Door P.uncia, Op zon 25 maa 2012 17:24, 5 reacties,    

Samsung houdt je in de gaten



Samsung heeft geen privacybeleid vrijgegeven met de toelichting welke gegevens het verzameld en deelt met betrekking tot de nieuwe tv-toestellen. En hoewel er dit moment geen aanwijzingen zijn van een bepaald gat in de beveiliging of ongewenst gedrag door Samsung's app partners, heeft Samsung alleen aangegeven dat zij "geen verantwoordelijkheid op zich neemt en niet aansprakelijk is" in het geval dat een product of dienst niet "correct is".

Samsung heeft deze functies eerder deze maand aan de pers gedemonstreerd. De camera's en microfoons zijn ingebouwd in de schuine bovenkant van het scherm van de 2012 8000 plasma series en zijn permanent bevestigd aan de bovenkant van de 7500 en de 8000ES series LED-TV's.

Een Samsung vertegenwoordiger liet zien hoe, eens geïnstalleerd en aangesloten op het internet, deze modellen automatisch praten met de Samsung cloud en laat de kijkers toe om nieuwe en opwindende apps te gebruiken.

Deze Samsung tv's vinden en letten op geregistreerde kijkers via geavanceerde gezichtsherkenning software. Dit betekent dat als je de TV verteld wiens gezicht bij welke gebruikers in je familie behoord het de ervaring personaliseert om ieder familielid te herkennen. Als je vrienden op visite hebt dan kan het deze gezichten ook registreren.

Bovendien luistert en reageert de TV op specifieke spraakopdrachten. Om de functie te gebruiken is de microfoon actief. Waar we ons zorgen over maken is de integratie van zowel een actieve camera als een microfoon. Een Samsung vertegenwoordiger vertelt ons dat je de spraakfunctie uit kunt schakelen, maar dit wordt gedaan via software en niet een echte schakelaar zoals je gebruikt om een lamp in de kamer aan of uit te schakelen.

En in tegenstelling tot andere tv's, die camera's en microfoons hebben als toepasbare accessoires met elkaar verbonden door een enkele, gemakkelijk te verwijderen USB-kabel, kun je deze sensoren niet zomaar los maken.



Avi Rubin is hoogleraar Computer Science aan de Johns Hopkins University en technisch directeur van de JHU Information Security Institute. Avi's primaire onderzoeksgebied is computerbeveiliging en zijn meest recente onderzoek is gericht op beveiliging van elektronische medische dossiers. Avi wordt gecrediteerd voor het aan het licht brengen van kwetsbaarheden in elektronische stemmachines. In 2006 publiceerde hij een boek over zijn ervaringen sinds deze gebeurtenis.



Door, Soren Dreier.
Annotaties:
| #177100 | 25-03-2012 20:42 | Make_over
Neukend to the point.
Make_over's avatar
| #177118 | 26-03-2012 09:24 | kikker
Wat een prutsverhaal zeg. Elke laptop en mobiel heeft een camera, lekker bang zijn voor nieuwe dingen met z'n allen!
| #177124 | 26-03-2012 10:52 | flavius
@Kikker

Noemen we technofobie.:)
| #177129 | 26-03-2012 12:28 | democraatus
Ik zie een fantastisch potentieel voor nieuwe werkgelegenheid. Een Nederlandse versie van de JOBBS-Act.

Je Onderdanen Bespioneren Brengt Schijnzekerheid-wet. Een knaller voor de werkgelegenheid, want voor ieder gezin is één permanente opzichter nodig die de het materiaal analyseert.
democraatus's avatar
| #177175 | 26-03-2012 20:11 | ffloor
Het is overigens geen nieuw verhaal - het staatsbedrijf KPN deed dit vanaf 1995 al met alle telefoons die zij in hun Primafoonwinkel verkochten: ook daarin werd de telefoonlijn nooit verbroken maar zit de (versterkte) microfoon permanent op de lijn - en wee je gebeente als je een telefoon bij de concurrent gekocht had want dan dreigde netafsluiting!

Op dit moment heeft ceo van Houten een design-ontwerper van HP naar Philips Eindhoven gehaald die al droomt van een chip in een tandenborstel die allerlei gegevens verzamelt - en die wij aan de tandarts ter beschikking mogen (moeten?) stellen voor een advies om nog beter te kunnen poetsen - aldus Carney.
"Als je voor die dienst tandartsen en mondhygiënisten een klein bedrag kunt laten betalen, dan kan dat met de schaal van Philips een wezenlijke som opleveren" - vindt Carney.

DATA = GELD
"Philips" - zegt Carney: "...investeert daarom 'uitdrukkelijk' in analyse van gegevens van miljoenen consumenten. Het is nog een pilot, in Eindhoven. Een strijkijzer koop je niet elke dag, dus moet je die klant er wat bij helpen" - zegt Carney.
(bron: financ.Telegraaf)

En ikzelf kan me namelijk voorstellen dat: als jouw 9-jarige dochter een nieuwe tandenborstel nodig heeft: dat jij als huisvader het Philips-ding terdege gaat controleren op een televisiecamera of een microfoon erin en zelfs een datazender erop naar het dichtsbijzijnde draadloze netwerk - en dan vervolgens zoiets maar erg snel vernietigt.
aanmelden / inloggen