Door community (initieel Best Well), Op vri 23 feb 2018 11:25, 4 reacties, nieuws

Het belang van de luchtvaart heeft een grens



COMMENTAARMinister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur kon niet veel anders. Er zijn nog veel te veel vragen en onzekerheden rond met name de overlast die meer vliegbewegingen op vliegveld Lelystad zullen geven.


Nu doorgaan met de uitbreiding en, alsof er niets aan de hand is, vanaf 1 april volgend jaar Lelystad gebruiken als overloop voor Schiphol zou onverantwoord zijn. Het besluit zaken uit te stellen is het enige besluit dat genomen kon worden.

Of uitbreiding van Lelystad verantwoord is - en of een groeiend aantal luchtbewegingen die overlast gaan geven in de wijde omtrek tot in Friesland en Overijssel aan toe te verdedigen is - valt op dit moment niet te zeggen. De onderzoeken die antwoord dienden te geven op die vragen, blonken uit door onzorgvuldigheid en verkeerde uitgangspunten.

Het is veelzeggend dat het een actiegroep van verontruste omwonenden was die moest aantonen dat de onderzoeken niet deugden. Alleen dat al betekende dat Van Nieuwenhuizen geen keuze had.

Schiphol en de KLM hebben groot belang bij het op tijd opengaan van een uitgebreide luchthaven Lelystad. Dat belang hoeft niet te worden ontkend. De tijd is echter voorbij dat een lobby van deze twee in de luchtvaartpolitiek belangrijke organisaties doorslaggevend was en bovengeschikt aan al het andere. Gelukkig maar. Met de Nederlandse luchtvaart is een groot belang gediend, maar niet tot in het onverantwoordelijke.

Groei Schiphol
Schiphol reageerde op het besluit van Van Nieuwenhuizen met een nieuwe wens. De luchthaven wil, nu Lelystad vooralsnog geen uitwijkplaats wordt, zelf verder kunnen groeien. De luchthaven zit dicht bij het maximale aantal van 500.000 vliegbewegingen en redeneert dat dit plafond nu weggenomen moet worden.

Die redenering rammelt echter. Schiphol groeit momenteel met rond de vier procent per jaar. Al zou de uitgebreide luchthaven Lelystad opengaan, dan nog was dat niet genoeg geweest om die groei op te vangen. Van Nieuwenhuizen wil de capaciteit van Lelystad immers de komende jaren beperken tot maximaal 10.000 vliegbewegingen in het derde jaar na opening. Schiphol is kortom, met of zonder Lelystad, sowieso gedwongen kritisch te kijken naar de eigen groei en zich af te vragen of die niet neerwaarts dient te worden bijgesteld.

Wat Lelystad betreft is het zeer wenselijk dat partijen, ook de gemeente die terecht ijvert voor de nieuwe werkgelegenheid op de luchthaven, elkaar kunnen vinden. Hopelijk ligt de oplossing in een uitgebreide luchthaven die, ondanks de groei van het aantal vliegbewegingen, zo min mogelijk overlast betekent voor omwonenden.

De mening van de krant, verwoord door leden van de hoofdredactie en senior redacteuren.

Lees ook:
Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) stond met de rug tegen de muur. Ja, vliegveld Lelystad had 'met maximale druk' op 1 april 2019 open kunnen gaan. Maar voor het kabinet is dat geen optie meer.
Annotaties:
| #262103 | 23-02-2018 12:35 | Antares
Schiphol groeit momenteel met rond de vier procent per jaar.

Vakantiegangers of familiebezoek? LOL.

Hoe verhoudt dit zich tot de klimaatdoelstellingen? Vroeger (...kreun...) verwarmden we alleen de woonkamer (of nog vaker: de keuken), tegenwoordig verwarmen we zelfs de gang. Vroeger (...) vlogen we niet naar Afrika en Azië. Vroeger (...) gingen we niet met de auto naar de sportschool.
Antares's avatar
| #262104 | 23-02-2018 13:29 | Best Well
Schaarste heeft ook een economisch belang.
Het zou ervoor kunnen zorgen dat de vervuiler betaald en de vervuiling binnen de perken blijft

Nu nog ervoor zorgen dat dit geld in de vervuilde gebieden terechtkomt:
Noord holland heeft geen economisch belang bij luchthaven Lelystad, maar krijgt wel de geluidsoverlast en de vervuiling over zich heen. Economische; schade slecht voor mens en dier dit zal landbouw, veeteelt en toerisme afremmen.

Beperk de luchtvaart maar en help de hele Nederlandse economie.
Best Well's avatar
| #262108 | 24-02-2018 02:12 | G.B. Wolf
Afgelopen dinsdag 20-02 21:25 NPO2 De Monitor: Woningbouw rond Schiphol. Journalist merkt op, dat ineens veel meer gebouwd mag worden in gebieden, waar dat eerst niet mocht wegens geluidsoverlast.
Merkt ook op, dat er een bijzonder beding in de koopcontracten is opgenomen: Je ziet dan af van het recht om te mogen klagen over die geluidsoverlast. Doe je het toch, dan wordt je gewezen op dat beding. Als je het huis later verkoopt, MOET de nieuwe eigenaar óók hiermee akkoord gaan. Doet die dat niet, dan moet de verkoper €100.000,00 boete betalen aan de gemeente, m.a.w. je huis is dan niet te verkopen. Dit alles onder het motto: Als je in de buurt van Schiphol gaat wonen, dan weet je waar je aan begint.
Gemeentes hebben geld nodig (grondverkoop) maar hebben geen trek in klachten. Zo doe je dat, in Vernederland.
G.B. Wolf's avatar
| #262115 | 24-02-2018 15:27 | G.B. Wolf
Link bij hier bovenstaande post.
G.B. Wolf's avatar
aanmelden / inloggen