Door spaceman, Op din 26 aug 2014 14:20, 27 reacties, citaat / intro / linkdump

Luchtaanvallen op Syrië: nederlaag of overwinning voor Assad?



De Verenigde Staten zijn begonnen met het uitvoeren van verkenningsvluchten boven Syrië, zo melden bronnen in Washington. Mogelijk vormt deze stap een opmaat voor militair ingrijpen. Staat de Syrische president Bashar al-Assad te juichen nu het Westen eindelijk ingrijpt tegen terrorisme in zijn land of voelt hij zich buitenspel geplaatst? Vijf vragen, en de reactie daarop van Volkskrant-correspondent Remco Andersen.

Je kunt er donder op zeggen dat Assad, zodra Amerika begint met luchtaanvallen, ook bombardementen gaat uitvoeren op IS-doelen.

Waarom wordt nu opeens ingegrepen?
'De kracht van de Islamitische Staat (IS) is zo groot...
Annotaties:
| #218155 | 26-08-2014 14:32 | spaceman
De woordvoerder van het Witte Huis, John Earnest, gooit het in een interview met The New York Times over een andere boeg: 'Ons beleid aangaande het nastreven van de Amerikaanse belangen in deze regio van de wereld is eigenlijk heel duidelijk: we willen ervoor zorgen dat het Amerikaanse personeel beschermd wordt.'


Yeah. Sure.
spaceman's avatar
| #218157 | 26-08-2014 15:26 | Hans
IS heeft gisteren het Tabaqa-vliegveld in handen gekregen, compleet met gevechtshelikopters, gevechtsvliegtuigen en luchtdoelraketten. Obama heeft keurig gewacht met bombarderen van dat levensgevaarlijke wapentuig: en nu hebben die jihadi's het in handen.
https://twitter.com/Charles_Lister/status/503679240588365824/photo/1

IS is nu tot de tanden bewapend en zeker in staat om een of andere terroristische aanval uit te voeren
Hans's avatar
| #218158 | 26-08-2014 15:56 | spaceman
IS heeft gisteren het Tabaqa-vliegveld in handen gekregen, compleet met gevechtshelikopters, gevechtsvliegtuigen en luchtdoelraketten.


Om die te bedienen dan wel te besturen heb je toch een behoorlijke opleiding en training nodig.En IS heeft deze lieden tussen haar gelederen? Afwachten of men daadwerkelijk en effectief van dit wapentuig gebruik kan maken.
spaceman's avatar
| #218168 | 26-08-2014 17:27 | Hans
@spaceman: ik heb geen idee of IS piloten heeft. Misschien zijn er Russische Tsjetsjenië-veteranen die er mee kunnen vliegen?

Het is heel raar dat Assad en Obama deze wapens gewoon hebben laten rondslingeren voor IS.
/* complot-theorie ON: net alsof ze willen dat IS zware wapens in handen krijgt
/* complot-theorie OFF
Hans's avatar
| #218172 | 26-08-2014 18:00 | spaceman
@Hans

Tja, als zij die wapens niet vernietigen dan hebben zij er lieden tussen met de nodige ervaring.En ...idd...vreemde tactische misstap van beide heren. Lijkt wel of er over nagedacht is :)
spaceman's avatar
| #218183 | 26-08-2014 20:39 | Paul2
Kijk eens aan men gaat ook al zelf aan de slag in het MO:
´Egypte en VAE bombarderen Libië in het geheim´
http://www.joop.nl/wereld/detail/artikel/28316_egypte_en_vae_bombarderen_libie_in_het_geheim/
De VS hekelen het ingrijpen. Westerse functionarissen noemen de luchtaanvallen bovendien 'contraproductief'. Ze vrezen dat het conflict in Libië verder zal escaleren, terwijl de VN en westerse landen juist opzoek zijn naar een vreedzame oplossing.


LOL,en dat zegt de aanstichter van alle leed.
| #218184 | 26-08-2014 20:48 | spaceman
@Paul2

Eigen initiatief zonder de VS in te lichten ( lees aan de kant geschoven) en dat vinden de VS helemaal niet leuk,
spaceman's avatar
| #218197 | 27-08-2014 09:00 | Paul2
@Space

Ik las elders dat de VS welzeker op de hoogte was.
| #218202 | 27-08-2014 10:11 | spaceman
@Paul2

Tja...je weet het niet, hè. Maar iets zegt me dat de VS echt niet op de hoogte waren.Dat ze zeggen het wel te zijn is denk ik louter om het gezichtsverlies te beperken.Maar door het toe te geven komen ze toch aardig in een lastig parket.Ik denk dat zowel Egypte als andere arabische landen zo langzamerhand tabak hebben van Amerika en z'n oorlogszuchtige geo-politieke spelletjes.IS is voor de gehele arabische wereld een behoorlijke bedreiging. Het zijjn niet langer opgewonden naar in de hemel vertoevende maagden verlangende zeloten.Ze zijn goed georganiseerd, wervend, goed gefinancieerd en goed steeds beter bewapend.Verder maken zij optimaal gebruik van psychologische oorlogsvoering.Dus dat men (Egypte -VAE) deze initiatieven heeft ontplooid is dan ook zeer goed denkbaar.Voor de VS is dit een gevaarlijk precedent vandaar dat men toegeeft om de hoogte te zijn geweest.
spaceman's avatar
| #218207 | 27-08-2014 10:37 | Paul2
Ik denk dat zowel Egypte als andere arabische landen zo langzamerhand tabak hebben van Amerika en z'n oorlogszuchtige geo-politieke spelletjes.


Het mooie is dat je op de journaals hier de ondertoon proeft dat men het maar vreemd vindt dat de VS niet op de hoogte werd gesteld.
Dus gedienstige landjes in het MO moeten eerst aan een land aan de andere kant van de wereld toestemming vragen om de rotzooi in een buurland op te ruimen (die door hetzelfde land overzee is aangericht).
Geeft wel aan in wat voor sjablonen we in het Westen denken.
| #218220 | 27-08-2014 12:59 | spaceman
@Paul2

Geeft wel aan in wat voor sjablonen we in het Westen denken.


Zoals de Engelsen in de 18e en 19e eeuw dachten.Daarom zal het mij niets verbazen ( hoe maf dit ook klinkt) dat men samen met Iran een soort van Arabische Liga gaat vormen.Hoe S.A. in de dat plaatje gaat passen is sterk afhankelijk van hun keuze.Doch ook werd de petro dollar door de strot geduwd en wil men op deze wijze de VS terug pakken.religieuze verschillen zullen dan ook overbrugd moeten worden.Het is maar waar men de prioriteit legt.Dat men van de VS en haar invloed af wil lijkt mij wel duidelijk.
spaceman's avatar
| #218230 | 27-08-2014 15:28 | Paul2
@Space

We werken nu al samen met sjiiten Syrië en Iran bij de verdelging van soennitische ISIS.

The US goes Shia.
| #218231 | 27-08-2014 16:04 | spaceman
@Paul2

We werken nu al samen met sjiiten Syrië en Iran bij de verdelging van soennitische ISIS.


Zie je, dat zou best wel eens de aanzet kunnen zijn tot verdere samenwerking.Dat misschien het gezamenlijk belang de religieuze verschillen overstijgt.En dan blijkt dat Amerika dit keer z'n heeft overspeeld in het M.O.
spaceman's avatar
| #218241 | 27-08-2014 18:16 | ..................
Lijkt me sterk dat the usa wilt samenwerken met syrie,als het syrie wilt bombaderen,zonder overleg met syrie.
| #218245 | 27-08-2014 18:54 | ..................
Dit gaat dan om inlichtingen verstrekken.Waar ik op doel is dat ze syrie willen bombaderen,zonder de syrische regering op de hoogte te stellen.
| #218247 | 27-08-2014 18:56 | spaceman
@Paul2

Ik doelde eigenlijk met mijn commentaar op samenwerking tussen diverse landen in dat gebied.Wat betreft de samen werking Syrië-USA is gevalletje de vijand van mijn vijand et cetera waarna Assad natuurlijk een messteek in de rug krijgt van Amerika.
spaceman's avatar
| #218250 | 27-08-2014 19:27 | tegengas
IS heeft gisteren het Tabaqa-vliegveld in handen gekregen, compleet met gevechtshelikopters, gevechtsvliegtuigen en luchtdoelraketten.


Dat wordt opletten bij de opleiding van piloten in Lelystad.
Vooral mensen met baarden en de namen Mohamed zijn verdacht,
tegengas's avatar
| #218253 | 27-08-2014 19:50 | ..................
Vooral mensen met baarden en de namen Mohamed zijn verdacht,


Vooral mensen met baarden en de namen abraham zijn verdacht,
| #218259 | 27-08-2014 20:06 | tegengas
En Abraham en stenen in hun hand.
tegengas's avatar
| #218264 | 27-08-2014 20:50 | Paul2
k doelde eigenlijk met mijn commentaar op samenwerking tussen diverse landen in dat gebied.Wat betreft de samen werking Syrië-USA is gevalletje de vijand van mijn vijand et cetera waarna Assad natuurlijk een messteek in de rug krijgt van Amerika.

Dat zou idd de gangbare procedure zijn .
Maar misschien komen ze tot inkeer (weliswaar niet publiekelijk want gezichtsverlies) en komen ze tot het verhelderend inzicht dat de mannen met westerse pakken (Sisi ,Assad enz) toch op de lange termijn het meest tot stabiliteit zullen leiden doordat zij ipv de VS de baardmannen kort kunnen houden ter plaatse.
| #218265 | 27-08-2014 21:04 | spaceman
@Paul2


..en komen ze tot het verhelderend inzicht dat de mannen met westerse pakken (Sisi ,Assad enz) toch op de lange termijn het meest tot stabiliteit zullen leiden doordat zij ipv de VS de baardmannen kort kunnen houden ter plaatse.


Ja, mee eens. Kijk maar eens naar Irak, Libië et cetera waar a regime change plaatsvond.Totale chaos.Ik vrees echter dat Amerika daar niets van geleerd heeft.Het zijn korte termijn denkers.Dat zien de Arabische landen natuurlijk ook vandaar dat ik zo´n vermoeden heb dat zij allianties aangaan.Al dan niet tijdelijk.Is natuurlijk ook een bedreiging voor Israel.
spaceman's avatar
| #218266 | 27-08-2014 21:11 | spaceman
Een volgende stap in het proces kan eventueel zijn dat olieproducerende landen een voorbeeld aan het volgende nemen.Dus ontkoppeling petro dollar

http://www.zerohedge.com/news/2014-08-27/gazprom-begins-accepting-payment-oil-ruble-yuan
spaceman's avatar
| #218310 | 28-08-2014 10:08 | spaceman
@Paul2

*vloekt*

Hier zijn gewoonweg geen woorden voor.Het totale gebrek aan empathie, medemenselijkheid en liefde is bijkans hallucinant.
spaceman's avatar
| #218346 | 28-08-2014 18:22 | ..................
Ja, mee eens. Kijk maar eens naar Irak, Libië et cetera waar a regime change plaatsvond.Totale chaos.Ik vrees echter dat Amerika daar niets van geleerd heeft.Het zijn korte termijn denkers.Dat zien de Arabische landen natuurlijk ook vandaar dat ik zo´n vermoeden heb dat zij allianties aangaan


Dat is wat landen te wachten staat als het zijn olie verkoopt in een andere valuta.Die gaan echt niet hun olie verwisselen in een andere valuta zoals Irak en libie gedaan heeft.
| #218347 | 28-08-2014 18:23 | ..................
Zat er vandaag nog aan te denken hoe het die yezhidi is verlopen.
Zolang de warfactory maar draait.
aanmelden / inloggen