ZapLog-dossier: greenwashing

Alle artikelen met dit trefwoord

Gerelateerde discussie

Alle gerelateerde trefwoorden

RSS-feed voor dit trefwoord

Greenwashing, kleding uit de plastic soep

zon 26 apr 2015 08:42
Diverse bedrijven hebben de afgelopen tijd aangekondigd kleding te maken van plastic dat uit de oceanen is opgevist. Dit is geen goede ontwikkeling. Parley for the Oceans verenigt creatieve talenten en Parley’s Vortex Project ontwikkelt technologie om garen te maken van oceaan-plastic. Zo maakt BIONIC® samen met G-Star spijkerbroeken waarin oceaan-plastic verwerkt is. Recentelijk heeft Adidas een vergelijkbaar initiatief aangekondigd, eveneens in samenwerking met Parley, “to develop...

Voor wiens belangen staat het WWF?

maa 3 nov 2014 18:53
Het WWF lijkt met twee monden te spreken. Twee weken geleden ontstond een kleine rel tussen Foodlog en het WWF in Zeist over kip.Tegelijkertijd speelt er een relletje tussen het WWF en Greenpeace over tonijn. Wie is en wat wil het WWF? Het viel verschillende mensen op. Het WWF uit zich groen en politiek correct, maar denkt er tegelijk heel anders over. Kip Toen Foodlog schreef dat de Amerikaanse WWF-coryfee Jason Clay verhalen houdt die heel nadrukkelijk verdere intensivering van de...

Nederlands Climate Smart landbouwplan niets meer dan greenwashing

woe 24 sep 2014 11:33
Die felle kritiek uitte Oxfam-Novib vanmorgen via de regionale pers op het plan dat Nederland mee naar de klimaattop in New York nam. Het Climate Smart landbouwplan zou een makkelijke strik om bestaand dubieus beleid zijn. Wat is er aan de hand? In gesprek met Annemieke van Dongen van de Persdienst zegt Sabina Voogd van Oxfam Novib dat het plan dat premier Rutte en staatssecretaris Dijksma vol trots aankondigden niets meer is dan een strik om ouderwetse Groene Revolutie plannen. Die zouden...

Fair Trade koffie schiet niet op

don 14 nov 2013 17:10
Maar 1 procent gaat naar de koffieboeren... de vele keurmerken zijn hol Keurmerken als Max Havelaar en Fair Trade zijn hol omdat van de opbrengst van maar 1 procent van een kopje koffie naar de koffieboer gaat. Dat zeggen Guido van Dijk en Mark Schalekamp donderdag in de Volkskrant. Deze week is het precies 25 jaar geleden dat Max Havelaar werd opgericht. Hoewel het merk ervoor heeft gezorgd dat Fairtrade producten op de kaart werden gezet. Meer dan veertig procent van alle koffie in de...

McDonald’s uitgeroepen tot Liegebeest 2013

zat 14 sep 2013 21:04
McDonald's is zaterdag uitgeroepen tot Liegebeest van 2013. De fastfoodketen krijgt de prijs, die bedoeld is voor het meest misleidende product, uiting of reclame over dierenwelzijn, omdat op de website van McDonald's het gebruik van plofkip wordt ontkend. Ook in een recente televisiecampagne waarin McDonald's 'eerlijk' vertelt over de achtergrond van haar rundvlees, tomaten, friet en sla, wordt de plofkip doodgezwegen, aldus dierenrechtenorganisatie Wakker Dier, die de prijs voor de vijfde...

Is schaliegas goed voor het klimaat?

zon 17 maa 2013 09:40
picture 100 Tien jaar geleden werd er beweerd dat biobrandstoffen goed waren voor het klimaat. Het Europese Parlement nam Richtlijn 2003/30/EG (ter bevordering van het gebruik van biobrandstoffen of andere hernieuwbare brandstoffen in het vervoer) aan. In de motivatie van het besluit lezen we: Een intensiever gebruik van biotransportbrandstoffen is een onderdeel van het pakket maatregelen dat nodig is ter naleving van het Protocol van Kyoto, alsook van enig ander beleidspakket ter nakoming van verdere...

Vliegen op biobrandstof of gewoon stoppen met vliegen?

zon 5 aug 2012 15:18
Voor de supermarkt waar ik werk staat een gele container waar je oud frituurvet in kwijt kunt. Prima initiatief: de container wordt ongeveer eens per maand geleegd. Het vet kan worden gebruikt als brandstof voor elektriciteitsopwekking. Maar er kan ook zeep van gemaakt worden. Sinds een jaar zijn luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd in het afgewerkte frituurvet. De KLM kondigde aan dat ze frituurvet wil gaan gebruiken als brandstof. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) ondersteunt dit...

WWF onder vuur: “De panda duldt geen kritiek!”

zat 16 jun 2012 13:06
Het imago van het Wereldnatuurfonds (WWF) kreeg een flinke deuk in Duitsland na de uitzending van de kritische documentaire 'The Silence of the Panda. What WWF isn't Saying'. De panda was razend en stapte naar de rechter. Binnenkort gaat filmmaker Wilfried Huismann in debat met WWF tijdens 'The Big Greenwash Circus' in Brussel. ...

De WakaWaka: de oplossing of deel van het probleem?

maa 9 jan 2012 19:42
Afgelopen zondag hoorde ik hoe ondernemer Maurits Groen zijn nieuwste project mocht aanprijzen in het radioprogramma Vroege Vogels.Het gaat om de WakaWaka, een klein LED-lampje met daaraan vast een zonnecel en een accu. Zoals altijd moet er eerst een probleem benoemd worden om een nieuw produkt te verkopen. Op de website wakawakalight.com kun je lezen waarom er miljoenen van dit soort lampjes nodig zijn. De WakaWaka moet de olielampjes vervangen die nu nog in de Derde Wereld worden...

Frituurvet is geen biobrandstof. Of toch wel?

woe 29 jun 2011 10:42
In november 2009 maakte de KLM een testvlucht, waarbij een van de 4 motoren draaide op een mengsel van kerosine en biobrandstof. Het leverde de KLM geen groen imago op, maar kritiek. In de berichtgeving over het biobrandstof-experiment werd gewezen op de enorme hoeveelheid landbouwgrond, die nodig is om te kunnen vliegen op biobrandstof. In maart 2010 presenteerde de KLM plannen om vanaf 2011 routinematig biobrandstof bij te mengen in kerosine. In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds...

De duurzaamheidsindustrie

maa 28 jun 2010 10:16
Duurzaamheid is gekaapt door industrie. Het begrip dat symbool zou moeten staan voor een groene toekomst is volledig overgenomen voor marketingdoeleinden. Massale greenwashing moet ervoor zorgen dat ze allemaal een graantje kunnen meepikken van de nieuwe feel-good hype. Nieuw benoemde duurzaamheids- en CO2-managers maken, ongehinderd door kennis van zaken, van het middel hun doel en dulden daarbij geen inspraak. Niet alleen in mijn bedrijf, maar in jouw bedrijf en in vrijwel elk ander (groot)...

Groene Zeepbel: stem op de kwaadaardigste greenwash campagne!

din 15 jun 2010 10:42
Groen zijn is helemaal van nu en daar spelen bedrijven graag op in door zich als duurzaam te profileren. De consument wordt steeds bewuster en kritischer als het gaat om de producten die zij koopt, de verzekering die zij afsluit en de manier waarop zij haar huis verwarmt. Een positieve tendens die helaas ook een keerzijde heeft. Marketingcampagnes worden steeds vernuftiger om de consument voor zich te winnen, waarbij er in sommige gevallen een loopje wordt genomen met de realiteit of relevante...