Door community (initieel ragna), Op don 8 jan 2009 21:56, 31 reacties, nieuws

Zware rellen in Oslo, traangas, brandbommen.

Vandaag zijn er in de namiddag na een pro-israel demonstratie in het centrum van Oslo zware rellen uitgebroken . De pro-israel demonstratie van ong. 200 mensen, werd omringt door duizenden tegendemonstranten.



De demonstraties vonden rond de regeringsgebouwen plaats. Daar werden de pro-israel demonstranten toegesproken door Siv Jensen, de leider van de FRP Partij (een soort vvdcda kruising, pro EU, pro Israel). Veiligheidsdiensten vrezen voor een aanslag op haar vanwege haar pro israelische standpunten. (ong. te vergelijken met Verhagen, maar dan duidelijker.). Oslo baadde in traangaswolken, die zelfs de politici de regeringsgebouwen uitdreven. Er zijn tientallen arrestaties verricht, en een aantal gewonden gevallen. Enkele pro isrealdemonstranten die een israelische vlag droegen zijn ook gewond geraakt. Israelische vlaggen werden zonder pardon verbrand. De politie werd o.a. bekogeld met stalen hekken, vuurpijlen, stenen, glazen flessen. Diverse politieauto's zijn kompleet vernield.

Hierna vertrokken circa 200 demonstranten naar de israelische ambassade, en raakten daar opnieuw slaags met de politie, die dag en nacht de ambassade bewaakt. Na bekogeld te zijn met stenen, tegels en dakpannen, dreef de politie ook deze demonstratie uit elkaar met traangas.

De burgemeester van Oslo verklaarde dat zijn stad inmiddels meer lijkt op een oorlogszone. Eerder op de dag zei diezelfde burgemeester dat het hem een goed idee leek de Israelische ambassade in het centrum van Oslo te verhuizen naar een andere plek, "zonder buren". Volgens de politie zijn het de zwaarste rellen sinds de jaren 80.

beeld: hier, hier

Later in de avond namen de rellen af. Nadien ontstond er een grote fakkeltocht met tienduizenden mensen.

Verder zijn er bijna dagelijks tientallen vreedzame demonstraties in het hele land.


mooi beeld hier
Annotaties:
| #54506 | 08-01-2009 23:25 | tomnl
Tja waarom laten ze dit soort demonstraties dan toe, dat is hetzelfde als een pro-extreem rechtse demonstratie laten organiseren in december '45.
| #54513 | 08-01-2009 23:33 | Donkerdoorn
waarom laten ze dit soort demonstraties dan toe


Ze??? Iedereen heeft recht op meningsuiting...
Donkerdoorn's avatar
| #54514 | 08-01-2009 23:36 | Inanna
Dank je wel, Ragna.
Dat belooft dan weer veel goeds voor de pro-Israël rally van a.s. zaterdag, pardon, a.s. vrijdag in Amsterdam, pardon (hik...), Den Haag.

Moge de Zionistische Beweging in hun eigen sop gaar koken. Deze oorlog tegen de Palestijnen gaat niet alleen over lijken, maar vooral over GAS.

Hamas, Hamas, de Joden stelen GAS!
Inanna's avatar
| #54521 | 09-01-2009 00:30 | Johnito
Ik heb hier geen goed gevoel over. Het is makkelijk om te zeggen dat er wellicht provocateurs aan het werk zijn, zoals dat zo vaak het geval is. Maar los daarvan heb ik al een tijdje het idee dat de rellen in Griekenland (waar onlangs een Israëlische vlag de hens in ging) het begin zullen blijken van een bijzonder onrustig jaar in de Europese straten, omdat slechts één provocatie genoeg is om een cocktail van politieke en economische issues gedrenkt, in benzine te doen ontbranden.

Dat maakt de discussie over de Gaza-oorlog ook bijzonder tricky. Ultra-gevoelig onderwerp in een tijd waarin modetermen als islamofascisme opgeld doen, waarin de economie bijzonder instabiel is en waarin een demonstrerende politicus persona non grata is bij een Auschwitz-herdenking.

Ik zou echt iedereen die al actievoerend Gaza steunt op het hart willen drukken: hou je handen thuis, en laat je nooit provoceren, vooral niet door die gast in het zwart met een flesje, die het hardst de dingen schreeuwt waar jij het mee eens bent, en het stoerst de ME uitdaagt.
Johnito's avatar
| #54522 | 09-01-2009 00:32 | Johnito
En ook in Utrecht was het onrustig, al was dat gelukkig onvergelijkbaar met Oslo.
Johnito's avatar
| #54525 | 09-01-2009 00:54 | sxeptix
Sluit me aan bij DD en Johnito: vrijheid van meningsuiting moet vooral gewaarborgd worden voor mensen die een minderheidsstandpunt uitdragen.

De hoeveelheid mensen die voor of tegen een bepaald standpunt zijn zegt helemaal niets, dan kunnen we hier ook wel inpakken... GeenStijl heeft meer lezers en heeft dus gelijk.
sxeptix's avatar
| #54537 | 09-01-2009 04:25 | komodo
Het is makkelijk om te zeggen dat er wellicht provocateurs aan het werk zijn, zoals dat zo vaak het geval is.


Is een pro israel domonstratie niet provocerend in zichzelf ? In deze tijd bedoel ik, terwijl de moordpartij gaande is ?

Ik vind het op z'n minst afschuwwekkend dat er mensen zijn die willen opkomen voor het recht van een land om een volk te mogen opsluiten en uitmoorden.

Is het niet gewoon een demonstratie tegen de menselijkheid waar iedereen zich aan zou moeten ergeren op zijn minst ?

Ik denk 't wel.
komodo's avatar
| #54539 | 09-01-2009 09:03 | ragna
Het is makkelijk om te zeggen dat er wellicht provocateurs aan het werk zijn, zoals dat zo vaak het geval is.


Nee, ik heb niet het idee dat er provacateurs aan het werk zijn. Wel wat reljeugd wat er tussendoor loopt. Gearresteerden bij zulke demonstraties worden meestel de dag erop weer vrijgelaten. Je moet niet vergeten dat Noorwegen al jaren een goede band heeft met de Palestijnen, en ook het enige land in het westen is wat gewoon contact heeft met Hamas. In de Noorse politiek is er geen sprake van dat Israel anders behandeld word dan andere landen.

Daarnaast heeft de regering al een aantal keren keihard uitgehaald naar Israel, en er worden massa's met hulpgoederen en geld en doktoren naar Gaza gestuurd, met daarbij de politieke druk erop ze ook binnen te laten in de strook.. Vele maatschappelijke organisaties en ook de Noorse kerk hebben de israelische terreur ook scherp veroordeeld, en bovendien Israel per obenbare brief volledig aansprakelijk gesteld voor de escalatie en de slachtpartijen.
ragna's avatar
| #54543 | 09-01-2009 09:48 | ragna
Update:

De poilitie zegt tevreden te zijn over hoe gisteravond verlopen is. Gisteravond vonden de geweldadigste demonstraties in 30 jaar plaats in Oslo. Er zijn 34, vooral jongeren gearresteerd, 6 gewonden gevallen, waarvan 5 politie, die behandeld moesten worden. De materiele schade in het centrum van de stad is groot.

De politie zegt zich nu voor te bereiden op nieuwe demonstraties zaterdag.
ragna's avatar
| #54572 | 09-01-2009 13:06 | Johnito
@Komodo:
"Is een pro israel domonstratie niet provocerend in zichzelf ? In deze tijd bedoel ik, terwijl de moordpartij gaande is ?"


Natuurlijk. Maar het mág gelukkig. En de kunst is juist om je niet uit de tent te laten lokken.

@ragna:
Nee, ik heb niet het idee dat er provacateurs aan het werk zijn. Wel wat reljeugd wat er tussendoor loopt.


Loopt er altijd tussendoor. Dat is juist het hele punt. Er hoeft maar één professional tussen te lopen, met als opdracht de demo in een kwaad daglicht te zetten, hetzij om politieke redenen, hetzij om hard en repressief in te kunnen grijpen als politie.

Ik zeg niet dat dat in Oslo het geval was, maar er zijn zat rellen geweest bij demonstraties in de hele wereld, waar dit wèl het geval was.
Johnito's avatar
| #54573 | 09-01-2009 13:11 | yelamdenu
Johnito heeft dat proces geloof ik eens op zijn blog vastgelegd. :-)
yelamdenu's avatar
| #54615 | 09-01-2009 18:46 | Rogier
Vond de politiehonden wel erg provocerend tegen die mensen die gewoon achter hek stonden.
Rogier's avatar
| #54644 | 10-01-2009 10:03 | noor (ongeregistreerd) toon reactie
| #54645 | 10-01-2009 10:31 | ragna
Het cda-vvd is in de laatste jaren een stuk rechtser geworden in nederland. Er is geen sprake meer van dat het cda een middenpartij is. Het hele spectrum is opgeschoven naar rechts, en een flink stuk ook. Vandaar dat ik de vergelijking een juiste vind.
ragna's avatar
| #54646 | 10-01-2009 10:38 | ragna
@noor
En ik zou me ook zorgen maken voor de toekomst, maar dan als de FRP in de regering terecht komt. De rechtse partijen hebben met hun ideologien in de meeste landen bewezen tot ellende te leiden, fascistische trekjes te vertonen, en democratie tot een inhoudsloos woord gemaakt . Overigens is er op links ook van alles aan te merken, maar de vrije markt religie , en de angstpolitiek van rechts heeft inmiddels op vele fronten bewezen failliet te zijn, en armoede en verschillen tussen mensen aan te wakkeren.
ragna's avatar
| #54648 | 10-01-2009 11:12 | Toevallige lezer (ongeregistreerd) toon reactie
| #54649 | 10-01-2009 11:34 | noor (ongeregistreerd) toon reactie
| #54652 | 10-01-2009 12:16 | CitySurfer
Democratie hier democratie daar.
Holy mozes de indoctrinatie heeft echt enorm goed gewerkt.
Op een gegeven moment zal de burger zelf de overheid om beperkingen smeken: democratie.

Natuurlijk willen machtnemers democratie. Want dan kan je voor verkiezingen gouden bergen beloven en na de verkiezingen uit stelen gaan.
Het Idols volk heeft een maximale geugen van 4 jaar, dus na 4 jaar kan het spel weer opnieuw beginnen: WIJ EISEN DEMOCRATIE.....

Zijn jullie dom of zoiets ?

Democratie houdt in: u bent niet meer gemachtigd om zelfstandige besluiten te nemen.
U staat onder curatele en MOET derden namens u besluiten laten nemen.

Vrijheid houdt in dat u uw leven indeelt volgens uw eigen levensovertuiging en doet wat u wenst zolang u uw medeburger niet direct benadeeld.

Waarom willen jullie gedwongen te worden te doen wat de grootste groep u oplegt ?

De voorspellingen van Orwell kloppen echt: De burgers
zullen de overheid smeken om beperkende maatregelen.
De overheid hoeft ze niet eens op te leggen.
Zelfs Zaploggers smeken erom........
(SMS Democratie naar 0900-457845 @ 67% van uw inkomsten)
| #54654 | 10-01-2009 12:16 | yelamdenu (ongeregistreerd) toon reactie
| #54661 | 10-01-2009 13:07 | noor (ongeregistreerd) toon reactie
| #54664 | 10-01-2009 13:20 | ragna
@noor.

Tijd dat je je eigen hersens een gaat gebruiken, in plaats van het napapegaaien van doorzichtige neocon progpaganda.

Tuurlijk heeft Israel rechten. Dat geld voor alle landen. Genocide is echter geen recht, apartheid is geen recht, concentratiekampen maken is geen recht, mensen uithongeren is geen recht. Ook dat geld voor alle landen.
ragna's avatar
| #54673 | 10-01-2009 16:12 | ragna
En opnieuw beginnende rellen vandaag, nu bij de Israelische Ambassade. Na een vreedzame demonstratie trokken meerdere duizenden mensen naar de Ambassade. Rond half vier vanmiddag begint het uit de hand te lopen, en wordt er vuurwerk afgeschoten op de politie.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.6427157

http://www.dagbladet.no/2009/01/10/nyheter/innenriks/gaza/krigen_i_gaza/hamas/4322408/
ragna's avatar
| #54677 | 10-01-2009 16:21 | ragna
En nog meer beeld (met updates) van de demonstraties vandaag.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=550073
ragna's avatar
| #54757 | 11-01-2009 14:35 | Patman
Wanneer gaan we hier nou eens rellen, in Nederland?

Dit moet echt wel het meest ingeslapen volk ter wereld zijn hier in Nederland.
Patman's avatar
| #54759 | 11-01-2009 15:02 | Anarchiel
@ Warp11

Wij Nederlanders zijn waarschijnlijk een van de meest laffe volkjes die je maar kunt vinden. Sommigen proberen dat nog wel eens te verdoezelen door de term "tolerant" te gebruiken maar da's uiteraard grote onzin. We zijn verschrikkelijk laf en hebben als bevolking geen ruggengraat en voelen ons blijkbaar veilig bij wat onze "leiders" voor ons verzinnen, al gaat dat volledig tegen elke vorm van gezond denken in. Bizar.

En maar klagen en maar zeiken. En vervolgens weer verder inleveren. En dan nog meer klagen en zeiken. En nog verder inleveren. Ik durf te beweren dat Nederland het eerste land zal zijn dat in Europa verworden is tot volledige politiestaat. Zonder rellen, zonder protest, gewoon hoog met de anus de lucht in en keihard anaal uitgewoond worden door oorlogszuchtige geestesgestoorden (inderdaad, onze politici). Zoals het de Nederlander betaamt, want rebellie is ons echt niet aan te rekenen. Als makke schapen naar het slachthuis. Kansloos.
Anarchiel's avatar
| #54761 | 11-01-2009 15:30 | ragna
@warp

Ik durf te beweren dat Nederland het eerste land zal zijn dat in Europa verworden is tot volledige politiestaat.


Helemaal mee eens. Het gros van de nederlandse bevolking zijn inderdaad kansloze zeurders. Niet voor niets ben ik enkele jaren terug vertrokken, er is niet tegen een overheid op te boksen met de algemene nederlandse instelling. Zeer opvallend is het dat je als je gaat emigreren, en dat weet ik uit eigen ervaring, maar ook van andere emigranten, je er door een deel van die zielepoten nog op aangekeken word ook, dat je een soort zinkend schip verlaat. Terwijl ze zelf te beroerd zijn om actie te ondernemen , en hun hele leven maar klagen.

Het land is doodgepolderd, zit vol met mensen die in hun portomonnee wonen, en zit zonder het te beseffen wel degelijk onder de plak van een zeer sterk maatschappelijk zelfreinigend "door de overheid aangesmeerd moreel aanvaardbaar gedrag." Er is geen enkele ruggegraat te vinden, en als er al eens verzet ergens tegen is, is dat weer gekanaliseerd tot een vorm waar de overheid lachend een glas champagne op drinkt.

Het is zo van belang de aangegeven wegen om onvrede te uiten links te laten liggen, en alternatieve vormen te bedenken. De geplaveide weg leid tot niets. Het is bv. van de gekke dat mensen die ergens tegen willen demonstreren daar eerst een vergunning voor aan gaan vragen. Een demonstratie organiseer je gewoon, klaar uit. Who cares wat een overheid daarvan vind.
ragna's avatar
| #54764 | 11-01-2009 16:10 | yelamdenu (ongeregistreerd) toon reactie
| #54765 | 11-01-2009 16:16 | chefbram
@ ragna:

Alsof ik mijzelf hoor praten..., cool.
Ben zelf ook geëmigreerd. Nederland is een suf staatje aan t worden waar alle trucjes van de NWO eerst worden uitgeprobeerd...

Elk volk krijgt toch de leiders die zij verdienen of iets dergelijks??
chefbram's avatar
| #54773 | 11-01-2009 19:16 | ragna
@chefbram

Ja, nederland loopt voorop! En dat word dan als iets positiefs uitgelegd........
ragna's avatar
| #54774 | 11-01-2009 19:19 | ragna
@yelamdenu

Je hoeft geen vergunning aan te vragen voor een demonstratie.
Misschien dat je het moet melden ofzo.
Een burgemeester kan een demonstratie die is aangekondigd wel verbieden, dat wel.


Was maar een voorbeeldje. Ik ben van mening dat een demonstratie zonder burgelijke ongehoorzaamheid een lachertje is, of je moet het tijdenlang, met een hele grote groep, dag in dag uit volhouden. Er zijn echter veel meer manieren te bedenken om een beleidssysteem te kraken. Uiteindelijk draait een beleidssysteem alleen maar bij medewerking van burgers.
ragna's avatar
aanmelden / inloggen