Door ouwe knar, Op zon 28 feb 2010 17:19, 0 reacties,    

Verlicht eigenbelang, de nieuwe term voor uitzuigen


Openlijk geld verdienen aan ontwikkelingshulp moet kunnen, vindt Hindustan Lever (Unilever); Ze noemen het 'verlicht eigenbelang'. Alweer bijna 10 jaar geleden werd het Shakti-project opgezet (Shakti = kracht (Hindi).
In 2006 verkochten 25.000 plattelandsvrouwen zeep, tandpasta en shampoo voor het bedrijf in minuscule kleine verpakkinkjes, aan hun dorpsgenoten. Uiteraard vertelde het bedrijf de vrouwen natuurlijk eerst precies wat echte hygiëne inhoudt. Dit alles in het kader van het verbeteren van de positie van arme plattelandsvrouwen. Prachtig toch?



Toegegeven, het is voor veel vrouwen een welkome inkomstenbron. En natuurlijk zijn ze beretrots als het lukt. Alleen is het nooit een zaak van de vrouw alleen. De echtgenoot sjouwt, de familie leent het startkapitaal. Om in aanmerking voor een microkrediet te komen moet er eerst een aanzienlijk bedrag zelf worden opgehoest. De echte armen komen dus niet in aanmerking voor dit project. Al het verdiende geld gaat in de eerste plaats naar man en kinderen. Als door omstandigheden de vrouw even niet meer op haar omgeving kan steunen laat Hindustan Lever haar als een blok vallen. Ze kan via haar mobieltje het management niet meer bereiken en ze moet het verder zelf maar uitzoeken. Deze vrouwen blijven achter met een gigantische schuld en schamen zich dood.

Een ander klein probleempje is het extra niet afbreekbare afval dat nergens heen kan en de zeep-resten, die de toch al belabberde waterkwaliteit in de dorpen nog verder naar beneden halen. Maar ja, je moet ook niet alles tegelijk willen.

Hindustan Lever heeft met deze aanpak het ei van Columbus uitgevonden. De multinational heeft zo’n 80% van de markt in handen en geniet bijzonder veel vertrouwen onder de bevolking, ondanks toch de nodige schandalen.
Hindustan Lever krijgt door dit project toegang tot een markt die anders voor hen gesloten zou blijven.
De Indiase Economic Times schatte in 2006 dat Hindustan Lever's doelgroep op het platteland jaarlijks zo'n 35 miljard euro te besteden heeft. Vijftien procent van de omzet op het platteland komt uit het Shakti-project.
Hindustan Lever is hun concurrent Procter & Gamble mooi voor. De mensen blijven allemaal hún producten kopen.
De dochters van de verkoopsters willen later ook graag het werk van moeders voortzetten. Dus Hindustan Lever hoeft geen moeite te doen om aan betrouwbare goed ingewerkte verkoopsters te komen. De eerste verkoopsters werden geronseld via lokale ontwikkelingsorganisaties: zelfhulpgroepen voor vrouwen, door NGO's opgericht.

En goed voorbeeld doet goed volgen: Zo leidt een Amerikaanse hulporganisatie sommige van de Shakti-vrouwen op om brillen te verkopen oww, en dat netwerk gebruikt Hindustan Lever dan weer om medicijnen te distribueren. Dat is pas echt kassa!



Bronnen:
http://www.intermediair.nl/artikel/archief/39040/unilever-verovert-indiase-platteland-via-vrouwen.html#reacties
http://www.indianet.nl/in-shakti.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Unilever
Annotaties:
aanmelden / inloggen