Door community (initieel P.uncia), Op din 19 jul 2011 14:37, 17 reacties, nieuws

Nederlander krijgt geen identiteitskaart zonder vingerafdrukken



Een Nederlander die weigert vingerafdrukken af te staan bij de aanvraag van een identiteitskaart heeft ongelijk gekregen van de rechtbank. De rechter oordeelde dat de wet geen mogelijkheden biedt om een uitzondering te maken.

De man uit Utrecht had een kort geding tegen de gemeente aangespannen waarin hij een identiteitsbewijs eist zonder vingerafdrukken te hoeven afstaan. Hij stelt dat het opslaan van zijn vingerafdrukken een ongeoorloofde inbreuk op zijn privacy is. Hij vreest dat opsporingsdiensten de afdrukken zullen gebruiken en Nederland zodoende een politiestaat wordt, maar die vrees is volgens de rechter onterecht.

Zijn gewetensbezwaren hebben de man inmiddels in een lastig parket gebracht, blijkt uit het vonnis. Zijn oude identiteitsbewijs is verlopen, waardoor hij zich niet op straat kan legitimeren. Een groter probleem dan de boete die hij daarmee riskeert, is dat zijn bank dreigt zijn rekening op te heffen als hij zich niet op korte termijn legitimeert.

Verder speelt er nog een erfeniskwestie rond de nalatenschap van zijn overleden vader, die zonder identiteitsbewijs niet kan worden afgehandeld. De man heeft ook geen rijbewijs dat eventueel als persoonsbewijs zou kunnen dienen.
| #147747 | 19-07-2011 18:01 | wingload
Stuitend hoe de NOS vanochtend stelde dat de bezwaarmaker (Koopmans) zich zorgen maakte dat de veiligheidsdiensten misbruik zouden maken van z'n vingerafdrukken. Een puik stukje spin om bezwaarmakers in de hoek van de complotdenkers, paranoïden en mafkezen te parkeren. Een vette 'meme'.
wingload's avatar
| #147766 | 19-07-2011 20:13 | piet graniet
@Wingload

direct nadat ik je commentaar las kwam ik hier terecht:

http://webwereld.nl/nieuws/107348/opsporingsdiensten-schenden-massaal-privacywet.html
piet graniet's avatar
| #147779 | 19-07-2011 21:41 | Make_over
kut ik ben een verdachte voortaan
Make_over's avatar
| #147829 | 20-07-2011 09:29 | saved
Politie neemt vingerafdruk op straat - 20 juli 2011
De politie kan binnenkort met een speciaal apparaatje vingerafdrukken afnemen op straat. Dat moet het politiewerk vergemakkelijken en is in eerste plaats bedoeld voor intensievere controle op illegale vreemdelingen.
(...)
Er moet wel aanleiding zijn om iemand op zijn identiteit te controleren, benadrukt een woordvoerder van het ministerie van veiligheid en justitie. "Het is onderdeel van het gewone politiewerk. In plaats van op het bureau neem je ter plekke de vingerafdruk. Daardoor dring je de bureaucratie terug, zorg je voor meer blauw op straat en verbeter je het opsporingswerk."
saved's avatar
| #147837 | 20-07-2011 11:53 | merethan
Elke keer dat ik V for Vendetta kijk wordt het verschil tussen de wereld geportretteerd in die film en de wereld die ik om mij heen zie kleiner.
merethan's avatar
| #147849 | 20-07-2011 13:32 | wingload
Wat valt het weer toevallig samen. Dinsdag op de NOS: 'mafkees is bang voor de BVD' en woensdag 'politie gaat op straat vingers scannen'.
wingload's avatar
| #147992 | 21-07-2011 08:37 | Profeet
Yep dit is ook mijn toekomst :).
Vooral zo schandelijk omdat het bewijs over "misbruik" en onverantwoordelijk gebruik wekelijks de krant haalt.
Profeet's avatar
| #147994 | 21-07-2011 09:21 | _Martijn_
Elke keer dat ik V for Vendetta kijk wordt het verschil tussen de wereld geportretteerd in die film en de wereld die ik om mij heen zie kleiner.
Mensen denken vaak aan films bij allehande gebeurtenissen/situaties.

Handig instrument voor predictive programming.

Zou Vendetta daar ook onderdeel van zijn?
_Martijn_'s avatar
| #148038 | 21-07-2011 13:45 | merethan
Mensen denken vaak aan films bij allehande gebeurtenissen/situaties.
Handig instrument voor predictive programming.
Zou Vendetta daar ook onderdeel van zijn?

V for Vendetta is geschreven door de Wachowski brothers. Die twee kennen we ook van de Matrix Trilogie. Ik zou het zien als een stuk maatschappelijke kritiek van een stel kunstenaars.
merethan's avatar
| #148043 | 21-07-2011 14:06 | _Martijn_
Ik zou het zien als een stuk maatschappelijke kritiek van een stel kunstenaars.
Het zal je misschien verbazen hoeveel occultisme er aan The Matrix ten grondslag ligt.

Dat is niet enkel wat maatschappelijke kritiek.
_Martijn_'s avatar
| #148044 | 21-07-2011 14:08 | _Martijn_
Wat valt het weer toevallig samen. Dinsdag op de NOS: 'mafkees is bang voor de BVD' en woensdag 'politie gaat op straat vingers scannen'.
Tja, zal wel weer toeval zijn... smiley.
_Martijn_'s avatar
| #148057 | 21-07-2011 15:04 | Profeet
@_Martijn_
dat hangt er vanaf wat je occultisme noemt. De matrix zat vol religieuze/spirituele en filosofische elementen. Maar volgens mij kwamen er niet veel elementen uit occulte (geheimen/verborgen) religies.
Profeet's avatar
| #148061 | 21-07-2011 15:13 | _Martijn_
Ja, het is maar wat je 'verborgen' noemt hè...

Hoeveel mensen zijn er bekend met het reizen naar een andere dimensie zoals in film bijvoorbeeld?

De rituelen daarvoor worden bij mijn weten niet vaak toegepast.
_Martijn_'s avatar
| #148065 | 21-07-2011 15:48 | merethan
Het zal je misschien verbazen hoeveel occultisme er aan The Matrix ten grondslag ligt.
Even zonder er weer een discussie over te willen starten, wil ik toch even zeggen dat we die Illuminati bedtime stories nu wel kennen.
Wat de Wachowski's wilden was een vette actiefilm maken met nu ook eens een vet verhaal, en dat is ze als je het mij vraagt gelukt.
merethan's avatar
| #148069 | 21-07-2011 16:18 | _Martijn_
wil ik toch even zeggen dat we die Illuminati bedtime stories nu wel kennen.
Mooi is dat hè?

Men brengt een paar overdreven illuminati-verhalen in de wereld, en vervolgens is alles wat daar ook maar enigszins aan te linken valt totale waanzin.

Wat de Wachowski's wilden was een vette actiefilm maken met nu ook eens een vet verhaal
Ja. En voor de overheid en big-brother hoeft ook niemand bang te zijn. Wat de overheid wil is het beste doen voor de burger met nu ook eens vette technologie.
_Martijn_'s avatar
| #148081 | 21-07-2011 17:48 | merethan
Ja. En voor de overheid en big-brother hoeft ook niemand bang te zijn. Wat de overheid wil is het beste doen voor de burger met nu ook eens vette technologie.
Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat je in de vier eerder genoemde films van de Wachowski's ziet.
merethan's avatar
| #148093 | 21-07-2011 19:23 | _Martijn_
Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat je in de vier eerder genoemde films van de Wachowski's ziet.
Het ging me om jouw trant van redeneren.

Omdat het illuminati-verhaal nogal wat schreeuwers aantrekt, betekent het nog niet dat occulte zaken niet bestaan, of dat er geen kleine elite is die de macht heeft.

Heel veel Hollywoodfilms raken aan het occulte, en ze worden ook vaak voor programmering ingezet, net als bijvoorbeeld Britney Spears.

Ik vind het dan vrij lachwekkend om te stellen dat het allemaal maar 'toeval' is van wat jongens die 'gewoon een vette film willen maken'.

En als je dat dan toch wil stellen dan kan je dezelfde redenatie gebruiken voor de overheid en hun speeltjes ('allemaal toeval voortgekomen uit de wens vette dingen voor de burger te doen').

Maar maak vooral je eigen interpretatie. De Matrix is zeker een vette film, dat ben ik nog wel met je eens.
_Martijn_'s avatar
aanmelden / inloggen