Door P.uncia, Op don 5 mei 2011 17:41, 52 reacties,    

“Veel obese tieners hebben gebrek aan vitamine D”



Onderzoekers hebben ontdekt dat obese jongeren meer kans op lage vitamine D niveaus hebben, een tekort dat het risico vergroot op het ontwikkelen van chronische ziekten.

Uit een onderzoek van 68 obese tieners bleek dat alle meisjes en 91 procent van de jongens lagere bloedspiegels van 25-hydroxy-vitamine D hadden

De uitkomsten toonde ook dat 72 procent van de meisjes leden aan vitamine D tekort, terwijl de resterende 28 procent te lage niveaus van de vitamine had.

Bovendien hadden bij de jongens met een lage vitamine D spiegel 69 procent vitamine D tekort, terwijl de andere 22 procent te lage niveaus van vitamine D in hun bloed bleken te hebben, schreven wetenschappers in het Journal of Adolescent Health.

De wetenschappers plaatsten de deelnemers met een lager gehalte aan vitamine D onder een behandelwijze en bestudeerde hun bloed opnieuw.

Het bleek dat hoewel vitamine D niveaus in het algemeen toegenomen waren in alle obese personen, de normale niveaus slechts in 28 procent van de deelnemers waren bereikt.

Bovendien toonden tieners die niet reageerden op de eerste ronde van vitamine D supplementen geen enkele verbetering na andere herhaalde behandelingskuren.

"De prevalentie van een lage vitamine D status bij obese adolescenten in dit onderzoek is groter dan eerder werd gemeld voor deze leeftijdsgroep", zei hoofdauteur Dr Zeev Harel, een kinderarts die gespecialiseerd is in adolescentengeneeskunde aan het Hasbro Children's Hospital in Providence, Rhode Island.

"Het is mogelijk dat de associatie tussen obesitas en een lage vitamine D status indirect is en voorkomt bij zwaarlijvige individuen met minder activiteiten in de buitenlucht dan slanke individuen en daardoor minder blootstelling aan de zon hebben", schreven de onderzoekers.

"Ook is het mogelijk dat de obese individuen onvoldoende voedsel consumeren dat vitamine D bevat".

De wetenschappers riepen op tot nauwere controle van de vitamine D spiegels bij obese adolescenten en voor meer onderzoek om te bepalen of herstel van de normale vitamine D spiegels kan helpen de gezondheidsrisico’s te verlagen die verbonden zijn aan obesitas.
Annotaties:
10-02-2014 22:19 | international removals
“Veel obese tieners hebben gebrek aan vitamine D" #zaplog
| #135605 | 05-05-2011 22:44 | BigPic
It is possible that the association between obesity and low vitamin D status is indirect


Yes indeed... A Rooster Crow Does Not Cause the Sun To Rise...
BigPic's avatar
| #135617 | 05-05-2011 23:49 | ouwe knar
Het bleek dat hoewel vitamine D niveaus in het algemeen toegenomen waren in alle obese personen, de normale niveaus slechts in 28 procent van de deelnemers waren bereikt.

Bovendien toonden tieners die niet reageerden op de eerste ronde van vitamine D supplementen geen enkele verbetering na andere herhaalde behandelingskuren.


Precies, mogelijk is een lage vitamine D status (wat dat dan ook moge zijn) een gevolg van obesie en niet andersom.

The link between obesity and inflammation has therefore raised the important question of...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17498510

Dus obesie zou een ontstekingsziekte kunnen zijn?
Maar actief vitamine D is toch een immuunsysteem remmer?
Dat klopt, daarom helpt het ook zo goed bij ontstekingsziektes.
Uh, waarschijnlijk slaat het effect door als er nog meer vitamine D pilletjes bij gepropt worden.

Verder is er ook een relatie tussen vitamine D en de schildklier. Als de schildklier niet optimaal werkt (obesie) dan heeft extra vitamine D geen enkel effect.

Moraal van het verhaal:
Zit niet te kloten met hormonen (in dit geval vitamine D).
Ga lekker zonnen en blijf van de anti zonnebrand en vitamine D pilletjes af ;)
ouwe knar's avatar
| #135622 | 06-05-2011 00:08 | P.uncia
Als zo vaak, denk niet dat een door mij geplaatst artikel, per definitie, mijn mening is.

Persoonlijk denk ik dat obesitas een complex van oorzaken heeft en niet onder 1 noemer te vangen is maar de explosie van obesitas is wel een teken dat er iets grondigs fout is.
P.uncia's avatar
| #135623 | 06-05-2011 00:16 | ouwe knar
maar de explosie van obesitas is wel een teken dat er iets grondigs fout is
Helemaal mee eens ;)
ouwe knar's avatar
| #135625 | 06-05-2011 00:18 | sigmund
"een teken dat er iets grondigs fout is"

fatgiraffe_2.jpg
sigmund's avatar
| #135632 | 06-05-2011 05:24 | BigPic
"Vitamine D" wordt al decennia lang naar Afrika gebracht, als verplichte toevoeging aan de melk(poeder) voor die arme ondervoede kindertjes. Allemaal veel eerder dan McDonald's.

@Ouwe Knar: goeie observaties!
BigPic's avatar
| #135653 | 06-05-2011 12:08 | Jochem
@Ouwe knar

Ik slik al geruime tijd vitamine d-3 supplementen die 100% natuurlijk zijn. Ik slik zo'n 5.000 IU per dag en om mijn bloed serum op de juiste hoogte te krijgen heb ik eerst 3 maanden lang 15.000 IU per dag geslikt. Ik zit nu op 75 ng/ml.... de aanbevolen hoeveelheid is ongeveer 30.... wanneer je een klein beetje gaat verdiepen in het vitamine d3 verhaal dan kan ik je zeggen dat jouw advies om er vanaf te blijven zelfs zeer slecht advies is, je hebt je er duidelijk niet in verdiept. Maar dat maakt ook allemaal niet uit, zolang je maar niet advies gaat geven over wat mensen nu wel of niet moeten doen.
Ik zelf adviseer iedereen om vitamine d3 te nemen, je voelt je echt een stuk beter, wordt minder ziek, werkt tegen 7 verschillende soorten kankers, is goed voor de spieren en gewrichten.... vitamine d3 is 1 van de belangrijkere vitamine die het lichaam HARD nodig heeft om gezond door het leven te gaan......

lees de studies en zorg dat jij ook gezond door het leven gaat!
| #135656 | 06-05-2011 12:14 | Jochem
Aanvulling:

"Vitamine D" wordt al decennia lang naar Afrika gebracht, als verplichte toevoeging aan de melk(poeder) voor die arme ondervoede kindertjes. Allemaal veel eerder dan McDonald's.

Sorry hoor maar Afrika is nu net 1 van de landen waar de meeste zon is/komt en waar de vitamine d3 aanmaak het hele jaar door gaat. Daar hebben ze helemaal GEEN
Als je weet dat wij hier in Nederland alleen in de zomer maanden tussen 10.00 en 14.00 vitamine d aanmaken in ons lichaam via de zon. Er is de laatste 10 jaar zoveel nieuw onderzoek gedaan naar de effecten van een lage of hoge vit. d3 bloed niveau. Conclusie: laag: allerlei ziektes en vaak ziek..... hoog: weinig ziek, weinig infecties, beter voelen (fysiek maar ook geestelijk en mentaal), minder kankers etc etc...... google is... er zal een wereld voor je open gaan
| #135658 | 06-05-2011 12:25 | ouwe knar
je hebt je er duidelijk niet in verdiept.
Jawel hoor, maar ik zag dat je pas komt kijken op zaplog. Hele veldslagen zijn er hier gevoerd over het nut van meer vitamine D pilletjes. Vraag maar aan ferdo.

Afrika is nu net 1 van de landen waar de meeste zon is/komt en waar de vitamine d3 aanmaak het hele jaar door gaat. Daar hebben ze helemaal GEEN

GEEN wat? vitamine D? Lijkt mij sterk met al die zon. Offe, is de meetmethode niet helemaal goed. Of... is er helemaal geen relatie zon-vitamine D. LOL.
ouwe knar's avatar
| #135659 | 06-05-2011 12:37 | sigmund
@Jochem

"zorg dat jij ook gezond door het leven gaat! "

"If it ain't broke, don't fix it."
sigmund's avatar
| #135660 | 06-05-2011 12:44 | sigmund
"je voelt je echt een stuk beter, wordt minder ziek" "lees de studies"

Er bestaan zo veel leuke studies:

Het placebo-effect is een werkzaam bestanddeel van alle geneeskundige of therapeutische interventies, en is goed voor 30 tot 60 procent effectiviteit in geneeskundig onderzoek. De werkzaamheid van het placebo-effect verschilt per klachtsoort, hoe psychischer, hoe groter en sneller het effect. Anderzijds, hoe eenvoudiger de psychische klacht, hoe groter en sneller het placebo-effect.
Het placebo-effect wordt circa 7 procent sterker per 10 jaar door de verwachting dat medicijnen steeds beter worden (onderzoek B. Timothy Walsh).
Nieuwe medicatie werkt beter dan oude door de verwachting dat het nieuwe beter is.
sigmund's avatar
| #135661 | 06-05-2011 12:52 | sigmund
En nog meer studeren en als je niet oplet, dan "zal een wereld voor je open gaan"

German Study Finds Bias in Pharmaceutical Industry Sponsored Clinical Trials

Public health advocates in the United States have long questioned bias and conflict of interest in industry sponsored clinical trials. Now, a recent study from Germany indicates that industry trials report out their findings with favorable findings for drugs they are sponsors of. This has certainly been the concern of American public health advocates.
sigmund's avatar
| #135710 | 06-05-2011 23:51 | Jochem
ten eerste kom ik al jaren op deze website maar me nooit geneigd heb gevoelt om te reageren. Waarbij zapruder 4-5 jaar terug 1 van mijn eerste alternatieve website was die ik bezocht. In ieder geval, ik snap nu niet helemaal het probleem, het is allemaal wetenschappelijk bewezen. Pubmed website is een uitstekende source om het een en ander te vinden. daarnaast zijn er nog tal van onderzoeken verricht waaronder 10 jarige studies en langer. Het is prima dat jullie denken dat 400 iu vitamine d voldoende is voor het lichaam wanneer je lichaam voor 30 min aan zonlicht (in de zomer maanden) meer dan 15.000 iu aanmaakt, voor blanken. Het is puur meten en weten, meer niet. Daarnaast is er in vitamine d3 niet veel geld te verdienen omdat het uit lanolin(schapenvet) wordt gehaald.... de pharma-industrie is totaal niet geïnteresseerd in deze pil :)een potje kost voor 240 pillen maar 18 euro en dan heb je ook nog is 5.000 iu per pil. De kruitvat versies met 400 iu kost al snel 20 tot 30 euro met 60-90 pillen die vol met chemische bestanddelen zit. Mensen moeten lekker zelf weten wat ze doen maar ik ga uit van 100de studies die in de afgelopen 15-20 jaar zijn verrichten en allemaal dezelfde kant op wijzen. Doe je voordeel er mee....
| #135719 | 07-05-2011 06:35 | BigPic
Ja, PubMed is een hele goeie bron. Maar alleen als je de data juist weet te interpreteren. Hoe meer jij jezelf volpompt met deze steroïde, hoe lastiger dat wordt.

Ga ervoor Jochem! 5.000 IU, 15.000 IU. Neem gewoon een hele emmer!

http://www.janisan.com/Bell/other.htm#quintox
BigPic's avatar
| #135727 | 07-05-2011 11:57 | Jochem
@BigPic

Ohw, dat is dus wetenschap.... elke onderzoeker moet bestaande studies zelf interpreteren? Ik snap dan inderdaad dat jij er zo naar kijkt ja....

Weetje, om je een klein beetje te helpen... aangezien niemand met ook één legitiem argument komt waarom ik er naast zit zal ik zelf met wat websites komen, veel lees plezier.... er zal vast wel weer commentaar zijn op de bronnen, maar het is toch nooit goed :) Pubmed moet je ook maar net interpreteren, zoals jij dat wilt... toch BigPic? :) Hey, wel uitkijken he in die zon BigPic.... niet langer dan 30 min want anders maakt je lichaam meer dan 15.000 IU Vitamine D3 aan.... echt heel slecht voor je !

http://www.naturalnews.com/vitamin_d.html
http://www.grassrootshealth.net/
http://www.vitamindcouncil.org/
http://www.easy-immune-health.com/Vitamin-D-facts.html
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-d/
http://www.vitaminedtekort.nl/
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/115385/Vitamine_D-tekort_in_Nederland_eist_jaarlijks_veel_levens.html
| #135752 | 07-05-2011 19:50 | Patman
Wetenschappelijk bewezen? Wat betekent dat? Niets. Wetenschap zoals wij die nu kennen is sterk reductionistisch en deterministisch, dat wil zeggen dat elk gevolg een oorzaak moet hebben en elke reactie volgt op een actie. Als het menselijk lichaam iets mankeert gaan ze op zoek naar een oorzaak.

Met de komst van complexiteit / holisme (complex adaptive systems theory) is duidelijk dat het menselijk lichaam en vrijwel alle andere systemen in het universum niet zo werken. De meeste systemen hebben emergente eigenschappen. En die hebben geen aanwijsbare oorzaak, hoe gek dat ook klinkt. Dat is ook niet top-down analyseerbaar, het gedrag van het geheel is niet te herleiden tot de delen. Voorbeelden zijn zelf-organisatie en ziekte en gezondheid. Dat zijn dingen waar wetenschap helemaal niets mee kan.

Dus, wetenschappelijk bewezen zegt heel, heel, heel erg weinig in dit geval..
Patman's avatar
| #135753 | 07-05-2011 19:52 | Patman
Wat ik dus met wat veel woorden stel, is dat al die onderzoeken die je aanhaalt, zo de prullenbak in kunnen.
Patman's avatar
| #135758 | 07-05-2011 21:29 | Jochem
Patrick, wat je daar allemaal vertelt dat snap ik allemaal al. Daar ben ik inmiddels ook al achter gekomen en des ondanks dat blijf ik bij mijn standpunt staan. Juist al die researchers die zo anti-pharma zijn proberen juist dit naar voren te brengen.... maar ach maakt niet uit hoor :) ik voel me er erg goed bij en zo ken ik inmiddels tientallen andere mensen die daar zelf ook achter zijn gekomen, placebo effect of niet.... praktisch niet meer ziek worden en/of verkouden is toch best prettige bijkomstigheid, ook minder spierpijnen, betere spierontwikkeling, minder buikvet, minder gewrichtspijnen, beter slapen... ik dacht dat zaplog wel wat pro-gezondheid was... kennelijk niet....
Patrick, ik weet dat jij veel buiten bent etc... sportief bezig bent... dus jou vitamine d3 nivo is waarschijnlijk al een stuk hoger dan die van een normaal persoon, zeer vervelend he die vitamine d3 :D
| #135759 | 07-05-2011 21:42 | xxxx
Toch ook een beetje nuance.. Dat rationeel determinisme er niet altijd komt, wil ook niet zeggen dat er geen waardevolle en significante patronen in de natuur waargenomen kunnen worden waarop men therapeutisch kan handelen. Zo werken alle natuurgeneeswijzen immers ook, en wijken in die zin niet af van de huidige medische wetenschaps methode. Waar het wel mis gaat is bij de conclusies en gevolgtrekkingen welke uit die observaties getrokken worden. Te vaak zijn die gekleurd door voorgeprogrammeerd denken wat niet creatief meer naar een fenomeen kan kijken. Zodra dat wel gebeurt staat de wereld op z'n kop. Een goed voorbeeld is de GNM... Ik geef toe, die naam roept vreemde associaties op, maar goed, i, heb ook Duits bloed dan... Maar die dr. Hammer heeft een goede observatie gedaan en heeft daar niet bij gelaten maar is die ook gaan toetsen... Hij kon op basis van zijn bevindingen op een gegeven moment kanker 90% accuraat voorspellen en ook het verloop van de ziekte.... Hoe kan dat nu?l
xxxx's avatar
| #135760 | 07-05-2011 21:53 | zwart
@jochem. U bent gewoon goed bezig. Laat u niet gek maken door die juppies hier met hun wetenschappelijk beoogde populaire gebabbel.
zwart's avatar
| #135765 | 07-05-2011 22:39 | xxxx
LOL :) jazaa, laten we weer eens gewoon gaan 'geloven' ! btw negers hebben een zwarte huid, en maken moeilijker D3 aan... Logisch toch?!
Voel me ook lekker in de zon, en smeer helemaal niks. Niks aan de hand, integendeel. Maar in D3 geloven, gaat me weer een beetje ver. En laat u toch niet provoceren door heer Peee, hij wens u toch ook slechts een vrolijk gebalanceerde voortzetting toe...
xxxx's avatar
| #135777 | 08-05-2011 11:41 | Jochem
@xxxx

Het is niet een kwestie van geloven.... jouw lichaam maakt in de zon de actieve hormoon vitamine d.... vitamine d3 of d2 zijn 2 verschillende stoffen die er voor zorgen dat het hormoon wordt aangemaakt in je lichaam. Nu hebben ze heel veel onderzoek gedaan naar welke pre-hormoon nu beter werkt en uit onderzoek blijkt vitamine d3.... verzin ik niet, is de wetenschap. D2 wordt overigens ook veel gebruikt, je moet alleen 2x de hoeveelheid d2 naar binnen krijgen tegenover d3 om je vitamine d nivo omhoog te krijgen. Nogmaals, lanolin (vitamine d3) is GEEN vitamine d.... is de actieve stof die je lichaam omzet naar het hormoon vitamine d, daarom is het zo'n belangrijke vitamine(hormoon) want op al je cellen zitten vitamine d receptoren en dus ook over je lichaam.... hoe meer vitamine d, hoe meer receptoren en hoe sterker de cel, hoe gezonder het lichaam.... allemaal onderzoek mensen, is allemaal heel makkelijk terug te lezen. Het is ook gewoon LOGISCH nadenken :)
@Patrick, zonder wetenschap was er ook geen elektriciteit.... zonder wetenschap bestond de computer niet eens, wat een onzin he wetenschap, poe poe....
| #135780 | 08-05-2011 11:46 | sigmund
Dus je bent gezond, je neemt die pillen en huppekee, ineens ben je nog gezonder?

Doping?
sigmund's avatar
| #135785 | 08-05-2011 11:55 | Jochem
Sigmund
Wie zegt dat ik gezond ben? Wie zegt dat wanneer je je gezond voelt, je misschien helemaal niet zo gezond bent.... ik voelde me behoorlijk depressief, ik had allerlei pijnen aan me spieren en gewrichten... sliep niet goed. Dit is nu allemaal verdwenen. Plus gezondheid kan je niet zien.... kan je alleen voelen en/of meten of onderzoeken. Daarnaast is het een preventief middel tegen allerlei kankers en welvaartsziektes. Ik ga uit van tienjarige studies die DUIDELIJK het verschil aantoont tussen een placebogroep en de controlegroep. Placeb-effect of niet... ik merk het heel duidelijk en met mij samen nog tientallen in mijn omgeving.... een middel dat 100% natuurlijk is.... de pharma is daar duidelijk in geïnteresseerd.... not. Maar sigmund... jij hoeft er niet in te geloven, wetenschap is toch onzin? blijf jij maar lekker denken dat in ons voeding alle vitamine en mineralen bevatten die je lichaam nodig heeft. Mijn vader bijv... die heeft een chronisch ontstoken prostaat.... nu na 2-3 jaar er mee klooien wordt de ontsteking eindelijk minder, 3 maanden na het slikken van dit spul. Het is een natuurlijke antiantibiotica...
| #135787 | 08-05-2011 12:07 | zwart
@sigmund
Dus je bent gezond, je neemt die pillen en huppekee, ineens ben je nog gezonder?

Waar haalt u dat nu ineens vandaan?
We hebben het hier over obesitas en de invloed die vitamine D zou kunnen hebben.
Jochem schrijft zeer overtuigd te zijn van het effect van D3 op zijn gestel. Ik vind dat heel geloofwaardig.

Misschien dat bodybuilders en sommige pillenfreaks pillen slikken met het idee dat ze daarmee hun lijf kunnen tunen, maar behalve die groepen kan het toch gewoon zo zijn dat vitamines een ziek iemand weer beter kunnen maken?
zwart's avatar
| #135788 | 08-05-2011 12:27 | sigmund
@Jochem

Ik ben helemaal niet bezig met mijn gezondheid. En dat is tevens mijn persoonlijke maatstaf voor gezond. Ik heb een groot respect voor de natuur en haar ongeevanaarde intelligentie. En natuur is en kwestie van balans. Het verstoren van die natuurlijke balans, kan mijns inziens vaker kwaad, dan goed. Een van de welvaartsziektes, waarvan ik mij bewust ben, is het los raken van de mensheid van de natuur. En daarmee samenhangend de illusie, dat alles altijd beter moet zijn dan goed. Nederland is een gezond volk met een enorm hoge levensverwachting, dat zichzelf in onderzoeken een van de gelukkigste volken op aarde noemt. Hoeveel gebrek kunnen wij hebben? Hoeveel nog meer gezondheid en geluk valt er redelijkerwijs van pillen te verwachten?

Maar waarom neem je mijn persoonlijke keuze en het bijbehorende cynisme zo persoonlijk? Misschien als ik mij zo belabbert als jij (en je vader) voelde, dat ik helemaal oor had, naar jou verhaal.

"If you want to be happy, be."
Leo Tolstoy
sigmund's avatar
| #135790 | 08-05-2011 12:29 | sigmund
@zwart

Ik reageer op Jochem's

"Ik zelf adviseer iedereen om vitamine d3 te nemen, je voelt je echt een stuk beter"
sigmund's avatar
| #135791 | 08-05-2011 12:38 | Patman
Nu hebben ze heel veel onderzoek gedaan naar welke pre-hormoon nu beter werkt en uit onderzoek blijkt vitamine d3.... verzin ik niet, is de wetenschap.


Hier staat echt helemaal niets. Zo kun je niet stellen dat de motorolie belangrijker is voor je auto dan koelvloeistof of andersom.
Patman's avatar
| #135792 | 08-05-2011 12:40 | Patman
@Patrick, zonder wetenschap was er ook geen elektriciteit.... zonder wetenschap bestond de computer niet eens, wat een onzin he wetenschap, poe poe....


Dat is flauwekul. Je verwart innovatie met wetenschap. Wetenschap is een specifieke manier van uitvoeren van innovatie. Zonder wetenschap waren er ook gewoon vliegtuigen geweest.
Patman's avatar
| #135793 | 08-05-2011 12:51 | Patman
Over die wetenschap, als jij dat gelooft, zou je het ook kunnen omdraaien. Dan zouden er geen plastics zijn geweest, of andere onduurzame troep. Geen kapotmakende medicijnen enz. Kortom, was wetenschap wel een zegen voor mensheid?
Patman's avatar
| #135796 | 08-05-2011 13:17 | Jochem
@Sigmund

Ik snap jouw hele argumentatie.... ik kan er zelfs helemaal in mee gaan. Het punt voor mij is dat de meeste voeding die je tegenwoordig eet vol zit met chemische troep... allemaal E-nummers en gemodificeerde andere onzin. Daarnaast leeft de mens tegenwoordig veel meer binnen dan buiten, is de luchtvervuiling enorm en leven mensen veel meer in de stad dan op het platteland. Daar komt bij kijken dat mensen veel meer gestrest door het leven gaan....druk druk druk... Daarnaast eten heel veel mensen echt niet gezonder dan vroeger, eerder ongezonder....
Gelukkig gaat het de laatste jaren steeds meer terug naar biologisch eten.
Door de voedselproductie is het landbouwgrond een stuk achteruit gegaan en zijn de vitamine in groentes FLINK achteruitgegaan.... zeker wel 90 tot 99 % maarliefst.... ook allemaal onderzoek...
Mijn conclusie.... tegenwoordig leven mensen helemaal niet zo gezond en in mijn ogen zijn er echt HEEL VEEL mensen die totaal niet gelukkig door het leven gaan. De meeste mensen die leven niet maar die werken en leven op automatische piloot en hebben lichamelijk heel veel problemen. Waarom denk je dat er ZOVEEL kanker is in de westerse wereld....
Zonder vitamine en mineralen kunnen wij niet leven.... ik wil gewoon meer vitamine naar binnen krijgen omdat ik merk dat ik niet voldoende via mijn voeding krijg.... dat merk ik nu omdat ik nu extra vitamine naar binnen krijg, op een natuurlijke manier en DUIDELIJK het verschil merk!!. Het verschil merk je wanneer je het neemt... niet andersom! Ik heb me vroeger bijna nooit druk gemaakt om voedsel of gezondheid....
@Patrick
Wetenschap is ook vrije energie, een auto op water laten rijden en een vliegtuig de lucht in krijgen.... is allemaal wetenschap voor mij. Wetenschap wordt in mijn ogen keihard misbruikt.... omdat iemand heeft verzonnen dat determinisme de meeste populaire onderzoeksmethode is kan ik ook niks aan doen... wetenschap is voor mij veel meer dan determinisme :) Holisme is ook onderzoek... ook wetenschap. Het ligt aan de methode welke resultaten je krijgt. Ik vind dat je wetenschap nu wel erg ondergraaft... innovatie is iets wat je 'beter' probeert te maken.... als je een auto op water kan laten rijden i.p.v. benzine, is dat innovatie maar ook een ontdekking.... voor mij allemaal wetenschap :) Niet alle wetenschap is onzin.... Kary Mullis moet je vast wel kennen of vind je deze wetenschapper ook onzin?
| #135799 | 08-05-2011 13:58 | Patman
Aha. Voor jou komt alle innovatie uit wetenschap en is wetenschap per definitie datgene wat alle innovatie bedenkt. Dat kan.

Voor mij is wetenschap datgene wat volgens wetenschappelijke methode 'verloopt'. En dan is er ineens nog maar weinig werkende wetenschap.
Patman's avatar
| #135800 | 08-05-2011 13:59 | Patman
Karry Mullis is ooit een keer door aliens ontvoerd ;)
Patman's avatar
| #135801 | 08-05-2011 14:03 | Patman
Patman's avatar
| #135808 | 08-05-2011 15:39 | xxxx
@Jochem, met geloven bedoel ik, D3 gaan slikken omdat iemand onderzocht heeft dat aan alle celletjes D3 receptoren zitten. Keer op keer moet 'de wetenschap' terug komen op dat soort consumptieve aanraders simpelweg omdat die een op een relaties van het geobserveeerde en de respons niet als geisosleerd fenomeen bestaan. Dat wil zeggen, er is wel een relatie maar die staat nooit op zichzelf, het is slechts een stukje van de puzzel. Zoals Hans al opmerkte heb je bv geen drol aan een overload aan D3 zonder een goed werkende schildklier. Beter is het al, wanner het lukt een dynamische inkijk in een stukje natuur te verkrijgen, dus naar het hele plaatje proberen te kijken wat er aan de hand is. Vaak kom je dan op verrassende alternatieven, zoals, beetje flauw in dit geval maar wel waar, bv stoppen met zonnebrand factor xxxxxxxx en simpelweg opletten dat je niet verbrand, al meer dan genoeg is om D3 te produceren. Als je dan ook verder kijkt en ziet dat de synthese in samenwerking plaatsvind met afgescheiden huidolie in de opperhuid, hoef alleen het douchen nog te laten metproducten die stijf staan van de vetoplossers...zoiets.
xxxx's avatar
| #135810 | 08-05-2011 15:52 | ferdo
Ok, het ging toch over een verband tussen vitamine D gebrek en obesitas?

Een mogelijk verklaring voor dit verschijnsel is het volgende. Zonder voldoende vitamine D maak je minder insuline aan. En zonder voldoende vitamine D ben je ook nog eens minder gevoelig voor insuline.
Gevolg: meer glucose in je bloed. Wat vervolgens in vet wordt omgezet.
Conclusie: je wordt dik van te weinig zon.

Lekker kort door de bocht. En daar houden er hier toch zo veel van...

Mensen, in onze taal zit een duizenden jaar oude wijsheid, waar eigenlijk niemand omheen kan:

Er zit niet voor niets het woord ZON in geZONdheid!

En je hebt echt geen wetenschap nodig om dat te begrijpen, dus kan patman ook weer blij zijn...
| #135812 | 08-05-2011 16:17 | xxxx
Moet 'de patman' op zijn rug gepat worden dan? hij hoeft alleen z'n tshirtje uitdoen in deze thread.. :)
xxxx's avatar
| #135813 | 08-05-2011 16:26 | xxxx
Fredo, mee eens dat die glucose reactie er is, maar die wordt door meer getriggerd. Er lopen nu verschillende onderzoeken dat de huidige explosie aan huidziekten obesitas etc ook verband kan houden met onderdrukking van celvoeding en communicate door de enorme load aan wifi e.a EMF Saar we nu aan blood staan...
xxxx's avatar
| #135821 | 08-05-2011 17:39 | xxxx
Sorry, Ferdo dus
xxxx's avatar
| #136285 | 10-05-2011 23:10 | Jochem
| #136288 | 10-05-2011 23:22 | Patman
Jep. Een mens is geen machine.
Patman's avatar
| #136291 | 10-05-2011 23:42 | BigPic
ook weer zo'n studie, ook vast allemaal onzin.


Die studie toont een sterk verband tussen D3-suppletie en ziekte-symptomen.

Bij moeders die extra D3 namen werden minder vaak symptomen gerapporteerd. Ergo: de steroïde onderdrukt het afweersysteem en daarmee de symptomen, precies zoals je van een steroïde mag verwachten.
BigPic's avatar
| #136292 | 10-05-2011 23:55 | P.uncia
Er zit niet voor niets het woord ZON in geZONdheid!


:lol: Dan is alleen in Nederland de zon gezond, in andere talen is dat verband niet te vinden ;-P
P.uncia's avatar
| #136293 | 11-05-2011 00:07 | xxxx
Conclusions:Vitamin D deficiency in healthy neonates is associated with increased risk of RSV LRTI in the first year of life. Intensified routine vitamin D supplementation during pregnancy may be a useful strategy to prevent RSV LRTI during infancy.
in laymans peak: "So on the few occasions in my life when I’ve been inside centers of the conspiracy, I’ve been disappointed and relieved to find they were pretty much like the world on the outside"
xxxx's avatar
| #136294 | 11-05-2011 00:08 | xxxx
Whoehaaaaa
xxxx's avatar
| #136295 | 11-05-2011 00:14 | xxxx
nee sorry hoor, die 3Discussie is echt moeht... lekker bakken in de zon is onderdeel van lekker leven...snap niet dat dat uberhaup een punt van discuzzie is
xxxx's avatar
| #136312 | 11-05-2011 08:54 | ferdo
:lol: Dan is alleen in Nederland de zon gezond, in andere talen is dat verband niet te vinden ;-P

Oh nee? Gesundheid in het Duits lijkt er anders ook verdacht veel op. En ik heb het idee dat het engelse 'health' afgeleid is van het Griekse woord helios. Bovendien kun je in het engels ook het woord 'sound' gebruiken voor gezond, in de betekenis van 'heel'. Etymologisch liggen sound, gezond en gesund heel dicht bijelkaar:
sound (adj.) "uninjured," O.E. gesund "sound, safe, healthy," from P.Gmc. *sundas, from root *swen-to- (cf. O.S. gisund, O.Fris. sund, Du. gezond, O.H.G. gisunt, Ger. gesund "healthy," source of the post-sneezing interjection gesundheit; also O.E. swið "strong," Goth. swinþs "strong," Ger. geschwind "fast, quick"), with connections in Indo-Iranian and Balto-Slavic. Meaning "financially solid or safe" is attested from c.1600; of sleep, "undisturbed," from 1540s. Sense of "holding accepted opinions" is from 1520s. Soundly "completely" is attested from 1570s.
| #136316 | 11-05-2011 09:25 | sigmund
Misdirected life force is the activity in disease process. Disease has no energy save what it borrows from the life of the organism. It is by adjusting the life force that healing must be brought about, and it is the sun as transformer and distributor of primal spiritual energy that must be utilized in this process, for life and the sun are so intimately connected.
Kabbalah
sigmund's avatar
| #136334 | 11-05-2011 11:09 | ouwe knar
Door de voedselproductie is het landbouwgrond een stuk achteruit gegaan en zijn de vitamine in groentes FLINK achteruitgegaan.... zeker wel 90 tot 99 % maarliefst.... ook allemaal onderzoek...

We moeten het tegenwoordig blijkbaar doen met slechts 1% van de oorspronkelijks dosis vitamines.... (geen onderzoek , maar effe suf rekenwerk) Hahahahahahaha.
Owww, nog meer pillies....
ouwe knar's avatar
| #136341 | 11-05-2011 12:39 | Jochem
ouwe knar,

ik verzin ze niet... is een nederlands onderzoek uit 2008. Over de voedingswaarde van groente en fruit. De gegevens waren vergeleken met een onderzoek 30 jaar terug als ik het goed heb. Het is een constatering, meer niet. Het betekend dus dat je meer fruit en groente moet eten dan 30 jaar terug om dezelfde hoeveelheid vitamine naar binnen te krijgen, dat is mijn conclusie. Wat jij daar uit haalt moet jij weten. Anyway, de discussie is gewoon zinloos... iedereen moet lekker zelf weten wat hij of zij met zijn lichaam doet en hoe die het wil behandelen. Ik voel me er goed bij, het is tenslotte op natuurlijke basis, het is voor mij onderbouwd genoeg en ik merk het verschil enorm en met mij vele anderen die zich een stuk gezonder en happyer door het leven gaan. Ik hoop alleen maar dat ik meer mensen bewust kan maken over voedsel, vitamines en gezondheid.... zodat mensen goede beslissingen gaan maken voor hunzelf of niet.
Ga maar niet te veel in de zon ouwe knar want voor je het weet voel je je een stuk lekkerder, raar spul die viamine d. Lekker die steroide :P hahaha Het zonnetje is lekker aanwezig... ik ga ff lekker in de zon!
| #136348 | 11-05-2011 14:21 | ouwe knar
ik verzin ze niet... is een nederlands onderzoek uit 2008
volgens goed wetenschappelijk gebruik, geeft men dan de bron weer. Wat is de bron???

Door de voedselproductie is het landbouwgrond een stuk achteruit gegaan en zijn de vitamine in groentes FLINK achteruitgegaan.... zeker wel 90 tot 99 % maarliefst
Naast wetenschappelijk onderzoek is er ook nog zoiets als gezond verstand. 99%!!!!! Pardon, in krantenpapier zit dan zo langzamerhand meer voeding (let niet op de giftige drukinkt).

Ik voel me er goed bij, het is tenslotte op natuurlijke basis,
Talloze giffen zijn ook op bijna te natuurlijke basis. Vitamine D is onder andere een ontstekingsremmer. Misschien is dat een effect dat je bewust wilt stimuleren door de dosis extra te verhogen. Prima. Misschien zou je de oorzaak van (meen ik te lezen uit je verhaal) je algemene ontstekingsreacties willen weten en de zaak meer bij de bron aanpakken, indien mogelijk....

Ga maar niet te veel in de zon ouwe knar want
Lezen blijkt nog steeds een soms te ingewikkelde bezigheid, lees nog maar eens @Jochem:
Ga lekker zonnen en blijf van de anti zonnebrand en vitamine D pilletjes af ;)
Bron: http://zaplog.nl/zaplog/article/veel_obese_tieners_hebben_gebrek_aan_vitamine_d#n135617


Zoals Hans al opmerkte heb je bv geen drol aan een overload aan D3 zonder een goed werkende schildklier.
@xxxx ik heet nog steeds ouwe knar ;)
ouwe knar's avatar
| #136349 | 11-05-2011 14:29 | ouwe knar
http://zapruder.nl/portal/artikel/wetenschap_volgens_kary_mullis_een_aannemelijke_fabel/ heb ik destijds blijkbaar geskipt, maar moet 'm toch maar eens helemaal gaan uitzien ;)
ouwe knar's avatar
aanmelden / inloggen