Door community (initieel Best Well), Op zon 19 nov 2017 11:28, 0 reacties, nieuws

Dit is hoe je subtiel wordt gehersenspoeld door het NOS Journaal

Journalist Arnold Karskens vroeg recentelijk om voorbeelden waaruit blijkt dat het NOS Journaal niet aan zijn wettelijke verplichting voldoet, namelijk zorgen voor onafhankelijke nieuwsvoorziening.



De voorbeelden stroomden binnen en Karskens heeft ze op zijn website, The Karskens Times, onder elkaar gezet.
We gaan zien dat er te vaak halve waarheden worden verteld, dat het aan weerwoord ontbreekt om het nieuws in perspectief te plaatsen en dat de mening en politieke kleur van de verslaggever van het scherm spatten.
Een greep:
Het bekendste voorbeeld van manipulatie is misschien wel het item in het NOS Journaal van 8 september 2014 waarin BBC-journalist John Sweeney president Poetin een vraag stelt.
Dankzij handig knipwerk lijkt het alsof de Russische president de journalist volledig negeert, maar uit beelden van RT blijkt dat Poetin de verslaggever uitgebreid te woord staat.
PVV-Kamerlid Dion Graus stelde in november een vraag over het ingrijpen van de Nederlandse overheid in financiële systemen tijdens de kredietcrisis.
Het antwoord van voormalig ABN AMRO-topman Jan Peter Schmittmann werd in het NOS Journaal zo gemanipuleerd dat Graus als een domme man werd neergezet, terwijl zijn vraag juist werd gesteld.
Door het verknippen speelde de NOS een dubieuze rol, aldus Naema Tahir in haar column in Buitenhof.
Journalist Bart Schut was ooggetuige van de rellen bij het bezoek van de Turkse minister Fatma Betul Sayan Kayain van Familiezaken aan Rotterdam in maart 2017.
Hij zag wie de aanstichters waren, maar in het NOS Journaal was precies het tegenovergestelde te zien.
Bij de eerste Pegida-demonstratie in Nederland op 11 oktober 2015 in Utrecht vertelde het NOS Journaal niet dat de tegendemonstranten de aanstichters waren van de rellen.
Trump

Trump hield op 19 september dit jaar een toespraak voor de Algemene Vergadering van de VN, waarin hij zei bereid te zijn Noord-Korea te vernietigen wanneer dat nodig was.
Zowel de telex van het ANP als Twan Huys te gast bij DWDD lieten echter onvermeld wat Trump daarna zei: dat de VN juist zijn opgericht om dergelijke conflicten te voorkomen.
“Verdrietig dat zowel ANP als DWDD/Nieuwsuur meewerken aan het verspreiden van nepnieuws,” reageerde Paul Andersson Toussaint. “SAD.”
In de uitzending van het NOS Journaal van 11 januari 2017 beweerde een ‘betrouwbare’ voormalige geheim agent dat er videobeelden waren van de net gekozen president Trump met prostituees in een hotelkamer in Moskou.
Correspondent Wouter Zwart sprak zelfs van een ‘explosief gedeelte’. Op 24 oktober meldde The Washington Post dat het team van tegenstander Clinton het onderzoek van de spion deels betaald heeft.
Catalonië

Op 2 oktober meldde het NOS Journaal dat in Catalonië 90 procent van de bevolking heeft gestemd voor onafhankelijkheid.
Later die dag wordt in het Journaal gesteld dat ‘90 procent van de Catalanen die naar de stembus gingen voor afscheiding van Catalonië is’ en dat ‘de opkomst ruim 42 procent was’.
Het NOS Journaal hield echter geen rekening met de 700.000 stembiljetten die in beslag waren genomen door de politie.
Dan kom je uit op bijna drie miljoen stemmen, wat het opkomstpercentage zou doen stijgen naar 57,1 procent.
In het NOS Journaal wordt met stelligheid gezegd dat een groot deel van de Catalanen niet zit te wachten op onafhankelijk.
“Sowieso kiest de NOS partij voor de Spaanse regering, elke dag,” reageerde Wouter Mobiel.
Zo zei correspondent Rop Zoutberg in het NOS Journaal van 5 november: “[De Catalaanse president] Puigdemont is politiek bijna geïsoleerd komen te staan. Er is bijna niemand die zich voor hem interesseert.”
Een merkwaardige en onterechte stellingname. Er vinden datzelfde weekeinde demonstraties plaats in Barcelona. Tijdens zijn live-reportage zijn daar zelfs beelden van te zien.
Hoe anders is zijn aanpak op 29 oktober, een week eerder, bij pro-Spanje-betogers. Hij spreekt van honderdduizenden demonstranten in Barcelona. “Ze laten massaal weten dat ze bij Spanje willen blijven horen,” klonk het.
Er werden geen beelden getoond van pro-Spanje-betogers die slaags raakten met de Catalaanse politie.
Het NOS Journaal censureert nieuws van de andere zijde. Op 12 november vond één van de grootste demonstraties van de laatste tijd plaats in de straten van Barcelona. Zo’n 750.000 betogers eisten de vrijlating van politieke gevangenen.
Subtiel gehersenspoeld

Op 13 oktober zond het NOS Journaal een item uit over een probleemwijk in de Zweedse hoofdstad Stockholm. In de wijk bestaat grote overlast door bendes.
“Nergens wordt er met één woord gerept dat in deze wijken vooral moslims deze misdaden plegen,” reageerde Zita Duman. “Integendeel: de schuld wordt (erg schijnheilig) aan de Zweedse politie gegeven, die onvoldoende zou surveilleren.”
Een dag eerder, op 12 oktober, besteedde het Journaal aandacht aan de vermindering van het gebruik van aardgas door Nederlandse huishoudens.
De NOS interviewde een stelletje met de namen Henk en Ingrid. Ingrid blijkt businessontwikkelaar bij Alliander Duurzame Gebiedsontwikkeling, een poot van energiebedrijf Alliander, ontdekte Volkskrantredacteur Maarten Keulemans.
Ingrid maakt ook professionele vlogs die de transitie van gas naar andere energiebronnen moet stimuleren.
Haar beroep en commerciële activiteiten werden niet gemeld door de NOS. Volgens Keulemans passeert het NOS Journaal daarmee de grens van objectieve journalistiek.
“We worden hier subtiel gehersenspoeld, rijp gemaakt om ook ‘de energietransitie’ te maken,” zei hij.
Op 26 september meldde de NOS dat de Amerikaanse politicus Anthony Weiner was veroordeeld tot 21 maanden gevangenisstraf wegens ongeoorloofd contact met een minderjarig meisje.
Het NOS Journaal vermeldde er niet bij dat Weiner lid is van de Democratische Partij en tot augustus vorig jaar getrouwd was met Huma Abedin, naast medewerkster van Hillary Clinton.
“In de laatste decennia zijn nieuws- en actualiteitenrubrieken verworden tot het in het nieuws brengen van een actualiteit/gebeurtenis met de visie van de NOS en ter afsluiting een interview met een ‘deskundige’ die de visie beaamt,” reageerde Thuur van Rossum.
Fake nieuws

Jos Dubbeldam noemde nog als voorbeeld het weglaten van het woord ‘islam’ uit een speech van de Britse premier Theresa May. “Dit is onvervalst fake nieuws en komt niet vaak voor,” zei hij.
Op 20 oktober besteedde het NOS Journaal aandacht aan speeches van oud-presidenten Obama en Bush, die daarin een flinke sneer zouden uitdelen naar de huidige president.
Hoe de NOS dat weet is een raadsel want de naam Trump wordt nergens genoemd. Een essentiële zin die Bush uitspreekt wordt door de NOS geschrapt.
Bush zei namelijk dat het vertrouwen van het publiek in officiële instanties in de afgelopen decennia is gedaald.
Ideologische apekool

Onder ‘afgelopen decennia’ vallen natuurlijk de maanden dat Trump president is, maar zeker ook de acht jaar Obama en de acht jaar Bush.
Op 16 oktober interviewt correspondent Arjan Noorlander eurocommissaris Frans Timmermans. Het heeft veel weg van een pr-item dat vooral het succes van de EU moet benadrukken.
Op 31 oktober wijst het NOS Journaal op een nieuw rapport van Amnesty International. Het nieuws wordt voorgelezen als een feit.
“Op speciale terrorisme-afdelingen in Nederlandse gevangenissen worden gedetineerden onmenselijk behandeld. Dat blijkt uit onderzoek van Amnesty International,” klonk het.
Terrorismedeskundige Edwin Bakker van de Universiteit Leiden zei een dag later in De Telegraaf dat Amnesty zich voor het karretje heeft laten spannen van extremisten.
Een ex-gedetineerde van een terrorisme-afdeling noemde het rapport ‘ideologische apekool’.
De NOS meldt niet dat niet-gouvernementele organisaties zoals Amnesty International vaak een ideologische boodschap verkondigen en scoringsdrift hebben.
Wéér in de fout

Op 12 november werd in het NOS Journaal stilgestaan bij het energieverbruik in Duitsland.
“Bijna geen ander land wekt zoveel duurzame energie op als Duitsland. Ruim 30 procent komt van zon en wind. In Nederland is dat nog geen zes procent,” aldus de NOS.
Het gebruik van hernieuwbare energie lag in Nederland vorig jaar op 5,9 procent, waarvan zon en wind slechts één procent leverde (dus niet bijna zes procent).
“En wéér gaat de NOS in de fout. Vergelijkt elektriciteit met energie,” reageerde onderzoeker Remco de Boer.
En op 10 november meldde het NOS Journaal dat de NAVO te zwak is om de Baltische staten te verdedigen tegen Rusland.
Bron was de Adviesraad Internationale Vraagstukken onder voorzitterschap van voormalig secretaris-generaal van de NAVO Jaap de Hoop Scheffer.
Er zouden dus alarmbellen moeten rinkelen over de objectiviteit van het advies aan het kabinet. Er volgde echter geen weerwoord.
Annotaties:
aanmelden / inloggen