Door community (initieel Witte Haai), Op din 14 aug 2012 12:22, 0 reacties, nieuws

Natuur komt op tweede plaats bij Wereld Natuur Fonds

Het blijkt dat het Wereld Natuur Fonds (WNF) en zijn moederorganisatie WWF veel minder geld uitgeven aan natuurbeschermingsprojecten dan ze beweren.

De organisatie voor bescherming van de natuur geeft daarentegen zeer veel geld uit aan reclame en marketing, zo is te lezen in een rapport van de Groene Rekenkamer.

De Groene Rekenkamer, die de financiën van milieubewegingen tegen het licht houdt en overheidsplannen narekent, stelt dat het WNF de boel bedriegt.

Rookgordijn

“Bijna alle activiteiten bij het WNF heten natuurbescherming,” zei onderzoeker Rypke Zeilmaker. “Campagnes en advertenties die de WNF-visie vermarkten en het promoten van WNF-initiatieven vallen er allemaal onder.”

Zelf beweert het WNF dat 81 procent van de inkomsten naar natuurbescherming gaat, volgens de Groene Rekenkamer gaat het om iets meer dan de helft. Daarmee werpt de organisatie een rookgordijn op.

Publiciteit

Volgens de definitie die wordt gehanteerd beschermt het WNF ook de natuur wanneer er met kinderen gekleed in ijsbeermutsen en -pakken wordt geschaatst op de Jaap Edenbaan onder de campagnetitel ‘IJsbeer in Nood’.

Een woordvoerster van het WNF lichtte in een reactie toe dat alle jaarrekeningen door accountants worden gecontroleerd en dat er zware eisen worden gesteld aan de manier waarop wordt gerapporteerd. Ze voegde toe dat publiciteit en personeelslasten zeker worden gezien als natuurbeschermingswerk.

Eind mei onthulde het Duitse weekblad Der Spiegel nog in een lijvig artikel dat het vooral de grote corporaties zijn die profiteren van het werk dat het WNF doet. In 2009 bedroeg het aantal donateurs van het WNF in Nederland 910.000.

Bron: Telegraaf.nl
Annotaties:
aanmelden / inloggen