Make-up en kunststoffen kunnen vroege menopauze veroorzaken
Onderzoekers waarschuwen dat chemische stoffen in cosmetica, kunststoffen en huishoudelijke schoonmaakmiddelen zouden kunnen veroorzaken dat vrouwen vroeg de menopauze ingaan.
Onderzoekers van de Washington University in St. Louis, Missouri keken naar gegevens van 5708 vrouwen die al eerder hadden deelgenomen aan de United States National Health and Nutrition Examination Survey. Vrouwen die waren blootgesteld aan hoge hoeveelheden van bepaalde chemische stoffen gingen waarschijnlijk twee jaar eerder de menopauze in een verandering ten opzichte van 51 jaar oud, de gemiddelde leeftijd voor het begin van de menopauze in de Verenigde Staten, naar 49 jaar oud.
Maar, zoals auteur van het onderzoek, Natalia Grindler, uitlegde op de American Society of Reproductive Medicine conferentie, gehouden in San Diego, begonnen sommige vrouwen de menopauze maar liefst 15 jaar ouder. Dat kan het begin van de menopauze voor sommige vrouwen zo vroeg plaatsen als in hun midden dertig.
De boosdoeners zijn ftalaten. Onderzoekers analyseerden het bloed of de urine niveaus van de stof en ontdekten dat vrouwen met hoge niveaus van ftalaten meer kans hadden om de menopauze vroeg in te gaan dan hun leeftijdsgenoten. Vroege menopauze is in verband gebracht met verhoogde aantallen van botverlies, hersenbloedingen, hartproblemen en beroertes.
Dr. Grindler zei op de conferentie, "Vroege menopauze heeft veel invloed op je gezondheid. We denken absoluut dat deze chemische stoffen het potentieel hebben om de ovariële functie en menselijke voortplanting te kunnen beïnvloeden. Er is veel dat we momenteel niet weten, ons onderzoek is nog prematuur, maar het is genoeg om te suggereren dat het op de lange termijn een nadelig effect heeft".
Dr. Grindler kon niet zeggen waarom sommige vrouwen verhoogde hoeveelheden ftalaten in hun systeem hadden. Zij suggereerde dat zij mogelijk meer make-up gebruikte, grotere hoeveelheden gebotteld water dronken of meer verpakte levensmiddelen aten.
Dit is niet de eerste keer dat ftalaten zijn gekoppeld aan gezondheidsproblemen. Verschillende recente onderzoeken hebben de chemicaliën verbonden aan een verhoogd risico op kanker, diabetes en obesitas. Een recent onderzoek zegt dat blootstelling aan ftalaten werd gekoppeld aan verminderde testosteron bij muizen.
Onderzoekers zeggen dat er nog geen reden is om zorgen te maken. Onderzoek is in een vroeg stadium en het is onmogelijk de stof helemaal te vermijden. Het eten van verse, onverpakte levensmiddelen zal de blootstelling verminderen. Een lijst van cosmetica die geen ftalaten bevatten is hier te vinden.
Door, Makini Brice.



Was het bericht ook al tegengekomen, heb niet de tijd om te vertalen. Bedankt voor het werk en het plaatsen :)