Door community (initieel Hans), Op maa 23 mei 2011 11:55, 1 reacties,    

Steeds meer brandstoftekorten in de wereld

In Libië raakt de vloeibare brandstof op. Door de blokkade van het door oorlog verscheurde land staan de tankstations droog. Er wordt gevochten om brandstof. Voor de oorlog was Libië een exporteur van brandstof. Nu de olieproduktie en de raffinaderijen stilliggen ontstaat er in Libië en de omringende landen (Egypte, Soedan) een brandstof tekort.


Sinds februari van dit jaar zijn er in Rusland brandstoftekorten. De benzineprijs in Rusland wordt kunstmatig laag gehouden en raffinaderijen kunnen veel geld verdienen door de brandstof te exporteren i.p.v. op de binnenlandse markt te distribueren.
De tekorten ontstonden in de regio Altai, daar zijn al 700 tankstations dicht. Vervolgens verspreidden de tekorten zich naar Siberië en de omgeving van St. Petersburg.
De Russische regering heeft inmiddels een exportheffing van 44% ingevoerd voor benzine. Het is niet bekend of de maatregel het brandstoftekort in Rusland vermindert. Maar de exportheffing leidde onmiddellijk tot brandstoftekorten en prijsstijgingen in Kirgizië en Tadzjikistan.



In India kampt men met eenzelfde probleem. De prijs van benzine is in India het afgelopen jaar met 40% gestegen. Die stijging zou nog groter zijn als de regering de brandstofsubsidies zou stoppen. En de staatsoliemaatschappij hanteert zulke lage prijzen dat ze ongeveer 10 cent verlies maken op elke liter benzine en 20 cent op elke liter diesel.
De brandstofsubsidies kunnen niet blijven bestaan. Ze houden het brandstofverbruik kunstmatig hoog. Bij een vrije markt zou de vraag sterk dalen.
Bovendien kan India, dat 70% van alle brandstof moet invoeren, in economische problemen raken: het tekort op de handelsbalans loopt snel op.



In China dreigt een tekort aan diesel. Daarom heeft de Chinese regering de export van diesel stopgezet. Dit leidt automatisch tot tekorten elders in Oost-Azië.
Bovendien kan China maar nauwelijks genoeg elektriciteit produceren. Door de droogte van afgelopen winter is er een tekort aan water in de stuwmeren: de stuwdammen draaien op halve capaciteit. De steenkool is niet aan te slepen en 20% duurder dan een jaar geleden.
De levering van elektriciteit wordt iedere zomer wel een paar keer onderbroken, maar dit jaar beginnen de onderbrekingen nog vroeger.
Annotaties:
| #137968 | 23-05-2011 15:20 | Appie
Wat toevallig, zojuist een email van een leverancier uit China ontvangen. Zij konden niet uitleveren omdat er een tekort van electriciteit was.
Appie's avatar
aanmelden / inloggen