Door community (initieel Hans), Op vri 26 feb 2010 10:18, 24 reacties,    

Legitimeren bij verkiezingen: kus m’n kloten

De regering heeft besloten dat een kiezer zich moet kunnen legitimeren als hij of zij gaat stemmen. Neemt u naast uw stempas of kiezerspas dus altijd een identiteitsbewijs mee. De stembureauleden hebben instructie gekregen hierop geen uitzonderingen te maken. Ook als u de stembureauleden persoonlijk kent, moet u zich kunnen legitimeren


Bij de gemeenteraadsverkiezingen a.s. woensdag is er een legitimatieplicht. Je mag alleen stemmen als je een legitimatiebewijs toont aan de voorzitter van het stembureau. Tientallen jaren lang was een oproepkaart en een mondelinge bevestiging voldoende. Zijn de verkiezingsuitslagen uit het verleden opeens minder betrouwbaar omdat er toen niet werd gecontroleerd ?

Nu gaat men er van uit dat je liegt over je identiteit. Die indruk kan je slechts wegnemen door een officieel papiertje dat je van de overheid moet kopen. Wat heb ik gedaan dat men mij nu niet meer gelooft op mijn woord?

Hoe is die legitimatielicht zo geniepigerwijs ingevoerd?

Begin 2007 was men nog van mening dat de voorzitter van het stembureau naar eigen inzicht kan beoordelen of degene die de stempas inlevert de rechtmatige kiesgerechtigde is. Maar omdat er toch een algemene legitimatieplicht is ingevoerd, wordt er in juni 2007 geadviseerd om voortaan iedere kiezer naar een legitimatiebewijs te vragen.

De belangrijkste aanleiding voor deze stap is het kleinschalig gesjoemel met geronselde stemmen. De grote meerderheid van de kiezers moet zich nu legitimeren vanwege een heel klein groepje.

Met het invoeren van de legitimatieplicht wordt het ronselen van stemmen moeilijker. Maar de maatregel sluit een grotere groep uit van de verkiezingen. Naar schatting 200.000 kiezers zullen op a.s. woensdag geen geldig identiteitsbewijs kunnen overleggen. Ze zijn vergeten het op tijd te verlengen, ze hadden geen geld of tijd om het te verlengen of ze hebben uit principe geen identiteitsbewijs, zoals ik.

Kennelijk is het niet zo erg als 200.000 mensen niet meer mogen stemmen. Bij een lage opkomst kan dat een behoorlijk aantal zetels schelen. Als de kiesdeler 50.000 stemen is, dan gaat het over 4 zetels.

Ondertussen schrijdt de techniek voort. Over een paar jaar zal ook de vingerafdruk of andere lichamelijke kenmerken op een elektronisch paspoort staan. Gaat men dan ook de vingerafdruk nemen van iedereen die wil stemmen?

Om het vervalsen van identiteitsbewijzen tegen te gaan worden allerlei truukjes toegepast. Daardoor worden identiteitsbewijzen steeds duurder. Momenteel kun je voor 42,85 euro een ID-kaart kopen .... en mag je stemmen. Als je dat bedrag niet kunt missen, kun je aan de Sociale Dienst vragen of zij de kosten geheel of gedeeltelijk willen betalen. Die 42,85 euro zijn een soort belasting, die je moet betalen om deel te nemen aan de verkiezingen. Die kiesbelasting zal alleen maar stijgen naarmate paspoorten duurder gemaakt zullen worden. Degene, die denkt dat paspoorten en identiteitsbewijzen goedkoper zullen worden is niet goed snik.

Ik ga a.s. woensdag naar het stembureau, maar zonder legitimatiebewijs. Ik ga een rel schoppen.

Legitimeren ?
Ik dacht het niet.
Ik sta hier toch niet te liegen. Ik heb nog nooit gelogen in een stembureau en ik lieg nu ook niet. Welke aanwijzingen heeft u dat ik lieg ?

Bekijk het maar met je "democratische" verkiezingen, kus m'n kloten.
Annotaties:
| #95703 | 26-02-2010 10:41 | Antares
Ik ben het hier volledig mee eens maar hierdoor wordt er uitsluitend nog op VVD, CDA, CU, SGP en PVV gestemd.
Antares's avatar
| #95717 | 26-02-2010 11:55 | Patman
Waarom zou in godsnaam nog gaan stemmen?

Mensen die nu nog gaan stemmen zijn of heel tevreden met het huidige systeem of hebben de laatste 12 jaar onder een steen gelegen.
Patman's avatar
| #95725 | 26-02-2010 12:24 | Hans
Jezus Patman, ik dacht dat ik de huis-pessimist van Zaplog was.
Hans's avatar
| #95726 | 26-02-2010 12:26 | Slaz
@Patman, wat moet je dan doen? Wachten tot de democratie wegwaait?
Slaz's avatar
| #95730 | 26-02-2010 12:34 | Paul2
Ik ben het hier volledig mee eens maar hierdoor wordt er uitsluitend nog op VVD, CDA, CU, SGP en PVV gestemd.


Was ook het eerste wat bij me opkwam,komt gevestigde orde erg goed uit.Al vraag ik me af of ze bij de PVV ,wel allemaal een ID kaart hebben,en de stemkaart lezen.
| #95732 | 26-02-2010 12:37 | Slaz
@Paul2,
Dat vraag ik me eerder af bij de allochtonen.
Slaz's avatar
| #95741 | 26-02-2010 13:12 | Patman
@Slaz, ja, wachten tot hun democratie wegwaait. ;)

Zorgen dat ze volkomen alleen staan. Stemmen is toestemmen.
Patman's avatar
| #95743 | 26-02-2010 13:42 | Antares
Zorgen dat ze volkomen alleen staan. Stemmen is toestemmen.


Doet me denken aan een computerspel waarin ik rond mijn basis een verdedigingsmuur had opgebouwd: wie heb ik nu eigenlijk ingesloten?
Antares's avatar
| #95763 | 26-02-2010 15:34 | freedomfiles
"De regering heeft besloten dat een kiezer zich moet kunnen legitimeren als hij of zij gaat stemmen. Neemt u naast uw stempas of kiezerspas dus altijd een identiteitsbewijs mee."

Wat is het probleem daarbij. Waarom voel je je aangetast in je privacy ? Immers wordt er geen enkele koppeling gemaakt tussen je legitimatie en de stem die je uiteindelijk uitbrengt.

Ik ben tegen de legitimatieplicht, maar daarbij vind ik dit totaal geen boeiend punt, en ik dacht toch ook dat mensen hier graag willen dat verkiezingen betrouwbaar zijn.

"Ik sta hier toch niet te liegen. Ik heb nog nooit gelogen in een stembureau en ik lieg nu ook niet. Welke aanwijzingen heeft u dat ik lieg ?"

Indien jij betrouwbaar bent, dan houdt dat in dat iedereen betrouwbaar is ? Of moeten alleen onbetrouwbare mensen zich legitimeren ?
freedomfiles's avatar
| #95791 | 26-02-2010 19:15 | Profeet
denk dat ik dit keer kies om hem met een grote glimlach te geven en zeg dan:
"Hier mein Fuhrer"
Profeet's avatar
| #95794 | 26-02-2010 19:49 | Paul2

@Paul2,
Dat vraag ik me eerder af bij de allochtonen.

@Slaz
Mwah ,dat moet je anders bij zulke PVV-Tokkies maar afwachten,staan ze bij het stembureau,legitimatie vergeten omdat ze nooit lezen...
| #95795 | 26-02-2010 20:00 | Franz Kafka
Over een paar jaar zal ook de vingerafdruk of andere lichamelijke kenmerken op een elektronisch paspoort staan. Gaat men dan ook de vingerafdruk nemen van iedereen die wil stemmen?

Uuuuhhh.... Hans, vingerafdrukken op het paspoort zijn al sinds september 2009 een feit.
| #95805 | 26-02-2010 20:51 | keuleniscool
Democratie is de minst slechte regerings vorm.
Wie niet gaat stemmen is dom , erg dom .
| #95806 | 26-02-2010 20:55 | Bankirai
Goed punt. E.e.a. staat trouwens minstens op gespannen voet met het mensenrecht om vrij aan verkiezingen te kunnen deelnemen. Eind juni 2009 hebben acht Nederlandse mensenrechtenorganisaties deze problematiek als volgt (maar helaas tevergeefs) aangekaart bij het VN-Mensenrechtencomité in Genève:

"During the European elections more hurdles to exercise one’s right to vote have been introduced in the Netherlands, this time potentially affecting every Dutch citizen: under new (experimental) regulations for 80% of all Dutch municipalities, all persons who were entitled to vote could only do so by showing their official identification (passport, driver’s licence or national ID card; these in addition to their (regular) voter registration card). It has been estimated that a total of 150,000 Dutch people (especially the elderly) in the electorate did not possess such valid proof of identification, thus limiting their ability to vote."
(Bron; zie rapport d.d. 25 juni 2009, p. 6)
| #95821 | 26-02-2010 22:26 | Hans
@freedomfiles: 4 jaar geleden was het voldoende dat ik mondeling mijn identiteit bevestigde, 8 jaar geleden ook.
Waarom moet het anders en ingewikkelder en waarom moet iedereen eerst 42 euro betalen alvorens hij democratisch mag meestemmen ??

En door deze legitimatieplicht wordt een behoorlijk deel van de kiezers uitgesloten. Dat zijn gewoon eerlijke kiezers, betrouwbare mensen.
Hans's avatar
| #95822 | 26-02-2010 22:28 | Hans
@Patman: de invloed van politici is te verwaarlozen.
Ze kunnen de economie niet redden. Ze kunnen het klimaat niet veranderen en al helemaal niet constant houden.
En ze kunnen helemaal niets veranderen aan peakoil en de eindigheid van grondstoffen.

Ik denk dat we in het afgelopen decennium ook peak-election hebben meegemaakt.
Hans's avatar
| #95826 | 26-02-2010 23:38 | freedomfiles
@ Hans :

"Dat zijn gewoon eerlijke kiezers, betrouwbare mensen. "

Verkiezingsfraude komt niet voor, en iedereen die stemgerechtigd is, is per definitie zowel eerlijk als betrouwbaar ? Dat lijkt mij een ideale wereld, en dan maakt het eigenlijk niet eens uit of je gaat stemmen.

Er komen toch eerlijke en betrouwbare mensen aan de macht, wat de uitslag van de verkiezingen ook moge zijn ;)
freedomfiles's avatar
| #95829 | 27-02-2010 00:25 | Franz Kafka
Zelf zie ik dit als het zoveelste symptoom van een samenleving die meer en meer gebaseerd raakt op wantrouwen i.p.v. op vertrouwen.
| #95833 | 27-02-2010 02:04 | tegengas
Zo te lezen hebben we geen verkiezings feestje bij Zaplog.
tegengas's avatar
| #95899 | 27-02-2010 17:47 | Hans
@freedomfiles: de goede lijden weer onder het kleine groepje klootzakken.
Dit is voor mij waarschijnlijk de spreekwoordelijke druppel, ik houd stemmen en politiek voor gezien.
Over 10 jaar (na de derde peakoil recessie) zal ik er hartelijk om kunnen lachen.
Hans's avatar
| #95906 | 27-02-2010 20:59 | Zurk
Mwah ,dat moet je anders bij zulke PVV-Tokkies maar afwachten,staan ze bij het stembureau,legitimatie vergeten omdat ze nooit lezen...

@ Paul. Vergis je niet PVV tokkies halen bijna altijd hun rijbewijs op hun achttiende en dragen dat hun leven lang op hun corpulente lijf al of niet rijdend in hun opgepimpte Opel Ascona, Ford Mondeo of Nissan Primera met velugeltijes achterop en een powerversterker met vette bas binnenin met Hazes en Jan Smit voluit, ramen open.
Zurk's avatar
| #95936 | 28-02-2010 11:39 | censuur
Het hele "ID verplicht op zak dragen-gedoe" vind ik onzin. Ondanks dat verbaas ik me al jaren dat men zich nooit hoefde te legitimeren bij de stembus...
censuur's avatar
| #96191 | 02-03-2010 19:14 | ouwe knar
Ik ga lekker wel stemmen. Al was het alleen om de PVV en andere arrogante klojo's dwars te zitten.
ouwe knar's avatar
aanmelden / inloggen