Door community (initieel Hans), Op maa 15 nov 2010 13:26, 15 reacties,    

Meer regen = meer afkoeling

Het KNMI meldt dat de opwarming van het klimaat tot gevolg zal hebben dat het meer zal regenen. Dat is logisch. Als het zeewater warmer is, dan zal het makkelijker verdampen.

Veel klimaatbimbo's roepen bij ieder neerslagrecord: zie je wel, dat komt door de klimaatverandering.


Zouden ze beseffen dat het verdampen van water de zee doet afkoelen? Hebben ze door dat meer neerslag leidt tot afkoeling?


Iedere liter water die verdampt, onttrekt 2256 KiloJoule warmte aan de zee. Verdamping is een van de manieren van Moeder Natuur om de opwarming ongedaan te maken: verdamping is een negatieve terugkoppeling (feedback).
Als het regent, denk ik: 'mooi, het klimaat is weer aan het afkoelen.'

Annotaties:
| #116740 | 15-11-2010 13:32 | Paul2
De natuur reguleert het zelf,maar ja ,daar kun je niet aan verdienen ..
| #116746 | 15-11-2010 14:46 | Mack
Nooit zo bij nagedacht maar daarom regent het dus zoveel na de zomer.

Tnx voor het leerproces Hans :)
| #116790 | 15-11-2010 19:40 | Profeet
zit wel een adertje onder het gras, waterdamp is een dodelijk broeikasgas ;)
Profeet's avatar
| #116794 | 15-11-2010 20:10 | Hans
@profeet: adertje ?

Anyway, de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer blijft constant. Er verdampt meer en er condenseert meer.....
Hans's avatar
| #116795 | 15-11-2010 20:23 | Axeman
En wat gebeurt er met waterdamp die omgezet wordt in neerslag?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatie

Bij condensatie van vocht uit de lucht komt warmte vrij, deze is gelijk aan het omgekeerde van de verdampingswarmte.
| #116797 | 15-11-2010 20:45 | Hans
@Axeman: die condensatiewarmte komt vrij op grote hoogte bij wolkvorming. Daar is minder broeikasgas en straalt de warmte het heelal in. Zo voert Moeder Aarde de warmte uit de oceaan af naar het heelal.

Niet verder vertellen hè. Houd ze dom.
Hans's avatar
| #116806 | 15-11-2010 21:23 | Axeman
Daar zal wel iets van aan zijn, er zijn zodanig veel terugkoppelingseffecten dat ze het zelfs niet allemaal in hun modellen verwerkt krijgen;)

Maar het feit dat verdamping een afkoelend effect heeft, heeft vooral te maken met de luchtturbulentie (wind dus) die continu de evenwichtsdampspanning verstoort net boven het wateroppervlak. Maar als ik het goed onthouden heb leidt meer opwarming tot meer wind, dus dat zit dan weer goed;)
| #116811 | 15-11-2010 22:13 | Unbeliever
@Profeet,
Inderdaad,als er al sprake is van een broeikasgas, dan is dat waterdamp. Iedereen kan dat controleren, als het bewolkt is blijft de temperatuur relatief constant, als het onbewolkt is zijn er grote schommelingen, CO2 of niet.
Unbeliever's avatar
| #116817 | 15-11-2010 22:25 | Profeet
Anyway, de hoeveelheid waterdamp in de atmosfeer blijft constant. Er verdampt meer en er condenseert meer....

Als die gelijk blijft wel jah, dat weet ik niet. Overigens ontrekt meer condensatie van waterdamp niet ook energie aan de lucht.
Profeet's avatar
| #116818 | 15-11-2010 22:32 | Hans
ontrekt meer condensatie van waterdamp niet ook energie aan de lucht.


Nee, bij condensatie van waterdamp tot vloeistof komt juist warmte vrij: de condensatiewarmte. Die is gelijk aan de verdampingswarmte (2256 KiliJoule / liter)
Maar die condensatie (wolkvorming) gebeurt op grote hoogte, waar de warmte makkelijk weglekt het heelal in.
Hans's avatar
| #116845 | 16-11-2010 10:50 | Profeet
Nee, bij condensatie van waterdamp tot vloeistof komt juist warmte vrij: de condensatiewarmte.
juist dat is inderdaad logischer :).
Profeet's avatar
| #116893 | 16-11-2010 19:50 | ffloor
Ik heb het artikel gelezen maar wat mij dan opvalt is dat regen in tropische gebieden normaal gesproken altijd met zwaar onweer gepaard gaat. En ook de zware regenbuien die nu 13 nov.2010 België hebben geteisterd was zwaar onweer met nog een flinke brand.
Normale regenbuien presteren het namelijk nìmmer om in enkele uren zoveel regen naar beneden te doen kletteren: hiermee kom je inderdaad in strijd met de 1e Hoofdwet der Thermodynamica - maar een onweer presteert dat op een andere manier namelijk m.b.v. Gammastralen waardoor moleculen uit elkaar vallen. In dat geval grijpt de 1e Hoofdwet der Thermodynamica keihard in en vordert de geleverde arbeidsenergie weer terug - een goed voorbeeld hiervan is Katrina, waarna het 3 weken lang min28°C onder nul ging vriezen in tropisch gebied.

In ieder geval is deze discussie weer een verdere onderbouwing van mijn stelling dat die klimaatalarmisten in dat KNMI-gebouw helemaal nooit meteorologie hebben gestudeerd maar iets volstrekt anders, één of ander onbekend vakdomein dat in ieder geval niks met meteorologie heeft te maken want anders kwamen ze vast niet met zulke bezopen verhalen in de krant dat zelfs voor mo-scholieren al duidelijk is.

Hans bedankt voor het artikel, als zij-instromers en rondrijdend in een dikke dienstauto met chauffeur hun eigen ongeletterdheid zo luid willen verkondigen door verrekte interessant te gaan doen moet je hun eigen arrogantie vooral niet tegenhouden.
| #116896 | 16-11-2010 20:11 | Unbeliever
@ Frits,
Het is weer tijd voor je pilletje knul.
Unbeliever's avatar
| #116900 | 16-11-2010 21:01 | ffloor
Nee hoor, ik heb nergens last van. Dat ik al 60 jaar als een rode lap op alle stieren werk is toch niet mijn schuld? Wie zijn vak verstaat valt vanzelf op.
Het probleem met zulke profs in dienstwagen met chauffeur is dat ze hun peperdure salaris moeten waarmaken en dat uit zich dan door heel moeilijk te doen - als ze dan in strijd komen met bepaalde wetmatigheden worden ze erop betrapt dat ze hooguit 4 jaar basischooltje hebben gehad en dat is hier duidelijk het geval. Dat valt Hans op en vandaar zijn artikel.

Natuurlijk kan het dagenlang doorsoppen en is bekend, maar dat dit van een hogere atmosfeerthemperatuur komt: nee dat kan niet. De Nasa deed er immers een studie naar en toen bleek dat als de oceaan 1 graad opwarmt: er meteen 45% meer wolken worden gezien die boven de 10 kM hoogte uitkwamen: ONWEER!
En dat onweer een sterk afkoelend effekt heeft is bekend.
Dr.Hartmut Aumann van het Jet Propulsion Laboratory (JPL-Pasadena) bestudeerde gegevens over 5 jaar van een IR-instrument dat wolken in de tropen onderzoekt.
Zijn conclusie:"Voor elke stijging van de gemiddelde oceaantemperatuur met 1 graad merkte het team een toename van 45% van wolken op de grotere hoogten."
Hij raast nog even door:
"Dus als de Aarde momenteel 0,13 graden per decennium opwarmt - zal het aantal onweren/stormen ook elk decennium met 6 procent toenemen". - maar inmiddels weten we dat er sinds 1998 geen oceaanopwarming maar nog slechts afkoeling plaatsvindt inclusief alle overige planeten.
Nee geen pilletje dus: het aantal zware regenbuien wordt al steeds minder, maar wel veel meer bliksem. En bliksem is een gevolg van luchtverontreiniging (univ.Lousiana).
| #117108 | 17-11-2010 21:05 | ffloor
Het blijft overigens nog maar de vraag of dat persbericht heus waar: uit De Bilt afkomstig is? Ik herinner me in 1984 een voorval met een militair bij mij aan de deur, en toen bleek dat er toen al: twéé KNMI's bestonden, de landelijke meteorologie in De Bilt en de KNMI's Internationale betrekkingen in Rijswijk! Ik stond stomverbaasd.
De militair gaf mij te verstaan dat ik voor "persberichten" mij met Rijswijk had te vervoegen - en dus ik hem naar een witte bol laten kijken en gezegd: "Kijk dan zelf dát is mijn buurman, dát is nou KNMI in de Bilt en pers ben ik niet".
Nogmaals op het hart gedrukt dat mijn perspublicaties onder de militataire inlichtingen vielen en ik hem aangezegd dat ik nog wel een paar rangetjes hoger staat in de landsverdediging dan hijzelf - nooit meer teruggezien.
Later werd Meteorologie nogmaals uitgesplitst in een publieksdeel, een luchtvaarttak, een maritiem deel en een zuiver militair Nato-deel en allemaal met verschillende adressen zoals Schiphol en Nieuw Millingen.

Maar het kan nog véél mistiger! Zo bestaat er een Kamer van Kapitaal met precies hetzelfde briefhoofd als de Kamer van Koophandel en ze sturen vette rekeningen voor diensten die altijd gratis zijn en gratis blijven, óók in de toekomst en hun informatie van slachtoffers halen ze gewoon uit de Staatscourant.
En er bestaat ook een copie van de RijksDienst voor het Wegverkeer namelijk de RDW dat staat voor Regionaal Development Werk en inkomen: een soort mafiaorganisatie om gemeenten hun werklozen aan het werk te zetten maar het geld zelf opstrijken. De google-zoekterm is aquisitiefraude.
Kortom die 2e-Kamerleden die ieder jaar zulke verontrustende rapporten uit dat "KNMI" toegestuurd krijgen zitten gewoon over klinkklare vervalsingen gebogen, uit Rijswijk...!
aanmelden / inloggen