ZapLog-dossier: privatisatie

Alle artikelen met dit trefwoord

Gerelateerde discussie

Alle gerelateerde trefwoorden

RSS-feed voor dit trefwoord

Afrika is niet arm, we stelen haar rijkdom

din 13 feb 2018 09:09
Jaarlijks gaan er miljarden aan hulpgeld naar Afrika. Er worden grote leningen verstrekt aan zich ontwikkelende Afrikaanse economieën. Wie profiteert hiervan? In dit rapport wordt gekeken naar wat Afrika binnengaat en wat eruit komt in financieel opzicht. De resultaten zijn schokkend. Afrika (qua omvang het grootste continent na Azië) is rijk aan grondstoffen. De bodemvoorraden van Congo bijvoorbeeld worden geschat op 24 biljoen dollar. De winst komt echter terecht bij buitenlandse...

De geneugten van privatisatie voor de consument

don 19 nov 2015 14:17
Wat is toch het doel van de zg smartmeters, behalve totale controle over je energieconsumptie en volledig inzicht in je gebruik, uitgesplitst in apparatuur ten behoeve van de adverteerders? Het zal velen niet verbazen dat er behalve deze voordelen voor de monopolisten nog een achterliggend doel speelt: het verhogen van je tarief op momenten dat je veel gebruikt. En laten smartmeters daar ook nog toe in staat zijn! Laat dus vooral zo'n ding installeren, als je een loeihoge en...

IMF-baas Strauss-Kahn waarschijnlijk opgevolgd door hardliner Lagarde

vri 27 mei 2011 12:40
De Franse minister van financiën Christine Lagarde heeft zich ontpopt als een koploper in de race om ex-IMF hoofd Dominique Strauss-Kahn te vervangen. Ze is een zwemkampioene, een ervaren advocate en een competente bureaucrate. Zij is ook een vriendin van Wall Street die de belangen van het grootkapitaal vurig zal verdedigen. Het indrukwekkende overzicht van Lagarde werd door The Guardian als volgt opgesomd: "Christine Lagarde staat voor het beschermen van grote banken.....zij is de...

NS en ProRail hadden zelf geld voor wissels

din 20 apr 2010 12:23
De NS en ProRail hadden vorig jaar genoeg geld achter de hand om wissels tegen bevriezing te beschermen. Wachten op 50 miljoen euro extra van de overheid was niet nodig. Toen de treinen in december vorig jaar door sneeeuwval en kou enorme vertragingen opliepen of zelfs in het geheel niet meer reden door bevroren wissels, was dat bepaald niet voor het eerst. De spoorwegen waren er echter opnieuw niet op voorbereid en wezen al snel naar de overheid. Die zou 50 miljoen voor het aanpassen van...