Door Guantanamo Lullabay, Op zat 26 mei 2012 18:23, 53 reacties, citaat / intro / linkdump

Zinloos politiegeweld tegen toerist in Amsterdam



Wereldfietsstad Amsterdam raakt zijn naam kwijt door agressieve agenten die een hulpeloze toerist van de fiets rukken. Op dit filmpje is te zien hoe een toerist, waarschijnlijk per ongeluk, tegen het verkeer in rijdt en vervolgens hardhandig wordt gecorrigeerd en geboeid afgevoerd voor zijn misstap. Het filmpje dat op 25 maart door een oplettende omstander werd gemaakt gaat sinds twee dagen als een viral het internet over. Het maakt veel los over hoe de politie bij kleine onschuldige misstanden optreedt. ...
Annotaties:
| #181270 | 26-05-2012 20:17 | Nico de Geit
De man rijdt met een fiets waar dat niet mag. Hij wordt daarop aangesproken door stadswachten of de politie, mij onbekend. Normaal volgt dan een boete, maar de man weigert zich te legitimeren. Geen identiteitskaart betekent dat hij mee gaat naar het bureau.

De man begint een worsteling met de stadswachten en de politie. Uiteindelijk wordt hij afgevoerd door zes agenten.

Ik zie niet in wat de stadswachten of de politie fout hebben gedaan. Ik ben wel geschrokken van de reacties bij het artikel op de Telegraaf. Veel mensen zijn blijkbaar vergeten dat de politie en de stadswachten er zijn om de orde te handhaven.
Nico de Geit's avatar
| #181272 | 26-05-2012 21:09 | Hannus
Een agent mag een toeschouwer dus uitschelden voor stumper, begrijp ik uit het filmpje, maar als een burger stumper zegt tegen een agent gaat–ie in de boeien vrees ik.
Hannus's avatar
| #181274 | 26-05-2012 21:57 | Hans
@Nico: in Libië werd je ook in elkaar geslagen door de mannen van Gadaffi als je zoiets deed.
Hans's avatar
| #181276 | 27-05-2012 07:35 | Nico de Geit
Een agent mag een toeschouwer dus uitschelden voor stumper, ...., maar als een burger stumper zegt tegen een agent gaat–ie in de boeien vrees ik.


Daar heb je een punt. Maar gezien de omstandigheden begrijp ik de agent wel. Maar het blijft onjuist de man 'stumper' te noemen. De agent had er ook voor kiezen hem in te rekenen omdat hij weigerde zich te verwijderen.

De filmer mag op de openbare weg filmen wat hij wil, maar dat betekent niet dat hij mag blijven staan als de politie hem verzoekt weg te gaan.

Maar om terug te komen op de toerist die fietst op een plek waar dat niet mag, vervolgens weigert zich te legitimeren, zich verzet tegen aanhouding. Als je zoiets goedkeurt is het hek van de dam. Het hek is in Amsterdam al lang van de dam, goed dat ze de orde herstellen.
Nico de Geit's avatar
| #181277 | 27-05-2012 08:14 | liefdevol
vervolgens weigert zich te legitimeren


Hoe kom je daar bij?? Het is een italiaan die niet begrijpt wat er aan de hand is, want zoals je kan lezen stoppen de fietspaden daar opeens, dus het is logisch dat de italiaan dat niet doorhad en de stadswachten daardoor niet begreep. En omdat de man niet reageerde zoals de stadswachten dat hadden willen zien probeerde ze hem in de boeien te slaan, en wanneer ze op dat punt zijn aangekomen dan is er geen weg terug meer zoals je kan zien en passen ze elke vorm van geweld toe om je alsnog in de boeien te krijgen ongeacht wat aanleding is, zoals je kan horen praten die smerissen nederlands tegen hem wat ie dus niet verstaat. Als ik dat soort beelden zie dan draait mijn maag om!!
| #181278 | 27-05-2012 08:20 | Nico de Geit
zoals je kan horen praten die smerissen nederlands tegen hem


Ja, in Nederland wordt Nederlands gesproken, in Italië Italiaans. Misschien dacht de Italiaan dat je in Nederland gewoon kunt doen waar je zin in hebt. Je mag daar gewoon niet fietsen. Hij had ook sorry kunnen zeggen. In plaats daarvan verzet hij zich tegen aanhouding en begint een worsteling.
Nico de Geit's avatar
| #181279 | 27-05-2012 08:31 | liefdevol
Ach natuurlijk, omdat iemand niet doorheeft dat het fietspad plots gestopt is en en daardoor per ongeluk een stukje fiets waar het niet mag breek je gewoon zijn nek, je hebt helemaal gelijk.
| #181280 | 27-05-2012 09:01 | Nico de Geit
@ Liefdevol

Nee, hij krijgt een boete. Maar dan moet hij wel zijn id tonen, anders moet hij mee naar het bureau. De man verzette zich en heeft alle ellende dus aan zichzelf te wijten.

Stadswachten en agenten kunnen gewond raken tijdens zo'n worsteling. Je mag daar gewoon niet fietsen, klaar.
Nico de Geit's avatar
| #181281 | 27-05-2012 09:15 | liefdevol
Je mag daar gewoon niet fietsen, klaar.


Je hebt helemaal gelijk, gewoon z'n nek breken, je mag daar niet fietsen, punt.
| #181282 | 27-05-2012 09:34 | liefdevol
Stel je voor nico, jij bent bv in china vrolijk aan het fietsen op een fietspad maar zonder dat je het weet is het fietspad plots opgehouden en staan er een paar chinezen tegen je te brabbelen, je begrijpt er helemaal niets van en je vraagt je af of ze het wel tegen jou hebben en zo ja waar hebben ze het dan over?? Voordat je het weet staan ze aan je te sjorren en proberen ze je in de boeien te slaan terwijl ze je veel pijn doen, je hebt geen flauw idee wat je fout gedaan hebt en je verzet je tegen de pijn die ze je aandoen terwijl je van geen kwaad bewust bent, uiteindelijk werken vijf man je met veel geweld tegen de vlakte waarbij je ongelukkig terechtkomt en je nek breekt waardoor je overlijdt.


Je ouders en familie krijgen het bericht van je overlijden en de toedracht, waarop je ouders zeggen; 'ja dan had ie daar maar niet moeten fietsen'. Waarop de buurman zegt; 'maar dat had ie niet door en ze spraken chinees tegen 'm en dat verstaat ie niet'. Waarop je vader zegt; 'ja in china spreken ze chinees en in nederland nederlands, hij had daar gewoon niet moeten fietsen, klaar. En nu een biertje'.

Zo gaat dat bij familie nico.
| #181283 | 27-05-2012 10:19 | Patman
Haha, die Nico. Kansloos :)
Patman's avatar
| #181284 | 27-05-2012 10:33 | ParallaxGuy
het was een terrorist, dat zag je direct! volgens mij had ie een nuke in zijn sok
ParallaxGuy's avatar
| #181285 | 27-05-2012 10:38 | Patman
Het is ook een grote teringszooi daar bij CS. Niemand weet waar je wel en niet mag fietsen.

Terplekke fussileren die stadswachten. En die agenten een week lang op water en brood.

Maar dit is precies het probleem als je mensen met weinig opleiding en een lage sociale status wat autoriteit en een uniform geeft. Autofascisme.
Patman's avatar
| #181287 | 27-05-2012 11:21 | GeenStaat
Het mag duidelijk zijn dat dit tafereel niets te maken heeft met "openbare orde". ID-plicht is Nazi beleid. Balkenende, Bedankt! De omstanders hadden op z'n minst die maffe hoedjes af kunnen pakken en aan de toerist kunnen geven als souvenir.
GeenStaat's avatar
| #181288 | 27-05-2012 12:10 | Nico de Geit
@ Patman

Misschien moet je eens vakantie gaan vieren in Singapore.

Bicycle_Fine_Sign@Boat_Quay_Singapore.jpg
Nico de Geit's avatar
| #181289 | 27-05-2012 12:13 | Nico de Geit
In Singapore is een boete van 1000 singapore dollar voor fietsen waar dat niet is toegestaan heel normaal. Worstelen met de politie aldaar lijkt me zeer onverstandig.
Nico de Geit's avatar
| #181290 | 27-05-2012 12:14 | Patman
Oja. Nu heb je me overtuigd.
Patman's avatar
| #181291 | 27-05-2012 12:15 | Nico de Geit
1000 Singapore dollar is 623 euro. Voor veel inwoners daar heel veel geld.
Nico de Geit's avatar
| #181292 | 27-05-2012 12:17 | Nico de Geit
@ Patman

Ga er maar eens heen, ik wil je graag zien worstelen met de politie aldaar. Wedden dat je er toch maar vanaf ziet?
Nico de Geit's avatar
| #181295 | 27-05-2012 13:08 | Patman
Je argument wordt steeds overtuigender. En relevanter. *kuch*
Patman's avatar
| #181296 | 27-05-2012 13:12 | Nico de Geit
In San Francisco werd de boete voor rijden met een fiets waar dat niet is toegestaan onlangs verhoogd naar 100 dollar.

Veel boze mensen, maar niemand gaat worstelen. Ze tonen hun id en krijgen een boete:

http://www.youtube.com/watch?v=8d7MGXSDAbQ
Nico de Geit's avatar
| #181297 | 27-05-2012 13:23 | Nico de Geit
Rijden op plaatsen waar dat niet is toegestaan met een fiets in Sydney, boete: 550 Australische dollars. Worstelen met de politie niet toegestaan, tonen id verplicht.
Nico de Geit's avatar
| #181301 | 27-05-2012 15:10 | Guantanamo Lullabay
dus ..... als andere mensen debiele wetten gaan invoeren is dat een argument voor hufterig machtsmisbruik in onze hoofdstad
Guantanamo Lullabay's avatar
| #181303 | 27-05-2012 15:56 | Nico de Geit
@ Guantanamo

Politie en stadswachten afschaffen kan natuurlijk ook. Of beter: regels afschaffen, want dan zijn politie en stadswachten overbodig. Waar geen regels zijn hoeven ze ook niet gehandhaafd te worden.

Waar mensen met verschillende opvattingen samenkomen vind ik regels toch wel prettig. Zonder regels ontstaat al snel een oorlogssituatie waar het recht van de sterkste geldt.
Nico de Geit's avatar
| #181304 | 27-05-2012 16:04 | Guantanamo Lullabay
en hier zien we dus een voorbeeld waar zo'n situatie veroorzaakt wordt door de heren die de regels dienen uit te voeren .

ik kan u vertellen dat deze heren zelf in overtreding zijn .

en waar het stadswachten betreft

onmiddelijk afschaffen - de mensen hebben geen goede opleiding genoten voor het verrichten van politietaken en gedragen zich als milities dankzij domrechtse regelgeving die hun vertelt dat ze gewelddadig mogen optreden tegen nietsvermoedend burgers .

We zijn nu in een stadium dat de burger niet de boeven vrezen moet maar de boevenvangers .

Ik spreek u nog wel wanneer u het slachtoffer bent van deze milities
Guantanamo Lullabay's avatar
| #181305 | 27-05-2012 16:37 | liefdevol
Waar mensen met verschillende opvattingen samenkomen vind ik regels toch wel prettig


Preciessss.... en wanneer iemand (uit een compleet andere samenleving) per ongeluk en dus zonder opzet zo een regeltje overtreedt dan breek je direct zijn nek, want van degenen die het zonder opzet doen kan je juist recidive verwachten en wanneer je direct ingrijpt en de nekken breekt dan neem je potentiele (onopzettelijke) regelovertreders uit de roulatie, wel zo'n prettige gedachte, toch nico?!.

En als zelfs nico dit te ver gaat ondanks zijn vergelijkingen die hij erbij haalt, ik kan nog wel een vergelijking erbij halen;
tijdens de tweede WO werd je al afgevoerd en vergast enkel omdat je een jood of zigeuner of nicht was, zonder dat je een overtreding begaan had, duuusssssss........ :o))))))
| #181307 | 27-05-2012 16:40 | Rikk
Tja, het was de groep "handhaving openbaar vervoer". Dus moet de man op de trambaan hebben gefietst voordat hij werd aangehouden, daar ligt namelijk de prioriteit van die groep. Op de trambaan voor het CS mag je niet fietsen en wordt je gesommeerd dat daar ook niet te doen. De fiets zou zomaar een paar honderd meter achter hem kunnen zijn gehuurd, hij had hem dan net. En door de chaos daar bij het CS id het niet duidelijk wat wel en niet mag, vaak volg je de massa, die ook op de trambaan fietst maar zwarte stinkhoer tegen de agente zegt en door fietst, en dan is er niets aan de hand. Nu wist deze buitenlander het codewoord niet en stopte, tja en dan heb je een probleem.
Rikk's avatar
| #181308 | 27-05-2012 17:33 | Nico de Geit
Ik ga even een rondje fietsen....
Nico de Geit's avatar
| #181309 | 27-05-2012 18:59 | merethan
Ik vraag me af hoe het zover heeft kunnen komen. Het filmpje start nadat de boel al geëscaleerd is. Die italiaan kan heet gebakerd zijn geweest maar die stadswachten kunnen er ook wat van. Wie z'n schuld het is? Geen idee. Maar met z'n allen er op duiken en de daarmee de "fight of flee" modus oproepen lijkt me niet echt de oplossing. Die gast is een stuk aangeschoten wild man.
merethan's avatar
| #181310 | 27-05-2012 19:00 | merethan
En ja BOA's zijn mongolen.
merethan's avatar
| #181317 | 27-05-2012 20:31 | Guantanamo Lullabay
@merethan


geen enkel excuus voor dit gedrag van die lui die jij boa's noemt ...wurgslangen zijn dat kijk maar http://nl.wikipedia.org/wiki/Boa's
Guantanamo Lullabay's avatar
| #181319 | 27-05-2012 20:45 | JanPaul
Hahaha, moet je kijken hoe gepiekeerd hij is... tja, dan moet je ook maar niet gaan tegen werken als een politie je sommeert. Misschien is dat anders in italie en gooit hij er daar gewoon wat flappen tegenaan als de politie hem iets vraagt... :o)
| #181321 | 27-05-2012 20:58 | Nico de Geit
Misschien is dat anders in italie


Daar geloof ik dus helemaal niks van. In Italië zal het er wel nog heter aan toe gaan. Nog meer macho gedrag.
Nico de Geit's avatar
| #181323 | 27-05-2012 21:15 | Nico de Geit
Op AT5:

Deze 'toerist' schijnt al 20 jaar in Amsterdam te wonen. Aanleiding voor zijn aanhouding: hij schopt de agenten.

http://www.at5.nl/artikelen/81756/politie-houdt-fietsende-toerist-aan
Nico de Geit's avatar
| #181334 | 28-05-2012 08:51 | liefdevol
Deze 'toerist' schijnt al 20 jaar in Amsterdam te wonen. Aanleiding voor zijn aanhouding: hij schopt de agenten.


Dat linkje wat je geeft onderbouwt je verhaal op geen enkele manier, dus vanwaar dat linkje??

Maar goed nico, jij vindt het fietsen waar het niet mag genoeg aanleiding om iemand zijn nek te breken, prima maar ik zie het anders, dat is niet mijn wereld.
| #181335 | 28-05-2012 08:58 | liefdevol
De fout die gemaakt wordt, ze hadden niet moeten proberen hem in de boeien te slaan, fietsen waar het niet mag is geen misdrijf maar een overtreding, m.a.w. het is geen misdaad. Als ze hem desondanks toch zo graag op het bureau wilde hebben dan hadden ze 'm enkel staande moeten houden en een politiewagen moeten oproepen.
| #181340 | 28-05-2012 10:16 | Nico de Geit
Dat linkje wat je geeft onderbouwt je verhaal op geen enkele manier, dus vanwaar dat linkje??


Even de reacties aldaar lezen Liefdevol.

Veel mensen schijnen zich te ergeren aan fietsers aldaar. De man schopte de agenten. Hadden ze hem een knuffel moeten geven?

Ik vind het prima dat er wordt opgetreden. Die vent heeft gewoon maling aan alles en iedereen. Daarvoor behoort geen plaats te zijn in een beschaafd land.

De omstanders gedragen zich ook schandelijk. Voor mij is het uitschot dat wel een heropvoeding kan gebruiken. Ik ben blij dat ik geen agent of stadswacht ben in Amsterdam.
Nico de Geit's avatar
| #181341 | 28-05-2012 10:24 | liefdevol
Daarvoor behoort geen plaats te zijn in een beschaafd land.


Moet je horen wat je zegt, de man fietste onbedoeld tegen de fietsrichting in.

Ik ben blij dat ik geen agent of stadswacht ben in Amsterdam.


Anders ik wel.
| #181342 | 28-05-2012 10:29 | liefdevol
Even de reacties aldaar lezen Liefdevol


Je doelt hier op;

Deze man is gewoon een Nederlander die al meer dan 10 jaar hier woont ,vloeiend nederlands spreekt en het zelf uitlokt wat er gebeurt


Dus omdat jij daar reageert met die reactie probeer je het hier als waarheid te verkopen??

De rest van de reacties zijn gelukkig zeer negatief over het optreden.
| #181344 | 28-05-2012 13:23 | Make_over
Ongelooflijk tuig die stadswachten, ze zijn volledig het pispaaltje en gefrustreerd. Weg ermee. En dan in de ongeorganiseerde mierenhoop die het CS is, door de aannemersmafia in aannemersparadijs Amsterdam mogelijk gemaakt, een onschuldige fietser pakken, jezus. Goor fascistisch tuig, je ziet wie daar weer mee dweept hier ook.
Make_over's avatar
| #181347 | 28-05-2012 14:21 | Nico de Geit
@ Make_Over

Hou je niet van negerinnen? Ik vind ze meestal wel schattig.
Nico de Geit's avatar
| #181352 | 28-05-2012 16:29 | Make_over
Onzin om een stadswacht die 3 euro per uur verdient eruit te pikken natuurlijk. Maar ga geen wantoestanden lopen verdedigen.
Make_over's avatar
| #181355 | 28-05-2012 17:12 | Nico de Geit
@ mAKE_oVER

Wat moet er volgens jou gebeuren als iemand die een overtreding maakt weigert zich te legitimeren?
Nico de Geit's avatar
| #181357 | 28-05-2012 17:20 | Make_over
even waarschuwen, praten.
Make_over's avatar
| #181362 | 28-05-2012 17:36 | Nico de Geit
@ Make_over

Ok, en dan begint hij te schelden en om zich heen te slaan en laat weten gewoon te doen waar hij zin in heeft en zich door niemand de wet voor laat schrijven. Of hij brabbelt wat Italiaans en doet net alsof hij gek is. En dan?
Nico de Geit's avatar
| #181363 | 28-05-2012 17:40 | Nico de Geit
Ik vind het verontrustend dat er zoveel mensen zijn die niet snappen hoe ons rechtssysteem in elkaar zit.

Als je een overtreding maakt kun je een boete krijgen. Om een boete uit te schrijven heeft de agent jouw id nodig. Als je die niet bij je hebt moet je mee naar het bureau. Als je staande wordt gehouden en je verzet je dan werken ze je mogelijk tegen de grond en krijg je handboeien om.

Waarom werkt die vent niet gewoon mee?
Nico de Geit's avatar
| #181364 | 28-05-2012 17:44 | Make_over
Omdat hij weet dat een ausweiss iets met fascisme te maken heeft misschien?
Make_over's avatar
| #181366 | 28-05-2012 17:50 | Make_over
En omdat onredelijke situaties om verzet vragen. Daarom.
Make_over's avatar
| #181379 | 28-05-2012 20:04 | Nico de Geit
Een verzetsstrijder dus. In de 2e wereldoorlog was het goed om fascisten af te maken hebben ze mij op school geleerd, jezelf verzetten tegen autoriteit is nobel. Misschien krijgt de verzetsheld een krans van de Koningin.

Maar het kan ook heel anders in elkaar zitten: Misschien is meneer gewoon een smerige racist, een Italiaanse fascist, die niet door een negerin op zijn vingers getikt wil worden en daarom zo'n stampij maakt.
Nico de Geit's avatar
| #181380 | 28-05-2012 20:10 | Patman
Ik ken weinig mensen zo wereldvreemd als Nico. Ongekend. Moet een toneelstukje zijn :)
Patman's avatar
| #181382 | 28-05-2012 20:49 | Make_over
Ken jij die gozer? Meent hij dat? Zou hij dat ook zeggen als hij een looprek had?
Make_over's avatar
aanmelden / inloggen