Door liefdevol, Op woe 3 okt 2012 10:20, 39 reacties, citaat / intro / linkdump

‘Geloofsovertuiging is ook maar een mening’

Zelfs veel niet-gelovigen menen dat religie van een hogere orde is dan een seculiere opvatting. Dat maakt de verontwaardiging over de protesten tegen de anti-islamfilm Innocense of Muslims wat hypocriet, vindt Martin Slagter.

Het begint een bekend patroon te worden: in het Westen wordt, al dan niet opzettelijk, de islam 'beledigd', waarna in de Arabische wereld duizenden moslims de straat op gaan. Er worden Amerikaanse vlaggen verbrand, men scandeert anti-Westerse leuzen, er vallen doden en gewonden.

Recent waren er de gewelddadige protesten rond de film Innocence of Muslims. Daarbij kwamen onder anderen de Amerikaanse ambassadeur van...
Annotaties:
| #188674 | 03-10-2012 11:14 | Patman
Liefdevol. Hele artikel overnemen niet toegestaan.
Patman's avatar
| #188675 | 03-10-2012 11:15 | liefdevol
Oh nee, ook niet als het een opinie stuk is? Waarom mag dat niet??
| #188678 | 03-10-2012 11:19 | sigmund
Hele artikel overnemen niet toegestaan


lol. Is blijkbaar ook maar een mening....
sigmund's avatar
| #188679 | 03-10-2012 11:22 | liefdevol
Is blijkbaar ook maar een mening....


Dus??
| #188680 | 03-10-2012 11:33 | sigmund
"To be misunderstood can be the writer's punishment for having disturbed the reader's peace. The greater the disturbance, the greater the possibility of misunderstanding".
Anatole Broyard

⊕ | #188674 | 03-10-2012 11:14 | Patman
Liefdevol. Hele artikel overnemen niet toegestaan


Dus??


Hele artikel overnemen niet toegestaan


Auteursrecht
sigmund's avatar
| #188681 | 03-10-2012 11:36 | liefdevol
Maar je mag er wel naar linken?? Ik vind het prima, dan weet ik het voor de volgende keer.

Ik hoop dat nu iemand reageert op het opinie stuk
| #188685 | 03-10-2012 12:48 | Plato
Geloofsovertuiging is ook maar een mening.

Helemaal mee eens, net zoals filosofie ook maar een mening is.

Net zoals de Darwinistische evolutietheorie ook een mening is.

In plaats van het materialisme na te streven in een seculiere maatschappij. Mag in de media wat mij betreft wel wat meer aanfdacht zijn voor religie, filosofie en spiritualiteit!

Zodat de dogmatische religies hopelijk wat meer van elkaar overnemen en naast elkaar en met elkaar leven ipv tegen elkaar.
Plato's avatar
| #188686 | 03-10-2012 13:00 | sigmund
vanuit een neutraal-rationeel standpunt is een (religieuze) geloofsovertuiging niet respectabeler dan een seculiere mening
.
Helemaal gelijk.

Maar dat is maar één van de kanten van het verhaal. Vanuit een rationeel-neutraal standpunt is bijvoorbeeld voetbal een zinloze activiteit, waarbij 22 volwassen kerels achter een bal aanrennen. Maar een trouwe voetbalsupporter beleeft dat nu eenmaal heel erg anders. Die leeft voor zijn cluppie, geeft er al zijn geld en vrije tijd aan, heeft een goede week als ze winnen en een slechte als ze verliezen. Vanuit een neutraal-rationeel standpunt een volkomen onbegrijpelijk reactie, maar als je dat inbrengt, dan wordt de voetbalsupporter heel erg boos. Want rationeel mag je gelijk hebben, maar emotioneel heb je er helemaal niets van begrepen.

Maar de schrijver van dit stuk zou dus in staat zijn, om te pleiten om voetbal maar af te schaffen, omdat hij rationeel-verstandelijk gelijk heeft en al die voetbalrellen zo stom en onbegrijpelijk vindt.

Rationeel-verstandelijk is geen verschil tussen een hoofddoek en een petje. Maar als je degene met het petje zijn petje in een klas verbiedt, dan is hij dat binnen 5 minuten alweer vergeten. Als je een zwaar religieuze moslima haar hoofddoek afneemt, is dat een tarumaische ervaring. En vanuit haar emotionele standpunt is haar geweld aangedaan.

Een volwassene kan toch ook Sinterklaas niet 'belasteren'? Dat kunnen alleen kinderen die in zijn bestaan geloven.


Inderdaad. Het gaat er niet om dat je tegen God lastert en daarom wordt gestraft. Je kwetst daarmee anderen. Dat de schrijver niet veel op heeft met mensen, die geloven, is meer dan duidelijk. Maar de wereld draait nu eenmaal niet alleen om hem, zijn mening en zijn 'rationeel-verstandelijke' standpunt. De wet houdt vooralsnog rekening met de emoties van mensen (met een religie). En die emoties, die zijn er en die zijn ook niet weg te redeneren, weg te argumenten of te verbieden.

Als het gaat om meningen, dan is dus elke mening, maar een mening, maar als het gaat om hoe meningen worden beleefd, dan bestaat er grote verschilen. Daar zou je je in mij beleving als persoon van bewust van moeten zijn en ook als samenleving.

De schrjiver probeert met zijn gelijk zijn aan te tonen. Maar zijn gelijk, dat is ook maar een mening.
sigmund's avatar
| #188687 | 03-10-2012 13:02 | sigmund
De schrjiver probeert met zijn gelijk zijn gelijk aan te tonen. Maar zijn gelijk, dat is ook maar een mening.
sigmund's avatar
| #188694 | 03-10-2012 13:58 | liefdevol
Helemaal gelijk.


Waar haal jij het dan vandaan om iemand die van mening is dat dieren verdoofd geslacht moeten worden voor racist en fascist uit te maken??

Maar zijn gelijk, dat is ook maar een mening.


Precies!! En zijn mening is niet meer of minder waard dan van bv iemand die van mening is dat een engel de koran gedicteerd heeft. Dus zoals jij openlijk aan zijn mening twijfelt of het probeert te weerleggen moet dat voor iedere mening mogelijk zijn, en dat is wat hij probeert uit te leggen, waar jij blijkbaar helemaal niets van begrepen hebt.

Je kwetst daarmee anderen.


Nogmaals, hoe haal jij het dan in je hoofd mensen voor fascist uit te maken omdat ze bv van mening zijn dat dieren verdoofd geslacht moeten worden???????? Aan de ene kant loop je te bléren dat je respect voor iemand zijn mening moet hebben terwijl jij geen enkele respect toont voor iemand zijn mening die niet overeenkomt met jouw mening, sterker nog die kaffer je uit voor de meest verschrikkelijke zaken.
| #188697 | 03-10-2012 14:05 | sigmund
Waar haal jij het dan vandaan om iemand die van mening is dat dieren verdoofd geslacht moeten worden voor racist en fascist uit te maken??


Waar haal jij het toch elke keer weer vandaan om weer met die zelfverzonnen onzin en niet hard te maken valse beschuldgigingen aan te komen.

Nogmaals, hoe haal jij het dan in je hoofd om mensen jaar in jaar uit lastig te vallen met je onzin en valse onware beschuldigingen en dat elke keer weer, jaar in jaar uit en in om het even welk draadje.
sigmund's avatar
| #188698 | 03-10-2012 14:08 | liefdevol
Rationeel-verstandelijk is geen verschil tussen een hoofddoek en een petje. Maar als je degene met het petje zijn petje in een klas verbiedt, dan is hij dat binnen 5 minuten alweer vergeten. Als je een zwaar religieuze moslima haar hoofddoek afneemt, is dat een tarumaische ervaring. En vanuit haar emotionele standpunt is haar geweld aangedaan.


Dat is weer een typisch voorbeeld van jouw dictatoriale inslag, jij gaat nu wel even spreken namens alle dragers van honkbal petjes en hoofddoekjes, lul toch niet zo slap man. Aanhangers van het vliegende spaghetti monster ervaren het als zeer traumatisch wanneer ze het vergiet van hun hoofd moet doen, tsjongejonge..
| #188699 | 03-10-2012 14:10 | liefdevol
Waar haal jij het toch elke keer weer vandaan om weer met die zelfverzonnen onzin en niet hard te maken valse beschuldgigingen aan te komen.


Okééééééééé...., jij vindt mij helemaal geen fascist en hebt er absoluut geen problemen mee dat ik bv tegen onverdoofd slachten ben??
| #188700 | 03-10-2012 14:19 | sigmund
Dat is weer een typisch voorbeeld van jouw dictatoriale inslag

Dit is weer een typisch voorbeeld, hoe jij probeert iemand een negatieve eigenschap probeert aan te smeren, die alleen maar een mening geeft en iets probeert duidelijk te maken. Maar jij wilt in de regel geen duidelijkheid, maar bent alleen maar op zoek naar je eigen gelijk.

Aanhangers van het vliegende spaghetti monster
En omdat jij je eigen zogenaamde 'rationeel-verstandelijk' argument zo razend slim bedacht vindt, is die ander volkomen gestoord. En dan denk je zeker, dat als je dat maar vaak genoeg herhaald of de emotie van een ander zo belachelijk mogelijk maakt, dat je dan nog gelijk krijgt ook. Niet echt rationeel-verstandelijk als je het mij vraagt. tsjongejonge..
sigmund's avatar
| #188701 | 03-10-2012 14:29 | sigmund
Je hebt mij nooit, maar dan ook werkelijk nooit kunnen betrappen, dat ik iets tegen jou zou hebben, omdat je tegen onverdoofd slachten zou zijn. Ik begrijp niet eens, hoe je het kunt bedenken.

Maar je gedraagt je vaak niet, je beschuldigd mensen vals en volkomen onterecht en dat roept mij mij en bij anderen de reacties op, die alleen jij hier zo fel krijgt.
sigmund's avatar
| #188702 | 03-10-2012 14:32 | Plato
Liefdevol jemig de pemig, waar ben jij mee bezig? Oude koeien uit de sloot aan het halen ofzo.

Waar komt dat onverdoofd slachten nu opeens vandaan?

Leer eens converseren man!
Plato's avatar
| #188703 | 03-10-2012 14:33 | liefdevol
Dit is weer een typisch voorbeeld, hoe jij probeert iemand een negatieve eigenschap probeert aan te smeren,


Nee, jij denkt wel even namens alle honkbalpetjes en hoofddoek dragers te kunnen spreken, maar dat kan je niet, punt!

maar bent alleen maar op zoek naar je eigen gelijk.


Nee, je draait het weer om smeerpijp, ik heb nooit iemand voor rotte vis uitgemaakt omdat ie bv van mening is dat dieren onverdoofd geslacht moeten worden. Wat ik wel zeg is dat ik een andere mening heb, en daarbij heb ik zelfs verteld dat wanneer de meerderheid voor onvderdoofd slachten is ik me er probleemloos bij zal neerleggen. daarentegen hebben jullie mij voor rotte vis, en meer, uitgemaakt omdat ik een andere mening dan jullie aanhang.

En omdat jij je eigen zogenaamde 'rationeel-verstandelijk' argument zo razend slim bedacht vindt, is die ander volkomen gestoord.


Nee, dat is weer een opmerking die voortkomt uit jouw dictatoriale inslag, want wat jij verkondigt is slechts jouw mening die op niets gebaseerd is. Ik kwam met dat voorbeeld omdat iemand in zwitserland het voor elkaar had gekregen bij de rechter af te dwingen met een vergiet op zijn hoofd in zijn paspoort te staan.

Maar vertel eens, jij vindt een religieuze mening zwaarder wegen dan seculiere mening?? Want daar gaat het over.
| #188704 | 03-10-2012 14:39 | liefdevol
Waar komt dat onverdoofd slachten nu opeens vandaan?


Omdat de ellende daar allemaal mee begonnen is, ik vertelde tegen onverdoofd slachten te zijn en ik kreeg de pleuris over mee heen .. racist fascist haatvol enz enz enz enz..

Als je iets niet weet is het wel zo verstandig wat terughoudender te reageren.

Leer eens converseren man!


Dat moet jij zeggen, je weet niet eens waarover je het hebt.

Enniewee..

Wil je serieus converseren???????

Vertel dan maar of je een religieuze mening zwaarder vindt wegen dan een seculiere mening, daar gaat het artikel over.
| #188705 | 03-10-2012 14:42 | Plato
Gvd, gvd, gvd,

Liefdevol overgeemotioneerde mafkees!

Stop eens met dat overdreven reageren zeg!

Ben je een keer tegen een verkeerde zwemleraar aangelopen ofzo.

Kappen!
Plato's avatar
| #188706 | 03-10-2012 14:46 | liefdevol
Hey plato ga je weer schelden ipv inhoudelijk te converseren?? Wie is er nou een emotionele mafkees!!

Vertel eens, vind jij een religieuze mening zwaarder wegen dan een seculiere mening?? Daar gaat het artikel namelijk over.
| #188707 | 03-10-2012 14:47 | Plato
Omdat de ellende daar allemaal mee begonnen is, ik vertelde tegen onverdoofd slachten te zijn en ik kreeg de pleuris over mee heen .. racist fascist haatvol enz enz enz enz..


Oke dat wist ik niet.

Een blog is niet geschikt om iedere keer over dingen uit het verleden te spreken gewoon on-topic blijven en daar je mening kenbaar maken.
Plato's avatar
| #188708 | 03-10-2012 14:49 | liefdevol
gewoon on-topic blijven


Kom op dan;

Vertel eens, vind jij een religieuze mening zwaarder wegen dan een seculiere mening?? Daar gaat het artikel namelijk over.
| #188709 | 03-10-2012 14:50 | sigmund
liedevolle logica

Ik heb gelijk, dus ik heb gelijk. Ben je het niet met mee eens, dan is

Dat is weer een typisch voorbeeld van jouw dictatoriale inslag


en dan:

smeerpijp


maar....

ik heb nooit iemand voor rotte vis uitgemaakt


Er wordt een mening gegeven, maar die komt voort

uit jouw dictatoriale inslag, want wat jij verkondigt is slechts jouw mening die op niets gebaseerd is

Dus iedereen, die een mening geeft is een dicatotor. Helder...

hebben jullie mij voor rotte vis, en meer, uitgemaakt omdat ik een andere mening dan jullie aanhang.

Je kunt die zelfverzonnen kolder en valse beschuldigingen blijven spammen en er elk draadje tot in de oneindigheid mee blijven volspammen. Maar daarmee wordt het niet ineens waar.

Wil je serieus converseren???????

Ik converseer serieus, maar dat is met jou gewoonweg niet mogelijk. Of het nu om dit artikel gaat of om het even welk ander, het draait bij jou altijd uit op hetzelfde. Valse beschuldigingen, beledigingen, schelden en drenzen.
sigmund's avatar
| #188710 | 03-10-2012 14:52 | liefdevol
Sigmund;

Vertel eens, vind jij een religieuze mening zwaarder wegen dan een seculiere mening?? Daar gaat het artikel namelijk over.
| #188711 | 03-10-2012 14:52 | Plato
Vertel eens, vind jij een religieuze mening zwaarder wegen dan een seculiere mening??


Ik vind dat beide meningen even zwaar wegen. Naast elkaar en met elkaar ipv tegen elkaar.

Do what you like, like what you do.
Plato's avatar
| #188712 | 03-10-2012 14:55 | liefdevol
Ik vind dat beide meningen even zwaar wegen


Dus jij vindt dat ik van mening kan zijn dat bv dieren verdoofd geslacht moeten worden zonder dat ik een racist, fascist en haatvol zou zijn??
| #188713 | 03-10-2012 15:05 | Plato
@Vol iedereen heeft recht op meningen, Naast elkaar en met elkaar ipv tegen elkaar.

De 1 gaat naar de onverdoofde slager de ander naar de verdoofde slager.

Live and let live.

Do what you like, like what you do.
Plato's avatar
| #188714 | 03-10-2012 15:10 | liefdevol
@Vol iedereen heeft recht op meningen,


Tsja @plato, diverse mensen op dit blog denken daar heel anders over en schelden je huid vol als je een andere mening hebt.
| #188717 | 03-10-2012 15:36 | ganjaman
Vertel eens, vind jij een religieuze mening zwaarder wegen dan een seculiere mening?? Daar gaat het artikel namelijk over.

Nee geen verschil.
Het is maar net welk beeld je hebt van de wereld waarin je leeft, en aangezien iedereen een mening heeft die gevormd is naar de omgeving waarin hij of zij is opgegroeid maakt het niet uit uit welke hoek een mening komt.
Een vriend zei eens tegen mij: 'ik geloof in de evolutietheorie, ik neem dat aan", dus ik zeg tegen hem: 'dan doe jij precies hetzelfde als een moslim, christen of welke religieuze dan ook want die gelooft ook en neemt aan".
En toen was hij beledigt want hij vind zijn seculiere mening zwaarder wegen dan een religieuze.
Voor mij is er geen verschil zoals ik hem tot zijn ontsteltenis aantoonde.
| #188725 | 03-10-2012 16:12 | liefdevol
En toen was hij beledigt want hij vind zijn seculiere mening zwaarder wegen dan een religieuze.


En hoe zou je het vinden wanneer hij jou sommeerde dat niet meer te zeggen omdat hij het als een belediging ziet??
| #188728 | 03-10-2012 16:30 | ganjaman
Dan zou ik tegen hem zeggen: "fascist".
| #188735 | 03-10-2012 19:12 | DOS.
Geloofsovertuiging...filosofie...Darwinistische evolutietheorie...is i.d.d. allemaal een mening.

Eigenlijk is het kiezen uit een keuzetabel i.c.m. veel leeswerk:
vraag 1) Bestudeer hetgeen om je heen, is dit toeval of is het gemaakt
Toeval -> U bent atheist, u kunt kiezen uit verschillende smaken darwin
Gemaakt -> U bent theist, u kunt kiezen uit verschillende religies, ga naar vraag 2.

Vraag 2) Gelooft u dat de schepping het werk is van 1 God of van meerdere Goden.
Meerdere Goden -> U bent polytheist, u kunt kiezen uit o.a. Hindoeisme
1 God-> U bent monotheist, u kunt kiezen uit o.a. Jodendom, Christendom, Islam, ga naar vraag 3

Vraag 3) Gelooft u in een God met een gedaante die mensen zich kunnen voorstellen en een God met menselijke eigenschappen of gelooft u in een God die zich buiten het menselijke voorstellingsvermogen bevindt en waar je je niets bij mag/kan voorstellen.
Gedaante-> Onderzoek het Christendom en Jodendom
Geen Gedaante-> Onderzoek Islam
DOS.'s avatar
| #188737 | 03-10-2012 19:21 | sigmund
"At some point, the illusion breaks down and the opening for the start of the spiritual quest commences. The quest turns from without to within and the search for answers begins"
David R. Hawkins
sigmund's avatar
| #188768 | 04-10-2012 09:22 | Gareth
Tja, quote:
"Vanuit een neutraal-rationeel standpunt is een (religieuze) geloofsovertuiging niet respectabeler dan een seculiere mening."

Wat is het toch spijtig voor de schrijver
dat mensen nooit neutraal rationeel kunnen zijn..
Evenmin als dat ze 'objectief' kunnen zijn
Objectief, het bekende begrip dat door deze schrijver
tot de wel klinkende mantra 'neutraal-rationeel' is verhoogd..

Mensen zijn wiskundig gezien complexe wezens
Wiskundige complexiteit kenmerkt zich door
http://nl.wikipedia.org/wiki/Complexiteit

Maar meer eenvoudig gezegd dan in de wiki:
- Complexiteit bestaat uit rationeel en irrationeel..
En het irrationele is voor en door het rationele niet te bevatten..

Complexiteit is ook relatief
En dat maakt het absolute denken van de schrijver..
maar deze mening is slechts de mijne..
te simpel, te gebiedend, te goedkoop en niet des Mensen......

I rest my case
| #188770 | 04-10-2012 09:28 | Gareth
Er zijn dus andere manieren om iemands schrijven te fileren Liefdevol.

En je zou mij en vele anderen dan ook een groot plezier doen door op te houden met je gezeik en gezeur over personen en je geziek over hun schrijfsels door voortaan zonder vooroordelen te reageren..
Ik hoop dat ik niet hoef aan te tonen dat jij vol met vooroordelen zit.. maar die jouw mening noemt..

Gerrit Ooiman.
| #188787 | 04-10-2012 13:38 | liefdevol
En je zou mij en vele anderen dan ook een groot plezier doen door op te houden met je gezeik en gezeur over personen en je geziek over hun schrijfsels door voortaan zonder vooroordelen te reageren..


Hahaha.. weer zo'n typische opmerking, je had me geen groter plezier kunnen doen want je opmerking zegt alles.

Er zijn dus andere manieren om iemands schrijven te fileren


Waar het om gaat en wat er gezegd wordt is dat iedereen zijn mening evenveel waard is, maar we wisten allang dat je dat een bizar gegeven vindt, maar desondanks bedankt dat je het nog een keer kenbaar wilde maken.
| #188789 | 04-10-2012 14:47 | liedetector
je had me geen groter plezier kunnen doen want je opmerking zegt alles.

Ja, dat je een behaagzieke zelfmedlijdende trol bent die alleen nog geniet van het zeiken, beledigen, drammen en hardcore bullcrap hier plempen lauter om mensen af te zeiken met de ene achterhaalde mafkees drogredenering na de andere, stuitend vol van blinde logica obstinata .... een klein creepje op oorlogspad .... bah
trollspray.jpg
liedetector's avatar
| #188798 | 04-10-2012 17:31 | Gareth
Quote liefdevol:
" maar we wisten allang.."

We...??
Herken ik hier een symptoom van een MPS
een meervoudig persoonlijkheidssyndroom
ook wel een DIS, een dissociatieve identiteitsstoornis, genoemd..?
| #188838 | 05-10-2012 13:43 | liefdevol
Perfect, dit zijn mooie voorbeelden van niet-inhoudelijke en enkel op de man gespeelde trol reacties. Want tja, het M woord is gevallen en dan slaan ze hier weer helemaal op tilt met hun korte lontjes en langen tenen waardoor ze direct haten en haatzaaien.

Ga zo door, zet jezelf maar lekker te kijk.
aanmelden / inloggen