ZapLog-dossier: brandstofprijs

Alle artikelen met dit trefwoord

Gerelateerde discussie

Alle gerelateerde trefwoorden

RSS-feed voor dit trefwoord

Bijna één op tien Amerikaanse gezinnen heeft geen wagen meer

din 25 feb 2014 11:03
In de Verenigde Staten bezit inmiddels al 9,2 procent van de gezinnen geen eigen wagen meer. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of Michigan op basis van cijfers van twee jaar geleden. Vijf jaar voordien bleek 8,7 procent van de Amerikaanse gezinnen niet over een eigen auto te beschikken. De onderzoekers voegen er aan toe dat in eenentwintig van de dertig grootste Amerikaanse steden steeds meer inwoners over geen persoonlijke auto blijken te beschikken. De trend...

Voedsel- en brandstofsubsidies zijn onhoudbaar

zat 20 jul 2013 21:44
In veel landen geeft de regering subsidie op voedsel en brandstof. In de VS is een subsidieprogramma dat voedsel betaalbaar houdt voor de allerarmsten: het heet SNAP (Supplemental Nutrition Assistance Program). Daar is op zich niets verkeerds aan: in Nederland kennen we ook sociale voorzieningen en bijstand. Maar in de afgelopen jaren is het aantal Amerikanen dat gebruik maakt van deze voedselbonnen met 12% per jaar gestegen. Het is de stijging, die deze vorm van subsidie op de lange duur...

De Britten rijden minder kilometers en kopen minder auto's

zon 6 mei 2012 15:15
Door de hoge brandstofprijs, de oplopende werkeloosheid en de dalende koopkracht rijden de Amerikanen steeds minder. In Groot-Brittannië zie je hetzelfde verschijnsel: er worden steeds minder kilometers gereden. De daling van het aantal kilometers is vooral duidelijk te zien in Londen: Ik heb er nog een andere grafiek bij gezocht: het aantal auto's per 1000 inwoners. Die gegevens worden bijgehouden door Eurostat. In 2005 waren er 471 auto's per 1000 Britten. In 2009 was dat al...

De Amerikanen maken minder auto’s en minder kilometers

din 21 jun 2011 18:51
Sinds de recessie van 2008 hebben veel Amerikanen geen geld meer voor een nieuwe auto. De sloopregeling van Obama, Cash for Clunkers, hield de autoverkopen nog enigszins op peil. Maar door de stijgende voedsel- en brandstofprijzen zakt de verkoop van nieuwe auto's weer in. De werkeloosheid in de VS is opgelopen tot boven de 9%. Al die werkelozen hoeven niet meer met de auto naar hun werk. Ze hebben bovendien geen geld meer voor pretkilometers. Het gevolg is dat er in de VS minder...

Olieprijs en economische recessies

vri 6 mei 2011 11:22
Stuart Staniford schreef op zijn weblog over het verband tussen hoge olieprijs en economische recessies. Staniford legt uit dat een hogere energieprijs op den duur voor bepaalde groepen mensen onbetaalbaar wordt. In 2007/2008 was het de grote groep Amerikanen met subprime-hypotheken, die de combinatie van woonlasten en hoge benzineprijzen niet meer konden opbrengen. De hoge brandstofprijs leidde ertoe dat zoveel hypotheken niet meer werden afgelost, dat het hele financiële kaartenhuis begon...

Brandstofprijs veel te laag

din 29 maa 2011 17:19
De verkoop van de Jeep Wrangler, één van de grootste brandstofslurpers, is ingestort. Tijd voor de genadeslag.Automobilisten klagen steen en been over de hoge benzineprijs, maar er rijden nog veel te veel brandstofslurpende PC Hooftstraat-tractoren op de weg. Tijd voor flink wat extra accijns op de benzine en diesel. Aardolie: het eindspel Aardolie, zo wordt steeds meer duidelijk, wordt schaars. Niet dat alle aardolie ooit op zal zijn, maar op een gegeven moment kost het meer energie om de resterende aardolie uit de rots te persen dan het oplevert om de aardolie op te stoken: een negatieve EREOI....

Benzine prijs 2 euro 15 ok? 43% duurder?

woe 13 jan 2010 17:42
Kijk ik weet niet wat die nieuwe kilometerheffing precies in gaat houden. Wat ik wel begrijp - maar als uitgangspunt zeker niet mee eens ben - is dat de overheid wil voorkomen dat we elektrisch "gratis" gaan rijden (want dan kunnen ze de brandstof moeilijker heffen) en ze willen weer meer belastinginkomsten. Dus met een paar kwartjes van Kok op de benzine prijs kom je er niet. Hoe kun je nu een Multiplier toepassen? (vermenigvuldigingsfactor). Denk voortaan als je hoort dat de...

Hoeveel auto’s hebben we eigenlijk nodig ?

zat 11 apr 2009 18:09
Chrysler en General Motors hebben grote leningen gekregen van de Amerikaanse overheid op voorwaarde dat ze plannen maken om te reorganiseren en zuinigere auto's te gaan maken. Die plannen zijn in eerste instantie verworpen door de Amerikaanse en de Canadese regering onder andere omdat de autofabrikanten uitgingen van nogal onrealistische cijfers over toekomstige autoverkopen. Chrysler heeft tot eind april de tijd gekregen om nieuwe plannen in te dienen. GM zelfs tot eind mei. Ondertussen...

Spanje verlaagt maximum snelheid , zet de verwarming lager en de airco uit

vri 1 aug 2008 14:10
De Spaanse regering heeft een ambitieus plan gelanceerd om energie te besparen. De airco moet minder hard loeien; in de winter mag de verwaming niet hoger dan 21 graden. Commerciële vluchten mogen ook via militaire routes vliegen en de maximumsnelheid op tweebaanswegen wordt verlaagd naar 80 km/h. De regering gaat dit op eigen houtje invoeren, zonder zich af te vragen of Brussel het wel goed vindt. In Nederland zou zoiets nooit kunnen want het is in strijd met Europese regels of het...

Heeft de luchtvaart nog toekomst ?

maa 28 jul 2008 07:57
Peakoil is een feit. De olieprijs is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. De luchtvaartsector krijgt een flinke rekening gepresenteerd omdat vliegtuigen nu eenmaal enorme hoeveelheden kerosine verbruiken. Wekelijks kun je berichten lezen over dalende winsten, oplopende verliezen en over het schrappen van vluchten. Bezuinigen op overheadkosten of op brandstofverbruik kan haast niet meer. Veel maatschappijen vliegen al met moderne zuinige vliegtuigen. Megafusies en samenwerkingsafspraken...

Biobrandstoffen zeer duur en niet goed voor milieu aldus OESO

don 17 jul 2008 10:47
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, OESO, stelt in een rapport dat gisteren werd gepubliceerd dat biobrandstoffen zijn niet zorgen voor minder broeikasgassen in de atmosfeer en dat biobrandstoffen onnodig duur zijn. Volgens de OESO is het gebruik van biobrandstoffen vooral kostbaar door stimulerende belastingmaatregelen en handelsrestricties. deze kosten bedragen naar schatting25 miljard dollar (14,4 miljard euro) per jaar. Het gebruik van biobrandstoffen verlaagt...

Vliegvakantie wordt peperduur

don 10 jul 2008 18:14
Als je nog redelijk goedkoop naar een ver land op vakantie wilt, doe het dan deze zomer. Na de zomer worden alle reizen 100 tot 200 euro per persoon duurder. De prijsstijgingen zijn het directe gevolg van explosief stijgende kosten door o.a. brandstoftoeslag en vliegtaks. In de prijzen van dit zomerseizoen is de dure brandstof nog niet doorberekend omdat de luchtvaartmaatschappijen hun brandstof al inkochten toen de prijs nog bijna de helft lager was. Bij vertrek na 1 november telt de hoge...

Autorijden wordt te duur, binnenkort minder files

din 8 jul 2008 22:09
In Nederland gebeurt alles 10 jaar later. Maar in de VS is het al meetbaar. Door de gestegen brandstofprijs en misschien ook wel omdat de Amerikanen gewoon minder te besteden hebben, rijden ze minder kilometers. In Den Haag mekkeren ze nog een tijdje door over de kilometerheffing en de gevolgen die dat zal hebben voor de koopkracht. "Water under the bridge", dunkt me. Tegen de tijd dat de kilometerheffing ingevoerd gaat worden is de brandstof nog duurder en hebben de Nederlanders nog minder te...

Schiphol moet inkrimpen in 2008

don 3 jul 2008 15:14
Dit jaar zal het aantal reizigers en het aantal vluchten op Schiphol kleiner zijn dan in 2007. Het is pas de derde keer in de geschiedenis van de luchthaven dat er geen groei zal zijn. De vorige keren was dat in 1979 na de tweede oliecrisis van en na het uitbreken van de Irakoorlog in 2003, in combinatie met de wereldwijde SARS-crisis. De Volkskrant wijdt er op de voorpagina vandaag een artikel aan. De verslaggever Michiel Haighton zal wel een beginnende stagiair zijn want hij noemt de nieuw...

Waar blijft de hittegolf ?

maa 23 jun 2008 20:51
Het IPCC voorspelde ons dat door de stijgende CO2-concentratie in de lucht de temperatuur zou blijven stijgen. Maar het valt allemaal een beetje tegen. Het is dit jaar nog niet boven de 30 graden geweest en ook de komende week zal dat niet gaan gebeuren. In het jaar 2007 was er maar 1 tropische dag (boven de 30 graden). Het gemiddelde is 3 tropische dagen en als we de voorspellingen van het IPCC mogen geloven, dan zouden we juist meer dan 3 tropische dagen per jaar krijgen .... toch. Is de...

De werkelijke reden waarom we biobrandstoffen moeten gebruiken.

don 12 jun 2008 21:43
Ik kan wel een samenzweerderig stukje schrijven op Zapruder. Maar ik had geen idee dat ik zo dicht bij de waarheid zat. Amerikaanse regeringsmedewerkers vertellen doodleuk dat de benzineprijs zo laag gebleven is omdat men tegenwoordig bioethanol toevoegt aan de benzine. Maisboeren in de VS krijgen subsidie uit Washington om de grondstof voor die ethanol te verbouwen. De belangrijkste reden lijkt niet te zijn het verlagen van de CO2-uitstoot, maar het laag houden van de benzineprijs. The...

Toekomstperspectief voor vrachtwagenchauffeurs

don 12 jun 2008 08:58
De beroepschauffeurs zijn boos over de hoge brandstofprijzen en de extra accijns. Dat is een beetje raar, want net als de luchtvaartmaatschappijen een brandstoftoeslag in rekening brengen, kunnen ook de vervoerders hun tarieven wat verhogen i.v.m. de gestegen kosten. Grote transportondernemingen zullen dat zeker doen, anders komen ze in de rode cijfers. Zelfstandige chauffeurs zullen dat ook moeten doen. De aangekondigde acties zijn slechts een uitlaatklep voor de frustratie. De overheid zal...

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in problemen

don 5 jun 2008 13:22
Twee berichtjes om de penibele situatie van de luchtvaart te illustreren. NEW YORK - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines schrapt drieduizend banen en krimpt zijn binnenlandse vloot in met 67 toestellen. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Het bedrijf wil zo de scherpe stijging van de brandstofprijs opvangen. NEW YORK - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines dunt zijn vloot uit met in totaal honderd vliegtuigen. Het bedrijf schrapt daarbij tussen de...

No more fear of flying: luchtvaartsector in crisis

din 3 jun 2008 14:58
Ik vraag me af hoe de luchtvaartsector er over 10 jaar uit ziet. De luchtvaartindustrie is er beroerd aan toe. Stijgende brandstofkosten en een dalend consumentenvertrouwen zullen de komende maanden een bloedbad aan te richten onder luchtvaartmaatschappijen. De totale kerosinerekening van alle luchtvaartmaatschappijen die bij IATA zijn aangesloten, was 40 miljard dollar in 2002. Als de prijs van ruwe olie lang op het huidige niveau, rond de 130 dollar per vat, blijft staan, loopt dat bedrag...

Tekens aan de wand.

maa 2 jun 2008 20:08
De huizenprijzen in de VS zijn nog verder gedaald. Geloof je nog steeds dat de prijzen in Nederland niet zullen dalen ? American Airlines schrapt in het najaar 10% van zijn binnenlandse vluchten. De tweede nationale luchthaven is voorgoed van de baan. Het aantal gereden kilometers is in de VS in de maand april met 4,3% gedaald. Denk je nog steeds dat we in Nederland meer snelwegen moeten aanleggen ? In Azië beperken regeringen de subsidies op brandstof. De prijsstijging aan de pomp...

Dure kerosine is goed

vri 30 mei 2008 12:11
De hoge brandstofprijs leidt tot een enorme crisis in de luchtvaart. Alleen de sterkste airlines zullen overleven. Consternatie in Groot-Brittanië. Good old British Airways heeft voor de tweede keer deze maand de brandstoftoeslag op lange trajecten verhoogd. Het was de veertiende keer sinds de introductie van de toeslag in 2004. Bovenop een ticket voor vluchten die langer dan negen uur duren komt nu een brandstoftoeslag van 218 pond (277 euro). Het is een merkwaardig fenomeen in de...

Dure kerosine brengt luchtvaart in de problemen

don 8 mei 2008 13:14
Door de stijgende olieprijs, wordt ook de kerosine duurder. Het afgelopen jaar steeg de prijs van vliegtuigbrandstof met 80%. Wereldwijd raken luchtvaartmaatschappijen in de problemen. Door brandstoftoeslag aan de passagiers door te berekenen kan men de ergste nood lenigen, maar door de prijsstijgingen zal het aantal passagiers langzamerhand gaan afnemen. De groei stokt. De fusie tussen Delta en NorthWest was al een teken dat de brandstofprijs maatschappijen in problemen brengt. Alitalia...