Bestaat er zoiets als ‘voedingwetenschap’? Over het rauwe dieet van Tom!
Gisteren was er een discussie in Pauw en Witteman over de documentaire RAUW (en RAUWER) over de opvoeding en vooral voeding van Tom door zijn moeder Francis Kenter. Tom is gezegend met een moeder die wel zelf nadenkt, zich niet geintimideerd voelt door witte jassen, propaganda of autoriteit en wel haar eigen plan durft te trekken. De reactie van onze maatschappij is voorspelbaar: maaiveld, uitsteken, afhakken. Tom krijgt van zijn moeder alleen maar rauw voedsel omdat zij denkt dat dat gezonder...
High fructose corn syrup krijgt uiteindelijk geen andere naam. De Food and Drug Administration verwierp op woensdag de poging van de Corn Refiners Association om de zoetstof de nieuwe naam "maïssuiker" te geven.
De Corn Refiners Association had in 2010 een aanvraag ingediend bij het Agentschap om het product op de labels te hernoemen als "maïssuiker". Maar de FDA zei dat het suiker definieerde als een vaste, droge en gekristalliseerde voeding en niet als stroop.
De Corn Refiners...
Vandaag
Vroeger was vlees, witte suiker wit brood een teken van welstand.
Het schijnt dat de ernstige reuma waar keizer Karel V aan leed, te maken had met de buitensporige hoeveelheden vlees die hij naar binnen werkte. Met alle verplichte prestigieuze adellijke dinertjes overschreed hij blijkbaar ruimschoots zijn persoonlijke vlees taks. Nog steeds ziet een, vooral vooroorlogse generatie vlees als een verworvenheid: Zonder vlees, niet echt gegeten. En vlak ook andere bevolkingsgroepen niet uit.
Het...
Een gewapend team van verschillende overheidsinstanties heeft onlangs in SWAT-stijl een inval gedaan bij Rawsome Foods - een 'private
Ondanks de heersende opvatting dat het eten van veel zout tot hart- en vaatziekten leidt, is hier geen bewijs voor. Onderzoeksresultaten vormen zelfs aanwijzingen dat te weinig zout gevaarlijker kan zijn dan te veel.
Dat schrijft de Vlaamse krant De Standaard.
Veel conclusies uit onderzoeken over de risico's van zoutconsumptie zijn niet steekhoudend. Dat blijkt uit een gepubliceerd meta-onderzoek waarbij voorgaande onderzoeken onder de loep zijn genomen in het wetenschappelijke tijdschrift de...
Obesitas bij dieren is niet te wijten aan slechte voeding of te weinig lichaamsbeweging.
Het gemiddelde lichaamsgewicht van zoogdieren is sterk gestegen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek waarover het Duitse weekblad Der Spiegel bericht. Opvallend is dat de wetenschappers de gewichtstoename niet toeschrijven aan slechte voeding, maar aan onze industriële samenleving.
Het gemiddelde gewicht van de mens is de laatste decennia flink toegenomen. Maar ook andere zoogdieren zijn aan het...
In ons land, notabene het zuivelland bij uitstek, is margarine eerder regel dan uitzondering. Ook halvarine is reeds lang ingeburgerd geraakt en vandaag de dag is er van alles toegevoegd aan diverse margarines en halvarines, die het broodsmeersel 'gezond of probleemoplossend' zouden maken.
De eerste margarine werd gemaakt van rundvet. Tegenwoordig wordt voor de fabrikage van margarine...
In veel media wordt het nut van biologische voeding betwijfeld. Maar klopt dit?
In 2001 startte het AFSSA (franse keuringsdienst van waren) een grondige studie naar de hygiëne en voedingswaarde van biologisch eten. Dit resulteerde na 2 jaar in een rapport dat gepubliceerd werd in het 'Agronomy for Sustainable Development Journal'.
De AFSSA zet vraagtekens achter de conclusies van het FSA (United Kingdom's Food Standards Agency). De belangrijkste kenmerken van biologische landbouw is het...
Stichting Van Eigen Erf (opgericht in 2003) promoot biologisch eten 'direct van de boer' uit eigen regio, vanuit de overtuiging dat voeding lekker, gezond en duurzaam zou moeten zijn. Door de korte lijn van boer naar bord blijven producten verser, en daardoor lekkerder en gezonder. Bovendien wordt aanzienlijk op de vele voedselkilometers, en de daarmee gepaard gaande vervuiling, bespaard.
Biologische boeren
Biologische boeren door heel Nederland bieden daarbij een keur aan bijzondere vergeten...
Melk bevat proteines, één daarvan is beta-casseïne. Beta-casseïne kent meerdere varianten. Genetisch onderzoek toont aan dat de zogenaamde A2 variant de originele vorm is. De vorm die oorspronkelijk, duizenden jaren geleden, in koemelk voorkwam. Natuurlijke mutatie zorgde ervoor dat sommige koeien melk gingen produceren waarin de A1-variant voor kwam.
Het eiwit genaamd A1 beta-casseïne is bekend in de wetenschappelijke gemeenschap. Terwijl de meeste zuivelondernemingen,...
Bijna de helft van de verse groenten en fruit verkocht in het Verenigd Koninkrijk is verontreinigd met giftige bestrijdingsmiddelen, volgens de laatste wetenschappelijke onderzoeken voor de overheid.
Bijna elke sinaasappel, 94% van de ananas en 90% van de peren monsters zaten vol met sporen van chemische stoffen gebruikt voor het doden van insecten. Hoge percentages van appelen, druiven en tomaten waren ook besmet evenals pastinaken, meloenen en komkommers.
Het is verontrustend dat zo...
Gordon Brown en andere Europese leiders bereiden in het geheim een ongeëvenaarde campagne voor om GM-voedsel te verspreiden in Groot-Brittannië en de rest van de Europese Unie. Dit blijkt uit documenten die de Britse krant The Independent voorliggen.
Uit de documenten blijkt, memo's van een aantal private ontmoetingen tussen 27 vertegenwoordigers van de Europese regeringen, dat er plannen zijn om de introductie van genetisch gemodificeerd voedsel "te versnellen" en hoe om te gaan met...
Wie denkt dat cannabis alleen maar middels crematie (joint) of spacecake kan worden genuttigd heeft het mis.
Hennepzaad biedt een aantal unieke eigenschappen. Zo bevat het bijvoorbeeld meervoudig verzadigde vetzuren en alle bekende essentiële aminozuren. Het bevat meer dan twintig procent eiwitten en ruim dertig procent ballaststoffen. Het eten van hennepzaad versterkt de vorming van lichaamseigen gammaglobuline; een belangrijke bouwsteen voor het immuniteitssysteem, die anders alleen maar...
Al heel lang worden lage waarden van vitamine D in verband gebracht met ziektes. Verondersteld wordt ook dat het verhogen van het gehalte beschermend werkt. Het jarenlange onderzoek van Dr. Trevor Marshall laat echter zien dat die veronderstelling moet worden heroverwogen.
Vandaag publiceert de wetenschapper een rapport waaruit blijkt hoe vitamine-D-supplementen juist het immuunsysteem onderdrukken en een geheel averechts effect kunnen hebben op onze gezondheid.
"Vitamine D is een...
Niet-erfelijke diabetes kan voorkomen worden als mensen weer gaan eten zoals we deden in de steentijd: fruit, noten, wortelen en mager vlees of vis. Dat blijkt uit een praktijkstudie in Zweden.
Wetenschappers gaven 14 hartpatiënten wiens lichaam ook niet meer normaal reageerde op glucose een ‘paleontologisch dieet’ dat lijkt op wat de mensen aten 70.000 jaar geleden. Men leefde toen van de jacht en van bessen en wortels die men vond. De mens leefde in kleine familiegroepen. Het was de tijd dat...
Wie kent het niet, of eerder gezegd : Wie krijgt het niet binnen ? Dat goedje staat bekend van uit de Chinese keuken ( vetsin ) een smaakversterker waar veel van gebruikt word en wel algemeen bekent dat het slecht is voor je lichaam. Ik zal je niet lastig vallen wat de bijwerking zijn, maar het schrijnt verslavend te werken en lust op te wekken naar meer van het zelfde. Dus je denkt : Ik kijk goed wat de ingrediënten zijn voor ik iets koop. En dan komt pas het schokkende : De industrie heeft...