Drinkende man heeft minder risico op hartziekte
Mannen die regelmatig tot vaak alcohol drinken, lopen de helft minder risico op hartziekten. Dat schrijven Spaanse onderzoekers in Heart.
Ongeveer dertig jaar geleden verscheen de eerste studie die aantoonde dat drank goed kan zijn voor hart en bloedvaten. Sindsdien hebben veel onderzoeken dit bevestigd. Ook de Spanjaarden vonden weer een positief effect.
Ze ondervroegen 15.500 mannen en 26.000 vrouwen tussen de 29 en 69 jaar over eet-, leef- en drinkgewoonten van de laatste tien jaar. De deelnemers participeren in de European Investigation into Cancer (EPIC). Uiteindelijk kregen 609 mannen en 128 vrouwen een hartziekte. Dit komt grofweg neer op een incidentie van 300 op de 100.000 mensjaren bij mannen, en bijna 48 op de 100.000 mensjaren bij vrouwen.
De vrouwen hadden geen significant voordeel van het alcoholgebruik, de mannen wel. Gemiddelde drinkers (tussen de 5 en 30 gram alcohol per dag) hadden 54 procent minder risico op een hartziekte, en bij stevige innemers (30-90 gram alcohol per dag) nam het risico met 50 procent af.
Ook meer dan 90 gram alcohol per dag gaf de helft minder risico. Lichte drinkers (tot 5 gram alcohol per dag) en voormalige drinkers zagen geen significant effect. Ter vergelijking: een standaard glas in Nederland bevat ongeveer 10 gram alcohol.





Je moet de onderzoeken volgen die goed voor je uitvallen.
Ik denk dat als je google't je vast wel een onderzoek vindt dat stelt dat Fanta en kipwrapjes van het benzinestation goed voor je zijn ;-)