelijke troep in zit als smaakmakers, conservatiemiddelen en pesticiden zoals hard en langzaam vet, Tri, Benzeen, Chloroform en Ammoniac (French fries van McDonalds blijft daarom vele maanden ongekoeld houdbaar, maar is superslecht voor het lichaam).

Rebellen,
ofwel seperatisten die een eigen staat willen met volledig soeverein bestuur.

Terroristen,
oppositie of groepen die al zo lang wordt weggedrukt, gediscrimineerd, of onterecht werden aangevallen, of eerder onderdeel zijn geweest van dubbelspel waarbij beloften niet werden nagekomen dat ze alle vertrouwen zijn verloren en over gegaan zijn op een gewapende agenda (alle huidige terroristische organisaties komen daar uit voort).

Extremisten,
ofwel kleine kerngroepen zoals Wahabis die niet geloven in raadpleging van recht en aanvankelijk gewoon samenleven met iedereen, maar massaal worden bewapend en georganiseerd met mooie beloften en aangesterkt door vele teleurgestelde westerse jongeren vanwege discriminatie met geen enkele kans op een zelfvoorzienend leven, dus zich aansluiten om te bloederig te vechten voor een eigen soevereine, geaccepteerde groep.

Machtswissel,
ofwel een coup d’état uitgevoerd door het westen en haar geheime diensten. Een coup d’état is daarmee de term voor een machtswissel uitgevoerd door oppositie.

Georganiseerde Noodhulp,
ofwel kan ook een trojan horse zijn die de deur openzet voor (verder) militair ingrijpen. Het is een strategie.

NGO’s,
ofwel een verzamelterm van alle overheids-onafhankelijke partijen met een maatschappelijk doel, maar waaronder ook (handig) pressie- en omgekochte strijdende groepen kunnen worden ondergebracht zoals de steun die de VS en CIA verleende aan de Contra’s in Nicaragua, de Taliban in Afghanistan, Al Qaida in het Midden-Oosten, en met de EU aan de neo-nazi’s in Oekraïne, etc.

Proxy landen,
ofwel omliggende landen van waaruit de westerse financiële en bewapende steun direct geleverd wordt aan in- en omgekochte strijdende groepen zoals Al Qaida, ISIS, of hulp met opleiding, etc.

Moderate groups, Proxy legers,
ofwel omgekochte strijdende rebellen en groepen zoals Al Qaida (Syrische rebellen) en ISIS, inclusief financiering en levering van betere bewapening en opleiding. In El Salvador waren dit de doodseskaders.

Vergoedingen,
verborgen topsalarissen van overheidsfunctionarissen in zgn. vrijwilligerswerk aan de top of vele top-bijfuncties, ook nog eens fiscaal zéér lucratief.

Amerikaanse spindoctors en communicatie-adviseurs zijn meester in ‘hernoeming’, maar onze politici en media beheersen het inmiddels volop. Zo heeft Frans Timmermans z’n opleiding in GB gehad en is er mee doorspekt. Frans is een interessant geval; begon bij D66, uiterst liberaal en stapte over naar de PvdA. Dat kan, maar z’n rechter veren is hij echt nooit kwijt geraakt. Nu hij de positie heeft van Minister van Buitenlandse zaken, zien we in optima forma hoe hij P.R. misbruikt met zelfs krokodillentranen.

Herhalende bevestiging, leugens en weglating

“Propaganda moet altijd essentieel en repeterend zijn. Het moet zichzelf terugbrengen naar een aantal punten en continu worden herhaald, keer op keer…”

– Joseph Goebbels –

“See, in my line of work you gotta repeat things over and over… to kinda catapult the propaganda”

– George Bush –

Deze methode spreekt voor zich. Wil je mensen beelden, leugens en misinformatie inprenten dan moet je keer op keer de meest vreselijke beelden herhalen van wat de andere partij aanricht met redelijk uniforme repeterende beelden en teksten. Andere info weglaten.

Het aantal persbureau’s in de wereld zijn op 2 handen te tellen en zij verspreiden het nieuws met foto’s. Vanwege hoog geconcentreerde media zien we dezelfde beelden en verslagen snel gedistribueerd onder alle andere media-merken. Gedurende jaren gaan veel mensen er steevast in geloven.

Voorbeelden

Bevestigend voordurend schrijven, als zgn. gezaghebbende media, over Hamas zónder desbetreffende beelden van ‘speelgoedraketjes’, maar in verhouding weinig tot zelfs niet ander materiaal tonen zoals wat het IDF aanricht in Gaza, of massademonstraties van Orthodoxe joden tegen Israel en haar zionistische regeringen. Vertel ook niet de historie van Hamas.

Dergelijk materiaal van persfotografen nooit tonen. Bron: Crypto.org (Snowden files).
propagandaContinu bevestiging van ISIS als moordlustig zonder daadwerkelijke beelden anders dan mannen in het zwart en en zwarte vlag met witte contrasten. Zwartwit ligt gevoelig op het netvlies en komt indrukwekkend onze hersenen binnen.

Het keer op keer tonen van vermagerde kinderen en vertellen dat het gebied verhongert a.g.v. oorlog en geweld, gestart door de andere partij.

Het publiek niet bewust maken dat bijvoorbeeld de laatste Iraakse inval door de V.S. ca. 100.000 Irakezen heeft gedood met ca. 500.000 gewonden; hoofdzakelijk burgers met grote bijgevolgen voor hun familie en vrienden. Dit geeft permanente trauma’s.

De Nederlandse media vertelt niets, maar dan ook werkelijk niets over de negatieve gevolgen terplekke van de inzet van het leger in Afghanistan en Mali. Wel verslaat het enkel en alleen successen en stelt die soms ter discussie. Over hoeveel Afghanen en Malinezen zijn gesneuveld en traumatische gevolgen voor hun familie en vrienden… daarover hoor je niets.

Continu de vluchtelingen tonen a.g.v. oorlog, maar niet vertellen dat de oorlog is gestart door interventie van de CIA en zeker niet vertellen hoeveel de zgn. goede doelen ontvangen worden uit directe belastingen en de VN, wat de totale kosten zijn inclusief luxe panden en grote salarissen van staff, directies en vele bekende Nederlanders als boegbeelden en adviseurs.

“State of the art factory in Mexico rates with world’s best car manufacturers” volgens Arizona Daily Star.
We zien een mooie rode glimmende auto tijdens montage in deze state-of-the-art Mexicaanse Ford fabriek. Rood is de kleur van passie en vooruitgang. De linker tevreden kijkende Amerikaanse man werd speciaal ingezet in het beeld. De rechter vrouw kijkt op dat moment minder happy om wat voor reden, maar ze valt in elk geval minder op vanwege haar rode shirt.
Enig Artikel te vinden over US$ 3,00 per uur per werker? Niets !
propaganda

Voortdurend het beeld bevestigen dat Rusland en Putin altijd en alleen maar slecht, sluw en manipulerend zijn. De andere kant van het verhaal nooit meer tonen en verslaan, zoals dat hij alcoholisme heeft aangepakt, de salarissen voor iedereen substancieel heeft verbeterd, werkloosheid aanzienlijk heeft verminderd, en dat hij daarvoor in het westen zelfs was uitgeroepen tot leider van het jaar enkele jaren terug.

De Russen blijvend herhalen met Putin’s gecreëerde ‘bad guy’ imago. Hiermee wordt een stereotype volk ingeprent dat alleen maar veel vodka drinkt, arm en corrupt is met veel sneeuw. Weingen bedenken nog dat alléén maar slecht statistisch niet mogelijk is.

Opwarming van de aarde op slimme momenten bevestigen, zoals tijdens hoog zomer of hittegolven, of tijdens rampen en grote depressies. Discussies t.a.v. de IPCC en haar conclusies naar verhouding weinig publiceren.

Zo veel mogelijk locaties van McDonalds met dezelfde stijl van panden. Relatief weinig tot nooit de slechtheid van dat voedsel in detail uitzoeken en keer op keer uitzenden. Maar dat wel doen tegen alcohol en tabakswaren, etc.

Blijvend een geloof als slecht bevestigen door met name bij excessen met donkerder gekleurden daar onmiddelijk het geloof bij vermelden. Niet de religie noemen als autotochtonen betrokken zijn bij geweld. Ook nooit vermelden dat Amerikaanse zwaar top-gepoliticeerde baptistenpriesters al vanaf de jaren 50 (letterlijk) oreren tegen Rusland, Islam en alles wat niet westers is, en dat velen zelfs lid waren van de Klux Klux clan. 9/11 Was het uitglezen moment om het politiek zwaar te misbruiken.

In de media vaak ‘exposure’ geven aan de totale hypes en gektes van merken zoals Apple, Primark, etc.
Dit is een ernstig misleidende vorm van commercie via bevestiging en weglating. Op het laatst van de ‘exposure’ negatieve herkomsten vermelden, zoals goedkope arbeid in Bangaledesh zonder beeld.
Dat is een korte vermelding tegen het einde en die vergeten mensen het snelst, want zojuist werd langdurige euforie getoond. Het is misleidende semi-kritisisme dat weinig blijft hangen en is een bewuste commerciële strategie in het nieuws (!) Andersom doet de media namelijk niet: beginnen met langdurig het negatieve met beeld tonen en dan kort het positieve belichten zonder beeld.

De indianen in vrijwel alle films tonen als agressief, terwijl de eerste foto’s en verslagen uiterst positief waren. Indianen leefden voornamelijk van de Bisons en in zéér grote coöperatieve harmonie. Slechts enkele recentere films laten die andere kant zien zoals ‘Dancing with the Wolves. Dit gebeurde pas nadat de Amerikaanse regering haar algemene excuses had uitgevaardigd.

CNN, BBC, Reuters en Times continu bevestigen als gezaghebbend. Russia Today (RT) altijd benoemen als ‘propaganda’, en alternatieve media benadrukken als complot-theoristen. Weinig zeggen dat media hier uitsluitend verslaan vanuit westers perspectief en belang.

Een politieke maatregel of stroom altijd herhalend verkopen als dat het ‘goed is voor de economie en vrede’, zoals vrijhandel en vrede dankzij handel. Zeker niet vermelden dat vrijhandel een techniek is voor het verder openzetten van deregulering, coöperatieve corruptie en belastingontwijking en dat het een deur openzet voor goedkoop grootgraaien naar b.v. aardse rijkdommen en supergoedkope voedselproductie. De desastreuze gevolgen voor de kleinere of lokale ondernemers naar verhouding weinig tot nooit noemen.
lees verder via de link
Annotaties:
aanmelden / inloggen