Voedselallergie rukt op bij kleuters
Naar schatting 10 tot 15 procent van de kinderen is allergisch voor een voedingsproduct. Twintig jaar geleden waren het er nog 5 tot 10 procent.
Bijna tien procent van de kinderen die hulp zoeken bij de afdeling kinderallergologie van het Universitair Ziekenhuis Leuven, is zelfs allergisch voor drie of meer voedingsproducten, aldus een studie.
"Tien jaar geleden was het nog uitzonderlijk dat een kleuter een meervoudige, en dus ernstige, voedselallergie had", aldus Liliane De Swert, kinderallergologe aan het UZ Leuven.
Wat de oorzaak is van de oprukkende voedselallergie bij kinderen, is onduidelijk. De Swert: "We weten niet veel, maar wel dat we niet één enkele factor kunnen aanwijzen. Sommige onderzoekers gaan ervan uit dat onze kinderen te proper opgroeien. Maar echt bewezen is de hygiënetheorie niet."
Nog steeds zijn de meeste kinderen met een voedselallergie gevoelig voor ei en koemelk. Maar ook hazelnoten, aardappelen en pinda's verdragen veel kinderen met een allergie niet, schrijven de Coreliokranten.


Herinner me een verhaal. in de Middeleeuwen was het normaal dat pasgeboren babies regelmatig op de mesthoop werden gedumpt, hier was genoeg warmte en al die afvalstoffen versterkten de weerstand.
Trouwens weet niet of het waar is :)
En dan nog eens alle vaccinaties die ze krijgen op zo'n jonge leeftijd.
Debsy, hebben jouw kinderen allergieen? Ik denk het niet he.
Beide kinderen hebben ruim 3,5 maand borstvoeding gehad, en dezelfde inentingen (waarmee we inmiddels gestop zijn).
Tijdens de zwangerschap van ons oudste kind heeft er een antibiotica kuur plaatsgevonden, bij de jongste niet.
Eetpatroon voor, gedurende en na beide zwangerschappen is niet of nauwelijks veranderd (Enkel steeds meer biologisch voedsel).
Mogelijk heeft de antibiotoca kuur een rol gespeeld bij de ontwikkeling van de voedselallergie, ik meen hier eens een artikel gelezen te hebben over invloed van antibiotica op ontwikkeling van kinderen, maar dat kan ik zo snel niet meer terug vinden.
Maar ik denk dat het geknoei met genen in ons voedsel, toevoeging van additieven toch ook zeker een rol kan spelen.
Als ik een aantal jaar geleden wist wat ik nu wist dan had ik mijn kinderen nooit alleen maar rommel laten eten.. Maar ja da's achteraf gel*l.
Wij hebben laat geent (vanaf 20 maandeen )en alleen de DTP reeks met 7/8 maanden tussenpoos. Wij (vooral ik) eten veel verzadigde vetten .
Wij drinken rauwe melk en eten voornamelijk biologisch. Snoep krijgen ze ook wel (de basis is goed en je kan een kind gewoon heel moeilijk snoep onthouden) maar ik let er wel op wat voor snoep.
Sinds kort zijn we hier ook begonnen met gefermenteerde levertraan. Ik kan iedereen het boek Voedzame Tradities aanraden. Een 100 jaar oud boek, sinds vorige maand veretaald in het Nederlands.
Maar goed gluten enzo zijn toch sowiezo geen goed idee. En tomaten en aardappelen zijn nachtschades.
Heel veel mensen met koemelk allergie kunnen wel tegen rauwe melk, of de darm moet eiwitten lekken. Dan heb je een groter probleem.