Door community (initieel Johan Alphons), Op zat 3 sep 2016 22:04, 10 reacties,    

the Kohinoor diamond Gift of koloniale afpersing?

the Kohinoor diamond, de eens grootste diamant gevonden in India en onder koloniaal bewind geschonken aan de Kroon van Engeland.
Daadwerkelijk in de kroon geplaatst.

Nu in deze tijd dat de koloniale roofbouw met argusogen wordt herzien, komt in India ook de vraag op. Wij willen de Kohinoor diamant terug. Het is rechtmatig eigendom van India.
Engeland op zijn beurt zegt weer, nee, de diamant is geschonken!

Ik wil de discussie op gang brengen over dit en vele koloniale fenomenen. En dan bedoel ik ook vooruitgang en de plantages waar beide landen baat bij hadden. Dus voor en nadelen. want voordelen waren er voor de koloniën wel degelijk,
Annotaties:
Ikzelf ben van Mening dat de diamant aan India behoort, en dat deze onder vrije omstandigheden nooit was geschonken.

Engeland heeft India spoorwegen gegeven, dus infrastructuur is welvaart, wat ze dat heeft gekost? waarschijnlijk veel, maar toch?
Van heel de Indiase koloniale overheersing weet ik niet meer dan de geschiedenis uit enkele jaren '70 films ( waarvan de Engelsen de goeden waren met het ontvoerde mooie meisje) en Sandokan. Dus wie mij kan leren,de werkelijke historie, ik houd me aanbevolen.
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
| #254302 | 03-09-2016 22:56 | ouwe knar
Net wat je zegt Johan, het is een beetje een rage aan het worden om dingen terug te eisen.
Koloniseren is gepaard gegaan met enorm veel leed, maar ik ben inderdaad ook van mening dat er ook goede dingen gebracht zijn, waar de voormalige koloniën nog steeds van kunnen profiteren als ze dat zouden willen. Blanke boeren het land uitschoppen of wegpesten is bijvoorbeeld dom als daarmee ook kennis verloren gaat, die niet gecompenseerd kan worden met eigen oude kennis.

Vergelijk je het met het oude Romeinse Rijk, dan zijn daar zaken van onschatbare waarde voor altijd verloren gegaan en zijn daar andere zaken voor in de plaats gekomen.
Kerstmis is echter een stukje erfgoed van iets dat 'ondergronds' gewoon door is gegaan.

Misschien zitten we in een overgangsperiode.
ouwe knar's avatar
| #254322 | 04-09-2016 09:27 | Antares
Engeland heeft India spoorwegen gegeven, dus infrastructuur is welvaart, wat ze dat heeft gekost? waarschijnlijk veel, maar toch?

De meeste ex-koloniën zitten opgescheept met een spoorwegnet dat loopt van de mijn naar de haven, met andere woorden: uitsluitend geschikt om het land leeg te roven.

Vergelijk je het met het oude Romeinse Rijk, dan zijn daar zaken van onschatbare waarde voor altijd verloren gegaan en zijn daar andere zaken voor in de plaats gekomen.

De fout van zulke rijken is dat ze slechts met heel veel moeite en huurlingen de bevolking eronder kunnen houden. En de ironie is dat als ze dat geld niet aan huurlingen maar aan de bevolking zouden hebben besteed, die huurlingen compleet overbodig zouden zijn geweest. Welke zegeningen zou DAT hebben gebracht?
Antares's avatar
| #254323 | 04-09-2016 09:40 | Antares
China legt spoorwegen aan in Afrika.
Antares's avatar
| #254324 | 04-09-2016 10:27 | Antares
Bovenstaande video had ik toegevoegd als contrast met de vaak abominabele staat van dienst van koloniale spoorwegen.

Het was waarschijnlijk sneller om te lopen. Dat kwam niet alleen doordat de locomotief allang niet meer was opgewassen tegen zijn taak, maar ook omdat de trein steeds moest stoppen om dode koeien van de rails te halen, waarbij van de passagiers werd verlangd dat zij een handje zouden helpen. Mocht je toch de beslissing hebben genomen om mee te rijden dan was het verstandiger om plaats te nemen in de met een extra verzwaarde bodem uitgevoerde goederenwagon. De spoorstaven waren namelijk niet altijd even goed vastgespijkerd. Wanneer zij opkrulden onder het gewicht van de trein dan kwamen ze door de bodem van de rijtuigen omhoog.

(Dit verhaal is oorspronkelijk afkomstig uit een zeer oude Surinaamse krant, voorzover ik me de details nog kan herinneren)
Antares's avatar
China en India zijn nu natuurlijk financieel in staat hun spoorwegen net zelf te onderhouden, als daar de spoorstaven door de rijtuig bodem steken, kunnen we vandaag de dag niet de Engelse kolonisator van vroeger de schuld van geven. Economisch gaat het India behoorlijk voor de wind.

Het voormalige Rodhesië nu Zimbabwe heeft alle blanke boeren verdreven en is van de Afrikaanse graanschuur verworden tot een van de armzaligste landen.
In zuid Afrika gaat het al niet veel beter, armen kampen waar alleen blanken wonen zonder huis, de gekleurde bevolking heeft hun townships die onder blank bewind zijn gebouwd altijd negatief over gedaan en nu gevierd, in ieder geval wordt er om zo'n huisje gevochten.
Verdreven blanken hebben niets, kunnen niet met de bus want dan is de kans groot vermoord te worden.

Rodhesië en Zuid Afrika waren mijn inziens de proeftuinen van het derde rijk (ja, opgezet door Engeland, Europa en de VS) Het derde rijk was al een bankenplan vanuit 1919 nu bijna 100 jaar en springlevend weer want we hebben nog minimaal 900 jaar te gaan.
Het midden oosten wordt het nieuwe Rodhesië, of althans dat is de bedoeling
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
China legt spoorwegen aan in Afrika.

Leuk, maar dat doen ze ook niet voor niets!
Wie de infrastructuur heeft, heeft de economie.

Ook een soort moderne kolonisatie. Nee, geen slaven, maar ook geen eten. Werken voor hongerloontjes en dure voorzieningen. Neem de trein naar je werk want je huis staat op 100 km, verdien je 10 dollar mag je 7 dollar trein retour betalen?

China legt spoorwegen aan in Afrika.
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
Overigens is datzelfde trucje in de jaren 65/70/80 bij de autochtone bevolking in Nederland uitgevoerd. Iedereen moest maar om leuk te wonen naar de voorsteden verhuizen. Nieuwbouw en premie koopwoningen. hierbij allemaal verplicht in de Japanse auto en daardoor de Japanse file en achteraf de Japanse kostenpost. Ja, de salarissen gierden ook omhoog, net als de inflatie en de rente, maar degene met leuke baantjes konden een Duitse kopen. Maar door de steeds hogere kosten bleven we in verhouding lenend arm. en slaaf van de bank.

En onze allochtoonse broeders van toen, eerst de Spanjaarden en Portugezen daarna uit Turkije en Suriname die mochten lekker in de binnenstad wonen want die huisjes waren oud en goedkoop.

Maar goed, die zaten dus dicht bij de werkplekken en konden op de fiets of met bus naar het werk, want daar waren ze toen wel voor binnen gehaald.

De Turk was echter slim, inplaats 75 gulden voor een kamertje te betalen gingen ze samenhokken. Kochten met 15 of 20 man een groot huis, hadden familie in Turkije, deelden de hypotheek door 20 en waren ineens spotgoedkoop uit. huizen stegen gigantisch in prijs en toen de gezinshereniging kwam, hadden ze allemaal een fikse aanbetaling voor een eigen (premie A) koopwoning

Alle autochtone forenzen kwamen terecht in 1976 De olie crisis. Brandstof werd ineens 2x zo duur en eten werd karig (zie je al een vergelijk met de Afrikaan en zijn Chinese treinkaartje)
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
Het midden oosten wordt het nieuwe Rodhesië, of althans dat is de bedoeling.
Met dit punt kom ik op speculatie welke in de jaren 50 net na de 2e wereldoorlog dus ook is uitgevoerd en getest in Rodhesië en Zuid Afrika.
Europa verzuipt in de massa emigratie, ghetto's als in Frankrijk en de voorsteden van Parijs worden steeds een normaler beeld. Gewelds uitbarstingen tussen bepaalde burger oorlog groepen worden ook hier in Nederland uitgevochten.
Gestudeerden en weldenkenden willen weg, identiek als de kleine volksverhuizing 19-65/85 weg. Maar het Goede doel had er voor die jaren ook al een liedje op gemaakt "België".

Nou dat land is juist nu het voorbeeld waar je niet meer naar toe hoeft te gaan, nee, het midden oosten, veilig nabij Israel, bewaakt door despoten die uw veiligheid garanderen voor uw huisje boompje beestje, geiten en kamelen drijvers worden ver weg gehouden, alleen beschaafde en onderdanige werknemers dienen zich bij u aan in die getale die u verwacht nodig te hebben. Woningen voor werknemers kunt u in eigen beheer bouwen, voedselketen, water en energie openbaar vervoer van en naar het werk, zodat alles wat zij nodig hebben via u gekocht kan worden waardoor de salarissen automatisch weer bij u terug vloeien.
Willen ze meer salaris, hierover kunt u dan zeer gul over onderhandelen, want u verhoogd vervolgens gewoon de prijzen.

U ontvangt een aanvangspremie op grond van uw kennis en ervaring, de bedoeling is het land groen en vruchtbaar te maken met technologie, watermanagement, en Wageningen landbouwkunde. De mogelijkheden zijn onbegrensd, de hoeveelheden land die u gaat bewerken ook.
Lijkt dit in de verste verte op slavernij? Welnee. dit is een keuze. Ons heeft ons nodig.

Dit is de politieke toekomst van "DENK" Silvana Simons
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
China legt spoorwegen aan in Afrika.

Dit filmpje is een kopie van Amerika 1850. Kijk de roman serie "hels on Wheels"
Johan Alphons (Independent, spaceship Earth)'s avatar
aanmelden / inloggen