Door rietveld, Op don 20 maa 2008 17:33, 10 reacties,    

Nee, natuurlijk ben ik niet tevreden

Drie jaar geleden werd ik voor de eerste keer genomineerd voor een Dutch Bloggie. GeenStijl won dat jaar in 9 categorieën, waaronder die van 'Beste Politieke Weblog'. In de eindronde werd toen nog het woord gegeven aan het publiek, en dus kon het bestbezochte weblog flink scoren. Jammer vond ik het wel, maar in zekere zin was GeenStijl toch wel een politiek weblog te noemen. Het jaar daarop was ik weer genomineerd, en toen won Jan Marijnissen. Die blogde toen volgens mij nog wel eens zelf, en was inderdaad een goed voorbeeld van hoe een politiek weblog kon functioneren in contact tussen kiezer en gekozene. Vorig jaar was ik wéér genomineerd, maar toen werd besloten om geen prijs uit te reiken. Daar was ik het niet mee eens, vooral niet omdat ik het betoog van de jury vond falen. De nominatie was dit jaar ook weer geen probleem, maar ik greep dus ook weer naast de eindprijs. En hoewel ik mijn opmerkingen rihting juryleden dit jaar niet zal herhalen, ik vind de argumentatie aan alle kanten rammelen.

Als het juryrapport goed lees heb ik de prijs om 2 redenen niet gekregen: ten eerste omdat ik me (sindsdien) niet ontwikkeld heb, en ten tweede omdat ik nauwelijks buiten de eigen partij kijk. Watdat eerste punt betreft: zou kunnen. Net als voorgaande jaren blogde ik in 2007 regelmatig en bracht ik 2 aparte websites. In 2007 waren dat wietkaart.nl (samen met Koen Martens) en motievanwantrouwen.nl. Na 'Nederland tegen slecht weer' en Rietveld 2006 zou je kunnen zeggen dat er wat dat betreft op conceptueel nivo weinig ontwikkeling in zit: het blijft bij webloggen met af en toe een politieke internetactie. Wel pakte ik vorige jaar het twitteren op (en twitterde als eerste raadslid in Nederland een raadsvergadering). Wereldschokkend is dat zeker niet, maar ik zou daar toch tegenover willen stellen dat ik in het juryrapport geen aanknopingspunten vind hoe ik mezelf dan wél zou moeten ontwikkelen.

Tweede punt: ik kijk nauwelijks buiten de eigen partij. Ik vind dat een vreemd verwijt. Ik kan het op 2 manieren uitleggen: ofwel er wordt bedoeld dat ik teveel over GroenLinks schrijf, ofwel dat ik teveel vanuit een GroenLinks-visie blog. Dat laatste lijkt me een GroenLinks-volksvertegenwoordiger toch bezwaarlijk aan te rekenen. Blijft het eerste over. Ik heb 2007 dus maar even in een grafiekje gezet:





Zeg het maar. Natuurlijk gaat een postje in de categorie ook wel eens over GroenLinks, maar de trend lijkt me duidelijk. De meeste postjes gingen overigens over de 'kwestie-Braam'. Daar werd ook op niet-GroenLinksweblogs veel over geschreven geloof ik. De meeste aandacht in de categorie politiek ging uit naar Geert Wilders, in de categorie Den Haag besteedde ik veel aandacht aan de SP. Als dit al teveel is voor de jury, dan vraag ik me toch echt af wat ze van een weblog van een politicus verwacht.

De uiteindelijke winnaar biedt wat dat betreft ook weinig aanknopingspunten. Zaplog is een verzamelsite, met heel veel gekopieerd nieuws dat ook elders te lezen is. In het juryrapport wordt op dat punt bij de nieuwsweblogs nog een sneer uitgedeeld, maar in de categorie politiek is dat kennelijk weer prima. Sterker nog, Zaplog wordt geroemd om zijn 'lef': Lef om standpunten in te nemen, lef om berichten te brengen die je elders niet leest, en lef om ook in eigen kring tegengeluid toe te laten.

Met de beste wil van de wereld kan ik dat lef niet terugvinden op het 'beste politieke weblog'. Ik lees maar heel weinig standpunten. Wel veel gekopieerde meningen. Ik lees voornamelijk berichten die elders ook te lezen zijn. En 'tegengeluid'? Iedereen kan zich aanmelden bij Zaplog. Er is geen 'eigen kring', dus is het ook niet zo moeilijk om een tegengeluid te laten horen. Het is een vergaarbak van meningen en reposts. Ik begrijp dus écht niet waarom juist deze website tot 'beste politieke weblog' is gekozen.

Conclusie: ik ben het niet eens met de jury. Dat is niet zo erg, maar ik - net als vorig jaar - ook weer geen flauw idee wat concrete verbeterpunten zouden zijn. Moet ik andere mensen op mijn website laten posten? Moet ik meer over commissievergaderingen schrijven? Moet ik meer toepassingen gebruiken? Meer foto en video? Meer muziek misschien: af en toe zelf een liedje zingen? Nog kritischer zijn op mijn eigen partij? Of juist helemaal niet meer over GroenLinks schrijven?

Ik begrijp in ieder geval dat ik met wildersfilm.nl en willemdelaatste.nl toch weer teveel de gebaande paden betreedt. Ik ben bang dat ik ook dit jaar toch ook weer nu en dan over GroenLinks ga schrijven, en over politiek vanuit een GroenLinksvisie. Waarschijnlijk komt ook het raadswerk weer aan de orde op davidrietveld.nl. Een Dutch Bloggie zal ik er niet mee winnen. Dat is alleen weggelegd voor echte goeie politieke weblogs zoals Zaplog.nl.
Annotaties:
| #17170 | 20-03-2008 20:21 | monkeyman
Ja ja een groen-links rakker die gaat klagen. Iemand van groen-links kun je sowieso niet serieus nemen, daar heb je mijn standpunt knul.
monkeyman's avatar
| #17183 | 20-03-2008 21:37 | MolCoat
Het lijkt me sowieso geen goed idee om vanuit welke partijvisie dan ook te denken of te schrijven.

De mens is niet voor niets een individu. Zo heeft ieder mens zelf te ontdekken hoe hij / zij haar / zijn wereld co-creëert. Elk instituut is er alleen maar om de zelfstandigheid, de onafhankelijkheid en de vrijheid van de mens te belemmeren.

Als je als mens je verantwoordelijkheid durft nemen pas je in geen enkel kader dat voor je bedacht is.

Politiek is een ander woord voor leugen.
| #17185 | 20-03-2008 21:41 | Patman
@rietveld: "Ik begrijp dus écht niet waarom juist deze website tot 'beste politieke weblog' is gekozen."

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_dutch_bloggie_vergissing
Patman's avatar
| #17188 | 20-03-2008 22:06 | merethan
Waarschijnlijk heeft de Jury dus ZapLog en Zapruder door elkaar gehaald.

Maar dat staat ook al in het artikel waar Patman de link hierboven van gaf...
merethan's avatar
| #17242 | 21-03-2008 10:46 | ragna
Er valt me iets opmerkelijks op aan je artikel. Gaat me even niet om die prijs, dat je je eraan irriteerd dat je niet gewonnen hebt, zegt al wat. Er spelen schijnbaar andere persoonklijke belangen anders dan het volk vertegenwoordigen in je hoofd. Maar het volgende:

Je identificeerd jezelf met Groenlinks volksvertegenwoordiger. Dit raakt aan de reden waardoor politiek niet werkt. Je bent of volksvertegenwoordiger of partijvertegenwoordiger. Beide gaat niet samen, zoals we ook duidelijk merken in den haag.

We hebben in nederland nauwelijks of geen volksvertegenwoordigers. Het woord word gebruikt om de illusie te wekken dat het volk vertegenwoordigd word. Zoals de hele politiek inmiddels nog maar een doel dient.: de bevolking het idee geven dat er wat te kiezen valt, of met andere woorden, dat het volk invloed heeft. En een goed deel van die slaven, ik bedoel bevolking gelooft daar nog in ook.

Wat we wel hebben in den haag is mensen die verward zijn in een spinneweb van krachten. Partijpolitieke, carriere, bedrijfslobbies, beinvloeding, achterkamertjes, ruilhandel en ongetwijfeld manipulatie, al dan niet via filmpjes foto's of hoe dan ook. Een geheel eigen wereld met een eigen werkelijkheid. Een droomwereld voor (portomonee van) politici, en de natte droom van elke corporatie, de nachtmerrie van elke bevolking.
Maar volksvertegenwoordigers, nee. Corporate fasicme is het. Democratie noemt men het. Tegenwoordig is het zelfs Christelijk geinspireerd corporate fasicme. Vroeger was er eens Occult geinspireerd corporate facisme, maar het woord mag eigenlijk niet genoemd worden, nu onze eigen politiek hetzelfde systeem zelf opzet en in uitvoering brengt.

De letterlijke betekenis van de huidige democratie: zeggen wat je wilt, en doen wat je gezegd word. En om in de trend van de huidige regering te eindigen:
Amen
ragna's avatar
| #17243 | 21-03-2008 10:58 | Fra Mauro
Ik vind het een eerlijk standpunt van de schrijver en hij vraagt zich terecht af waar hij dan op moet letten om de volgende keer wel te kunnen winnen. Zijn achtergrond doet toch niet ter zake? Zijn vragen zijn terecht.
Fra Mauro's avatar
| #17245 | 21-03-2008 11:06 | ragna
Nee, achtergrond doet niet terzake. Mee eens, maar daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over de huidige situatie van veel volksvertegenwoordigers. En daar hoort eigenlijk geen "persoonlijk belang" in mee te spelen, maar "vertegenwoordiging". Al is dat een moeilijke zaak moet ik toegeven, gezien hoe het dualisme er bij ons allen ingeramd zit. (Om de economische groeispiraal in een steeds versnellende beweging te te houden.)
ragna's avatar
| #17247 | 21-03-2008 11:12 | MolCoat
"We hebben in nederland nauwelijks of geen volksvertegenwoordigers."


We hebben in Nederland geen enkele volksvertegenwoordiger.

Dat clubje beroepsleugenaars dienen uitsluitend de zittende macht en in de tweede plaats hun partij-indoctrinatie-programma.

Eind 2006 heeft er wel een clubje volksvertegenwoordigers meegedaan aan de verkiezingen, maar je weet hoe hoe het werkt in dit maffialand...

Ik zou graag ook wel s van die rietveld willen weten hoe het is om bij een clubje te behoren waar zware censuur heerst op items die ergens toe doen. De main issues zeg maar. Zoals de 911 fuckup, de terreurhoax, de illegale roofoorlogen, de dagelijkse propaganda, etc etc...
| #17256 | 21-03-2008 11:58 | David (ongeregistreerd) toon reactie
| #17264 | 21-03-2008 12:31 | ragna
Hopen dat het niet van die standaard "al tig keer verzonden naar anderen" emailantwoorden zijn die je normaal gesproken van tweede kamerleden krijgt als antwoord op een vraag. We zulllen zien!
ragna's avatar
aanmelden / inloggen