Door community (initieel ffloor), Op zat 7 apr 2018 16:03, 7 reacties,    

Nrd/Zd + Uithoftram: altijd +195% duurder

Vandaag de dag kun je in Utrecht nog járen vergapen aan busreizigers in lijn 12 die werkelijk waar: als haringen in 3 tonnen zitten! Sommige passagieres nemen zelfs plaats op de schouders van een aardige man, in een 3x gelede wormbus van 18 mtr lang slingeren zich de haringtonnen naar Utrechts Centraal Station.
In Japan en China heel normaal: daar hebben ze zelfs mensen-aanstampers in dienst
die jouw zitplaats bovenop een man zelfs toewijzen.
Nog een categorie haalt in Bunnik's station hun vouwfiets tevoorschijn en nog een 100-tal parkeert zelf wel in Bunnik en gaan op de vouwfiets wel binnendoor.
Maar hoe zijn dagelijkse martelingen des vlezes toch zo gekomen?

Daarover bestaat al sinds 2002, dus al 16 jaar geleden een goed wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit van Aalborg - maar het lijkt wel of Overheden totaal blind zijn voor zich telkens alsmaar herhalende railwerk-overschrijdingen +200%.
En gaat het om landelijke uitkeringsprojecten: dan zelfs +250%.

Een gedeputeuse geofferd - helpt dat?
Het schijnt dat A'dams Noord/Zuidlijn in juli gaat rijden - maar dat is niet naar de zin van veiligheidsexperts want die denken nog tot 2020 nodig te hebben alvorens de N/Z-lijn 'veilig' te kunnen verklaren na al die onkostenposten aan overschrijdingen.
En in de provincie Utrecht moest een gedeputeerde direkt weg - maar helpen zal dit niet want railverbindingen blijken al sinds 2002 helemaal niet eens begrootbaar te zijn! En geef een vrouw maar weer de schuld.

Infra overschrijdt +100%, maar rail "standaard": +200%!
Men kan van Belgen veel verhalen maar als zij onderzoek doen: dan wordt hier zelfs een prins nog niet gespaard. En Belgen hebben erg veel leergeld betaald:
Brussel, Antwerpen, Charleroi, oa. maar ook NY en Toronto: al deze steden bevatten nooit afgebouwde railverbindingen die over 3 eeuwen rijden gaan. Hele stukken liggen nutteloos te wachten op één wagon vol met geld - maar dan nóg: blijken er drie geldwagons benodigd om het eerste geldschip uit de bagger te trekken.
Wat zit hierachter? En bij rail is +200% zelfs "standaard".

Oja het Noordzeekanaal werd 3x zo duur als begroot; en het Suezkanaal pakte zelfs 2000 malen duurder uit dan begroot; en het gloednieuwe Berlijnse vliegveld zal zelfs weer afgebroken moeten worden wegens "onkostenpostjes" - maar de Universiteit van Aalborg dacht in 2002 na bestudering van 1336 projecten (!) toch wel enige conclusies te mogen stellen alwaar we 16 jaar later nog wat van kunnen leren.

Hier dus enige lijstjes die tot enig nadenken op bestuurlijk niveau stemmen:
* Elk opzichtig project/gebouw: wordt met +90% overschreden
* In de luwte/noodzaak: dat gaat +50% duurder uitpakken.

Aannemers dekken zich in
Vroeger ja: toen bestonden er nog "aannemers" en moesten het voor het laagst ingeschreven bedrag nog wel bouwen! Maar waar komt al dat "meerwerk" toch opeens "standaard" vandaan??? Goeie vraag!
Het blijkt namelijk dat niet alleen de bouw facturen uitschrijft voor "meerwerk" maar kantoren was vroeger nog een onkostenpost - dat is niet meer:
* elk nieuw onderwijsproject/boekenvervanging: +20% duurder.
* Roerende projecten/infra/communicatie: reken meteen op +100%
* Werkloosheidsprojecten: +250% en jij moet direkt weg!
De bouw dus:
* Wegen/gebouwen: reken al standaard op +65% "meerwerk".
* Rail wordt altijd +195% en is zelfs een: "standaard Grote heibel!"

Projecten: was vroeger een ingenieurstaak
Dat is niet meer: tegenwoordig rekenen computers alles voor je uit. En computers weten alles toch zoveel beter dan Belgen in 2002? Nou, mooi niet dus.
Het was uit de ICT al bekend dat, zodra een automatiseringsproject groter is dan 70.000,- het dan sowieso zal mislukken!
Altijd.
Daarna gaat er nóg eens het halve bedrag tegenaan maar mislukt toch ten 2e male.

Blijkt een automatiseringsproject groter dan 50.000,- uit te pakken dan dient men het project op te splitsen tot behapbare deelprojecten waarbij bovendien in een voor te schrijven: dezelfde computertaal de losse deelmodules geschreven moeten zijn.
Doe je dat niet dan wordt ontbuggen nooit meer mogelijk en mislukt altijd.
Waarom weten we niet precies want er blijken wel twintig oorzaken gerapporteerd maar de lichte kooien staan er niet bij.

Volgt dus precies zo'n bouwlijstje, in miljoenen:
* Tussen de 10 tot 90 miljoen: kan zelfs +470% duurder uitpakken!!!
* Boven het miljard: reken op +250 à +300% overschrijding.
* Reken ALTIJD als normstandaard: +150% vaste overschrijding.
* En bij rail: "standaard" sowieso altijd +200% erbovenop.
Ja die Belgen konden in 2002 al goed rekenen aan onze Betuwelijn, de Hogesnelheidslijn, de Fyra en jawel, ook die N/Z-lijn die 19 jaar later, dus in de julimaand gaat rijden en wordt 13 jaar later dan de bedoeling was.

Grootste blunderaars: toch meest Rijksoverheid
Daarom worden Gemeenten bij gewoonte als geldspenders weggezet maar dat blijkt, althans nog in 2009 niet te kloppen. Het blad Natuur, Wetenschap & Techniek 04/2009 pag.44 doet het onthutsende Belgisch lijstje van overschrijders maar eens dunnetjes over en concludeert, als globaal gemiddelde dan:
* Landelijk: +150%
* Regionaal: +110%
* Steden:    + 90%
* Platteland + 65%
en waarmee de Belgische 2002-opgave: 86% van alle projecten wordt véél duurder dan begroot: blijkt ook voor ons land dus nog stevig te kloppen! Want zelf gingen ze nog uit van +10% aan onverwacht "meerwerk".

Grote Heibel en ontslagen!
Van 75 projecten die wegens ernstige overschrijdingen de vette koppen haalden pakten die van Gemeenten in zo'n 32% véél te duur uit - bij Provincies haalde 86% al de krant en bij de landelijke Overheid pakte zelfs 120% van bekende projecten al véél te duur uit en kostte zelfs doden - maar hier kreeg nog nooit iemand zijn ontslag.
Waarbij de Belgen in 2002 nog wel bij aantekenen dat, hoe méér burgers de rekening wel zullen betalen: des te groter ook de overschrijding nog gaat uitpakken.
Als een Belg zoiets beweert: boer pas op je kippen!

In de jaren '80er heerste een grote werkloosheid maar de toenmalige oorzaak verschilde sterk met die van 1958 en ook met die van 2008. Men kon in die '80er op menige fabriek wel een Belgische poster aantreffen die de zorgen van het personeel tot uitdrukking bracht:

Hoe richt ik mijn bedrijf ten gronde?
a. Door te gokken (dat gaat het snelst)
b. Door vrouwtjes (dat gaat het mooist)
c. Door computers (dat gaat het zekerst)

Tekenen op computers kon toen nog niet, alleen boekhouden maar echte boekhouders mochten nog niet achter het scherm - alleen gespecialiseerd automatiseringspersoneel die wel alles van 16-bits computers afwisten, maar niets van de dikke duim in boekhoudstrapatsen afwisten.

Hoe anders gaat er heden aan toe: een trein/tram is helemaal geen trein/tram maar is een rijdende robot die communiseert met duizenden kleine sensors langs de baan.
En dat gaat niet altijd goed, hetzij softwarefoutjes, hetzij gebrek aan sensors.
Hebben wij al ervaring met de Fyra-trein die geen softwareregels "sneeuw!" bevatte maar ook de Belgen weten inmiddels dat robots en onderhoudsmonteuse's niet goed samengaan: de vrouw werd beetgepakt en haar hoofd op de plaats van een bumper vastgeschroefd. (bron: Canvas 6/4/'18 om 05:00)
En dit verhaal verschilt dan niet zo heel sterk met een Utrechtse gedeputeuse die maar werd opgeofferd - en zo kan rondom het al wat geldbedelen gaan beginnen.

Maar, waarom gaat het nou altijd zo mis?
Kort uitgelegd: dat zit in de mensjes met een groene helm op: 'veiligheidsinspecteurs' genaamd.
Zij moeten situaties bedenken waar en wat er zoal bij mis kan gaan - en wat in dit vak vooral opvalt is dat moeders ontbreken, heel raar maar wel waar.
Wat er gebeurd als moeders niet tot veiligheidsmannetje worden benoemd: dat kan moeder Neelie Smit-Kroes (ja die van 27 Mc bakjes + een Mega-boete aan Microsoft) nog van meepraten! Zij kan veiligheid wél goed uitleggen:

De tot 2014 in Brussel werkzame Europeesche Autoriteit Digitale Markten dus kortharige Neelie Kroes (74) vluchtte elke dag, telkens na 3 uurtjes haar eigen super-de-luxe EEG-kantoor uit wegens pijn aan haar ogen en telkens terugkerende longontsteking waarvoor ze bij: de tandarts liep!
Ze was overigens niet de enigste: hele hordes EEG-ambtenaren renden onder lunchtijd massaal het park wel in, dit vanwege hun ontstoken ogen...

Ze merkte wel dat de klachten verminderde als ze de airconditioning afzette - (het sick-buildingsyndroom is officiëel psychisch verklaard) maar in haar geval bleken er dode duiven in de "verse lucht"-kanalen in te zitten... daar was sinds de bouw zeven jaar geleden maar niet meer naar omgekeken.
Vrouwen hebben sowieso altijd een hekel aan airco's omdat hun stofwisseling tussen de 20% tot wel 35% lager is dan bij hete mannen - hun vetlaagje voorkomt weliswaar dat ze teveel afkoelen maar stilzitten onder een airco: dat lukt hun niet.
Het is niet ongewoon een vrouw op kantoor aan te treffen met een elektrisch heteluchtkacheltje onder haar voeten... met tegelijk een volop draaiende airco die ze niet kan afzetten.

Je ziet: als psychologen dode duiven die jarenlang liggen te stinken:
al verklaren als: "...dit is iets psychisch, het zit toch echt bij jou tussen je oren hoor?" - dan is er voor een virtuele veiligheidsambtenaar als die Neelie nog veel werk te doen - maar ze vindt het helaas welletjes.

Zo, en nu weet je waarom de psyche van een vrouw "wat anders werkt op veiligheidsgebied" maar of kompleet anders dan wat mannen hun ding doen: dat is gewoon omdat je fysiek 4x zwakker, en daarbij ook de zorg hebt voor eraankomend nagegeslacht.
De vraag rijst dan wel waarom een dergelijk hooggeplaatste vrouw dan niet luistert naar haar eigen lichaamssignalen: de combinatie van zere ogen en haar vele longontstekingen?? Alsook de autoriteit van chimpanseegedragsexperts aanneemt?

Strak in de couture zat Neelie wel, en ze kreeg daarop de volgende bijnamen:
"Nikkelen Neelie", "Teflon Neelie", "Tefal Neelie" want ze was onverzettelijk in vieze blamagezaakjes als Granaria+bankgeheim, ING+verzekeren, TCR+bonnetjes - en iedere man was met elk vies zakie afzonderlijk dan allang onderuit geglibberd maar tegen EEG+dooie duiven, samen met psycho-leuteraars: daar kon zèlfs Teflon Neelie nog niet tegenop.
#
Annotaties:
| #262863 | 07-04-2018 16:26 | ffloor
Helaas werkt de link niet, met zzp'ers gaat het vaak mis.
| #262864 | 07-04-2018 17:35 | ouwe knar
Dit https://web.archive.org/web/20090914042649/http://www.members.home.nl/menno.visser/oversc.htm was 'm.

De overheid is berucht om haar tijd en geld vretende projectjes.
Neem bijvoorbeeld ook de (geflopte) automatisering van de pliesie. De betrokken automatiseerders hoor je nauwelijks klagen: brood op de plank.
ouwe knar's avatar
| #262866 | 07-04-2018 21:41 | Best Well
Gelukkig gaat het om belastinggeld en niet om echt geld.............

vertraging van acht jaar tja iets duurder door de inflatie natuurlijk

de aanleg pakte honderden miljoenen euro's duurder uit dan verwacht.

2002 - De raad gaat definitief akkoord: 29 stemmen voor en 14 tegen. De verwachte kosten voor de stad zijn fors opgelopen. Het prijskaartje voor Amsterdam is nu 317 miljoen euro. De opleverdatum ligt nu op 2011.



https://nos.nl/artikel/2116356-noord-zuidlijn-het-probleemkind-dat-amsterdam-ooit-niet-eens-wilde.html
Best Well's avatar
| #262875 | 08-04-2018 14:00 | G.B. Wolf
ffloor, fijn je weer terug te zien, ik miste je al een tijd. Alles goed?
Je bent nog een linkje vergeten (favoriet van mij).
G.B. Wolf's avatar
| #262876 | 08-04-2018 14:01 | G.B. Wolf
Ook de link van het artikel verbeterd, met dank aan OK.
G.B. Wolf's avatar
| #262879 | 08-04-2018 18:00 | G.B. Wolf
De truc die vaak wordt toegepast is deze: Begroot het minimale bedrag van een project, wat nog geloofwaardig lijkt en begroot hierin een maximale post: Onvoorzien.

Als ze de werkelijke kosten begroten, die ze donders goed weten, wordt het project te duur en wordt het afgeblazen. Daarnaast zijn de beslissers, in ieder geval op gemeente niveau, amateurs, die zich laten bijstaan door "specialisten", die vaak ook belanghebbenden zijn.
Ook Kamerleden zijn vaak niet ter zake kundig, al hebben sommige fracties wel specialisten aan boord, maar daar gaat "politiek" de overhand spelen.

Daarbij gevoegd, dat een minister iets wil nalaten voor het nageslacht (Betuwelijn en spitsstroken).

De projecten in de automatisering is puur het gevolg van lobbyen van IT-bedrijven bij regeringspartijen, die daar totaal de ballen verstand van hebben, maar zodra de woorden: "betere controle, makkelijk, goedkoper, veilig en last but not least blockchain" vallen, wordt een minister al helemaal nat in zijn/haar broekje.
G.B. Wolf's avatar
| #262887 | 08-04-2018 21:15 | Best Well
Ik ga deze link ook gebruiken wanneer mijn kostenschattingen niet meer aan het gewenste getal blijken te voldoen.
Dat geeft mij in ieder geval veel meer ruimte voor optimisme.
https://web.archive.org/web/20090914042649/http://www.members.home.nl/menno.visser/oversc.htm
Best Well's avatar
aanmelden / inloggen