Door community (initieel Best Well), Op din 7 nov 2017 22:16, 0 reacties, nieuws

Kledingfabriek India investeert voortaan in eigen jeugd



‘Wij gaan geen dure naaisters meer uit Denemarken halen’
18 mei 2017 door Rudolf Julius en Laura van Gelder
Kledingfabriek Diwali Shiva uit de Indiase stad Bangalore gaat vanaf nu geen dure buitenlandse arbeiders meer aantrekken. De fabriek wil voortaan volledig inzetten op de eigen jeugd. Het bestuur spreekt van een ‘cultuuromslag’ in de fabriek.Directeur Bikash Khongjee: “Als wij een nieuwe medewerker nodig hadden, haalden we nog wel eens een dure naaister uit Denemarken of Zwitserland. Terwijl ik hier met datzelfde geld ook veertig talentvolle jonge Indiase kinderen kan opleiden.”Het financiële voordeel is niet de enige overweging. Khongjee vindt het ook belangrijk om de eigen kweek de kans te bieden zich in de fabriek kapot te blijven werken voor een hongerloontje. “Er zijn een paar voorbeelden van volwassen medewerkers die al bij ons werken sinds we ze ronselden als kindslaaf. Neem bijvoorbeeld Priya Khan. Zij kwam bij ons toen we haar als klein meisje voor een paar zakken graan kochten van haar familie. Nu staat ze nog steeds zestien uur per dag in de fabriek. Dat is prachtig om te zien. Een inspiratie voor al die andere jongens en meisjes die staan te popelen om door te breken.”Khongjee beseft dat de inzet van eigen jeugd niet meteen resultaat oplevert: “Ze zullen fouten maken in het begin. En dat mag ook. Daarvoor is het een leerproces. Dankzij onze innovatieve trainingsmethoden leren ze het meestal snel af om een verkeerd labeltje in een jurk te naaien. Onze trainers staan dag en nacht paraat om ze bij te sturen. Die mensen hebben zo’n passie voor kinderen.”De directeur verwacht dat de klanten door het plan veel meer binding krijgen met de fabriek: “Met een aandoenlijk 10-jarig kind heb je bij de mondiale modeketens een grotere gunfactor dan met een verwende buitenlandse vedette.”
Annotaties:
aanmelden / inloggen