Door benb, Op maa 10 okt 2011 08:47, 56 reacties, citaat / intro / linkdump

Libië: ratten in de val in Sirte


Er waren wat beelden van de universiteit van Sirte in het nieuws met de ratten in het gebouw. Wat je niet ziet is dat het een val was. De ratten waren in de universiteit van 8 tot 13 uur voordat ze weer chirurgisch verwijderd werden van de campus met achterlating van de dode lichamen. ...
Annotaties:
| #162300 | 10-10-2011 09:03 | Nico de Geit
Het is daar een groot bloedbad. Aan de zijde van de rebellen vielen zeker 300 doden. De NAVO zoekt nieuwe huurlingen, het liefst mensen die Arabisch spreken.
Nico de Geit's avatar
| #162301 | 10-10-2011 09:04 | Nico de Geit
Volgens de NTC is het volgende week allemaal afgelopen: TRIPOLI, Oct. 9 (Xinhua) -- The head of the ruling Libyan National Transitional Council (NTC) Mustafa Abdel-Jalil said Sunday that it is possible to end the battles next week in Bani Walid and Sirte, the only remaining strongholds of fallen leader Muammar Gaddafi. http://news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-10/10/c_131181595.htm
Nico de Geit's avatar
| #162306 | 10-10-2011 09:49 | Nico de Geit
Volgens Obama zou het 'days, not weeks' gaan duren, en dat was zeven maanden terug.
Nico de Geit's avatar
| #162314 | 10-10-2011 10:39 | benb
Volgens Obama zou het 'days, not weeks' gaan duren, en dat was zeven maanden terug.
Och, Obama zit niet om een leugentje verlegen.

Succes, Ben
| #162321 | 10-10-2011 11:11 | Johan Alphons
Dat laatste wilden ze in Afganistan en Irak ook.
Weken in plaats van 10 jaar+

Hier in Nederland treuren ze al 70 jaar over een oorlog van 5 jaar die alleen in het laatste jaar echt slecht werd voor de bevolking.
Johan Alphons's avatar
| #162328 | 10-10-2011 12:09 | tegengas
Ja, de ratten zitten zeker in de val.

Sirte
89196556.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=3Yfz8mdKLCU

Libya government forces attack Gaddafi security HQ in Sirte
http://www.reuters.com/article/2011/10/10/us-libya-idUSL5E7KT4YC20111010/

Bani Walid
77032467.jpg
tegengas's avatar
| #162362 | 10-10-2011 14:44 | Odysseus2011
Ja, dit artikel is een belachelijke leugen om de feiten te verhullen.enige plek waar de regeringstroepen zich terug trokken is van het vliegveld van Bani Walid na een hinderlaag.
Odysseus2011's avatar
| #162368 | 10-10-2011 15:24 | Odysseus2011
Gadaffi-loyalisten zijn terug gedrongen tot in een gebied van 2 vierkante kilometer. Volgens gevangen genomen milities vecht Mutasim nog meer in Sirte.
Denk dat we zeer binnenkort zijn lijk zullen zien.
Odysseus2011's avatar
| #162389 | 10-10-2011 16:56 | Nico de Geit
Denk dat we zeer binnenkort zijn lijk zullen zien.
Alleen zijn lijk, of ook dat van vele mensen die helemaal niet 'bevrijd' willen worden? Mensen doodmaken omdat ze tot een bepaalde stam behoren heet volkerenmoord.
Nico de Geit's avatar
| #162392 | 10-10-2011 17:13 | tegengas
Zo gaat het met stammen onderling, als je het er niet mee eens bent dan is het blijven en gedood worden of weggaan en blijven leven.
tegengas's avatar
| #162397 | 10-10-2011 17:34 | Odysseus2011
dat is niet juist, Nico, ze helpen ook mensen om te vluchten, geven zelfs gratis brandstof daarvoor, ook Gadaffi loyalisten.
Odysseus2011's avatar
| #162419 | 10-10-2011 18:35 | sigmund
"Ja, (-) zitten zeker in de val"

Al een maand! Is dat licht nog niet uit? Gaddafi nog niet gevonden? En nog steeds geen feest?

Ik weet hem! Morgen...
sigmund's avatar
| #162430 | 10-10-2011 19:46 | tegengas
Het is nog steeds feest.
tegengas's avatar
| #162433 | 10-10-2011 19:53 | sigmund
Dit event moet kwa feest- en verbroederingsgehalte toch minstens het gevoel benaderen van het halen van de wereldtitel op het WK voetbal.

Al die arme Libiers tegen die paar gemenerikken en eindelijk, na 42 jaar van bittere armoede en extreme ellende, is het over.

Where's the party?
sigmund's avatar
| #162438 | 10-10-2011 20:06 | tegengas
Dat gevoel hebben de Libiërs afgelopen zaterdag gehad, ze hebben zich geplaatst bij de laatste acht van de Africa Cup.
tegengas's avatar
| #162470 | 10-10-2011 21:23 | Odysseus2011
Trouwens goed nieuws binnen gekomen, TNC erkend als eerste regering de Syrische Nationale Raad als regering van Syrië en heeft besloten de ambassade van Syrië te sluiten! Dat is nog eens solidariteit tonen met het Syrische volk!
Odysseus2011's avatar
| #162476 | 10-10-2011 21:33 | sigmund
"TNC erkend als eerste regering de Syrische Nationale Raad"

Dat verbaast mij niets. Die kennen elkaar natuurlijk nog uit hun CIA-tijd...
sigmund's avatar
| #162478 | 10-10-2011 21:36 | sigmund
Moet die NTC zich niet eerst eens heel snel druk gaan maken om zijn eigen legitimiteit i.p.v. andere ondemocratische figuren in een ander land te benoemen.

Ze vertegenwoordigen helemaal niet het Libische volk en dat hebben ze nog nooit gedaan. Wanneer zijn er ooit verkiezingen geweest? En hoe komen die lui, daar waar ze nu zitten? Niet door het Libische volk in ieder geval....
sigmund's avatar
| #162479 | 10-10-2011 21:37 | Nico de Geit
Laatste nieuws Sirte: volgens Algeria ISP is Sirte volledig ontdaan van rebellen. Honderden zijn dood, de rest is gevlucht. 16 Britten zijn gevangen genomen.
Nico de Geit's avatar
| #162491 | 10-10-2011 22:04 | Odysseus2011
Blablabla, Nico, dat hebben we nu al zo vaak gehoord. En toch hebben ze steeds weer gebieden in Sirte ingenomen, terwijl ze al zouden zijn weg gejaagd. En met het aantal doden en gewonden waar jij mee komt zou er al geen NTC leger meer kunnen zijn.

@Sigmund:

Je kan geen verkiezingen houden voordat er de basis is gelegd. En er zijn er zoals Jibril, die hun functie na de val van Sirte zal neerleggen.
Over ongeveer 2 jaar zal de transitie naar een democratie afgerond worden door algemene verkiezingen.
Odysseus2011's avatar
| #162494 | 10-10-2011 22:07 | wagner
@odyssius
””dat is niet juist, Nico, ze helpen ook mensen om te vluchten, geven zelfs gratis brandstof daarvoor, ook Gadaffi loyalisten""

Gratis brandstof?? Hoe geven ze die brandstof, schieten ze die naar die mensen? Of rijd er een tankwagen naar die mensen?
Hoe doen ze het odyssius, geloof je nu echt wat je zegt?
Heb je nog altijd niet door dat deze oorlog niet om een of ander ideologie gaat,maar om puur een wraak en weder wraak, gekrenkte eergevoelens , bloedwraak, een libische versie van de Albanese kanun.
Geloof je echt dat je rebbelen een land kunnen besturen ?
Deze oorlog, die begonnen is als een doorgedreven grap is uitgelopen in een bloedige burgeroorlog, een burgeroorlog met de Nato daartussen, die elke verzoeningspoging onder
de burgers, als een daad die tegen hun belangen is.
Een stabiele libië is een utopie , zolang (VS, UK,en een paar Europese landen) zich als (eigenaars)de hoeders van Libië opwerpen, zie uitspraak van de zionman van buitenlandse zaken.Urie, die nu al in de typische overmoed gaat zeggen wat mag en niet mag in Libië, die man is zelfs niet verkozen in eigen land en gaat zeggen wat mag en niet mag.......en je hebt het nog steeds niet door? Odyssius word wakker man!
| #162499 | 10-10-2011 22:15 | Odysseus2011
@Wagner:
Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar er is geen westerling in Libië die de NTC kan dwingen tot wat dan ook. Met geld kunnen ze ook niet dreigen want.. Libië is een stinkend rijk land.
Wat betreft de gratis benzine, de rebellen die dringen zich zo'n beetje alle woonwijken binnen, en daar willen ze graag dat de bevolking zoveel mogelijk vertrekt, hebben ze geen benzine voor hun voertuigen, dan geven ze dat gratis. ook voor voertuigen die op hun laatste beetjes benzine checkposten bereiken.
Odysseus2011's avatar
| #162502 | 10-10-2011 22:19 | sigmund
"Je kan geen verkiezingen houden voordat er de basis is gelegd"

Je kan ook eigenlijk helemaal geen regering herkennen, voordat er een basis is gelegd. Dat blijkt maar weer eens.

En dat zo'n extern benoemd setje, zonder enige interne legitimiteit, dan ook nog eens zo'n gelijksoortig setje ongeregeld gaat erkennen, dan lijkt me dat erg voorbarig.
sigmund's avatar
| #162503 | 10-10-2011 22:21 | tegengas
Waarom heb je eigenlijk een leider nodig? het gaat ook prima zo in Libië.
tegengas's avatar
| #162505 | 10-10-2011 22:26 | Odysseus2011
@Sigmund hoe kom je bij dat extern ingestelde onzin praat. Ze hebben zelf in Benghazi een raad moeten samenstellen om een platform te creeëren voor bestuur en buitenlandse relaties.
Odysseus2011's avatar
| #162511 | 10-10-2011 22:29 | sigmund
Tuurlijk! Je kan die nationale problemen natuurlijk gewoon vergeten. Neem bijvoorbeeld de olie inkomsten. Die komen natuurlijk als vanzelf in ieders buidel gefloept en over de nationale uitgaven, gaan we het gewoon niet hebben. Die infrastructuur, die bouwt zich wel vanzelf. En ze kiezen natuurlijk ook dan allemaal precies het goede huisnummer. Want dat ontbrak er toch zo aan?

Prima plan...
sigmund's avatar
| #162514 | 10-10-2011 22:38 | Odysseus2011
@Sigmund:

Volgens mij ben je vergeten dat er nog een oorlog aan de gang is.
Odysseus2011's avatar
| #162516 | 10-10-2011 22:40 | Odysseus2011
Ohh, en ze hebben genoeg geld voor de uitgaven. Het bleek bijvoorbeeld dat het financiële huishoud boeke van de Jamahiriya een zootje was. Er was nog 26 miljard over van het budget van vorig jaar. Dat kan nu mooi gebruikt worden, samen met de vele miljarden die de NTC ook al terug kreeg.
Odysseus2011's avatar
| #162517 | 10-10-2011 22:40 | sigmund
In een achterkamertje benoemen een paar lui zichzelf (waaronder ex-gaddafi lui) en die worden dan ook nog eens als de brandweer erkend. Ye right. Heel legitiem en daar zijn vast alle Libiërs het met me over eens.
sigmund's avatar
| #162520 | 10-10-2011 22:44 | sigmund
"huishoud boeke van de Jamahiriya een zootje was. Er was nog 26 miljard over van het budget van vorig jaar"

Ja, wat een knuppels! Houden gewoon geld over in een jaar, terwijl wij en de rest van de wereld elk jaar tekort komen. Daarom hadden ze waarschijnlijk ook zo'n lager staatsschuld. (De laagste ter wereld). Wat een suffe domoren waren het toch! Nee, dan hebben onze economen en politici er veel meer kijk op. Wij lenen gewoon veel en daar stelen we dan andere landen mee leeg. Dat is toch ook gewoon veel slimmer?
sigmund's avatar
| #162524 | 10-10-2011 22:55 | wagner
Het gaat er niet om westerling of oosterling,waar het wel om gaat is dat er tegengestelde belangen zijn, die van de Nato (ze bombarderen echt niet gratis) en die van libische burgers.
Je beweert dat ze niet aan land zijn maar vergeet dat ze wel boven de luchtruim van LIBIË vliegen.Nato en de rebellen zijn de facto elkaars huurlingen. De rebbelen denken dat waneer het over is de Nato landen naar huis terugvliegen(zelfs een naïeve bosaap zal dit niet geloven)
Dat ze nog niet met hun laarzen op libische grondgebied zijn, is omdat de rebbelen het vuile werk doen op de grond en omwille van de eigen publieke opinie natuurlijk.
Het beste zou zijn, een regering van nationale eenheid en een onderzoek naar de oorlogsmisdaden die gepleegd zijn aan beide kanten.
| #162526 | 10-10-2011 23:02 | sigmund
Als de NAVO de burgers had willen beschermen, dan had dat natuurlijk ook heel anders gekund. Dan hadden ze alleen maar de vechtende partijen uit elkaar hoeven houden en aan te dringen op gesprekken en deze eventueel met sancties opleggen aan een dwarsliggende partij. Dat al die burgers zo verschrikkelijk onderdrukt waren is een fabel. Zie maar de bewoners van Sirte en hoor wat ze te zeggen hebben. Gaddafi aanhangers, nog steeds. Die vechten zich liever dood, dan om bevrijd te moeten worden.

Dan waren we net zo ver geweest als nu. Partijen met geheel verschillende belangen, die eruit moeten zien te komen. Maar dan waren al die doden niet gevallen, was al die haat niet gezaaid en waren al die burgers niet zwaar bewapend. Dan was er nog een relatief snelle verbetering haalbaar geweest. Nu hebben ze, wat ze willen. Libië kan helemaal niet meer zonder het westen. Te onveilig voor de burgers en die verdienen onze bescherming, niet?
sigmund's avatar
| #162532 | 10-10-2011 23:19 | Odysseus2011
De vechtende partijen uit elkaar houden?? Zoals met een vinger in de lucht foei roepen?? Gadaffi hield niet op met de gebieden van opstandelingen aanvallen, geen moment, zelfs nu doen ze het nog. Ze bleven bombarderen met raketten en wat neit nog meer terwijl ze zogenaamd een staakt eht vuren uitriepen. nee Sigmund, wat jij zegt was wel de bedoeling, maar Gadaffi heeft die verworpen, en na een bepaald punt zijn die kansen ook verkeken, dan willen beide zijden geen staakt het vuren meer, dan is er al teveel leed geleden. En als je komt met ee nvredesmacht, dan had je zeker een jarenlange burger oorlog gekregen zoals in Irak en Afghanistan.

@Wagner: Ik ben het helemaal met je laatste punt eens
Odysseus2011's avatar
| #162550 | 11-10-2011 06:59 | sigmund
"De NAVO hield niet op met de gebieden van opstandelingen aanvallen, geen moment, zelfs nu doen ze het nog. Ze bleven bombarderen met raketten en wat neit nog meer terwijl ze zogenaamd een staakt eht vuren uitriepen"
sigmund's avatar
| #162641 | 11-10-2011 16:02 | Odysseus2011
Al-Ra'y TV are reporting that Gaddafi Loyalists have taken back 'all the ground' they lost in #Sirte. (no evidence on ground for this claim)


Hoe belachelijker gaan ze het nog maken
Odysseus2011's avatar
| #162643 | 11-10-2011 16:06 | Odysseus2011
Admiral Giampaolo Di Paola, head of the NATO military committee, said Gaddafi loyalists were like a "cornered beast" as the new regime forces took control of key positions in the coastal town.

"When the ferocious beast is cornered, she will fight until the end," Di Paola said in an interview at NATO headquarters.

"On the one hand, yes, I am surprised by their capacity to resist but, on the other hand, they have no other choice."
Odysseus2011's avatar
| #162646 | 11-10-2011 16:16 | sigmund
"I am surprised by their capacity to resist"

Days, not weeks. Wat een flop!
sigmund's avatar
| #162651 | 11-10-2011 16:27 | sigmund
0% gewonnen door de rebellen vandaag.

Morgen weer een dag...
sigmund's avatar
| #162664 | 11-10-2011 17:37 | Odysseus2011
NOW : #Gaddafi Goons must be Crying in their helmets now #NTC Head Abdul Jalil is in #SIRTE live on AJA #Libya


Heerlijk om het die pro-Gadaffies in het gezicht te wrijven, karma is a bitch!
Odysseus2011's avatar
| #162666 | 11-10-2011 17:44 | tegengas
0% gewonnen door de rebellen vandaa
g.

Hoofdbureau politie in Sirte ingenomen
'President' Libië bezoekt Sirte
F-16 verjaagt Russen
tegengas's avatar
| #162668 | 11-10-2011 17:49 | Odysseus2011
Beelden van zeer intense actie, Tony Birtley van Al Jazeera ziet de zee al, gebied dat het Gadaffi tuig nog bezit in sirte is een paar vierkante honderd meter, het einde is nabij. Alleen zware achterhoede gevechten met de NTC troepen, vele Gadaffi soldaten worden gevangen genomen nu de verdediging is gebroken.

http://staff.blogs.aljazeera.net/liveblog/libya-oct-11-2011-2021
Odysseus2011's avatar
| #162671 | 11-10-2011 17:52 | Odysseus2011
Johnyrocket70John smith
by ChangeInLibya
While Gaddafi hides in a bunker, Interim leader Jalil visits the troops in Sirte. #libya
Odysseus2011's avatar
| #162677 | 11-10-2011 18:16 | sigmund
Is er ergens een live-stream?
sigmund's avatar
| #162678 | 11-10-2011 18:21 | sigmund
"Odysseus2011"

Het aantal herhalingen in een enkel fimpje, terwijl het lijkt of er wordt doorgevochten, is om gek van te worden. Waarom toch steeds? Laat lopen die camera!
sigmund's avatar
| #162679 | 11-10-2011 18:23 | sigmund
Die interactieve kaart wordt zeker niet bijgehouden...
sigmund's avatar
| #162685 | 11-10-2011 18:51 | Odysseus2011
Nee, anders zou er wel een dagelijkse update van de kaart zijn :P
En dat gaat moeilijk, Sigmund, de beelden zijn niet tegelijkertijd met het verslag, en ze kunnen niet gokken hoelang een verslag duurt.
Odysseus2011's avatar
| #162687 | 11-10-2011 18:56 | sigmund
2011, come on...
sigmund's avatar
| #162688 | 11-10-2011 18:59 | sigmund
Hopelijk is het snel voorbij. Wat een ellende...
sigmund's avatar
| #162691 | 11-10-2011 19:04 | Odysseus2011
Nog een paar honderd vierkante meter, sigmund
Odysseus2011's avatar
| #162692 | 11-10-2011 19:12 | tegengas
Traangas of braakgas gebruiken, dan is het zo gebeurd.
tegengas's avatar
| #162710 | 11-10-2011 20:28 | sigmund
Goed idee, tegengas werkt al acht maanden niet....
sigmund's avatar
| #162711 | 11-10-2011 20:35 | tegengas
Dank je, Ik ben de Willie Wortel van Zaplog
tegengas's avatar
| #162714 | 11-10-2011 20:48 | sigmund
sigmund's avatar
aanmelden / inloggen