Door community (initieel ffloor), Op don 5 jan 2017 21:32, 2 reacties, nieuws

In 1899 kwamen elektrische auto’s 4x verder (dl.5)

Twee weken geleden werd het ontluisterende verhaal gepubliceerd van een wanhopige Nissan autokoper die beloofd was dat 130 kM van de opgegeven 199 kM makkelijk kon worden overbrugd - doch niet verder kwam dan 60 kM en moest worden weggesleept waarna hij 11 uur later thuiskwam.
Totaal is de gebouwendokter daarna nog eens 34 keren gestrand - en hield een dagboek bij, waarna de rechter het koopcontract ontbindt en de dealer veroordeelt tot terugbetaling.


We zijn nu 4 artikelen verder, en komen nu eindelijk bij het oorspronkelijke probleem: de wegafstand.
Van alle elektroauto's die momenteel op de markt zijn is er zegge en schrijve maar eentje die op accu's een redelijk fatsoenlijke wegafstand op één oplaadbeurt haalt met 340 kM (opportunistische norm) en dat is de Tesla Roadster - alle anderen komen tot de helft en zijn daarmee zuivere stadsautootjes voor woon/werkverkeer: maar voor dat geld kan je net zo goed een elektroscooter met schermpje berijden. Die hebben tegenwoordig zelfs een stapvoetstand zodat je hem als bagagekarretje kunt meeleiden...
En zelfs de Tesla Roadster is geen auto voor vertegenwoordigers die bij nacht-en-ontij daarbij nog snel wat cursussen willen aflopen - laat dus staan gewone gewone werknemers die met flauwekul als: "goedkopere elektroauto's" dagelijks te maken met: "Hààlt 'ie het, of moet ik verder lopen? En als ik terugkom is 'ie vast wel in de brand gestoken? Ja dat lithium fikt wel".

De Tesla Roadster oogt ook meer als een racewagen en met 3,6 seconden op 100 kM/uur is hij dat ook - en ook idem geen bagageruimte.
Zoals elke raceauto met een motor van 300 paardekrachten kost hij dus idem ook een ton - en daar krijg je nog wel een accu voor die 3x groter is dan alle andere automerken maar, hoe krijg je de stroom erin???
Een minpuntje is beslist dat er geen snellaadstopcontakt opzit want hij moet maar liefst 14,5 uur aan de lader (!) en wijzelf doen over ons nachtelijk slaapje 8 uurtjes. Waarom is dat??? Daar moet (achterdochtig) een reden voor zijn!

Vroeger, in de tijd van loodaccu's kon je toch ook in 4 uurtjes voor 80% opladen en later: de NiMH accu laat zich toch ook in 1 uurtje voor 87% opladen - waarom de Tesla dan niet???
Drie elektroautomerken hebben wel zo'n hypersnellading aan boord.
En we herinneren ons het flesje benzine nog, want 1 litertje = gelijk aan 14 staven dynamiet (!-mits in verdampte vorm dan, en elk staafje = voldoende om 1 school mee weg te blazen. Tsja, en dáárom nou kon je er ook 14 kM op rijden, bepakt en bezakt met 3 koters)

Hoofdstoppen van 3x 64 Amp~
Gelukkig is de accuspanning van Tesla Roadster 375 volt: en daarom bestaan er snellaad gelijkrichterfabrikanten die rustig 3x 400 volt uit ons krachtstroomnet wel op uw auto willen loslaten ipv. fabrieks-3,7kW maar zulke snellaadpalen staan om veiligheidsredenen niet langs de weg... dat wordt dus overnachten in je luxe racewagen van een ton!

Om dat te weten te komen is niet moeilijk: elektrische auto's mogen geen hogere spanning bezitten dan 500 volt (daarboven is het hoogspanning) en standaard K-II hoofdstoppen kan max. 3 stuks 25 Amp~ in uw auto invoeren.
Dat zijn 4 soepele draden van 6 mm2 en dus heeft uw laadkabel een dikte van TWEE centimeter - is dat dunner dan kun je wel gaan slapen tot je een onsje weegt.
De dunne priegeldraadjes die heden aan "elektrische" auto's worden aangesloten vertellen een verhaal: dat zijn hybride-auto's met een (vervuilend kleine) diesel aan boord die de schijntractie levert van een slordige 120 paardekrachten - maar om zulk vermogen uit een motortje zo groot als een stoof te laten presteren: moet een liter op 5 kM worden verbruikt anders lukt je zoiets niet.
Als je de 7-polige laadstekker bekijkt: dan zouden hier 4x 6 mm2, 1x 2,5 mm2 en 2 stuurdraden 0,75 mm2 in moeten zitten (soepel is 2x zo dik als massief) en kom ik toch echt uit op duimdikke 3 cm - en geen huidig 10 mm rond.
Hier is duidelijk bedrog in het speelklimaat.

Menig rolstoelgebruiker gebruikt heel wat dikkere stroomkabels...
Een simpel rekensommetje leert ons dat, als uw bedrijf 3-fazen hoofdstoppen van 64 Amp~ heeft: je daarmee na gelijkrichting een gelijkstroom van 110 Amp= tot uw beschikking staat ipv. de armzalige 10 Amp= waar de Tesla mee oplaadt... maar of de peperdure accu een 10-voudige laadstroom overleeft ipv. te ontploffen weten we ook niet maar opladen doet 'ie nu wel, in 3½ uurtjes zelfs. En een flinke Overheidssubsidie toe: nergens rijd je voor 4ct/kM.

Dat doet me denken aan de roomboter: margarine is inderdaad een stuk goedkoper, alleen zo jammer dat 62% voortijdig overlijdt aan hartaanvallen.
Volle melk en roomboter voorkomen die met een factor 8 malen, maar roomboter is toch duur?
Helemaal niet: in 1 pakje roomboter gaat 7,5 liter volle melk in: dus roomboter behoort eigenlijk verkocht te worden voor 7,5x1,25= 9,35 euro maar dat betaal je er helemaal niet voor! Mocht je het goedkoper aantreffen: kópen die handel!!!
Een zakenman verwoordde dat zo:
"Ik had een gloednieuwe Bentley gekocht, reed er 5 jaar in en verkocht hem voor anderhalf maal de prijs waar ik hemzelf voor gekocht had. En daarmee reed ik niet alleen gratis de weg uit maar zat er ook nog in als een vorst" - dit gaat voor huidige Tesla-rijders zeker wel op want ze worden gemaakt van industrie-plaat: ze rotten dus niet onder je kont vandaan zoals goedkope rommel dat wel doet.

Max. 160.000 kilometertjes
Snelladen vreet batterijen, dat is bekend. De Tesla fabriek garandeert 160.000 kilometer bij 3,7 kW opladen - wat van die 160.000 kilometertjes nog overblijft bij een 10x vertienvoudigde laadstroom??? We weten het niet, en zodra we het weten is dit artikel meteen gedateerd.
Daarvoor komen we terecht in het binnenste van lithiumaccu's: dat zijn - om het werkzame oppervlak te vergroten - allemaal dunne naaldjes als ruimtebesparing.
En die breken nogal vaak af, zowel door slijtage alsook vette in/uitstromen en vandaar dat lithiumaccu's nooit ongeladen mogen worden weggelegd.
Inmiddels is dit jaar 2016 een nieuw fabricageprocedé door een universiteit ontwikkeld en is patent aangevraagd om de naaldjes te omhullen met aardappelzetmeel.
Nieuw? Nee helemaal niet want in vroegere krachtbatterijen zat al zaagsel in.

Nog steeds interesse? Er bestaat electric-oldtimer.com maar ook Toyota-Prius en Smartcars worden wel omgebouwd.

Daarna heb je een app benodigd voor de volgende oplaadpaal, alsook een slaapzak om de zoveelste brandstichting zelf te blussen. Even naar de patatzaak een kopje koffie kopen: kan tegenwoordig in 3 minuten al het einde van uw hobbyspeeltje zijn!
Er zijn tegenwoordig veel enthousiaste websites over de elektrische auto en ook elektroauto-boeken - maar het nieuwste tijdverdrijf: ze in de brand steken voor een réuze-fikkie ontbreekt veelal.

De aanstaande leukemie van alle elektrochauffeurs
Wat op fraaie websites nooit te zien valt: hoe de gas-afzuiging van iedere gelijkrichter is geregeld??? Niet voor niets zit er op professionele gelijkrichters in de scheepvaart en bioscopen een schoorsteen op (!) en televisiemonteurs werden niet ouder dan 55 jaar, bioscoopoperateurs haalden 40 jaar maar moesten na 8 jaar direkt de bioscoop uit vertrekken. Ook lassers worden niet oud.

Zelfs bij de Palestijnse leider Arafat werd na zijn dood nog [polonium] U-219 in zijn onderbroek gevonden maar een verwijzing naar de Mossad haalde niets uit. De waarheid van Arafat's dood is even simpel als allang in 2 WHO-rapporten viel te lezen: Arafat troonde iedere journalist die hij aardig vond: mee naar zijn indrukwekkende televisietoestel van Panasonic, een glazen beeldbuis van 2 meter met 130.000 volt erop (boven Odijk hing 150.000 volt).
Gevolg: de hoogspanning zoog het radioactieve bodemgas [radon] U-222 aan dat - in tegenstelling met het inerte Radongas Rn-222 ook nog ferromagnetische eigenschappen bezit - met een halfwaardetijd van 2,4 dagen en vervalt in de longen tot ferromagnetisch [polonium] U-219 dat de giftigste stof op aarde is (merk op dat op aarde zijn theoretisch 23 atomen Polonium Po-219 aanwezig - maar wáár ze uithangen weten we niet - in ieder geval zaten ze NIET in de onderbroek van Arafat;
en Odijk dat kostte nog: medisch bewezen 1 dooie huisarts aan Kahler, en nog 1 aan elektroziekte (bron: KRO-Brandpunt) want beiden woonden onder de draden. De rechter besliste: die 155-kV draden moeten weg - en ze gingen weg).

Waar die plofresten van oorspronkelijk U-235 uit prehistorische tijden dan wel vandaan gekomen zijn gaat dit artikel niet over (het Cambuur moet 3 nullen eraf) maar wat we wél weten is dat vroegere TL-buizen extreem longkankerverwekkend waren, evenals hoogspanningsleidingen.
Banken zoals Rabo wisten dat begin '90er en vervingen alle TL-ballastsmoorspoelen door hf-schakelende voedingen (nu standaard).
Sinds de beide WHO-rapporten over elektrificatie van de achterstandswijken Blackpool en Gazastrook: werd elk transformatorstation van beste schoorstenen voorzien en monteurs mogen nooit langer dan 5 minuten in een transformatorruimte verblijf houden - voor burgers werd pas na 2005 iets geregeld.
De onrust kwam van een Frans medisch tijdschrift dat in 1972 publiceerde dat tot op 200 mtr van een hoogspanningsmast: iedereen zou overlijdden aan leukemie, of minstens wel Alzheimer - en toen waren de rapen gaar: de beide WHO-rapporten bleken te kloppen!

Normale auto's bezitten ook hoogspanning alsook vette stromen maar die worden, hetzij afgezogen en verbrand - hetzij via de onderzijde afgevoerd door de rijwind maar daar is in de meeste elektrovoertuigen nog niet over nagedacht: het enigste waar heden op gelet wordt is: "ONTBREEKT DE UITLAAT WEL? Dan is dit dik in orde" - en laat een ontbrekende uitlaat nou net de allergiftigste stof op aarde produceren zoals president Arafat overkwam. En die dikke accu's zitten wel onder je stoel hoor?
Dito de zware gelijkrichter die particulieren in hun garage laten ophangen: zit er wel een schoorsteen op??? En draait de ventilator?
Ben ze heden nog steeds niet tegengekomen - maar bedenk wél: longkanker = ongeneeslijk, nog steeds ja want plofresten [polonium] U-219 = supergiftig.

Noot: om medische redenen mag deze artikelenreeks 1-5 wettelijk nooit onder auteursrecht vallen en kunnen vrijelijk gecopiëerd worden)

Morgen deel-6: de Opwarming der Aarde, maar dan tussen 1898-1941.
#
Annotaties:
| #257297 | 06-01-2017 04:40 | G.B. Wolf
Bij elektrische auto's bestaan wel meer problemen: Bij brand zijn ze niet te blussen, vanwege de hoogspanning in de batterijen. Een paar maanden geleden was een Tesla tegen een boom geknald, bestuurder hartstikke dood, auto in de fik en de brandweer kon niet blussen...
Daarnaast is dan ook nog het probleem van de magnetische velden. Bij de Toyota Prius is hier voor gewaarschuwd. Rechtsachter zit het niet zo fijn.
En de accu's van elektrische auto's bestaan uit duizenden AAA-batterijen, allemaal netjes geschakeld.
G.B. Wolf's avatar
| #257349 | 08-01-2017 19:08 | ffloor
Het verschil tussen NiHybride en Lithiumaccu's kan ook de consument heel gemakkelijk vaststellen: de laatste soort staan altijd per twéé parallel geschakeld - dat moet - en dat mag bij geen enkele andere accu/batterij ooit gebeuren!

Verder zijn in de handel verkrijgbare lithium accu/batterijen iets dikker dan gangbare NiMh/alkaline accu/batterijen; maar er zijn bij de kruidenier ook wel lithiumbatterijen verkrijgbaar met dezelfde maatvoering en die 9 malen langer meegaan dan alkaline!!
Hun spanning is overigens geen normale 3,2 volt maar lager: de helft dus zo'n 1,7 volt en dan heb je zelf er meestal 2 van nodig.
Voor 2x e.8,50 een flinke uitgaaf, maar er zijn nu eenmaal toepassingen zoals bv. het zaklampje van de huisarts dat dit wel verantwoord is.

Dat de brandweer niet blust: is ontdekt door de Belgische brandweer die geleidend poederschuim ontdekten - dat moet nog allemaal vervangen worden.
Een ander manco aan elektrische auto's is het bij ons normale voorschrift dat halverwege accu-stellage's bevindt zich een flinke draaischakelaar die serie-circuits zo halverwege onderbreekt zodat een gangbare spanning als 230 gelijkvolt (stuurspanning) altijd tot de helft is gereduceerd in panieksituaties; (vergelijk zo'n schakelaar met de neon-buitenreklameschakelaar die de brandweer met een uitschuifbare stok bedient).
Zulke noodschakelaars (een gat voor een vierkante sleutel) is op onze lorries, alsook alle liften verplicht - maar Amerikanen doen daar niet aan. Waarom de RDW dat "halve" accu- en deurenvoorschrift niet overnamen is ook mij een raadsel.
Oja, nog even dl-6 uploaden.
aanmelden / inloggen