Door Ness, Op zat 13 dec 2014 18:16, 18 reacties, all rights reserved

De stilte rondom de gesaboteerde kerncentrale te Doel

Overdrijven is een kunst die de media als geen ander beheersen. Sensatie verhalen als de millennium bug, de zure regen, de klimaatverandering, en thans de MH17 worden eindeloos herkauwd. Dit is iets dat we gewend zijn, het wordt echter pas echt eng als de media een sensationeel verhaal lijken dood te zwijgen. Dat is wat er nu aan de hand is. Laten we ons eerst tot de feiten beperken.

De reactor 4 van de kerncentrale Doel is stilgelegd naar aanleiding van een incident. De eigenaar van de centrale, Electrabel, zegt zelf het volgende:

Op dinsdag 5 augustus schakelde Doel 4 automatisch uit ten gevolge van een verlies van smeerolie aan de stoomturbine……. Na analyse bleek dat het incident zich heeft voorgedaan bij de leeglaatafsluiter van de smeerolietank die openstond, waarschijnlijk door een bewuste manuele handeling. ….Na de automatische uitschakeling van de reactor is gebleken dat één van de 3 pompen van de hulpvoedingswaterkring door een technisch defect onbeschikbaar was. Deze pompen dienen om water naar de stoomgeneratoren te voeren voor de afkoeling van de reactor. De overige 2 pompen volstaan ruimschoots om de afkoeling te garanderen. De reactor werd zonder verdere problemen in een veilige stilstand gebracht.

In Jip en Janneke taal: iemand heeft in een kerncentrale bewust iets gedaan waardoor 1 van de 3 pompen die de reactor afkoelen is gesloopt. Hij heeft de 2 andere pompen met rust gelaten waardoor het nog mogelijk was zonder verdere ellende de reactor uit te zetten.

Begin augustus is deze daad gepleegd, pas nu beginnen de autoriteiten voorzichtig de term terrorisme te gebruiken:

Het onderzoek naar sabotage in de kerncentrale Doel 4 volgt de piste van een mogelijke terreurdaad. Dat heeft directeur André Vandoren van het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging (OCAD) laten verstaan op RTL-TVi. ……. Volgens Vandoren wijst de interventie van het federaal parket in dit dossier erop dat de onderzoekers een terreurdaad vermoeden. “Indien het federaal parket zich bezighoudt met dit dossier, betekent het dat men in die richting gaat”, aldus de OCAD-topman.

In Jip en Janneke taal: een terrorist heeft een kerncentrale kapot proberen te maken.
(zie verder de Vrijspreker)
Annotaties:
| #224805 | 14-12-2014 01:54 | Ness
iemand heeft in een kerncentrale bewust iets gedaan waardoor 1 van de 3 pompen die de reactor afkoelen is gesloopt. Hij heeft de 2 andere pompen met rust gelaten waardoor het nog mogelijk was zonder verdere ellende de reactor uit te zetten.


Of hij/zij werd in de bezigheden gestoord. En is Vlaanderen ternauwernood ontsnapt aan een 2e Fukushima. Daar hebben ze nog steeds een stuk of 3, 4 aktieve meltdowns, zinkende kernen die de komende pakweg 30.000 jaar de Pacific mogen vergiftigen.
Ness's avatar
| #224814 | 14-12-2014 17:25 | (mal)
Ja, of iemand probeert z'n budget wat op te krikken...
(mal)'s avatar
| #224815 | 14-12-2014 18:18 | Ness
Oh da's best mogelijk. Met eerlijkheid bereik je niets these days. Liegen is een business model. Honesty is for suckers and cattle.
Ness's avatar
| #224836 | 15-12-2014 10:12 | Atlas
Oefening nationale reserve bij Petten, zie http://www.defensie.nl...
| #224843 | 15-12-2014 11:53 | quero1
Wat daar precies gebeurd is in Doel en vooral de motivatie die er uiteraard erachter moet steken (etnisch?, communautair?, milieu?, moderne maffia?, vakbonden?, Onberekenbaar hooliganisme?, terreur?) is absoluut ongezien en termen als hallicunant en geen woorden voor zijn zelfs nog totaal ontoereikend om dit te duiden.
Doelbewust en kwaadaardig spelen met een kerncentrale in volle werking is inderdaad nog van een ander kaliber als Chernobyl en Fukushima die eigenlijk toch meer ongevallen(?) waren. Het gaat immers om Kernenergie en dat is sowieso al insé gevaarlijk genoeg zonder er nog ongehoorde risico’s mee te nemen.
De veiligheidssystemen hebben gelukkig gewerkt, deze keer, maar ze zeggen en herhalen altijd dat alle veiligheidssystemen kunnen falen…En als dat ooit gebeurt, we hopen allemaal van niet natuurlijk, ‘God verhoede’, maar dan is het echt wel ‘over en out’ want een op hol geslagen, smeltende, oncontroleerbare kernreactor (meltdown) of het ergste geval, geeft een onleefbaar maanlandschap met eeuwige straling in de heel verre en wijde omgeving en je houdt je hart vast wat dat zou betekenen [VLUCHTEN], met acuut kankergevaar met leukemie, thyroidekanker eerst in een uiterst dichtbevolkt gebied pakweg 60km rond Doel met Antwerpen de hele provincie Antwerpen en verder en uiteraard is dat zeker ook grensoverschrijdend…Straling is permanent voortwoekerend hoor en kent geen grenzen als je 't maar weet.
Uit GvA van 5 dec. 14 volgens Greenpeace ‘Kernramp in Doel maar liefst 742 tot 1412 miljard euro kosten’ en België zou dat onmogelijk kunnen dragen. Nog zo’n ongemakkelijke waarheid erbij!
Denk ook maar even aan het nog altijd voort en verder stralend onbeheersbare ‘not contained’ Fukusjima., waarvoor de absolute doofpot ook geldt…
De kernramp van Chernobyl (=Oekraïne…) was toch ook een soort uit de hand gelopen vermogentest van de kernreactors met zelfs alle veiligheidssystemmen overbrugd godbetert (overriding…) maar misschien was de bedoeling wel ±goed, weet niet zeker ken ook niet alle details natuurlijk (…).
Het is dus praktisch zeker en weer en opnieuw duidelijk een INSIDE job, zoveel is duidelijk en zeker!
Het heeft in extenso en duidelijk enkele kranten en zeker ook in één weekblad gestaan: de dader is gekend en heeft zelfs zichzelf aangegeven aan de directie van Doel of de politie of zo. En zie er gebeurt verder niets, ‘believe it or not’. De absolute DOOFPOT dus opnieuw.
Die OCAD is dus een lachertje en typisch geval van JOBCREATION zoals ze zo goed kunnen in België
Het ergste in het actuele België en Nederland is de infiltratie van het Gerecht door de maffia in zijn ‘moderne’ versies. De voorbeelden zijn legio ,voor wie ze wil zien.
Niets is perfect en alles kan beter…KEEP CALM, ‘ze’ waken hoor (was het maar waar hé!).
| #224845 | 15-12-2014 13:10 | Ness
De kernenergielobby is keihard aan het werk om iedereen wijs te maken dat 'een beetje straling' goed voor je is - al wordt 1/3e van de borstkankers veroorzaakt door mammografien. (go check net)

Momenteel worden er thorium reactors ontwikkeld, in China en ik meen India. Die zijn veiliger maar het grote bezwaar is dat je d'r geen atoombommen mee kan bouwen. (kuch) Daarom is ooit, in de vorige eeuw, besloten tot uranium.

Er is een ongeluk gebeurd in USA waar niemand hier iets van afweet: WIPP, in New Mexico/Carlsbad. USA heeft ontstellend veel van die rotzooi aangemaakt en kan het niet kwijt; vaten gevuld met Pu240 en de 'parents' ervan blijven reageren en de vaten waar het in zit blijken spontaan kernen te vormen en te exploderen. Een hele zoutmijn naar de knoppen daar, net als in Duitsland, in Gorleben - voor de komende 30k jaar, als het niet 100.000 jaar is. Die reakties stoppen nl niet.

Om de volslagen mislukking van het ouderwetse kerngebeuren te verbergen moet men wel hard liegen ja. De Doelcentrale is oud, dingen gaan mis, en daar moet dan geweldig over gelogen worden. Want men is wellicht alweer op een haar na aan een ramp ontsnapt,

Israel en USA hebben het Stuxnet ontwikkeld, een virus dat de back-up systemen die op Siemens apparatuur draaien aanvalt en ze uitschakelt. Stuxnet legt nog steeds overal kerncentrales plat want het is 'ontsnapt' uit Iran. Misschien is het nu in Doel aangekomen.

http://periodictable.com/Isotopes/094.240/index2.full.dm.prod.html
http://enenews.com/ (zoek op WIPP)
Ness's avatar
| #224846 | 15-12-2014 13:17 | Ness
**pu 240 is 'weapongrade', niet voor kernreactors maar voor bommen. Op de Enewssite moet je voor de gein eens zoeken naar Hanford Washington. Daar lekt allerlei rotzooi weg en worden eigenaardig veel babies geboren zonder hersenen.
Ness's avatar
| #224850 | 15-12-2014 13:42 | Ness
**thorium levert ook akelig afval op hoor. In de vorm van radioaktief zout. Maar daar zijn wellicht oplossingen voor te vinden, en een centrale op thorium produceert zeker niet genoeg Pu voor bommetjes. Eigenlijk is men nu pas aan de ontwikkeling van kernenergie toe, aangezien men in 1940 de verkeerde weg is ingeslagen, zonder enige kennis of begrip van kettingreakties.

Nu pas is de techniek in staat VEILIG met die energie om te gaan. Het kan dus wel. Helaas is de ontstellend machtige westerse kernlobby niet in staat over te schakelen en zodoende moet men de ontwikkeling van thorium-industrie nu prijsgeven aan India, China en Rusland.

De enige manier om een kernreaktie te stoppen is de kernmassa te scheiden. In centrales op Pu en uranium doet men dat dmv het inschuiven van staven/rods (in mark1 centrales zelfs van ONDEROP), in een throium centrale kun je gewoon zout bij mengen. "koud", van bovenaf, via zwaartekracht - en dat is een feilloze rem. Zit je wel met fout zout lol

http://en.wikipedia.org/wiki/Demon_core
Ness's avatar
| #224876 | 15-12-2014 18:17 | Ness
zodoende moet men de ontwikkeling van thorium-industrie nu prijsgeven aan India, China en Rusland.


en daar komt dus oorlog van, geheid. De oude macht kan niet overschakelen want heeft uitsluitend in MOX fuel etc geinvesteerd, en thorium links laten liggen. En bovendien is de schade die de kernlobby in Japan heeft aangericht volslagen onbetaalbaar, dus zodra daar een doorbraak wordt geforceerd met rechtszaken, is heel het Westen in 1 klap failliet.

Duitsland heeft ooit een thorium centrale gehad maar dat was een wat ongelukkig ontwerp. http://en.wikipedia.org/wiki/THTR-300
Ness's avatar
| #224878 | 15-12-2014 18:27 | spaceman
Het gebruik ervan is alleen maar zinvol in combinatie met verrijkt uranium. Daarnaast is er tot op heden geen infrastructuur voor het op grote schaal produceren van thorium als brandstof. Er is al vele jaren ervaring met de hele cyclus voor het gebruik van uraniumsplijtstof, van mijnbouw tot afvalverwerking. Bij een overstap naar thorium zou deze cyclus anders moeten worden ingericht. Zo komt er bij het opwerken (het chemisch scheiden van de nog bruikbare splijtstof van het radioactieve afval) meer straling vrij dan bij de cyclus voor uraniumsplijtstof.


Bron: Stichting LAKA
spaceman's avatar
| #224880 | 15-12-2014 18:41 | Ness
Jaja er wordt gelogen, werkelijk niet te geloven. Ga er nou maar van uit dat ALLES wat de kernlobby zegt een klinklare leugen is. ALLES. Tot aan de wetenschap zelf toe. Die is niet voor het gepeupel, zie je. Nucleaire reactors op Pu en MOX zijn SPACE-drives. Daar werken ze prima en storen ze niets. Om ze op het oppervlak van een planeet te stallen is ronduit krankzinnig.

Een reactorvat wordt gebruikt om water tot stoom verhitten, en het zijn die lekkere ouwerwetse "stoommachines" die dan een generator aandrijven waarmee elektriciteit wordt opgewekt. Alleen gaat het hier dan wel om zwaar giftige stoom.

Thorium heeft mi de toekomst. Daar kan geen wind of zonne-energie tegen op. Je kunt zelfs een thorium reaktortje op je achtererf stallen of in je auto stoppen lol http://thoriummsr.com/intro/facts-about-thorium-molten-salt-reactors/
Ness's avatar
| #224881 | 15-12-2014 18:48 | Ness
Thorium minerals occur on all continents.[6][49][50] Thorium is several times more abundant in Earth's crust than all isotopes of uranium combined and thorium-232 is several hundred times more abundant than uranium-235.


Thorium is estimated to be about three to four times more abundant than uranium in the Earth's crust, and is chiefly refined from monazite sands as a by-product of extracting rare earth metals.

Thorium was once commonly used as the light source in gas mantles and as an alloying material, but these applications have declined due to concerns about its radioactivity. Thorium is also used as an alloying element in nonconsumable TIG welding electrodes. It remains popular as a material in high-end optics and scientific instrumentation; thorium and uranium are the only radioactive elements with major commercial applications that do not rely on their radioactivity. Thorium is predicted to be able to replace uranium as nuclear fuel in nuclear reactors, but only a few thorium reactors have yet been completed.


http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium#Occurrence. Wie info over throium zoekt kan beter overschakelen naar engels op google, want in het NLs is er weinig materiaal voorhanden.
Ness's avatar
| #224884 | 15-12-2014 18:58 | spaceman
@Ness

In Nederland is wat LAKA publiceerde de algemene consensus en tevens het antwoord van minister Kamp op het gebruik van Thorium.Uiteraard nonsens.
spaceman's avatar
| #224886 | 15-12-2014 19:37 | Ness
Het enige wat ik vrees bij het aanprijzen van thorium is dat de mannekes dan alweer ogenblikkelijk aan de slag gaan zonder stil te blijven staan bij het onvermijdelijke afval-probleem. Zolang daar geen fatsoenlijke oplossing voor is ben ik faliekant TEGEN, want we zadelen ons eigen nageslacht en de ganse planeet tot in de tigtigste generatie op met onoplosbare gruwelen. Als er nog een nageslacht komt, uiteraard, wat ik betwijfel.

@spees: aha! Consensus! Net als bij AWG-opwarming - wie het meest biedt heeft de consensus, en fuk de wetenschap :)
Ness's avatar
| #224934 | 16-12-2014 10:06 | Atlas
Ness, waarom gaan we niet gewoon zonnepanelen op daken leggen, getijdenstroom enzovoorts? In het nieuwe kanaal ergens in brabant watert een rivier af; daar leggen ze nu een wrongel in die bij veel waterafvoer een paar huizenblokken van stroom kan voorzien. En als de waterstand te laag wordt voor scheepvaart, draaien ze de stroom om en pompt dat ding water omhoog. Volgens mij is alles milieuvriendelijk op te lossen... alleen moet je dan wel kleinschalige dingen oppakken en bundelen tot een groot netwerk waar iedereen van profiteert.

Daarom gaat het in het huidige politiek klimaat niet werken, want daar lobbyen alleen de grote jongens die windmolens bouwen.
| #224943 | 16-12-2014 12:12 | Ness
Tja het gaat hier om het leveren van electrickery aan miljoenensteden, en aan fabrieken, die een vaste aanvoer willen, niet afhankelijk van zon of wind.

Voor huishoudens is zelf plaatselijk en off-net energie maken een meer dan prima idee - maar dat kan alleen als je er ruimte voor hebt, niet 6-hoog achter in een flat. Een aluminium fabriek gebruikt meer elektriciteit per dag dan de stad Utrecht qua huishoudens in een jaar, heb ik ooit ergens gelezen.

Zolang mensen overbodige produkten kopen die via hersenspoeling gepushed worden door de industrie, zolang zal er gezocht worden naar een rijke energiebron.

En zolang er winst te slepen valt uit de onwetendheid en de onnadenkendheid van mensdiertjes gaat er niets veranderen. Dan zie ik veel liever thorium als brandstof dan uranium, mochten wij het aap-stadium overleven als soort.
Ness's avatar
| #224982 | 16-12-2014 19:32 | Atlas
Ja, daar heb je een terecht punt. Doe maar thorium:-)
aanmelden / inloggen