Door P.uncia, Op vri 12 maa 2010 18:52, 24 reacties,    

Wereldwijde geopolitieke crisis slaat toe binnen 10 jaar



De volgende wereldwijde crisis slaat toe binnen de komende tien jaar en is waarschijnlijk eerder geopolitiek dan economisch of financieel, volgens een onderzoek door een analytisch centrum uit Moskou.

De Post-Crisis World Institute Foundation zei dat de huidige economische neergang niet de laatste shock is: Het zal een andere crisis tot gevolg hebben die de rangschikking van de krachten in de mondiale economie zal herschikken. Het liberale model van een markt die beheerd wordt door de metaforische Onzichtbare Hand zal geschiedenis worden, de nieuwe economie zal door de staat gereguleerd zijn en beheerst door nationalistische beleid. Dit zal leiden tot het ontstaan van regionale clusters en globalisering limiteren als lokale gemeenschapswaarden prevaleren. De nieuwe mondiale leiders zullen China, India, de Verenigde Staten, Rusland, Brazilië en de EU worden.

De stichting ondervroeg in 53 landen 247 economen, consultanten, bedrijfsleiders, provinciale ambtenaren en journalisten naar hun mening over hun visie op de wereldwijde economische ontwikkeling. "De enquête werd gehouden onder specialisten op diverse terreinen die de huidige situatie analyseren en begrijpen en invloed hebben op de besluitvorming en vorming van de publieke opinie", verklaarde Mikhail Polikarpov van het Post-Crisis World Institute.

Een kwart van de ondervraagde deskundigen prefereerde anoniem te blijven, met name in China, dat het bewijs is van een discrepantie tussen het publiek en het officiële standpunt, zei Jekaterina Shipova, de directeur van het instituut. Ze zei dat ze verbaasd was over de pessimistische gevoelens die wereldwijd bij intellectuelen aanwezig waren: "De voorspelling van geopolitieke herschikking en een multipolaire wereld impliceert oorlog". Er is een concept van een zichzelf vervullende profetie, wat betekent dat hoe meer mensen een vermoeden delen, hoe meer kans het heeft dat het waar wordt, waarschuwde ze.

Separatistische stemmingen zullen groeien en de tegoeden zullen in sommige regio’s compleet vernietigd worden en onmogelijk te herstellen met economische methoden; geopolitieke hulpmiddelen zullen nodig zijn, zei Vladislav Inozemtsev, het hoofd van het Center for Postindustrial Studies, een in Moskou gevestigde denktank. Het is onwaarschijnlijk dat de Verenigde Staten de dominantie van China en groeiende politieke invloed van opkomende naties zal aanvaarden.

Er zijn zelfs nog slechtere scenario's, zoals het gebruik van nucleaire wapens door de Taliban, zei Sergei Guriyev, rector van de Nieuwe Economische School. Aan de andere kant, aandelenkoersen en de grafieken van vijf en tien jaar termijnzaken suggereren dat miljoenen investeerders het niet eens zijn met de sombere voorspellingen. Ze geloven niet dat een geopolitieke crisis onvermijdelijk is en geloven in een rationeel en verstandig beleid van de landen, voegde Guriyev toe.

De Post-Crisis World Institute Foundation is een onafhankelijk analysecentrum dat begin 2009 in Moskou opgericht is op initiatief van enkele bekende Russische publieke en professionele organisaties, waaronder de Public Opinion Foundation, Stock Market Development Center, het non-commerciële partnerschap Business Solidarity en anderen.
Annotaties:
| #97291 | 12-03-2010 21:04 | Antares
Separatist moods will grow, and balance will be shattered in some regions, impossible to restore with economic methods;


Ik vat hem ook niet helemaal, ze kunnen het verlies van politiek, maatschappelijk of militair evenwicht in deze regio's bedoelen.
Antares's avatar
| #97292 | 12-03-2010 21:17 | P.uncia
Tja blijft altijd een afweging Antares, je kunt niet vragen wat bedoel je, voor hetzelfde geld wordt er bedoeld dat "de (handels)balans in duigen valt"

Maar in overweging genomen dat het hier om de economie gaat "impossible to restore with economic methods" de lijn door het hele artikel, lijkt het me logisch dat het om tegoeden gaat die verloren gaan en op economische wijze niet hersteld kunnen worden.
P.uncia's avatar
| #97294 | 12-03-2010 21:28 | Antares
Mmm, 'separatist moods' suggereert volgens mij dat de politieke flanken worden opgezocht.
Antares's avatar
| #97295 | 12-03-2010 21:43 | P.uncia
Mwoah Antares separatistische stemmingen zijn veeleer een gevolg van de huidige economische omstandigheden, nergens in het artikel is er sprake van politieke of militaire instabiliteit.

In de enquête wordt de visie gevraagd naar de economische toekomst ontwikkelingen en niet naar politieke ontwikkelingen en alhoewel deze makkelijk zijn te koppelen ligt de nadruk op economie.
P.uncia's avatar
| #97296 | 12-03-2010 22:03 | Marcus
The next global crisis will hit within the next ten years, and is likely to be geopolitical rather than economic or financial


Geopolitical lijkt mij hier een eufemisme voor militair geladen.
Marcus's avatar
| #97297 | 12-03-2010 22:06 | Antares
De volgende wereldwijde crisis slaat toe binnen de komende tien jaar en is waarschijnlijk eerder geopolitiek dan economisch of financieel


De oorzaak ligt dus niet in de economie.

Separatistische stemmingen zullen toenemen, en de balans zal geheel verstoord raken in sommige regio's, wat onmogelijk met economische middelen hersteld kan worden;


Vriendelijke maar koppige waterman, dit moet heel moeilijk voor je zijn om aan te nemen! (hihi)
Antares's avatar
| #97299 | 12-03-2010 22:21 | P.uncia
Nah niet moeilijk om aan te nemen omdat mijn eerste keuze "de (handels)balans in duigen valt" was.

Bovendien heb ik al vaker blijk gegeven geestelijk flexibel genoeg te zijn om zonder ophef of problemen andere inzichten te accepteren als die beter zijn (de enige manier om je te blijven ontwikkelen).

In dit geval echter leg ik de nadruk op economie en mogelijk dat mijn eerste keuze iets fraaier is, ga ik niets veranderen (of het moet zijn dat ik jouw vertalingen op mogelijke fouten ga controleren :lol:) ;-P
P.uncia's avatar
| #97301 | 12-03-2010 22:28 | Marcus
"Balance" betekent hier gewoon "evenwicht" m.i.
Marcus's avatar
| #97303 | 12-03-2010 22:38 | Antares
Dat was niet verkeerd bedoeld, P.uncia, zo generaliserend ben ik niet.

En ik zit ook niet je teksten uit te pluizen maar ik kon het verhaal niet volgen. Het is duidelijk voor me dat er iets anders hoort te staan.
Antares's avatar
| #97305 | 12-03-2010 23:11 | P.uncia
Sure Antares ik begrijp best dat je het anders interpreteert en er naar jouw mening iets anders hoort te staan.

Echter de artikelen van Global Research zijn over het algemeen erg lastig te vertalen en moet je een artikel 3 of 4 keer lezen om zeker te wezen dat je de intentie begrijpt.

In dit artikel gaat het mi echter over een verandering in de globale economie, quote: the new economy will be state-regulated and governed by nationalist policies

Quote: The foundation surveyed 247 economists, consultants, business leaders, state officials and journalists in 53 countries asking their opinion on their vision of the global economic development

Quote: and balance will be shattered in some regions, impossible to restore with economic methods

Quote: stock market quotes and five- and ten-year futures curves suggest that millions of investors do not share the gloomy forecasts

Als je "and balance will be shattered in some regions" plat vertaald staat er "en de balans zal in sommige regio's verbrijzeld / versplinterd worden.

De vraag is of het dat is wat de schrijver ermee bedoeld en ik ben van mening dat het hier de handelsbalans bedoeld wordt maw dat er kapitaal / tegoeden verloren gaan cq vernietigd worden.

De geopolitieke verandering is dus een economische verandering, zie the new economy will be state-regulated and governed by nationalist policies

Verder heb ik er geen probleem mee dat me op eventuele fouten word gewezen, het houd me scherp en hoe beter de vertalingen hoe beter voor Zap dit geeft ons nl een enorme streep voor op andere sites.

Maar in dit geval ben ik het niet met je eens ;)
P.uncia's avatar
| #97308 | 12-03-2010 23:52 | Antares
Maar koppig ben je niet. :)
Antares's avatar
| #97309 | 12-03-2010 23:55 | Hans
Waarom denk je dat Wouter Bos de komende 4 jaar geen minister wil zijn .....
Precies.
Hans's avatar
| #97310 | 13-03-2010 00:05 | P.uncia
Mwoah Antares zou je een admin willen met de geestelijke structuur van een natte krant ;-P
P.uncia's avatar
| #97311 | 13-03-2010 00:12 | P.uncia
Wouter Boskabouter is een handige jongen Hans hij ziet de bui al hangen....
P.uncia's avatar
| #97312 | 13-03-2010 00:12 | Antares
Uitersten?
Antares's avatar
| #97313 | 13-03-2010 00:16 | P.uncia
Je kent me Antares ;)
P.uncia's avatar
| #97314 | 13-03-2010 00:16 | Antares
ps: Ik sloeg een opmerking over.

Hans, er is een wisseling van de wacht nodig om een andere positie tegenover het cda in te kunnen nemen, of bedoelde je dat?
Antares's avatar
| #97315 | 13-03-2010 00:17 | Marcus
Waarom denk je dat Wouter Bos de komende 4 jaar geen minister wil zijn .....

Ik zou graag minister van buitenlandse zaken zijn de komende 4 jaar.
Gewoon een anti oorlog-, pro balans beleid voeren met steun uit de kamer,
slim ondersteund met internetinfo:-)

Je moet een beetje dromen toch?
Marcus's avatar
| #97316 | 13-03-2010 00:23 | Antares
pro balans beleid


Woordgrapje?
Antares's avatar
| #97317 | 13-03-2010 00:45 | Marcus
Mevrouw de voorzitter, ik wil de kamer de motie van de pvv ernstig ontraden daar die de regering zal verplichten de nederlandse strijdkrachten duizende kilometers over de landsgrenzen te verplaaten, terwijl de regering en naar onze indruk ook beide kamers, zich op basis van publiekelijk toegankelijke informatie nog geen betrouwbaar beeld hebben kunnen vormen over de situatie in Verwegpijplijnistan.

De regering zet liever in op nieuwe energie techniek, met een uiterst openmind.
Marcus's avatar
| #97322 | 13-03-2010 01:42 | Johnito
GVD is gewoon mijn hele comment verdwenen :(

Nou nog een keer dan...dit is hoe ik de komende crisis interpreteer.

Het lijkt me vrij voor de hand liggend. Landen die in de problemen (zijn ge)komen als gevolg van de financiële crisis zullen "geholpen" worden door internationale geldverstrekkers (IMF, Wereldbank, EU). Ze moeten in ruil daarvoor stevig snijden in publieke en sociale voorzieningen, met nieuwe sociale onrust tot gevolg. Deze sociale onrust kan twee kanten op slingeren: de ene is solidair verzet zoals tot nu toe in Griekenland te zien is, maar ook meer op structurele veranderingen geënte initiatieven als ZDay zou ik hieronder willen scharen. De andere is de extreem-nationalistische variant, die helaas meer in de mode is momenteel. Deze transformeert sociale onrust in etnische conflicten, waarbij het gevaar dreigt voor balkanisering. Eerlijk gezegd is dat een gevaar wat ik voor Nederland zeer zeker niet durf uit te sluiten.

Geopolitieke grootmachten zullen deze onrust zeker aangrijpen om hun strategische belangen te versterken (zie ook Kosovo)m naar zullen zelf zeker ook met interne conflicten te maken gaan krijgen. Hierbij denk ik in het bijzonder aan de VS.

Helaas is dat vaak weer een trigger voor het starten, of nieuw leven inblazen, van oorlogen.

Of ik de nabije toekomst somber inzie? Ja, beetje wel...maar ik denk niet dat ik overdrijf.
Johnito's avatar
| #97324 | 13-03-2010 02:19 | Marcus
We zijn klaar met oorlog, de rest volgt vanzelf
Marcus's avatar
| #97326 | 13-03-2010 02:54 | freemind10
Grappig om te constateren dat als het over geld gaat de meesten daar onmiddellijk op reageren en als het over mensen gaat nauwelijks.
| #97356 | 13-03-2010 13:34 | Paul2
"Balance" betekent hier gewoon "evenwicht" m.i.
@Marcus
Eens.
De reden dat ik niet zo voor al dat verplichte vertalen van artikelen was hier.
Zap-marktvergroting was het legitieme doel,maar dat doet me wel vaak teruggrijpen naar het origineel(Niet ten nadele bedoeld van al je vertaalinspanningen hier ,P.Uncia)

Geopolitieke destabilisatie.
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18091
aanmelden / inloggen