Door community (initieel P.uncia), Op vri 25 mei 2012 14:19, 24 reacties, nieuws

Recordaantal jongeren kampt met faalangst of stress



Een recordaantal van 1.865 studenten belanden op de sofa van een psycholoog. Liefst een op de 45 jongeren zoekt hulp voor faalangst, concentratiestoornissen of stress. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse universiteiten, meldt De Morgen.

Van de 82.343 studenten aan de Vlaamse universiteiten zochten er vorig jaar 1.865 psychologische hulp. De meeste van hen, 1.256 jongeren, staan ingeschreven aan de KU Leuven. Dat betekent dat in Leuven bijna een op de dertig bij de psycholoog langsgaat. De andere universiteiten noteren lagere cijfers, vooral omdat zij minder psychologen in dienst hebben.

Het aantal hulpzoekenden stijgt jaar na jaar. "Het aantal studenten is de voorbije tien jaar fiks toegenomen, terwijl intussen het taboe om hulp te zoeken kleiner is geworden", zegt Suzy Even, studentenpsycholoog aan de UGent. "Wij werken nu met twee de klok rond. Zelfs met vijf psychologen extra zou ik hier nog dag en nacht kunnen zitten."

Hulpkreten

De hulpkreten die zij te horen krijgen, zijn zeer uiteenlopend: van faalangst, depressie en stress tot persoonlijkheidsstoornissen, rouwverwerking en zelfmoordneigingen. "Met angsten krijg ik het meeste te maken", zegt Even. "Vervolgens hoor ik vooral over relatiebreuken.

Opvallend is dat vooral studentes hulp zoeken. Van het totaal aantal consultaties nemen mannen een derde voor hun rekening. "Het is cliché, maar zij praten minder snel over hun gevoelens. Mannen zien zichzelf dan als zwak", aldus Even.
Annotaties:
| #181155 | 25-05-2012 20:43 | Nico de Geit
Het blijft niet bij zelfmoordneigingen, maar dat is niet zo leuk om op te schrijven.
Nico de Geit's avatar
| #181156 | 25-05-2012 20:44 | Nico de Geit
De kop zou ook kunnen zijn:

'Onderwijssysteem drijft studenten tot zelfmoord'
Nico de Geit's avatar
| #181157 | 25-05-2012 20:46 | Nico de Geit
Ze plegen niet allemaal zelfmoord. Sommigen kopen een wapen, gaan naar school en beginnen te schieten.
Nico de Geit's avatar
| #181163 | 25-05-2012 23:14 | sigmund
Sommigen kopen een wapen en beginnen te schieten


Je doelt zeker types, zoals die leipe xenofoob Breivik...
sigmund's avatar
| #181164 | 25-05-2012 23:19 | P.uncia
'Onderwijssysteem drijft studenten tot zelfmoord'


Mwoah, lijkt me niet logisch....
P.uncia's avatar
| #181172 | 26-05-2012 07:57 | Nico de Geit
@ sigmund

Nee, geen Breivikjes. Gewoon van die geflipte studenten.

@ P. uncia

Volgens de Universiteit van Nijmegen valt het wel mee met het aantal zelfdodingen:

'De Radboud Universiteit Nijmegen ontving veel reacties op het bericht om studenten die in psychische problemen dreigen te geraken, tijdig op te sporen en te helpen. De Radboud Universiteit betreurt dat er in het stuk een verband lijkt te zijn gelegd tussen zelfdoding en toegenomen studiedruk.
Het aantal zelfdodingen onder studenten op de Radboud Universiteit is zeer beperkt. '

http://www.ru.nl/actueel/nieuws-0?ActItmIdt=799026&ActLbl=radboud-universiteit
Nico de Geit's avatar
| #181182 | 26-05-2012 08:36 | sigmund
@Nico de Geit

Sommigen kopen een wapen en beginnen te schieten


Nee, geen geflipte studenten, maar wel bijvoorbeeld Breivik.
sigmund's avatar
| #181184 | 26-05-2012 08:42 | Nico de Geit
@ sigmund

'Nee, geen geflipte studenten, maar wel bijvoorbeeld Breivik'.

Moet ik al die voorvallen op gaan noemen?

Viginia Tech is wel het meest bekend: http://en.wikipedia.org/wiki/Virginia_Tech_massacre

Cho+NBC.jpg
Nico de Geit's avatar
| #181188 | 26-05-2012 08:45 | Nico de Geit
Ik hou geen archief bij van dat soort voorvallen, maar ik herinner me wel de boze Duitser die net voor de examens van school werd getrapt. Hij pikte het niet en richtte een bloedbad aan onder leraren:

http://en.wikipedia.org/wiki/Erfurt_massacre
Nico de Geit's avatar
| #181189 | 26-05-2012 08:48 | sigmund
Viginia Tech


En het kom wereldwijd in die gevallen allemaal door het Belgische onderwijssysteem, niet?

Moet ik trouwens Breiviks slachtoffers even voor je opnoemen?
sigmund's avatar
| #181190 | 26-05-2012 08:49 | sigmund
de boze Duitser die net voor de examens van school werd getrapt. Hij pikte het niet


Zie je wel. Eén pot nat....
sigmund's avatar
| #181192 | 26-05-2012 08:55 | Nico de Geit
Pol Pot bezocht in zijn jonge jaren en Franse universiteit. Hij vond het maar niets en kreeg een grote hekel aan het westerse Systeem en degene die dat verspreiden, leraren dus.

Eenmaal terug in Cambodja zette hij samen met andere idealisten kleine zelfredzame leefgemeenschappen op waarin geleefd werd in harmonie met de natuur. Met mensen die de decadente westerse manier van leven niet los wilden laten werd korte metten gemaakt. Uiteindelijk werden de leefgemeenschappen vernietigd door westerse imperialisten en werden mensen gedwongen om de westerse manier van leven aan te hangen.

Natuurlijk wordt Pol Pot door het decadente Westen voorgesteld als een slecht mens.
Nico de Geit's avatar
| #181193 | 26-05-2012 09:00 | sigmund
"Running amok" is used to refer to the behavior of someone who, in the grip of strong emotion, obtains a weapon and begins attacking people indiscriminately, often with multiple fatalities. The slang term going postal is similar in scope. Police describe such an event as a killing spree. If the individual is seeking death an alternate method is often suicide by cop.

Amok is often described as a culture-bound (or culture-specific) syndrome,[9][10] which is a psychological condition whose manifestation is strongly shaped by cultural factors. Other reported culture-bound syndromes are latah and koro. Amok is also sometimes considered one of the subcategories of dissociative disorders (cross-cultural variant).

Amok was officially classified as a psychiatric condition in 1849 based on the numerous reports and case studies which showed that the majority of individuals who committed amok were, in some sense, mentally ill.[7] However, DSM-IV-TR does not break amok down into two official categories. The two forms are; beramok and amok. Beramok is considered to be the more common of the two and is associated with the depression and sadness resulting from a loss and the subsequent brooding process. Loss includes the death of a spouse or loved one, divorce, loss of a job, money, power, etc. Beramok is associated with mental issues of severe depression or other mood disorders. Amok, the rarer form, is believed to stem from rage, insult, or a vendetta against a person or society for a wide variety of reasons. Amok has been more closely associated with psychosis, personality disorders, bipolar disorder, and delusions.
sigmund's avatar
| #181195 | 26-05-2012 09:08 | sigmund
Met mensen die de decadente westerse manier van leven niet los wilden laten werd korte metten gemaakt.


Ja, joh, lekker vreedzaam de bevolking uitroeien om lekker vreedzaam een mooie samenleving op te bouwen, waar je werkelijk niets hebt in te brengen.

Pol Pot werd premier van Cambodja, dat werd omgedoopt tot Democratisch Kampuchea. Hij trachtte op bloedige wijze van Cambodja een autarkische communistische landbouwstaat te maken in navolging van Mao's Denken[2]. Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden. Geld, onderwijs, godsdienst en privébezit werden afgeschaft. Huwelijken werden voortaan gearrangeerd, en kinderen werden gescheiden van hun ouders. Personen die niet meewerkten werden omgebracht. Ook intellectuelen en academici werden gedood, waarbij het dragen van een bril of het spreken van een vreemde taal iemand tot verdachte maakte. Pol Pot geloofde namelijk niet in hun ideeën en beschouwde hen als lastige obstakels.

Uiteindelijk werden de leefgemeenschappen vernietigd door westerse imperialisten en werden mensen gedwongen om de westerse manier van leven aan te hangen.


En wat vonden al die Cambodjanen dat erg! Nog hebben ze het erover, hoe fantastisch die tijd is geweest. Al dat verdriet, die ellende, de honger, de armoede, de willekeur en het volkomen disrespect voor een mensenleven. Ze hebben er van genoten, vraag het ze maar....
sigmund's avatar
| #181197 | 26-05-2012 09:23 | sigmund
"The only person who is educated is the one who has learned how to learn and change."
Carl Rogers
sigmund's avatar
| #181199 | 26-05-2012 09:37 | Nico de Geit
@ sigmund

'vreedzaam een mooie samenleving op te bouwen, waar je werkelijk niets hebt in te brengen'

Wereldwijd wordt iedereen gedwongen de westerse manier van leven na te volgen. Iedereen die dat niet bevalt wordt een kopje kleiner gemaakt.

Stel je eens voor Sigmund, een wereld vol kleine zelfredzame leefgemeenschappen. Geen internationale bankiers.

Ik geloof dat jij tot de personen behoort die graag slaaf zijn van het Grootkapitaal en dat niet eens in de gaten hebben. Je denkt dat je vrij bent, geen slaaf.
Nico de Geit's avatar
| #181202 | 26-05-2012 10:06 | sigmund
Ik geloof dat jij tot de personen behoort, je denkt dat je

Ach, jij zit boordevol vooroordelen, dus dat verbaast me niet.

En alles is relatief. Ik ben hier vele malen vrijer, dan ik in die nachtmerrie van Pol Pot ooit was geweest. Sterker nog, ik was op zeker preventief geruimd.

Het huidige Nederland voorstelen als de hel en de hel van Pol Pot als het walhalla is bijna grappig, als het geen onrecht deed aan het enorme leed dat Pol Pots regime heeft aangericht. En het geeft aan, hoe ondankbaar je blijkbaar bent voor de enorme rijkdom, welvaart en relatieve vrijheid, waarin wij hier leven en zijn opgegroeid. Ikzelf prijs me gelukkig, dat ik in dit land ben geboren.

En ik prijs me gelukkig, dat ik vrij ben van in ieder geval bepaalde vooroordelen. Het lijkt me vreselijk om in zo'n zelfgecreeerde gevangenis te moeten leven en op die manier slaaf van je eigen voroordelen te zijn.
sigmund's avatar
| #181203 | 26-05-2012 10:19 | sigmund
"When I die, my only wish is that Cambodia remain Cambodia and belong to the West. It is over for communism, and I want to stress that."
Pol Pot
sigmund's avatar
| #181204 | 26-05-2012 10:20 | Nico de Geit
@ Sigmund

Je zit er blijkbaar niet mee om slaaf te zijn van het Systeem. Dat geldt voor veel mensen. Het is geen droom om je aan het Systeem te ontworstelen, je verdedigt het juist. Dat zal wel het Stockholm syndroom zijn.
Nico de Geit's avatar
| #181206 | 26-05-2012 10:40 | sigmund
Je zit er blijkbaar niet mee om slaaf te zijn van je eigen illusies, waardoor je meent, dat alles, wat er in je leven niet klopt, komt door anderen of door 'het systeem'. Dat geldt voor veel mensen. De meest onzinnigen onder hen proberen zelfs hele volkstammen met geweld te onderwerpen aan hun gedachtekronkels met onnoemelijk veel leed als gevolg.

En in die zin ben ik waarschijnlijk vele malen vrijer. Mijn ervaring is, dat alles wat er niet klopt, vanuit mij komt en het enige, dat ik hoef te doen om het te veranderen, is mijzelf veranderen.

Als jezelf kleine zelfredzame leefgemeenschappen zo ideaal voorkomen, waarom leef je er dan niet in eentje? Jij lijdt onder het systeem en pruttelt, maar blijft wel lekker slaaf. Ik heb van dat hele systeem niet zo'n last en als ik al slaaf ben, dan van een eigenaar, die nooit ook maar iets van me vraagt en mij volkomen vrij laat.
sigmund's avatar
| #181235 | 26-05-2012 12:36 | Nico de Geit
@ Sigmund

'Als jezelf kleine zelfredzame leefgemeenschappen zo ideaal voorkomen, waarom leef je er dan niet in eentje?'

Omdat die structureel de nek omgedraaid worden.

Niet iedereen voelt zich even prettig in de hedendaagse westerse burgermaatschappij. Randy Weaver vertrok samen met zijn vrouw en jonge kinderen naar een bergtop in Idaho, VS. Daar bouwden ze een eenvoudig onderkomen, verbouwden zelf groenten en stuurden hun kinderen niet naar een staatsschool maar gaven hen zelf les.

Randy en zijn vrouw geloofden dat de huidige elite van machthebbers kwalijke bedoelingen zouden hebben met de burgerbevolking. Zij noemden hen de 'New World Order' (NWO) en wilden niets met ze te maken hebben. Randy sprak graag met anderen over politiek en samenzweringstheoriën, en al snel ging het mis. De nachtmerrie van de NWO werd werkelijkheid voor Randy en zijn familie.

Bekijk de schokkende documentaire over Ruby Ridge:

http://video.google.com/videoplay?docid=-4565369222910430105#
Nico de Geit's avatar
| #181246 | 26-05-2012 13:33 | Nico de Geit
@ Sigmund

'Als jezelf kleine zelfredzame leefgemeenschappen zo ideaal voorkomen, waarom leef je er dan niet in eentje? '

Weet je ergens een betaalbare locatie om zoiets te verwezenlijken? Een beetje locatie waar je ook mag wonen kost al snel een miljoen. Als je een miljoen hebt hoef je helemaal niets meer te doen maar kan je van de rente leven.
Nico de Geit's avatar
| #181247 | 26-05-2012 13:35 | ouwe knar
kleine zelfredzame leefgemeenschappen
Vroehga, leek me zo'n clubje mensen wel wat. Helaas kom ik er steeds meer achter dat ook daar geflipte psychopaten tussen zitten, die uitsluitend geilen op macht.

Misschien zou het sneller herkennen en onschadelijk maken van dit soort types pas echte zelfredzaamheid mogelijk maken...
ouwe knar's avatar
| #181248 | 26-05-2012 13:46 | ouwe knar
documentaire over Ruby Ridge
Tja, gewoon het 'ons kent ons' principe en verder is het zo dat alles wat afwijkt angst oproept en vernietigd moet worden.
Is zo oud als de mensheid en komt overal voor. Dus ook in die fantastische zelfredzame besloten navelstaar clubjes.
ouwe knar's avatar
aanmelden / inloggen