Door Paul2, Op vri 8 jul 2011 00:04, 68 reacties, citaat / intro / linkdump

Veel zout niet noodzakelijk slecht voor de gezondheid


Ondanks de heersende opvatting dat het eten van veel zout tot hart- en vaatziekten leidt, is hier geen bewijs voor. Onderzoeksresultaten vormen zelfs aanwijzingen dat te weinig zout gevaarlijker kan zijn dan te veel.
Dat schrijft de Vlaamse krant De Standaard.

Veel conclusies uit onderzoeken over de risico's van zoutconsumptie zijn niet steekhoudend. Dat blijkt uit een gepubliceerd meta-onderzoek waarbij voorgaande onderzoeken onder de loep zijn genomen in het wetenschappelijke tijdschrift de American Journal of Hypertension.

De wetenschappers bestudeerden hoe data in voorgaande studies is verwerkt en stelden dat veel aannames die...
Annotaties:
19-06-2013 16:03 | payday loans
Veel zout niet noodzakelijk slecht voor de gezondheid #zaplog
| #145236 | 08-07-2011 00:14 | sigmund
"te weinig zout gevaarlijker kan zijn dan te veel."

Morgen gelijk maar even een zakje driedubbel-zoute drop kopen. Als de knappe koppen, zoiets beweren, dan is dat immers niet voor niets....
sigmund's avatar
| #145238 | 08-07-2011 00:22 | P.uncia
Te weinig zout is idd gevaarlijk, aan boord nam het machinekamerpersoneel extra zouttabletten in om stokerskrampen te voorkomen.

Dat wil echter niet zeggen dat veel zout gezond is.
P.uncia's avatar
| #145240 | 08-07-2011 06:38 | xxxx
Hmmz ...er is wel een mega verschil tussen gezuiverd zout NaCL en bv zeezout. De oude Kelten maakten al een geneeskrachtige drank van in zoet water opgelost zeezout (23.5% volledig verzadigd). Het optimaal mineraliseren van met lichaam is nu nog veel actueler geworden met het demineraliseren van de landbouw gronden en daarmee ons voedsel ... er is veel onbegrepen aan zout en de context daarvan... Asl je bedenkt dat zeewater de perfecte verhouding van 96 elementen van het periodiek systeem bevat voor ons lichaam, dan snap je wel dat dat iets met je kan doen .... een goede mineralisering is een absolute voorwaarde voor cel elektriciteit ...
xxxx's avatar
| #145241 | 08-07-2011 06:46 | Guantanamo Lullabay
dat las ik al 15 jaar terug in de krant

zout eten is niks mis mee
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145242 | 08-07-2011 06:48 | xxxx
puur zout is zeker schadelijk, net zoals landbouw bemesting met veel te eenzijdige kalium preparaten ... het is weer de chemische zuivering die ons kwaad doet, en wederom door een element uit z'n context te trekken ... in z'n context is het een sterk geneeskrachtig middels onze gedemineraliseerde toestand te kureren ... denk aan Rene Quinton die er de ergste degeneratieve ziekten mee genas... of het gebruik als 'Sole'..
xxxx's avatar
| #145243 | 08-07-2011 06:58 | xxxx
Met Sole heb ik heel wat mensen blij gemaakt,, vooral hen die last hebben van iets viraals als herpes, een schimmel of slechte darmwerking .. het schijnt zelfs de schimmel kanker op z'n retour te kunnen zenden, maar ik vermoed dat dat alleen bij hele langzame kankers zo is, de snelle agressieve kankers zou ik juist geen zout gebruiken...
xxxx's avatar
| #145244 | 08-07-2011 07:32 | Make_over
Ik gebruik zeezout of Himalayazout. Geraffineerd zout smaakt echt vals daarbij vergeleken. Sole? Verklaar u nader.
Make_over's avatar
| #145248 | 08-07-2011 08:02 | Guantanamo Lullabay
jezus christus
tutjes

zout is gewoon zout
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145252 | 08-07-2011 08:55 | Make_over
Ja net zoals hersenen hersenen zijn.
Make_over's avatar
| #145255 | 08-07-2011 09:57 | xxxx
Sole (of van de zon) wordt gemaakt van grijs zout wat afgeschraapt is geweest van zure kleilagen .. dat neutraliseert het zout ook enigszins .. daar maak je dan een prachtig mineralen supplement van door er een fles voor 25-30% mee te vullen en dat flink schudden. Daar van een theelepel per dag, in een glas water ... zoals gezegd is dat veel meer dan NaCl..
xxxx's avatar
| #145257 | 08-07-2011 10:04 | Guantanamo Lullabay
rook voldoende eet zout zonder tibetaanse karmazweetvoeten hippieshit en drink met mate en je wordt heel oud
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145261 | 08-07-2011 10:21 | Make_over
Dat Tibetaanse zweetvoetenzout smaakt een beetje zoetig. Lekker hoor. NaCl is echt vies.Maar als je zo'n vetharige euroshopperbierdrinkende shagroker bent proef je toch het verschil niet dus dan kun je net zo goed OZO eten.
Make_over's avatar
| #145265 | 08-07-2011 10:38 | Guantanamo Lullabay
zout dat zoetig smaakt

dan heb je het over specerijen

niet over zout

en ik ben een zeer kritische eter

alleen het gaat hier over zout inderdaad natriumchloride

niet hippieshit
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145267 | 08-07-2011 10:50 | Make_over
Mislukte punk ga toch patat vreten.
Make_over's avatar
| #145268 | 08-07-2011 11:06 | Guantanamo Lullabay
patat is wegens tegenwoordige antizouthype niet te vreten

vroeger deed ik dat nog

eerst hippy in elkaar rossen daarna patatje

de goede oude tijd
l.jpg
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145270 | 08-07-2011 11:11 | sigmund
Veel patat niet noodzakelijk slecht voor de gezondheid.....
sigmund's avatar
| #145274 | 08-07-2011 11:24 | Guantanamo Lullabay
tegenwoordig moet je het zelf maken

daar gaat de charme van het patatje eten (na het hippyrammen) natuurlijk helemaal van af
:(
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145275 | 08-07-2011 11:25 | Guantanamo Lullabay
toen de grolschbeugels nog bruin waren
Guantanamo Lullabay's avatar
| #145276 | 08-07-2011 11:55 | sigmund
sigmund's avatar
| #145283 | 08-07-2011 12:53 | xxxx
@hippieshit zo zout had ik ze nog niet gegeten, parbleuxxx ;)
xxxx's avatar
| #145286 | 08-07-2011 12:58 | Zurk
Zoute pinda's met een schep sambal erbij, en je kan weer een punt zetten.
Zurk's avatar
| #145289 | 08-07-2011 13:03 | sigmund
@Zurk

farting-flame.jpg

Au! Heb je nog meer tips?
sigmund's avatar
| #145324 | 08-07-2011 14:08 | ouwe knar
@xxxx
Ik heb zitten googlenen op sole, dat blijkt een ander woord te zijn voor verzadigde zoutoplossing.
Himalayazout bestaatondanks de, naar mijn smaak, te grote bek voor het overgrote deel (96%?) uit Natrium Chloride en lang niet alle spore elementen (hebben ze zelf laten onderzoeken).
Dus ik ben wel verschrikkelijk benieuwd waar jij je "Sole" vandaan haalt.....
ouwe knar's avatar
| #145387 | 08-07-2011 17:00 | xxxx
Himalaya zout is wat make_over zegt te gebruiken, ik gebruik sel gris ( http://www.salsamentum.nl/products/-Keltisch-zeezout,-Sel-Gris-de-Guérande,-Sylvian-Leduc,-sac-25kg.html)... tjokvol alle sporenelementen...
xxxx's avatar
| #145388 | 08-07-2011 17:03 | xxxx
Sel Gros, Sel Gris de Guérande, Sylvian Leduc.
xxxx's avatar
| #145389 | 08-07-2011 17:07 | xxxx
verzadigde zoutoplossing
ja, dat zei ik...
xxxx's avatar
| #145419 | 08-07-2011 18:38 | steven
Veel zout (een theelepel per dag) is niet slecht zolang je maar voldoende water drinkt om het overtollige zout weg te spoelen. Je lichaam kan zelf dan bepalen hoeveel zout het nodig heeft. Veel zout en weinig water is niet goed voor de bloeddruk.
Het bloed bestaat uit meer dan 90% zoutwater de rest is vaste stof.
Maar gebruik zoveel mogelijk natuurlijk zeezout en zo weinig mogelijk bewerkt zout.
Bijna al het zout dat je in de winkel vind is geraffineerd d.w.z ontdaan van zijn kostbare mineralen (om voedingssupplementen van te maken) en is voorzien van een antiklontermiddel E-nummer: E 554(Aluminiumnatriumsilicaat) dat gebruikt wordt om het zout strooibaar te houden.
Bedenk dus dat veel voedingsstoffen (zoals brood, gebak, bijna alles eigenlijk) aluminium kunnen bevatten omdat het zout dat erin verwerkt is aluminiun bevat.
Over een teveel aan aluminium in het lichaam is bekend dat dit aanleiding zijn tot het ontstaan van geheugenstoornissen, verlies van coördinatie, verwarring en desoriëntatie, dementie of Alzheimer en nog veel meer ....
Is er wel nog iemand (in het westen) die geen aluminium in z'n bloed heeft en geen mineralente kort heeft?!!
Ik gebruik enkel ongemalen en ongeraffineerd zeezout in combinatie met een zoutmolen.
| #145455 | 08-07-2011 21:35 | Make_over
Natriumglutamaat wordt in toenemende mate toegepast in vleesproducten zoals worst, in allerlei zoutjes, in drinkbouillons, et cetera. Meestal bedraagt de concentratie natriumglutamaat 0,2 tot 0,5 %. Hogere concentraties geven een zoete smaak. Lekker spicy!
Make_over's avatar
| #145458 | 08-07-2011 21:43 | sigmund
"Hogere concentraties geven een zoete smaak"

Half om half?
sigmund's avatar
| #145463 | 08-07-2011 21:55 | Make_over
Keltisch Zeezout

Keltisch zeezoutOns lichaam heeft zout nodig. Wij zijn in meerdere opzichten een verdunde oceaan:

Als baby’s liggen we in de baarmoeder in een zout badje, dat we ‘vruchtwater’ noemen en dat dus lijkt op een verdunde oceaan.
Ons hersenvocht is ook een verdunde oceaan.
Ons bloed smaakt zout, evenals ons zweet en onze tranen. Bloed bestaat voor 0,9% uit mineraalzouten, de samenstelling ervan is voor 98% identiek aan zeezout en is dus een verdunde oceaan.
Op drie cruciale niveaus zijn we een verdunde oceaan: ons bloedplasma, ons lymfevloeistof en het vocht dat onze cellen omringt.
Diarree wordt verholpen met een simpele water- en zoutoplossing en we krijgen zoutoplossingen toegediend in een ziekenhuis om ons in leven te houden.

Zout, maar dan de ongeraffineerde onbehandelde soort, kan het beste gezien worden als een mineralencomplex. Keltisch zeezout is rijk aan mineralen (ongeveer 84!) en spoorelementen. Het is veel zachter van smaak dan gewoon zout.
Onbehandeld Keltisch zeezout komt uit de Guérandestreek in Bretagne, Frankrijk. Het zout wordt op een andere manier gewonnen dan de manier waarop commercieel zeezout wordt gewonnen.
http://www.natuurlijkdebrug.nl/keltischzeezout.html
Make_over's avatar
| #145465 | 08-07-2011 22:02 | Make_over
Dus, sorry voor de hippie klapjes, NaCL is bad for you.
Make_over's avatar
| #145466 | 08-07-2011 22:04 | sigmund
ok, thanks
sigmund's avatar
| #145467 | 08-07-2011 22:05 | tegengas
Ik heb voor me een zak chips met zeezout van AH.
Heerlijk.
tegengas's avatar
| #145469 | 08-07-2011 22:08 | sigmund
Zitten die kapitalisten nu ook al in Libanon met hun toko?
sigmund's avatar
| #145473 | 08-07-2011 22:31 | tegengas
Hoe bedoel je? leg eens uit.
tegengas's avatar
| #145475 | 08-07-2011 22:39 | sigmund
Daar zat je toch nog steeds op die grens (sinds 1979)?

En AH is, naar wat ik er van merk in mijn beurs, beslist geen non-profit organisatie.

Dat je je zakjes over laat komen lijkt me sterk (15 euro porto!).

Dus dan moet onze Hollandse kruidenier daar wel een vestiging hebben. Niet?
sigmund's avatar
| #145479 | 08-07-2011 22:51 | tegengas
Het was voor 1979 :)
tegengas's avatar
| #145481 | 08-07-2011 22:59 | sigmund
kleurplaat-dinosaurus-31.jpg
sigmund's avatar
| #145596 | 09-07-2011 18:38 | xxxx
als-je-blief .. het is goed spul. Voor diegenen die een tuintje hebben, hoe vreemd het ook linkt, maar een maal per groeicyclus je gewassen hiermee besproeien geeft wonderbaarlijke resultaten.. daarnaast is het de betere weg om tot hermineralisering te komen van het lichaam... immer de plantaardige wereld maakt de minerale wereld beschikbaar voor consumptie door het te transmuteren in organische vorm.. de "harde" minerale vorm is moeilijker opneembaar .. desondanks, is het fijn te gebruiken...enjoy
xxxx's avatar
| #145602 | 09-07-2011 18:57 | wingload
Uit de Weston A. Price Foundation, commentaar op de USDA Dietary Guidelines:
Als de boer wil dat de beesten mínder voer eten dan doet ie er wat zout (extra) doorheen.
Harvard Medical School deed onderzoek naar zoutloze diëten. Personen die meededen kregen na enkele dagen de voorverschijnselen van Type 2 diabetes.
wingload's avatar
| #145619 | 09-07-2011 20:01 | xxxx
Oppervlakkige shit.. Zout trekt samen en doet minder eten, tenzij je voldoende drinkt en balanceerd met groente... De diabetes voorverschijnselen heb je elke dag, namelijk tussen de maaltijden, en bij een zoutloos dieet (meestal een slecht idee) is cst een ook een overgangsverschijnsel... Zegt allemaal niks
xxxx's avatar
| #145624 | 09-07-2011 20:07 | zwart
In het OpenLuchtMuseum in Arnhem is mij uitgelegd dat vroeger de boerin extra veel zout door het eten van de arbeiders deed om die bij een kleine maaltijd toch een vol gevoel te geven.
Die arbeiders gingen vast niet dood van teveel zout.
zwart's avatar
| #145625 | 09-07-2011 20:08 | xxxx
Dat kijg je ook van bv sap vasten, met voldoende zout bv
xxxx's avatar
| #145627 | 09-07-2011 20:11 | xxxx
@zwart .. Ja, en als het geen zeezout was, veroorzaakte het tal van verschijnselen.. Zoals op korte termijn koppijn, spierverkrampingen, constipatie en langere termijn zwellingen, nieraandoeningen waterretentie, verlies van bewustzijn etc
xxxx's avatar
| #145659 | 09-07-2011 22:14 | ouwe knar
geen zeezout
Geraffineerd zout en suiker is een hele tijd alleen voor de rijken geweest. Zoals ook witbrood enzo...
ouwe knar's avatar
| #145660 | 09-07-2011 22:15 | xxxx
..heh ... daar zeg je wat
xxxx's avatar
| #145662 | 09-07-2011 22:19 | xxxx
ik zou de ontwikkeling van diabetes wel eens historisch in dat verband willen zien idd ..
xxxx's avatar
| #145665 | 09-07-2011 22:33 | tegengas
Wij kregen altijd kamfer in het eten.
tegengas's avatar
| #145668 | 09-07-2011 22:50 | xxxx
Volgens Le Truong Giang, tests op muizen blootgesteld aan naftaleendampen concentratie van 30 ppm continue 6 uur / dag, 5 dagen / week gedurende twee jaar bleek dat naftaleen invloed op de ontwikkeling van longtumoren, neus, maag, vooral bij vrouwelijke muizen (89% van de gevallen). Bij blootstelling aan grote hoeveelheden naftaleen veroorzaakt bloedarmoede, vooral bij kinderen.
Wanneer naftaleen vergiftiging kan symptomen met inbegrip van vermoeidheid, gebrek aan eetlust, nervositeit, verwardheid, misselijkheid, braken, diarree, bloed in de urine en geelzucht veroorzaken. Kinderen, baby's, zwangere vrouwen worden blootgesteld aan naftaleendampen of via de mond kunnen leiden tot staar, bloedarmoede en geelzucht.
ough...
xxxx's avatar
| #145669 | 09-07-2011 23:17 | P.uncia
Wij kregen altijd kamfer in het eten.


Oeps, waar was dat?
P.uncia's avatar
| #145676 | 10-07-2011 00:56 | P.uncia
Wij kregen altijd kamfer in het eten.

Oeps, waar was dat?


Geen antwoord op een eenvoudige vraag is vaak een duidelijk antwoord.
P.uncia's avatar
| #145805 | 10-07-2011 20:00 | Oranje Revolte
http://health.asiaone.com/Health/Alternative+Medicine/Story/A1Story20110523-280276.html

Treating hypertension with homeopathy

uit een andere mond dan de elsevier:

http://health.asiaone.com/Health/News/Story/A1Story20110706-287768.html
Review raises questions over benefits of cutting salt
Oranje Revolte's avatar
| #145809 | 10-07-2011 20:34 | xxxx
inderdaad .. die studies gingen alleen over medicijnen verkoop .. in die tijd was er geen wetenschapper die dat kon weerleggen in de media, en wij slikte het voor zoete koek
xxxx's avatar
| #147896 | 20-07-2011 18:05 | Sander
⊕ | #145236 | 08-07-2011 01:14 | sigmund

Zoete drop is zouter dan zoute drop.
| #147897 | 20-07-2011 18:08 | Sander
Waarom verbaast mij dit niet dat weinig zout slechter is dan veel zout eten.

We hebben de vetleugen, cholesterol leugen. Dus de zout leugen past mooi in het rijtje...
| #147898 | 20-07-2011 18:11 | sigmund
@Sander

"Zoete drop is zouter dan zoute drop"

Joepie!
sigmund's avatar
| #147899 | 20-07-2011 18:17 | wingload
Zoute drop is zout door ammoniumchloride (salmiak), niet natriumchloride (keukenzout). Neem je te veel salmiak dan wordt je bloed nogal zuur. Da's niet gezond. Alkalisch is gunstig.
wingload's avatar
| #147900 | 20-07-2011 18:21 | sigmund
"dan wordt je bloed nogal zuur. Da's niet gezond"

Extra suikerklontje....?
sigmund's avatar
| #147902 | 20-07-2011 18:38 | wingload
@sigmund Juist niet. Suiker verzuurt het bloed en dat verhoogt zelfs de kans op kanker. Hoe minder suiker, hoe beter.
Om alkalisch bloed te krijgen eet je beter zure vruchten zoals aalbessen of rode bessen. Heel vreemd maar wel waar.
wingload's avatar
| #147905 | 20-07-2011 18:48 | sigmund
Ik zat maar een beetje te dollen. Ik snoep niet vaak, maar wanneer het eens gebeurt, dan ook goed. En daar word ik dan toch een partij zuur en kriegel van! Dus je zal helemaal gelijk hebben.
sigmund's avatar
| #147954 | 20-07-2011 22:39 | wingload
Als je 't zuur krijgt, neem dan een glas zuur. Azijn werkt en puur citroensap ook. Wederom: je verwacht het niet. We doen er goed aan niet te veel te 'bestrijden', zoals met zuur-neutraliserende rennies.
wingload's avatar
| #147956 | 20-07-2011 22:45 | sigmund
Mag accuzuur ook?
sigmund's avatar
| #147959 | 20-07-2011 23:18 | sigmund
Zelf heb ik nooit zo'n last van m'n bloed of van een zure maag. Alleen wordt ik van suiker enorm geirriteerd en ofgefokt.

Preventief van alles en nog was nemen is helemaal niet mijn ding. If it's not broke, don't fix it..
sigmund's avatar
| #147990 | 21-07-2011 07:54 | wingload
@sigmund Zeg het dan goed 'if it's still running, no need for maintenance'. Er is altijd wel een pil als het zover is, en alle andere die daarna volgen.
wingload's avatar
| #148026 | 21-07-2011 12:57 | sigmund
'if it's still running, no need for maintenance'

Ook ik kan van lucht alleen niet leven, maar zonder pillen lukt het vooralsnog aardig...
sigmund's avatar
| #148034 | 21-07-2011 13:21 | wingload
@sigmund Witbrood en cola? Of toch wel groenten/fruit/noten e.d.?
'Van alles en nogwat nemen' doet ook iemand die gezond eet. De vraag is waar je daarin de grens trekt. Als je je lichaam optimaal wilt beschermen/herstellen dan krijg je 't niet bij elkaar gebuffeld. Je dieet zou zoveel vezels bevatten dat je de hele dag op de pot zat. Vandaar dat sommigen beginnen met sapcetrifuges of superfoods.
Wie meer wil weten kan zich ontwikkelen tot Orthorexic.
wingload's avatar
aanmelden / inloggen