Door saved, Op din 27 jan 2009 09:24, 37 reacties, citaat / intro / linkdump

Test je C-factor!

Op 10 juli dit jaar is het 500 jaar geleden dat de reformator Johannes Calvijn geboren werd. Calvijn heeft een fundamentele bijdrage geleverd aan de Europese ontwikkelingen op het gebied van kerk en theologie, maar ook op de terreinen van cultuur, wetenschap en politiek.
(...)In Calvijns theologie gaat het om de eer van God en het heil van de mens. Deze twee aspecten komen bij alle onderwerpen steeds weer aan de orde. De mens is geschapen om God te eren; om de mens daartoe in staat te stellen, kwam God na de zondeval met zijn verlossing. De leer van de uitverkie­zing vormt niet het centrale punt in Calvijns theologie. Calvijn leert deze...
Annotaties:
Test je C-factor! #zaplog
| #56376 | 27-01-2009 10:22 | Denneb
Calvijn is inderdaad een groot figuur onder de fanatici.
Het komt me vaag voor dat hij met zeer harde hand zijn invloed zou gebruikt hebben. In deze lijn zou hij een vinger hebben gehad in de snele berechting van de ingenieur Servet (hoop dat ik het goed schrijf), een tijdgenoot uit Zwitserland.

De laatste zou het lef hebben gehad om te beweren dat je ook buiten de dogma er nog steeds leven is.

Weet je iets meer hierover saved? Help!
Denneb's avatar
| #56379 | 27-01-2009 10:54 | saved
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Calvijn#De_executie_van_Michael_Servet
Een negatieve periode in het leven van Calvijn brak aan in het conflict dat hij had met de Spaanse arts en theoloog Michael Servet. Servet was een eminent geleerde die vanwege zijn anti-trinitarische denkbeelden vervolgd werd door zowel de rooms-katholieke kerk als door de reformatoren. In 1553 publiceerde Servet anoniem het boek Restitutio Christianismi (Nederlands: Herstel van het christendom). Daarin bekritiseerde hij Calvijn en diens Institutie. Servet wilde niets weten van drie personen binnen de Godheid, maar sprak van drie krachten. Al op 3 februari in 1546 schreef Calvijn aan Guillaume Farel dat hij het voornemen had Servet om te laten brengen zodra hij daar de gelegenheid voor zou hebben. ("Si venerit, modo valeat mea autoritas, vivum exire nunquam patiar": Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt.)

Op zondag 13 augustus 1553 woonde Servet in Genève een dienst in de Madeleinekerk bij die door Calvijn werd geleid. Daar werd Servet herkend. Calvijn gaf hem aan bij het stadsbestuur en drong er op aan Servet te laten arresteren. Het kwam tot een rechtszaak bij de Raad van Genève, een wereldlijke rechtbank. Daarbij dolf Servet het onderspit en werd, met goedkeuring van Calvijn en andere reformatoren (waaronder Farel, Beza, Pietro Vermigli en Philipp Melanchthon[2]), tot ketter verklaard en vervolgens veroordeeld tot de brandstapel. Calvijn stelde voor deze doodstraf door de brandstapel om te zetten in de doodstraf door het zwaard, hetgeen echter niet gebeurd is. Calvijn heeft Servet nog meerdere malen opgezocht in de gevangenis waar hij wachtte op zijn executie. Servet werd op 27 oktober 1553 op de brandstapel levend verbrand.

Naar aanleiding van de executie van Servet ontbrandde een hevige polemiek over tolerantie en over de rol van de overheid in religieuze aangelegenheden. Van kritiek op zijn heftige optreden in godsdienstige polemieken moest Calvijn niets weten; hij zag zichzelf als degene die door God geroepen was om de waarheid te verkondigen en hij was ervan overtuigd dat het zijn plicht was om net als eens de oudtestamentische profeten dat hadden gedaan, deze waarheid te verdedigen. De terechtstelling van Michael Servet was het begin van een hevige polemiek tussen Calvijn en de (reformatorische) geleerde humanist Sebastian Castellio
saved's avatar
| #56380 | 27-01-2009 10:55 | saved
Maar WaBu wat is je C-Factor?
Het is logisch dat ik als Reformatorisch Christen hoog scoor in de test. Maar wat scoort seculier Nederland?
saved's avatar
| #56388 | 27-01-2009 12:25 | spiritualchange
Hoewel ik het ook vervelend vind als men de boodschap van de Islam afwimpelt met "Mohammed heeft joden vermoord", wil ik Saved wel vragen na te denken over het exclusivisme van Calvijn's leer. Ik heb zelf enig onderzoek gedaan naar godsdienstvrijheid in Europa, en daaruit blijkt dat men, Calvijn niet in het minst, een andere mening 1:1 vereenzelvigde met Satan. Het was de plicht van de gemeente om Satanskinderen als onkruid uit hun midden te verwijderen. Calvijn heeft daarom de arts en humanist Michael Servet om theologische redenen uitgeleverd aan de Inquisitie. Servet had in een briefwisseling met Calvijn de Drie-eenheid een "Driekoppig monster" genoemd.
spiritualchange's avatar
| #56395 | 27-01-2009 13:24 | yelamdenu
Ik bedank. Geef mij maar Calvin and Hobbes. :-)
yelamdenu's avatar
| #56403 | 27-01-2009 14:01 | saved
Niemand durft zijn calvijn factor hier te plaatsen?
saved's avatar
| #56429 | 27-01-2009 17:27 | Denneb
Thanks saved en tevens schaam ik me enorm dat in de christelijke traditie de volgende beul (sorry kan ik hem nu na je uitleg niet anders noemen) en christen-fundamentalist word vereerd.
Eigenlijk hier komt ruimte voor analyse van de tradities die hij nagelaten heeft van uiterst totalitarisme inclusief misbruik van het potentaat voor zijn eigen dunk en overtuiging gebouwd aan zijn uiterste zelfingenomenheid.
Nogmaals mijn dank, want nu weet ik waar vandaan bijvoorbeeld de mentaliteit van "het beste jongetje van het klas" komt - de mordadige betweter die beter dan iedereen weet hoe het moet. Calvijn dus.

Het aangeven en de berechting van Servet lijken als twee druppels op elkaar met bijvoorbeel, zou je kunnen zeggen, de zogenoemd Tribunaal voor Joegoslavie - de grootste grap en misbruik die de laatste tijd uit calvinistisch land komt. :)
Denneb's avatar
| #56432 | 27-01-2009 17:43 | P.uncia
Ik ben heiden ;-P doe mij Plato maar :)
P.uncia's avatar
| #56437 | 27-01-2009 18:27 | dr. Sheldon Cooper
Ik ben 25% calvinistisch.
dr. Sheldon Cooper's avatar
| #56438 | 27-01-2009 18:30 | dr. Sheldon Cooper
Toelichting op deze score:

Categorie Score Commentaar
38 Soberheid 50% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.
37 Relaties 0% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.
36 Rechtlijnigheid 20% Jij weet hoe je moet genieten. Je tijd besteed je niet altijd even nuttig. Hou de balans in de gaten!
33 Geloof 20% Je bent een onbezorgde gelovige, die zich niet al te druk maakt.
34 Arbeid 29% Met het calvinistische arbeidsethos ben je niet behept. Je werkt vooral voor jezelf, en veel harder hoeft het niet.
dr. Sheldon Cooper's avatar
| #56440 | 27-01-2009 18:36 | Inanna
@ Saved:
Niemand durft zijn calvijn factor hier te plaatsen?


Ik heb geen calvijn factor !!! Met durven heeft dat niets te maken! Wat een ONZIN is dit nou weer... :-(
Inanna's avatar
| #56449 | 27-01-2009 19:24 | Gareth
Calvijn-factor?
Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht...

Daarnaast laat ik me niet vergelijken met een megalomane en ergo paranoia moordenaar...

U wel?
| #56452 | 27-01-2009 19:35 | saved
Iedereen heeft een C-factor aangezien Nederland een nogal Calvinistische geschiedenis heeft. Daar zal toch bij iedereen wat zijn blijven hangen denk ik.
saved's avatar
| #56463 | 27-01-2009 21:50 | Inanna
Saved! Donder toch op met je schijnheilige praatjes.
Iedereen heeft een C-factor aangezien Nederland een nogal Calvinistische geschiedenis heeft. Daar zal toch bij iedereen wat zijn blijven hangen denk ik.


Jongen, blijf vooral toch hangen in je eigen calvinistenDOM.

Wat denk ik? Ach, wat DOM....
Inanna's avatar
| #56468 | 27-01-2009 21:58 | P.uncia
Daar zal toch bij iedereen wat zijn blijven hangen denk ik.


Nop, foute vooringenomen aanname. Mijn moeder is Duitse en mijn vader kwam van beneden de grote rivieren en was, net als ik, 100% heiden ;-P
P.uncia's avatar
| #56470 | 27-01-2009 22:04 | Paul2
Vanmorgen had onze Saved echter een calvinistische blackout die weinig evangelisch aandeed in de comments
⊕ | #56307 | 26-01-2009 22:41 | Saved!Goed geschreven CitySurfer.

Bij mij in huis wordt er ook niet meer gerookt. Wel gepijpt soms..

http://zaplog.nl/zaplog/article/rouvoet_en_het_rook_vrije_gezin
| #56474 | 27-01-2009 23:01 | yelamdenu
Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen. :-)
yelamdenu's avatar
| #56475 | 27-01-2009 23:02 | yelamdenu
Trouwens, mogelijk was een van die andere "hervormers" (Maarten Luther) nog een grotere schurk.
yelamdenu's avatar
| #56477 | 27-01-2009 23:18 | sxeptix
Volgens Anna, mijntoggleDiv(%20'toggle56461'%20)] nieuwe secretaresse
moet het zonde zijn, geen zonden.
sxeptix's avatar
| #56482 | 27-01-2009 23:30 | sxeptix
Alhoewel ik vind dat Saved! het een beetje ongelukkig brengt ben ik het in essentie wel met hem eens.
De protestants christelijke traditie met de bijbehorende normen en waarden is sterk verankerd in onze samenleving. Een kernwaarde daarvan is de tolerantie (al zou je dat na het lezen van de eerdere comments niet denken).

Heb eens een stuk gelezen wat de economische ontwikkeling en welvaart verklaarde uit de culturele verschillen, die aan religie gekoppeld waren.

Het meest bijgebleven is de instelling van de hindu, die streeft naar het Nirvana, het absolute niets. Iemand die dat als zijn ultieme geluk ziet, is moeilijk te motiveren om te werken en vooruit te komen in de vaart der volkeren.
Katholieken denken met een biecht en een aflaat van alle zonden verlost te zijn en handelen daar dan ook naar.

Hoe je ook over Calvijn en Co. denkt, ze zijn bepalend geweest in de vorming van onze cultuur. Wat wij als goed en als fout zien, wat wij als nastrevenswaardig achten en wat verwerpelijk is deels door hen vorm gegeven.
sxeptix's avatar
| #56484 | 27-01-2009 23:37 | sxeptix
Score Sxeptix:
Test je C-Factor
36%
Je hebt wat calvinistische trekjes. In enkele opvattingen lijk je op een calvinist. Je slaat je echter heel wat gemakkelijker door het leven, waardoor je daar ook van kunt genieten.
ID Categorie Score Commentaar
38 Soberheid 50% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.
37 Relaties 0% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.
36 Rechtlijnigheid 20% Jij weet hoe je moet genieten. Je tijd besteed je niet altijd even nuttig. Hou de balans in de gaten!
33 Geloof 20% Je bent een onbezorgde gelovige, die zich niet al te druk maakt.
34 Arbeid 57% Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privé kan zoekraken.
sxeptix's avatar
| #56523 | 28-01-2009 12:21 | Denneb
Sxeptix,
"De protestants christelijke traditie met de bijbehorende normen en waarden is sterk verankerd in onze samenleving. Een kernwaarde daarvan is de tolerantie (al zou je dat na het lezen van de eerdere comments niet denken)."

Sxeptix, defineer nader het woord tolerantie, zoals jij het gebruikt, aan de hand van het Sevet voorbeeld en de slavernij die als laatste in Nederland werd afgeschaft?

Ik heb geen enkel probleem dat een deel van nationale traditie calvinistisch zou zijn. Wel denk ik dat vrij en openlijk over die zaken mogen spreken en must is, want het blijkt dat uit de calvinistische traditie komt ook de gewoonte om zaken die je niet bevalen in de doofpot te stoppen en te verdoezelen.
Denneb's avatar
| #56525 | 28-01-2009 12:28 | Robbertjan
stuk van Boris van der Ham

Calvinisme en vrijzinnigheid gingen ooit goed samen, maar deze vervlechting staat nu onder druk. Een nieuw soort predestinatieleer kwelt ons, stelt Boris van der Ham.Het calvinisme heeft z’n zegeningen, zeker. Het zou de Nederlandse democratie en de vorming van de Hollandse markteconomie hebben bevorderd. Bovendien moedigde het mensen aan zelf de Bijbel te lezen, wat bijdroeg aan de geletterdheid, maar ook een meer individuele geloofsbeleving. En een hoog arbeidsethos en zuinigheid zijn eveneens belangrijke deugden.

Afscheidsfeestje

Voor het overige mag de viering van het Calvijnjaar vooral een afscheidsfeestje zijn. Het calvinisme ziet de mens als fundamenteel zondig, gebaseerd op Calvijns beroemdste uitspraak: ‘De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.’ Calvijn hing daarbij de ‘predestinatieleer’ aan: God zou al vóór de Schepping hebben bepaald welke mensen zijn uitverkoren om tot de hemel te worden toegelaten, en welke niet. Keuzevrijheid en zelfbeschikking werden verworpen. Hiermee vormt het calvinisme de contramal voor het vrijzinnige mensbeeld waarbij de mens door eigen keuzes zijn lot kan beïnvloeden.

Intrede in politiek

Deze tegenstelling heeft ook in de Nederlandse politiek betekenis gehad. In dit Calvijnjaar is het precies 400 jaar geleden dat een groep vrijzinnigen bezwaar aantekende tegen de calvinistische leer. In 1608 hielden de Staten van Holland hierover aan het Binnenhof een hoorzitting. De Leidse theoloog Arminius hekelde daar met name de predestinatieleer. Hij sprak over het belang van de „vryen wille des menschen" en stelde: „Soo acht ick dat hy vermach het goede te dencken, te willen ende te volbrenghen." Hoewel Arminius in 1609 stierf, werd in 1610 een ‘remonstrantie’ (verzoekschrift) ingediend , waarna het theologisch en politiek conflict escaleerde en de Remonstranten zelfs verboden werden. In de 19de en de 20ste eeuw transponeerde het calvinisme haar theologische predestinatieleer naar een politieke variant. Ze pleitte voor strenge wetten tegen zedenverval. In deze tijd stond Nederland bekend als ‘bedaarde natie’, een apotheose van de kleingeestige maatschappij, waarin huishoudens de gordijnen expres ‘s avonds open hielden om te tonen dat ze niets zondigs deden.

Gordijnen open

Pas in de jaren zestig kwam hier een einde aan. Seksualiteit, de emancipatie van homo’s, drugs, euthanasie en abortus werden sindsdien in grote openheid besproken. Zo groot, dat het zelfs iets calvinistisch had. Waar in andere landen ‘zonden’ oogluikend werden toegestaan, werden hier de gordijnen juist nog wijder opengetrokken. Ook de calvinistische neiging tot het ‘letterlijke’ kwam tot uiting door de liberale verworvenheden te codificeren tot wet. Het feit dat het buitenland soms raar aankijkt tegen onze vrijheden, heeft niets te maken met de inhoud, maar omdat we er zo calvinistisch open en eerlijk over zijn.
Robbertjan's avatar
| #56526 | 28-01-2009 12:28 | Robbertjan
vervolg BvdH

Predestinatieleer

Die interessante vervlechting van vrijzinnigheid en calvinisme staat de laatste tijd echter onder druk. Zijn er problemen met het opvoeden van een specifieke groep kinderen? Dan geldt dat gevaar dus potentieel voor álle kinderen, en wordt voor ieder kind een ‘kinddossier’ aangelegd. Heeft een specifieke groep jongeren een vreemdsoortige seksuele moraal? Dan wordt de alarmklok geluid over de seksuele moraal van de gehele jeugd. De zonde van de een is slechts de voorbode van de zonde van anderen, lijkt het. Een nieuw soort predestinatieleer. Het succesvol reguleren van drugsgebruik, om de ‘zonde’ te kunnen kanaliseren, dreigt geofferd te worden aan ideologische stokpaardjes. Apocalyptische geluiden over het afglijden van de samenleving, worden gevolgd door het voornemen van het kabinet om een heuse waardencatalogus te introduceren. Het is de maakbaarheid voorbij.

Liberalen

Minister Rouvoet verwijt op zijn beurt dat liberalen hun ogen sluiten voor problemen, sterker nog, hij vindt dat het liberalisme ‘een richting’ ontbeert die goed gebruik van vrijheid nu eenmaal behoeft. Die claim op moraliteit is onjuist, en ook ergerlijk. Voor liberalen vormen waarden als individuele ontplooiing, zelfbeschikking, eigen verantwoordelijkheid, maar ook het beginsel dat je de ander niet schaadt met het benutten van je vrijheid, een diepe ethiek. Daaruit volgt het pleidooi voor emancipatie, onderwijs, en de zorg voor toekomstige generaties en het milieu. De liberale denker John Stuart Mill zei dat de overheid een bijzondere taak heeft om met name jongeren extra te beschermen en te ontwikkelen, zodat ze uiteindelijk tot verantwoorde keuzes komen. De eerste sociale wetgeving in Nederland kwam dan ook van een sociaal-liberaal, de wet tegen kinderarbeid. Ook als mensen geen maat kunnen houden en zich ten gronde dreigen te richten, sluiten liberalen de ogen niet.


Dat betekent echter niet dat we burgers in beginsel met wantrouwen tegemoet moeten treden. Liberalen kiezen voor een specifieke benadering, maatwerk, zonder nodeloze energie te verspillen aan een veralgemeniseerd negatief mensbeeld, en zonder de overheid als vernieuwd instrument van morele voorzienigheid. Juist in dit Calvijnjaar moeten de liberalen en vrijzinnigen waken voor hun zaak. Of is er 400 jaar na dato weer een nieuwe remonstrantie nodig?



Boris van der Ham is Tweede Kamerlid voor D66.
Robbertjan's avatar
| #56527 | 28-01-2009 12:42 | Inanna
Goed stuk, Robbertjan! Op dit niveau wil ik wel discussiëren over het Calvinisme. Opvallend is ook, dat wat Boris van der Ham als bezwaar aanvoert tegen de Rouvoet-terreur, namelijk dat hij individuele problemen veralgemeniseert tot maatregelen tegen de hele bevolking, exact mijn ergernis verwoordt over dit antwoord van Saved:

Iedereen heeft een C-factor aangezien Nederland een nogal Calvinistische geschiedenis heeft.
Inanna's avatar
| #56528 | 28-01-2009 12:46 | Denneb
Prima Robertjan, maar help me als ik het niet zie, want je rept nergens met woorden over een andere basiswaarde van het calvinisme: het gewoonte om met twee maten te meten.
Denneb's avatar
| #56530 | 28-01-2009 12:55 | saved
waarin huishoudens de gordijnen expres ‘s avonds open hielden om te tonen dat ze niets zondigs deden.


Ah vandaar! Ik vroeg het me altijd al af waarom de meeste bewonders van de flat aan de overkant vd straat en "onze" flat de gordijnen standaard dicht hebben en wij niet.
Ingebakken calvinisme denk ik ;-)
saved's avatar
| #56535 | 28-01-2009 13:54 | Haras
Omdat ik ziek ben, ben ik momenteel niet in staat om meer dan drie regels goed te lezen en te kunnen begrijpen. De "Vakantie in Bed" heb ik onderbroken om toch even op ZapLog te kunnen kijken.
Na een dag of vier van afwezigheid, begon dat met ergernis.
door een van de eerste zinnen die ik las:
"- - -In Calvijns theologie gaat het om de eer van God en het heil van de mens. Deze twee aspecten komen bij alle onderwerpen steeds weer aan de orde.

De mens is geschapen om God te eren; om de mens daartoe in staat te stellen, kwam God na de zondeval met zijn verlossing.

De leer van de uitverkie­zing vormt niet het centrale punt in Calvijns theologie- - -"
Ik ben het er absoluut niet mee eens, dat wij zijn geschapen om God te eren.

De zaak moet worden omgedraaid.
God moet door en met ons volledig in dienst worden gesteld van en voor de mensen en de schepping.

Op zondag zitten heel wat mensen in kerken te bidden. Maar een dag later bestelen ze elkaar zuigen ze elkaar uit.
Zij snappen niet, dat zij met wat hen omringt, een zijn met het Goddelijke.
Zij zijn liever een met het negatieve, waardoor en waarvoor, er oorlogen worden gevoerd en wapens gesmeed.
Breek alle Godshuizen af en importeer de LIEFDE voor elkaar..
Wees samen een goede God voor elkaar
Haras's avatar
| #56553 | 28-01-2009 15:44 | Denneb
Ben met je eens Haras. Bijzonder goed van je, want je kent ook de echte naam van GOD: LIEFDE!
Denneb's avatar
| #56562 | 28-01-2009 16:42 | Paul2
Saved je plaatst een heel artikel .
Kun je geen inhoudbevattende comments plaatsen in de vervolgdiscussie?56530 gaat ook weer nergens over .
| #56563 | 28-01-2009 16:47 | saved
@Paul2
Als je het over #56470 hebt:

Geen commentaar.
Als je wil dat ik ergens anders op reageer dan geef je het maar aan dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
saved's avatar
| #56564 | 28-01-2009 16:55 | yelamdenu
Easy folks, ik hou niet van hommeles. ;-)
yelamdenu's avatar
| #56565 | 28-01-2009 16:56 | Inanna
Paul 2, dat doet hij nooit! Daarom ergert hij me zo!

Saved!
Als je een mening hebt, kom daar dan rond voor uit en verschuil je niet achter trivialiteiten zoals de gordijnen! Volgens mij heb jij echter geen mening, maar een overtuiging, een geloof dat geen stand houdt in het licht van de feiten. Misschien een geloof waar je je tegen beter weten in aan vast houdt?

Haras, snel beterschap gewenst en dank je voor je reactie!
De zaak moet worden omgedraaid.
God moet door en met ons volledig in dienst worden gesteld van en voor de mensen en de schepping.

Dat vind ik ook!
Breek alle Godshuizen af en importeer de LIEFDE voor elkaar..
Wees samen een goede God voor elkaar .

Zal ik proberen...
Inanna's avatar
| #56689 | 29-01-2009 14:25 | Seth (ongeregistreerd) toon reactie
| #56710 | 29-01-2009 17:55 | Inanna
@ Seth, Dank voor de links naar de artikelen. Leuk om te lezen! ;-)

Darwinjaar, dat is inderdaad ook dit jaar.
Die vraag vind ik wel interessant.
Hoe hoog zou mijn Darwin-factor zijn?
Hoger dan die van Warp? Ik denk het wel...

Weet iemand ook ergens een D-factor meter te staan? ;-)
Inanna's avatar
| #56714 | 29-01-2009 18:41 | Denneb
Respect Seth en bedankt.
Denneb's avatar
| #57199 | 02-02-2009 12:59 | saved
Dat er zoveel islamitische invloed was in de nederlandse cultuur wist ik niet spiritualchange! Bedankt voor het verwijzen naar je artikel.
saved's avatar
aanmelden / inloggen