Door community (initieel Best Well), Op zon 24 jun 2018 09:33, 5 reacties, nieuws

Heeft de dieselmotor nog toekomst ?






Techniek van tachtig jaar oude vliegtuigen moet verbrandingsmotor redden
Tweetakt motoren, bekend van de armoedige Oost-Europese gezinsauto Trabant, behoren traditioneel gezien tot de meest vervuilende ter wereld. Maar met een paar ingrepen wordt alles anders, zo belooft het Amerikaanse bedrijf Achates Power. De nieuwe motortechniek is gebaseerd op die van Duitse vliegtuigen uit de jaren veertig.

De Amerikaanse firma heeft een conceptmotor ontwikkeld die de CO2-uitstoot enorm terugdringt. In een zware pick-up zoals de Ford F-150 zou de motor slechts 6,4 liter per 100 kilometer verbruiken. Echt ondergemotoriseerd is de Ford desondanks niet. De 270 pk sterke 2.7 liter motor heeft drie cilinders, zes zuigers en een koppel van 650 Nm. De compacte aandrijflijn is daarmee 40 procent zuiniger dan vergelijkbare huidige benzine- en dieselvarianten.

Geen cilinderkop
De techniek is gebaseerd op de revolutionaire tweetakt dubbelzuiger-motoren van de Junker vliegtuigen uit de jaren veertig. Het blok is rechtstreeks ingespoten, zodat geen brandstof verloren gaat in de uitlaatlijn, zoals bij conventionele tweetaktmotoren. Bovendien wordt de inlaatlucht niet onder druk gebracht door de motor tijdens de compressieslag, maar door een compressor, zodat geen olie meer door de benzine gemengd hoeft te worden voor de smering. En doordat de motor twee tegenover elkaar liggende zuigers heeft, is er geen cilinderkop meer nodig, waardoor het warmteverlies wordt beperkt. Binnenkort wordt de motor getest op de openbare weg.

Of gewoon toch een westerse uitvinding?



https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205


Annotaties:
Ach, er zijn zoveel nieuwe brandstof toepassingen in de pijplijn.
Gisteren las ik nog raketmotoren van Rusland op "Jodium" vaste stof met vergassing onderweg. 10 x lichter en goedkoper dan de huidige motoren op xenosgas.
TU Delft is bezig met ijzer oxide eeuwige brandstof wat zich omzet na verbranding tot roest en waterstof. Vervolgens keert het proces zich weer om.
Voor diesel is er nu al een 100% schone vervanger die zelfs de oudste dieselmotoren schoon kan laten werken GTL van Shell vloeibaar gas. zoek het eens op.
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
| #263892 | 24-06-2018 12:05 | Best Well
GTL kende ik inderdaad nog niet , dat ga ik eens opzoeken.

Dieselolie is in grootste hoeveelheid bij olieraffinage aanwezig na distillatie (scheiden op kookpunt) zonder dat men extra bewerkingen toe hoeft te passen.
Om meer laag ontvlambare brandstof uit de aardolie te verkrijgen moeten de molecuulketens gekraakt worden, dat kost veel energie en moeite. Daarom is dieselolie een economisch aantrekkelijke brandstof!
Best Well's avatar
Motor nr.3 X engine, ken ik als de wankelmotor welke rond 1975 in een exclusieve Volkswagen was ingebouwd. Revolutionair heette die toen ook al. Een kennis van mij had zo'n auto aangeschaft, maar de prestaties vielen tegen, en de auto stond ook te vaak in de garage met motor problemen. Maar als hij reed was het geweldig. Ook Qua model
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
| #263895 | 24-06-2018 21:48 | G.B. Wolf
Daarom is dieselolie een economisch aantrekkelijke brandstof!
En om dezelfde reden ook de bijna meest vervuilende brandstof.

En erwas ook een wankelmotorfiets rond dezelfde tijd. De Münch Mammut. Is ook nooit wat geworden. Het liep wel mooi, bijna volkomen trillingvrij, wat kwam door het motorontwerp.
Dat was wel wat anders met Laverda's. Die trilde op z'n standaard rustig een metertje verder. Na een uur rijden had je gevoelloze handen van het trillen. Maar een koppel en gelúid! Wow.
G.B. Wolf's avatar
| #263896 | 24-06-2018 22:10 | Best Well
Wankelmotoren waren erg compact voor hun beschikbare motorvermogen. De afdichting van de rotor is een groot probleem en niet erg duurzaam waardoor deze motoren geen lange levensduur hebben. De compressieverhouding is niet helemaal optimaal en daarom zijn deze motoren niet erg geschikt voor de huidige emissienormen.
Best Well's avatar
aanmelden / inloggen