Door community (initieel Best Well), Op din 10 jul 2018 18:58, 1 reacties, nieuws

Vliegtuigen rond Lelystad Airport maken meer lawaai dan berekend





Het vliegtuig dat onlangs een belevingsvlucht uitvoerde rond Lelystad Airport maakte meer geluid dan vooraf was berekend. Dat concludeert regiegroep Belevingsvlucht na een onderzoek. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) laat onderzoek doen. Ze zal “deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor”.

Meer geluid dan berekend
Van Nieuwenhuizen reageert op een onderzoek van de zogeheten regiegroep Belevingsvlucht, een belangengroep van omwonenden, natuurorganisaties en andere betrokkenen. De regiegroep concludeert dat het vliegtuig tot acht decibel meer geluid maakte dan was berekend in de milieueffectrapportage. En als vliegtuigen over een paar jaar echt op weg zijn naar Lelystad, zullen ze nog meer geluid produceren, want dan zitten er passagiers en lading aan boord. Zulke vliegtuigen zijn enkele duizenden kilo's zwaarder dan het testtoestel, aldus de regiegroep.

Lees hier het hele rapport

Het ministerie van Infrastructuur voert de belevingsvlucht uit om inwoners van zes provincies te laten horen wat zij gaan meemaken als Lelystad Airport is uitgebreid.
Het ministerie van Infrastructuur voert de belevingsvlucht uit om inwoners van zes provincies te laten horen wat zij gaan meemaken als Lelystad Airport is uitgebreid.
Opening van Lelystad
De regiegroep wil ook dat het besluit over de opening van Lelystad wordt heroverwogen: eerst moet het luchtruim opnieuw worden ingedeeld. Dat moet in 2023 gereed zijn. Pas als dat is gebeurd, zou een besluit over de opening kunnen worden genomen.

Er is veel weerstand tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Mensen vrezen geluidsoverlast. De opening van de luchthaven werd door Van Nieuwenhuizen in februari met een jaar uitgesteld tot april 2020.

Lees ook: ‘Grote landelijke actie tegen luchtvaartgroei: ‘we zijn het echt helemaal zat’’

Luchtruim niet geschikt
In september vorig jaar onthulde ZEMBLA dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat ZEMBLA in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.

Bekijk onze uitzending 'Vliegtuig Nederland':
klik de link
Annotaties:
| #264031 | 10-07-2018 19:09 | Best Well
Stap 1
Neem een spiksplinternieuw vliegtuig dat al 40 % stiller is dan de huidige vliegtuigen

https://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/nieuwe-boeing-737-max-veel-stiller


Stap2
Zorg dat het vliegtuig onbelast is dat wil zeggen 8 ton minder dan onder normale omstandigheden.

https://satlonline.nl/Belevingsvlucht

Stap 3

vlieg veel langzamer dan normaal ongeveer 0p 2/3 van de gebruikelijke snelheid en op een grotere hoogte dan de bedoelde vlieghoogte
http://zaplog.nl/zaplog/article/belevingsvlucht_lelystad_airport_geeft_een_vertekend_beeld

https://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/belevingsvlucht-valt-vooral-mee


Wanneer de werkelijke geluidsnormen straks toch weer hoger uitvallen dan met de ons voorgespiegelde belevingsvlucht wordt er dus te laag te zwaar en te hard gevlogen met oude toestellen en moeten deze geluidsnorm overschrijdende toestellen maar van deze routes geweerd gaan worden.
Best Well's avatar
aanmelden / inloggen