ZapLog-dossier: fyra

Alle artikelen met dit trefwoord

Gerelateerde discussie

Alle gerelateerde trefwoorden

RSS-feed voor dit trefwoord

DE IRONIE: Moederbedrijf Fyra in beeld voor bouw Nederlandse JSF’s

din 15 jul 2014 14:18
Hetzelfde industriële Italiaanse conglomeraat dat eerder de mislukte Fyra-treinstellen leverde aan de NS, Finnmeccanica, is nu ook in beeld voor de bouw van de Nederlandse Joint Strike Fighter (JSF). De Fyra werd gemaakt door AnsaldoBreda. Ondanks eerdere problemen met de bouw van de Fyra lijkt Finnmeccanica er ook met de productie van de JSF vandoor te gaan. Dochterbedrijf Alenia Aermacchi is vastberaden naast de Italiaanse F35's ook de Nederlandse exemplaren in elkaar te sleutelen op de...

Ook Fyra-vervanger flopt

din 8 apr 2014 19:38
NS haalt IC direct-treinen van het spoor ... Problemen met stroomtoevoer naar locomotief De NS heeft dinsdag heeft alle 18 IC-direct treinen van het spoor gehaald. De vervangers van de Fyra reden op het hsl-traject tussen Amsterdam en Breda. Na het Fyra-debacle blijkt er nu ook het een en ander mis met de IC-direct treinen. De NS heeft problemen met de stroomtoevoer naar de locomotief geconstateerd. De Canadese bouwer Bombadier onderzoekt nu de achttien locomotieven. Zolang dit duurt rijdt...

Brief aan Bert Meerstadt

maa 10 jun 2013 07:24
Het Fyra project is behoorlijk mislukt. En als er iets mislukt, dan is daar iemand verantwoordelijk voor. Het is belangrijk om te weten wie, want die kunnen we dan gaan bashen. Dus gaan we met een parlementaire enquête op zoek naar een schuldige. Ik vind het heel verstandig dat u de uitkomst daarvan niet afwacht en alvast heeft aangekondigd op te stappen. ...

Corruptie bij verkoop Fyra?

vri 7 jun 2013 12:32
Uit een geheim rapport van de NMBS blijkt dat de Italiaanse bouwer van de Fyra de prijs van de trein op het allerlaatste ogenblik en om een onverklaarbare reden spectaculair de hoogte in dreef. De prijs die de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de Fyra vroeg in de laatse fase van de openbare aanbesteding voor een hogesnelheidstrein tussen België en Nederland steeg onverklaarbaar, zo meldde de NOS op basis van een rapport dat de Nederlandse openbare omroep NOS heeft kunnen inkijken....

NS-controleur Fyra twittert over luxueus leventje / Kosten Fyra voor de belastingbetaler: 600 mln

don 6 jun 2013 17:23
ROME - Een projectmanager van de Nederlandse Spoorwegen (NS) die de afgelopen jaren werd betaald om in de Italiaanse fabrieken de kwaliteit van de Fyra te controleren, heeft geleefd als God in Frankrijk. ,,Geweldige baan: zon, eten en drinken ;-)" Richard de Leeuw hield als projectmanager de bouw van de Fyra in de gaten in opdracht van de NS en Belgische spoorwegen. Hij heeft "duidelijk mooie tijden beleefd" in en rond de fabrieken in Napels en Pistoia, schrijft het Nieuwsblad. De Leeuw...

Een hogesnelheidstrein naar het tulpvormig eiland

din 4 jun 2013 10:04
img_01 Het blijkt heel moeilijk en heel duur te zijn om een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden. De belangrijkste vraag, die je moet stellen, is dan ook: Moeten we dat dan wel doen? Nederlandse politici zijn voorlopig nog niet toe aan die vraag. Nu de Fyra te gevaarlijk blijkt, moet er een alternatief komen voor de reiziger. De reiziger? Is er maar één reiziger voor die hogesnelheidstrein? Je zou het langzamerhand gaan denken. Tien jaar geleden kocht de HSA (een...

Nederlandse Kamerleden naar hoorzitting Fyra... met auto

vri 25 jan 2013 14:56
De meeste Nederlandse Kamerleden die maandag naar de hoorzitting over de falende hogesnelheidstrein Fyra in Brussel gaan, kiezen ervoor de trein zoveel mogelijk te mijden. ‘Ik wil niet het risico lopen dat ik door wat voor verstoring dan ook te laat kom', zegt SP-Kamerlid en voorzitter van de Kamercommissie Paulus Jansen. Hij gaat vanuit Utrecht met de auto naar België en stapt daar over op een pendeltrein naar Brussel. ‘Als de Fyra goed had gereden, had ik die zeker genomen. Maar dat...

Hebben we hogesnelheidstreinen echt nodig?

din 22 jan 2013 16:59
De Nederlandse hogesnelheidstrein, Fyra, blijkt een debacle. De kosten zijn hoog en er zijn te weinig passagiers om de kosten terug te verdienen. En nu blijkt tot overmaat van ramp, dat de treinen ook technische gebreken vertonen en misschien wel gevaarlijk zijn. Waarom zijn we in Nederland eigenlijk begonnen met een hogesnelheidstrein? Het lijkt erop of we ons gek hebben laten maken door ontwerpers en futurologen. Al sinds de jaren 50 dromen technici van steeds snellere treinen. In Japan...

Gênante korting voor Europarlementariërs

zat 8 dec 2012 15:18
Een gewone sterveling betaalt meer voor een treinrit Amsterdam-Brussel. Maar tot dusver reden de Europarlementariërs gratis in België. De modale treinreizigers stonden aan de klaagmuur over de dure hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam. En nu zet een speciaal voordelig tarief voor leden van het Europees Parlement kwaad bloed. Nota bene bij de parlementsleden zelf. Een rit Amsterdam-Brussel in tweede klasse zal een Europees parlementslid 27 euro kosten en is flexibel, de...

Bezuinig op de A4 of op de Fyr-A, Mel

maa 12 maa 2012 19:10
Het kabinet gaat al 18 miljard bezuinigen, op Defensie, Cutuur, Onderwijs enzovoorts. Maar het kabinet besloot dat de A4 tussen Delft en Schiedam ondanks het aanhalen van de broekriem toch aangelegd zou worden. De kosten voor de aanleg van 7 kilometer snelweg zullen oplopen tot 800 miljoen euro. Nu zitten de coalitiepartijen te vergaderen over nog meer bezuinigingen (10 miljard ??). En deze keer zal ook minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een bijdrage moeten leveren.

Openbaar vervoer kost miljarden: is dat goed besteed?

zat 19 feb 2011 10:23
[youtube]BhpKmBg8O3g[/youtube] De HSL (hogesnelheidslijn) draait met zoveel verlies dat het bedrijf dat de treinen exploiteert over een jaar failliet zal zijn. De aandeelhouders KLM en NS zijn dan hun investering van 300 miljoen euro kwijt. De klanten van KLM en NS zullen die rekening gaan voldoen... kaching... Daarna zal de overheid voor de exploitatie-tekorten gaan opdraaien. Minister Schultz van Haegen rekende er op dat de NS de komende 15 jaar 2,5 miljard voor het gebruik van de lijn zou...