Door community (initieel Best Well), Op don 9 nov 2017 22:21, 1 reacties, nieuws

Ex-staatsstewardess Sharon Dijksma geeft ambtenaren schuld rekenfaal



rekenfaal Lelystad Airport

Sharon Dijksma was van november 2015 tot vorige maand staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Dan ben je dus de baas. En verantwoordelijk voor fuck-ups zoals de rekenfouten (die geen rekenfouten waren maar bevoordeling van overheidsbedrijven) over Lelystad Airport. Reden tot aftreden, zou je kunnen zeggen. Reden tot bescheidenheid. Reden tot gêne. Maar niet bij de PvdA, een partij die na het halen van negen zetels eerst als smoes gaf 'we hebben tenminste onze verantwoordelijkheid genomen' en nu zegt 'flikker lekker een end op met je verantwoordelijkheid we gaan gewoon ambtenaren bashen'. Want mevrouw Dijksma heeft haar kont nog niet gekeerd of ze laat 'per ongeluk' aan een zaal vol mensen weten dat het allemaal komt door haar ambtenaren die niks kunnen omdat de vvd zoveel heeft bezuinigd op de overheid. Hee Dijksma. Daar was je zelf bij. Als je het allemaal zo verschrikkelijk vond, dan had je twee fucking jaar om er iets aan te doen.

Dijksma: fouten in rapport over gevolgen Lelystad Airport
Oost-Nederland krijgt mogelijk te maken met meer geluidsoverlast van vliegverkeer van en naar Lelystad Airport dan tot nu toe werd aangenomen. Staatssecretaris Sharon Dijksma geeft toe dat er fouten zijn gemaakt in het onderzoek naar de milieu en geluidseffecten van het nieuwe vakantievliegveld. Ze laat het onderzoek gedeeltelijk over doen. Dat schrijft ze in een brief die maandagavond aan de Tweede Kamer is verstuurd. Dijksma verwacht dat het nieuwe onderzoek nauwelijks gevolgen heeft.



Dat Dijksma de fouten erkent is een overwinning voor HoogOverijssel. Die actiegroep bracht de fouten aan het licht en eiste onlangs in een gesprek dat het ministerie alsnog naar deze zogenoemde milieu effect rapportage (mer) zou kijken. Dat heeft Dijksma nu laten doen. Ze komt tot de conclusie dat er ‘enkele onvolkomenheden geconstateerd’ zijn en laat het onderzoek gedeeltelijk overnieuw doen.

Actiegroep HoogOverijssel
HoogOverijssel is content dat de fouten die het ontdekte serieus worden genomen. De actiegroep bracht twee fouten aan het licht, waardoor het op papier stiller lijkt dan het straks mogelijk zal zijn als het vakantievliegveld in Lelystad de deuren opent. Zo is het aantal vliegtuigen dat aankomt en vertrekt in werkelijkheid anders verdeeld dan in het rapport staat. Gevolg is dat er vooral boven Overijssel en Gelderland fors meer gevlogen zal worden dan in het onderzoek vanuit is gegaan. Ook is volgens HoogOverijssel gerekend met een onrealistisch laag motortoerental. In het mer - uitgevoerd in opdracht van het ministerie - is er vanuit gegaan dat de vliegtuigen boven Oost-Nederland stationair vliegen. Dat klopt niet. Doordat zij tientallen kilometers lang op dezelfde hoogte vliegen (1.800 meter), moeten ze juist op vol motorvermogen vliegen en dat veroorzaakt meer geluid.

Blunder
GroenLinks spreekt van een ‘ongelofelijke blunder’ en eist dat het onderzoek naar de gevolgen van Lelystad Aiport helemaal wordt overgedaan. ,,De bewoners, maar ook de Tweede Kamer, moeten ervan uit kunnen gaan dat het onderzoek van het ministerie klopt”, zegt Kamerlid Suzanne Kröger. ,,Dat beslissingen genomen worden op basis van juiste gegevens. Het kabinet kan het vliegveld nu niet zomaar doordouwen, dit moet eerst grondig worden uitgezocht. Wij eisen dat het hele onderzoek wordt overgedaan en niets slechts een gedeelte. Tot een nieuw rapport is opgesteld moeten de plannen voor Lelystad Airport de ijskast in."

Onderzoek
Dijksma stelt dat het (gedeeltelijk) nieuwe onderzoek in november klaar is en verwacht dat opening van Lelystad Airport in april 2019 niet in gevaar komt. HoogOverijssel denkt daar anders over: ,,We zijn benieuwd naar het verdere onderzoek en denken dat de gevolgen daarvan weleens groter zouden kunnen zijn dan de staatssecretaris nu suggereert."

Lelystad Airport gaat in de toekomst vakantievluchten uitvoeren naar bestemmingen binnen Europa. De vliegtuigen zullen echter relatief laag vliegen over grote delen van Overijssel en Gelderland. Daarover is de afgelopen maanden veel onrust ontstaan in Oost-Nederland. Momenteel loopt er een internetconsultatie van het ministerie waarin burgers hun mening kunnen geven over de lage vliegroutes.
Annotaties:
Ja, als je ergens wegkomt met fouten is het in bestuur. Er is altijd weer een betere bestuursfunctie voor een faalpaal. Want die weet dan in ieder geval hoe het heurt.
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
aanmelden / inloggen