ZapLog-dossier: marketing

Alle artikelen met dit trefwoord

Gerelateerde discussie

Alle gerelateerde trefwoorden

RSS-feed voor dit trefwoord

Junk-medicijnen door spindoctors..

zat 27 jun 2015 09:34
De reguliere geneeskunde beroept zich op het feit dat het een ‘evidence-based’ vak is, maar de meeste onderzoeken waarop artsen hun therapie baseren zijn door marketingafdelingen gemanipuleerd. Slechts 12 procent van de medicijnen en behandelingen zijn effectief. De rest is gebaseerd op blind geloof en vertrouwen. Miljoenen Nederlanders slikken medicijnen die bij hen niet werken. Bij 57% is er geen enkel effect of zijn er zelfs nadelige gevolgen.. Tot deze vernietigende conclusies is een...

Verpakkingsleugens

maa 16 feb 2015 16:55
Gustaaf Haan startte met medewerking van de Volkskrant afgelopen week een actie om alle producten die géén (biologisch) keurmerk hebben te bestickeren. Dat kan nog een heel geplak worden in winkels. Vergroting Marketingkenner Ynte van Dam van de WUR schreef: "en het zou zomaar kunnen werken." Kunstzinnig Mogelijk geïnspireerd door de Volkskrant, of gewoon meegenomen op de golf van participatieve debunking van marketingnep presenteert Steven op Upcoming een aantal verpakkingen met links...

Adam Curtis' O Dear (Preview)

vri 2 jan 2015 13:52
...

Danone = kinderlokker

maa 10 nov 2014 19:09
We moeten minder meer eten. Dat regelt Danone, zegt Wouter Klootwijk. Maar wel klote dan, vindt hij. Er is een nieuwe verpakking van drinkyoghurt. Voor kinderen. Een dolkomisch plastic stripfiguur. Kinderlokker In de holte zit 100 gram roze Danone drinkyoghurt. En weer hebben ouders iets om tegen te vechten. Het flesje is zo leuk dat je kindje het zielsgraag hebben wil. Zegt Danone in reclame die niet bestemd is voor argeloze burgers, maar voor inkopers van de kruidenierderij. Het flesje...

GPS op je telefoon? Gewoon UMTS-mast driehoeksmeting! (video)

maa 7 okt 2013 12:14
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JFzs1XWp3yY[/youtube] ...

Een man in Japan heeft een plastic naar olie converter uitgevonden

woe 24 jul 2013 22:43
We staan eigenlijk een beetje verstomd dat er niemand vroeger op het idee gekomen is om een eenvoudige plastic-olie converter te bouwen en om daarmee de energie die in plastic zit te recupereren. Voor een video demonstratie klik op de YouTube link hierboven. Het lijkt een eenvoudige en bruikbare machine en redelijk gemakkelijk verplaatsbaar ook. Hopelijk is het niet een zoveelste hoax maar dit ziet er toch wel echt veelbelovend uit. Als het ding echt werkt zal er wel een markt openbloeien voor...

'Invloed farmaceutische industrie ongewenst hoog'

maa 11 maa 2013 13:27
Inmiddels is gebleken dat de derde- en vierdegeneratie anticonceptiepillen een verhoogd tromboserisico met zich meebrengen en dat de nieuwe antidiabetica noch bewezen effectief, noch bewezen veilig zijn. De markt van Marvelon, Femodeen, Modicon, Ministat, Diane en Yasmin zakt in elkaar door het onomstotelijk aangetoonde verhoogde tromboserisico. Aan leken is lastig uit te leggen waarom de pillen nog steeds niet van de markt zijn gehaald en waarom artsen zo slecht geïnformeerd zijn, zo stelt...

Unilever verzwijgt feiten in peperdure Becelcampagne

zat 4 aug 2012 14:28
Unilever startte deze week een massale marketingcampagne. Op donderdag stond in alle Nederlandse dagbladen een paginagrote advertentie over Becel pro-activ met plantensterolen. De multinational verzwijgt in zijn campagne bewust mogelijke risico’s en bijwerkingen van de plantensterolen in de kunstboter. De fabrikant stuurde in Duitsland alle artsen een pakket over Becel pro-activ. In een brief uit Unilever zijn bezorgdheid over de rechtszaak op 17 augustus die door Foodwatch in Duitsland is...

Science: it’s a girl thing?

vri 22 jun 2012 15:53
Brusselse reclamemakers snappen tijdgeest niet helemaal De meningen over de nieuwste Europese campagne om meisjes te interesseren voor bètastudies zijn verdeeld. De makers vinden dat ze geniaal zijn, de rest van de internetgemeenschap vindt dat niet. Het idee achter ‘Science: it’s a girl thing’ lijkt te zijn dat moleculaire wetenschappen net zo goed een meidending zijn als hoge hakken, korte rokjes en de kleur roze. Helaas schijnen ze in Brussel over het hoofd te hebben gezien dat...

‘ADHD is geen ziekte’

don 3 mei 2012 21:31
Onder kinderen is ADHD volksziekte nummer één. Het medicijngebruik ter bestrijding van de stoornis neemt al even epidemische vormen aan. Altijd-Druk-Heel-Druk is meestal geen medisch probleem. ADHD kan vaak worden voorkomen door de diagnose niet te stellen: ADHD een ziekte noemen is een denkfout. Dat zegt psycholoog en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen Dr. Laura Batstra. “Verreweg de meeste kinderen met ADHD hebben geen afwijkende hersenen,” gaat Batstra verder. “Het is een...

Kijken is kopen, neuromarketing

zon 20 maa 2011 21:22
Volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten is het een volmaakte illusie dat we bewuste consumenten zijn. 95 procent van onze koopbeslissingen maken we onbewust. Hersendeskundigen kunnen met behulp van geavanceerde apparatuur voorspellen wat we fijn, lekker, aangenaam of juist weerzinwekkend en onaangenaam vinden. Er zit, zeggen zij, zoiets als een koopknop in ons hoofd. Als je weet hoe die werkt, dan heb je de heilige graal van ons koopgedrag in handen. Fons de Poel duikt in de wereld van...

Prozac, Zoloft, Paxil, Viagra, Lipitor, Cialis en Nexium

zat 22 jan 2011 18:41
North America Selling Sickness onderzoekt de ongezonde relaties tussen de samenleving, de medische wetenschap en de farmaceutische industrie als ze hun nieuwe wondermiddelen promoten, ze verkopen niet alleen medicijnen maar ook de nieuwste begeleidende ziekten. De huidige medicijnfabrikanten financieren agressieve marketing campagnes die ontworpen zijn om het publiek bewust te maken van voorheen onbekende ziekten, of bekend onder minder dramatisch namen. Verlegenheid wordt daarmee...

Waarom we ontvankelijk zijn voor manipulatie

woe 24 feb 2010 13:13
Biologen en sociologen leren ons dat onze hersenen zich binnen kleine groepen en stammen hebben ontwikkeld. Als een voorbeeld van hoe diepgaand de omgeving van de kleine groep onze hersenen heeft beïnvloed, wijst Daily Galaxy erop: Onderzoek laat zien dat de bijval door beroemdheden een van de krachtigste manieren is om het doen van meer aankopen te stimuleren. Neurologen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam beschrijven dat onze mogelijkheid om wenselijkheid en waarde te wegen niet...

De meest misleidende cosmeticaclaims van 2009

zon 20 dec 2009 12:58
De meest misleidende cosmeticaclaims van 2009 Cosmetica wordt niet voor niets vaak aangeduid als ‘hoop in een flesje’ en ook dit jaar zijn er weer heel wat van dergelijke fantastische marketingclaims gedaan om de verkoop van deze potjes crème te stimuleren. De beroemde Amerikaanse dermatoloog Leslie Baumann wint er geen doekjes om: ze telde het afgelopen jaar in totaal negen claims die te mooi zijn om waar te zijn. Hier zijn er vier die ook voor Nederland en Europa van belang zijn. ...

'She who measures'. Zijn we werkelijk vrij, of...?

maa 16 nov 2009 18:48
Zijn we werkelijk vrij? Of zijn onze wensen niets meer dan het resultaat van de maatschappij waarin we werden geboren? Is er een manier het allemaal te ontsnappen? ...

Frankrijk wil waarschuwing op bewerkte foto's

din 22 sep 2009 13:17
Foto's en advertenties die bijgewerkt zijn om modellen er mooier uit te laten zien moeten in Frankrijk worden voorzien van een waarschuwing. Hiertoe hebben Franse parlementariërs een wetsvoorstel ingediend om de volksgezondheid te bevorderen en consumenten te beschermen, zo werd dinsdag bekend in een verklaring. De wetswijziging is niet alleen bedoeld voor foto's in kranten en tijdschriften, maar ook voor foto's op verpakkingen, in politieke campagnes en kunstfoto's ...

Telegraaf vermomt reclame als artikelen

zon 14 jun 2009 08:42
Steeds vaker betrap ik de www.telegraaf.nl op het publiceren van nep-artikelen. Ik heb het hier niet over de in slecht Nederlands geschreven en onzorgvuldige riooljournalistiek waarin deze krant doorgaans grossiert. Neen, ik praat over artikelen die geen artikelen zijn, maar ordinaire advertenties. Het fenomeen heet ‘advertorial’ (advertisement + editorial) en is komen overwaaien uit de USA. Kijkt u eens naar het volgende voorbeeld: Voorbeeld van een nep-artikel De Telegraaf suggereert...

Karmervragen over ADHD website Eli Lilly

din 2 jun 2009 19:01
Vraag 1 Wat is uw oordeel over de door multinational Eli Lilly gesteunde jeugdwebsite over ADHD waar kinderen met ADHD via een quiz «aan de pil» worden geholpen?1 Vraag 2 Hoe lang is deze website die op 25 mei 2009 door toedoen van Eli Lilly vanwege negatieve reacties uit de lucht is gehaald in de lucht geweest? Vraag 3 Vindt u zowel de vraag als het antwoord op de vragen vijf en negen van de quiz getuigen van voldoende ethisch normbesef? Vraag vijf: «Waarom zouden kinderen niet met je...

Change! Yes we......ow fuck it....whatever....

vri 22 mei 2009 19:04
...

Compacte leergang marketing voor uitvinders van ziektebeelden

zat 22 nov 2008 20:30
Chronic Cubicle Syndrome If you think you’ve got it, you’ve got it Bedenk een ziektebeeld en vooral een pakkende aanduiding daarvoor. Begin met het verspreiden van een gerucht. Mits goed aangepakt kan dit al spoedig forse proporties aannemen en onder bepaalde (doel)groepen zelfs paniek veroorzaken. Op basis daarvan bepaal je een strategie om de ontstane onrust te gelde te maken. Beperk je niet tot het internet; een en ander moet ook in druk verschijnen. Maak je verder geen zorgen over...

Slimme etalage meet interesse voorbijganger

zat 5 jul 2008 08:45
Philips heeft een patent aangevraagd op een systeem dat de aantrekkingskracht van winkeletalages kan meten. Camera’s registreren of een voorbijganger stopt, waar hij of zij naar kijkt in de etalage en hoe lang. Dat schrijft Herbert Blankensteijn in Het Financieele Dagblad. De winkelier kan het systeem zo instellen dat het winkelend publiek extra informatie krijgt als het een x-aantal seconden naar een bepaald object in de etalage kijkt. Daarmee is het effect van reclame - net zoals op het...

Centraal Beheer: Adam & Eva

don 5 jun 2008 13:21
Centraal Beheer: Adam & Eva Reclame clip van Centraal Beheer, waarin Eva ontdekt in het paradijs dat partner Adam homofiel blijkt te zijn. Uit angst voor negatieve reacties heeft men besloten de reclame-clip niet uit te zenden. Even Apeldoorn bellen..... ...

Tweeluik farmaceutische industrie

maa 28 apr 2008 20:11
Gepubliceerd op maandag 28 april 2008 In een tweeluik legt Tros Radar de marketingmechanismen bloot die fabrikanten gebruiken om Nederlanders aan de medicijnen te krijgen. Maandag 28 april wordt het eerste deel uitgezonden, waarin de programmamakers op zoek gaan naar de macht van de farmaceutische industrie. Radar wil weten of artsen bepalen of mensen ziek zijn, of dat de industrie dit doet. Eat your heart out! ...

Adam Curtis: The Century of the Self

zon 6 jan 2008 09:58
In 2002 zond BBC4 een 4-delige documentaire uit van Adam Curtis, die later ook The Power of Nightmares maakte. The Century of the Self gaat over de invloed van de psychoanalyse op de economische en politieke besluitvorming. Deze documentaire is volgens Patman de belangrijkste documentaire van deze tijd. Het politieke belang van de psychoanalyse wordt in deze documentaire inderdaad heel helder uitgelegd. Ieder deel duurt een uur. Een samenvatting per deel, met links naar informatie over de...

The century of the self - de belangrijkste documentaire van deze tijd

zat 15 dec 2007 12:58
Als jij denkt dat er nog zoiets is als vrije wil, als jij denkt dat het onmogelijk is voor een paar machtige mensen (of corporaties (of politici)) om een heel volk te beinvloeden en sturen, dan is dit jouw wake-up call. Deze BBC-documentaire laat zien welke mechanismen onze wereld op dit moment domineren en het is niet prettig om te zien. Het is namelijk geen toeval, het is geen onbewust mechanisme, het is bewust geengineered en de mate van controle dat het heeft over het volk, de massa, en...